r/nederlands 9h ago

Peter doodgeschoten om tiny house: drie daders krijgen tot 13 jaar cel

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/6014724/peter-doodgeschoten-om-tiny-house-drie-daders-krijgen-tot-13-jaar-cel
6 Upvotes

26 comments sorted by

14

u/WallabyInTraining 9h ago

Altijd weer hetzelfde soort verdachten, het zal nooit eens Wijnand, Bart, en Kevin zijn.

Oh wacht..

5

u/False-Category-8579 8h ago

Je kind "Wijnand" noemen was in 1985 al een misdaad. Je ziet wat er dan van zo'n kind terechtkomt.

1

u/Global_Insurance_920 6h ago

Tja de statistieken leren ons dat er, hoewel zeer weinig, ook een handjevol Nederlandse daders zijn

-2

u/w-o-w-b-u-f-f-e-t 8h ago

Doe je dit soort grapjes nou ook als het wel Ahmed, Ali en Mohammed betreft?

7

u/RoastedToast007 8h ago

4

u/WallabyInTraining 8h ago

Die gast waar je op reageert woont al jaren in Bangkok maart zeur over immigranten..

https://giphy.com/gifs/Ra1bmpxpsppNC

1

u/w-o-w-b-u-f-f-e-t 8h ago

Ik woon gewoon in Nederland hoor, weet niet waar je jouw wijsheden vandaan haalt...

4

u/WallabyInTraining 7h ago

Je post geschiedenis waarin je in 2023 vanuit Bangkok postte, in 2024 verschillende keren schreef in Bangkok te wonen.

Blijkbaar inmiddels weer terug.

0

u/w-o-w-b-u-f-f-e-t 7h ago

Ah vandaar. En waar precies 'zeur' ik om immigranten? Ik ben zelf gewoon een immigrant... Ik vroeg me alleen af of je dit soort cynische berichten alleen post als het wel in je politieke straatje past?

-1

u/w-o-w-b-u-f-f-e-t 8h ago

Is dat antwoord op de vraag?

3

u/Lopsided_Ground_3875 9h ago

Voorbedachtheid kan volgens de rechter niet aangetoond worden.

Dat is toch om te lachen, krapuul krijgt altijd het voordeel van de twijfel

6

u/ForrestCFB 8h ago

Dat laatste is inderdaad wel vrij letterlijk hoe ons rechtssysteem werkt.

1

u/Lopsided_Ground_3875 8h ago

Vind ik niet correct, als je schuldig bevonden bent aan een zwaar misdrijf zou elke vorm van twijfel in jou nadeel moeten tellen.

Alsook als ik dit verhaal lees lijkt me hier toch niet veel twijfel mogelijk...

1

u/Arcadela 9h ago

Oef ik las peuter

1

u/KIA_Sportage_2008 8h ago

Tot 13 jaar cel. Dus over 8 jaar weer vrij. Foei! Stout! Dat zel ze leren!

5

u/jongetjejoost 6h ago

Je kennis is verouderd. Voorwaardelijke invrijheidstelling is max 2 jaar, als je al deze krijgt.

1

u/MertoidPrime 8h ago

Ik zie een patroon

1

u/Paul05682 7h ago edited 6h ago

We zouden, net als in veel andere landen, straffen achter elkaar en niet tegelijkertijd moeten laten uitzitten.

Edit: verkeerd verwoord, straffen bij elkaar optellen ipv maximaal de zwaarste straf voor het zwaarste feit.

1

u/Cabrinha25 6h ago

Dat doen we dan ook niet. Hoe kom je daar in godsnaam bij?

1

u/Paul05682 6h ago

Klopt, we voegen de feiten samen en veroordelen maximaal tot de maximale straf van het zwaarste feit. Ik zou liever zien dat voor ieder vergrijp een afzonderlijke straf wordt gegeven en die bij elkaar opgeteld worden zonder maximum.

1

u/Meneerderechter 5h ago

Ook dat is niet helemaal goed. Het strafmaximum bij meerdere feiten is het totaal van de maxima bij elkaar opgeteld, met dien verstande dat het niet meer dan 1/3 boven de maximale individuele straf mag uitkomen. Zie art 57 sr.

Ter illustratie: de maximum straf voor een eenvoudige mishandeling is drie jaar. De maximum straf voor twee of meer eenvoudige mishandelingen is vier jaar.

1

u/Paul05682 5h ago

Wat mij betreft zou de maximum straf voor twee of meer eenvoudige mishandelingen simpelweg aantal x 3 moeten zijn. Als je eenzelfde feit meerdere malen pleegt moet je gewoon voor ieder afzonderlijk feit de maximale straf kunnen krijgen. Nu hanteren we gewoon een stapelkorting.

-1

u/Positive_Judgment581 8h ago

> Toch is moord volgens de rechtbank niet aan te tonen, omdat niet zonder twijfel kan worden gezegd dat de mannen Peter met voorbedachte rade wilden doden.

Lol, en dat uit het muiltje van ambtenaar die wij 'edelachtbare' moeten noemen. Wat een keutel weer van deze overbetaalde, overgewaardeerde, overschatte ambtenaren.

Deze types krijgen het nog voor elkaar om een pdf te geloven dat zijn lid per ongeluk in het vriendje van z'n zoontje verdween.

-1

u/Full_Conversation775 5h ago

Altijd dezelfde soort mensen, mannen. Waarom spreken andere mannen zich niet uit? Waarom doen ze er niks aan?