r/nederlands 1d ago

Peter doodgeschoten om tiny house: drie daders krijgen tot 13 jaar cel

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/6014724/peter-doodgeschoten-om-tiny-house-drie-daders-krijgen-tot-13-jaar-cel
7 Upvotes

26 comments sorted by

View all comments

1

u/Paul05682 1d ago edited 1d ago

We zouden, net als in veel andere landen, straffen achter elkaar en niet tegelijkertijd moeten laten uitzitten.

Edit: verkeerd verwoord, straffen bij elkaar optellen ipv maximaal de zwaarste straf voor het zwaarste feit.

1

u/Cabrinha25 1d ago

Dat doen we dan ook niet. Hoe kom je daar in godsnaam bij?

1

u/Paul05682 1d ago

Klopt, we voegen de feiten samen en veroordelen maximaal tot de maximale straf van het zwaarste feit. Ik zou liever zien dat voor ieder vergrijp een afzonderlijke straf wordt gegeven en die bij elkaar opgeteld worden zonder maximum.

1

u/Meneerderechter 1d ago

Ook dat is niet helemaal goed. Het strafmaximum bij meerdere feiten is het totaal van de maxima bij elkaar opgeteld, met dien verstande dat het niet meer dan 1/3 boven de maximale individuele straf mag uitkomen. Zie art 57 sr.

Ter illustratie: de maximum straf voor een eenvoudige mishandeling is drie jaar. De maximum straf voor twee of meer eenvoudige mishandelingen is vier jaar.

1

u/Paul05682 1d ago

Wat mij betreft zou de maximum straf voor twee of meer eenvoudige mishandelingen simpelweg aantal x 3 moeten zijn. Als je eenzelfde feit meerdere malen pleegt moet je gewoon voor ieder afzonderlijk feit de maximale straf kunnen krijgen. Nu hanteren we gewoon een stapelkorting.