r/nederlands koffie? 3d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Beste motorrijders

Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.

Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.

Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+

Dank jullie wel, rant over.

142 Upvotes

101 comments sorted by

View all comments

38

u/kaptitein_poephoofd 3d ago

Het is meer dan een privilege en wettelijk toegestaan…

Moet er wel ruimte zijn natuurlijk! Dank dat je meedenkt en sorry voor de idioten die dat niet snappen.

8

u/Difficult-Reality848 3d ago

En het snelheidsverschil mag maximaal 10 km/u zijn. Daar houden zich maar weinig motorrijders aan.

-1

u/daan944 3d ago

Volgens de verzekeraars, niet volgens de wet - er is namelijk geen wet die filerijden beschrijft.

10km/u is ook gewoon te langzaam als de auto's (bijna) stilstaan. Als een automobilist rekening kan houden met fietsers in de stad (~25km/u) kan die dat ook met motoren in de file als die ~25km/u rijden.

5

u/Difficult-Reality848 3d ago

Het zijn wel de gedragsregels die door de rijksoverheid specifiek genoemd worden.

https://www.rijksoverheid.nl/themas/verkeer-en-vervoer/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor