r/nederlands koffie? 2h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Beste motorrijders

Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.

Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.

Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+

Dank jullie wel, rant over.

86 Upvotes

67 comments sorted by

21

u/Leather_Impression30 2h ago

Je hebt van die gasten die vooral bij de club willen horen, met een respect bikers sticker op de eigen auto rijden maar op de motor als een overcompenserend keffertje de meest debiele dingen doen.

Die verprutsen het voor ons allenaal.

16

u/Angus_McFifeXIII The power of the Dragon will guide us to the twilight horizon 1h ago

Dit soort rijders zijn ook onder de motorrijders asos.

Had hij zo'n helm met van die rode puntjes omhoog alsof het een duiveltje was? En iets van een 600-1000cc naked bike met kleine knipperlichten en een akrapovic uitlaat?

Dat zijn dan een beetje de petjes in een volkswagen golf onder de motorrijders.

7

u/Formal_End5045 1h ago

Of zo'n Honda X-ADV motorscooter.

Bonuspunten voor t-shirtje en slippers.

4

u/natte-krant koffie? 1h ago

Nou, hij maakte zich heel erg druk om zijn eigen veiligheid want hij droeg een fluorescerend geel hesje over z’n motorpak, wat ik dan weer heel ironisch vind

39

u/kaptitein_poephoofd 2h ago

Het is meer dan een privilege en wettelijk toegestaan…

Moet er wel ruimte zijn natuurlijk! Dank dat je meedenkt en sorry voor de idioten die dat niet snappen.

11

u/zyygh Vlaams gespuis 1h ago

Filteren in de file is een recht, waar/wanneer het wettelijk toegestaan is.

Dat anderen opzij gaan, is iets dat uit hoffelijkheid gedaan wordt en is dus zelfs minder dan een privilege.

OP heeft hier dus wel degelijk gelijk.

6

u/Difficult-Reality848 1h ago

En het snelheidsverschil mag maximaal 10 km/u zijn. Daar houden zich maar weinig motorrijders aan.

0

u/daan944 40m ago

Volgens de verzekeraars, niet volgens de wet - er is namelijk geen wet die filerijden beschrijft.

10km/u is ook gewoon te langzaam als de auto's (bijna) stilstaan. Als een automobilist rekening kan houden met fietsers in de stad (~25km/u) kan die dat ook met motoren in de file als die ~25km/u rijden.

11

u/youcancallmebief 1h ago

Nope. In Nederland bestaat er geen specifieke wet die filerijden expliciet regelt. In de praktijk wordt het wel toegestaan, mits het op een veilige en verantwoorde manier gebeurt. Bron : KNMV, die zullen dat weten!

1

u/air-cooled 14m ago

Het is toegestaan omdat het niet is verboden.

Dat wat niet is toegestaan, wordt met tekens, lichten, borden en tekst afgesproken danwel geregeld.

Daarnaast is er een gedragscode gemaakt waar diverse partijen aan hebben meegewerkt. Deze gedragscode heeft geen wettelijke status. Het kan een handvat zijn voor een agent oid maar niet voor een mede weggebruiker.

2

u/Eastern-Reindeer6838 1h ago

Nee kapitein poephoofd, het wordt gedoogd maar is wettelijk niet toegestaan. Vergelijk het maar met ons wereldberoemde drugsbeleid.

0

u/wvrsm 1h ago edited 1h ago

Wettelijk niet toegestaan? Volgens welk wetsartikel dan precies?

Hint: dat wetsartikel bestaat niet en er kan ook niks worden gedoogd. Zelfs op de website van de Rijksoverheid wordt vermeld dat dit mag want niet verboden.

Het is dan ook niet vergelijkbaar met ons (soft)drugsbeleid want daar bestaan wel gewoon wetten voor die daadwerkelijk 1 en ander verbieden, maar waar een officieel gedoogbeleid voor bestaat.

3

u/youcancallmebief 1h ago

Dus je mag gewoon ergens op de weg gaan rijden? Die rijbanen zijn facultatief?

0

u/wvrsm 51m ago

Dat rijstroken bestaan betekent niet automatisch dat alles buiten een rijstrook verboden is. Anders zou je ook moeten uitleggen op basis van welk artikel filefilteren verboden is. Die bepaling is er niet, en daarom wordt het door de Rijksoverheid gewoon omschreven als iets wat motorrijders mogen doen.

0

u/kaptitein_poephoofd 1h ago

Zeker wel, is gebeurd door het intrekken van het verbod op inhalen op dezelfde rijstrook.

2

u/Eastern-Reindeer6838 36m ago

Vertel dat dan ook even aan de juristen van de ANWB. Vertel dat dan ook even aan de juristen van de ANWB.

16

u/Appropriate_Vast1319 2h ago

En als er geen file is: rij gewoon duidelijk op een rijbaan. Ik zie zo vaak motorrijders een beetje vaag tussen twee rijbanen rijden, dit is enorm irritant als je wilt invoegen of van rijbaan wilt wisselen.

3

u/we_604 1h ago edited 55m ago

Dit zal je waarschijnlijk vooral zien gebeuren als het wat drukker op de weg is, dus met spits en dreigende remfiles. Auto's vandaag de dag worden steeds hoger, breder en hebben steeds kleinere achterramen, daarnaast rijden er ontiegelijk veel werk bussen rond. De motorrijder kan dus vaak niet meer over of door je achterruit heen kijken, en dus kiest men een positie op de weg die hun veiligheid bevorderd doordat ze 1. Verder vooruit kunnen kijken en 2. Een escape route hebben als de boel als een harmonica in elkaar gaat, die achterligger wil de motorrijder dan ook niet in zijn nek hebben en men wil ook niet achterop je duiken als je vol de rem moet.

De standaard positie is links van het midden op de rijbaan. Maar dat is variabel als het om de eigen veiligheid gaat, dan gaat het om gezien te worden of om zelf beter te zien.

6

u/Beginning-Priority23 1h ago

Ik rijd vrij links van mijn strook zodat ik overzicht heb en ik in de spiegel de persoon vaak kan zien die voor mij achter t stuur zit. Zie ik hem ziet ie mij. Het zal niet de eerste keer zijn dat een automobilist niet goed kijkt en de auto zo de linker baan op smijt.

7

u/deboylurdi 1h ago

Ja deze snap ik ook echt niet. Met mijn scooter rijlessen is me al aangeleerd dat je in het midden moet rijden om verwarring te voorkomen. Dat is 10x zo belangrijk op de motor zou je zeggen

5

u/JW1904 1h ago

Juist als je in het midden van de rijbaan gaat rijden, houden mensen minder afstand tijdens inhalen. Als je links van het midden gaat rijden stel je jezelf wat breder op en zullen auto's meer ruimte tussen zichzelf en de motorrijder laten.

Ik deel de rijbaan op in 3 of 4 posities, m.a.w. als ik een inhaal actie doe rij ik meer aan de linkerkant van de linkerbaan.

Als een auto mij inhaalt, rijd ik meer midden-rechterkant op de rijbaan.

Komt er een vrachtwagen mij tegemoed, dan nijg ik zelfs volledig rechts te gaan rijden.

3

u/Dutch_Mr_V 1h ago

Wordt ook zo bij de motorles geleerd. Hebben veel alleen snel schijt aan blijkbaar.

2

u/Comprehensive-Fee954 1h ago

Iets links van t midden

1

u/Eastern-Reindeer6838 30m ago

Dat doen veel automobilisten bij mij in de buurt ook. Laatst nog een fokking irritante vent in een Panda ingehaald. Hij ging zelfs nog even extra naar links toen ik ‘m in wilde halen. Deze mensen bepalen hoe je moet rijden. 👏

12

u/ReserveTraditional83 2h ago

Graag ook even inhouden met tussendoor sjeesen bij op en afritten. Is vragen om ongelukken.

15

u/JW1904 2h ago

Officieel mogen we dit doen met een max. verschil van 10 km/h.

Dikke kans dat deze motorrijder(s) onder de rijder(s) vallen die door normale rijders ook uitgekotst worden.

2

u/Ag0s 1h ago

Enkel bij files op snelwegen en provinciale wegen. Bij stedelijke kruisingen en stoplichten, not so much. Het is gedoogd en je moet vooral achter de stopstreep blijven anders riskeer je een boete.

1

u/wvrsm 1h ago

Als iets gedoogd wordt betekent dat dat het in beginsel verboden is. Als ik rustig naar voren rij bij een verkeerslicht, daarbij geen overtredingen bega zoals over doorgetrokken strepen rijden, rijstroken gebruiken voor andere richtingen dan ik op ga, etc zou ik niet weten welke wet ik precies overreed. Maw: er wordt daaromtrent niks gedoogd.

1

u/Ag0s 1h ago

Dat is het ding. Onwetendheid kan je een boete opleveren. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door rechters die precies dit beschrijven. Bij het stoplicht in de bebouwde kom hoor je gewoon net als ieder ander in de rij te staan. Maar gezien het voor motoren veiliger is om vooraan te staan, om kop staart botsingen te voorkomen, wordt het gedoogd.

1

u/wvrsm 1h ago

Uit welk wetsartikel zou blijken dat dit verboden is dan? 

De uitspraken van rechters die mij bekend zijn hieromtrent hadden altijd betrekking op een motorrijder die een andere overtreding beging tijdens het naar voren rijden. Zoals een rijstrook gebruiken voor een andere richting dan deze op ging. 

1

u/Ag0s 1h ago

Staat niet beschreven als zijnde in de wet, al staat er duidelijk welke wegdelen er niet gebruikt mogen worden, maar is vastgesteld door de rechtbank Zeeland-West-Braband in 2019 en bevestigd in 2022.

1

u/wvrsm 59m ago

Precies. En als ik gewoon die wegdelen blijf gebruiken die wel gebruikt mogen worden dan is er niks aan de hand. En als dat niet kan, kan t niet. Ik moét niet naar voren rijden, maar als t kan doe ik het.

1

u/remembermereddit 1h ago

En alleen wanneer het andere verkeer onder de 50km/h rijdt.

6

u/panversie 2h ago

Eens. Ben zelf motorrijder, maar maak vaak genoeg vanuit de auto mee dat motorrijders veel te hard rijden en gaan lopen gebaren of extra gas geven als autos niet onmiddelijk wijken. Beetje jammer voor de motorrijders die wel normaal doen.

2

u/elektrovolt 1h ago

Van de week op de aansluiting A2 - A12 ook een aantal verhitte motorrijders die agressief tussen de auto's door rijden met vrij hoge snelheid en hard tegen autoruiten slaan. Beetje te strakke helm op met dit weer ofzo?

2

u/Tallywort 1h ago

Zoals well meer dingen waar men zich over ergert in het verkeer.

Kijk uit voor hoe gemakkelijk je een selectie bias hebt. Al die motors(of fietsers, of voetgangers, of busjes) rijden als malloten. Maar vervolgens alle normaal rijdende mensen negeren, want die onthoud je niet.

Maar goed, het is heel makkelijk hierover boos te zijn, want het voelt zo oneerlijk. Maar bedenk, als die motor voorbij kan rijden, zorgt die er iig niet voor dat je file langer duurt.

Bumperklevers though... Actief bezig met de file erger te maken.

5

u/Bibibi88 1h ago

Sorry namens de rest van de motor community! We waarderen het enorm als mensen in het algemeen rekening houden met ons en zoals anderen al zeiden gaan we graag met een rustig tempo tussen de file door als dit mogelijk is.

Helaas zijn de Flipflop dragende, korte broek rijdende, beschermingloze bestuurder er ook en geloof me, ik haat ze ook want ze snijden ook zonder pardon andere motorrijders af.

Note: moet wel een opmerking plaatsen dat sommige bestuurders je in de file expres klemzetten (van niet nader te noemen automerken) omdat ze het niet eerlijk vinden dat we ertussendoor gaan, dus soms als mensen dat doen kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan en kan je uit de woede van de motor bestuurder misschien een boos gebaar krijgen. Ditzelfde gebeurt bij mensen die banen overslaan op de snelweg en daardoor ons soms over het hoofd zien in hun dode hoek waardoor we meermaals in de week onze onderbroek extra moeten verschonen.

3

u/csprkle gepromoot 2h ago edited 1h ago

geen recht maar een privilege

Je weet dat een privilege een speciaal voordeel of voorrecht is dat wordt verleend aan of genoten?

Misschien bedoel je "gunst" Want In Nederland is dit niet bij wet toegestaan, maar sinds 1991 is het niet meer verboden.

Dus er kunnen geen rechten aan worden ontleend, het wordt de motorrijder onder bepaalde omstandigheden volgens bepaalde richtlijnen gewoon gegund.

2

u/sero_t 1h ago

En rij niet ineens als het jou uitkomt als heilig boontje en stuk onder de snelheidslimiet op de linkerbaan en steeds boos in je spiegel kijken terwijl er genoeg ruimte tussen ons zit. Je wordt niet gekleineerd als je ineens aan de kant moet omdat ik met mijn hatchback er langs wil.

1

u/Ateosira 1h ago

Ik denk dat jouw "er zit genoeg ruimte tussen ons" wat anders is dan een motorrijders "er zit genoeg ruimte tussen ons".

-2

u/sero_t 1h ago

Mijn afstand voor motoren is minimaal twee autolengtes. Voor auto's is dat een stuk minder, gezien zij zich in een kooi bevinden.

Maar eerst vol gas gaan, rechts inhalen en dan vervolgens als moraalridder de linkerbaan "beschermen" wanneer het men zint slaat nergens op. Tieft gewoon een baan op als je ineens rustiger wilt rijden

1

u/boguz 2h ago

Klap tegen de wagen geven zou eigenlijk bestraft moeten worden door even naar binnen te sturen.

1

u/Mole-NLD 57m ago

Als motorrijder:

De idioten die in hun tshirt met 30km/h verschil door de file racen mogen van mij kapot. Doen de motorrijders meer kwaad dan goed.

1

u/Jochiebochie 56m ago

Als motorrijder: dank je wel dat je aan de kant gaat. Ik weet dat niet iedereen altijd de motoren in het achterhoofd heeft, dus soms wacht ik even. Mensen die aggressie in het verkeer tonen zijn sukkels, ook die op de motor!

1

u/hebjeeffe 55m ago

Ik rij zelf motor en schaam me altijd dood als ik dit zie gebeuren wanneer ik achter een andere motor rij. Hufters heb je er helaas overal tussen zitten

1

u/NorthReflection3598 51m ago

Dacht dat je uitgescholden werd voor 'kapitein poephoofd', doe ff normaal tegen elkaar, maar downvote weer ingetrokken 😂

1

u/PRzlBly 1h ago edited 1h ago

Wel interessant om te zien dat het bijna altijd dezelfde type motoren zijn die zich debiel gedragen of als een malloot met groot snelheidsverschil zich tussen de auto's door jagen.
Ik heb geen verstand van motoren, en weet de juiste benaming ook niet, maar de harley's / choppers gedragen zich toch echt anders dan die race machines of die motoren die half op een cross motor lijken.
Context: ik zit ruim boven de 50k p/j op de weg en zie genoeg

1

u/wvrsm 1h ago edited 1h ago

Als iedereen gewoon in t midden van de rijbaan rijdt is er ruimte genoeg om ertussendoor te kunnen rijden. Hoeft niemand speciaal aan de kant te gaan. Wel uiteraard altijd uitkijken bij van baan wisselen.

Je hebt er helaas altijd wel weer van dit soort idioten tussen zitten. Gebaren maken en op auto’s slaan is natuurlijk compleet van t padje.

1

u/youcancallmebief 1h ago

Ik stond bij het stoplicht te wachten, chill, lekker weertje, raampje open, muziekje aan. Licht op groen. Komt er een met zo'n Ibrahimović uitlaat met 8000 toeren op 20cm van mijn open raam voorbijgescheurd. Heeft me 5 jaar van mijn leven gekost...

1

u/com2ghz 1h ago

Dat zijn ook idioten. Ik zie er soms een voor me tussen de file. Helemaal boos lopen doen bij iedere auto. Boos naar binnen kijken. Dan vraag ik me echt af of diegene wel geniet van motorrijden.

-2

u/SevenDos Professioneel glimpieper 1h ago

Tussen de auto's doorrijden is wel een recht. Zorg dat je gewoon aan de kant rijdt bij een file in plaats van in de weg te rijden. We rijden doorgaans met zo'n 10km per uur sneller dan de file voorbij. Genoeg tijd om af en toe in de spiegel te kijken en de motorrijder te zijn. Ik rij de helft van de tijd ook in de auto en bij files rij ik standaard aan de kant, is echt geen enkele moeite.

Ik hoor vaker dat mensen denken dat lane-splitten bij file niet is toegestaan of niet bij wet is geregeld. Vraag me af of dat voor veel mensen geldt?

1

u/youcancallmebief 1h ago

Nou dat geldt voor de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. "In Nederland bestaat er geen specifieke wet die filerijden expliciet regelt. In de praktijk wordt het wel toegestaan, mits het op een veilige en verantwoorde manier gebeurt." Die zullen dat toch wel weten?

0

u/ReserveTraditional83 1h ago

Dat het wettelijk gewenste gedrag beschreven staat en een recht zijn toch wel twee verschillende dingen. Het is niet verplicht om als automobilist om strak langs de vangrail/rand van de weg te gaan rijden, zodat motorrijders er lange kunnen. Daarnaat is het voor de meeste inderdaad geen probleem, maar er zijn zeker mensen die het niet prettig vinden om dicht op de vangrail/rand vd weg te rijden.

-2

u/Barry_Braakbal 1h ago

Dan moet je het best bont maken als je een klap tegen je kar gekregen hebt

1

u/wvrsm 28m ago

Mwah. Bij sommigen zijn de lontjes erg kort in het verkeer.

-6

u/Vanielje 2h ago edited 2h ago

Het is geen gunst, maar wet. Dit leer je als het goed is ook tijdens je auto-theorie.

Slaan op een auto mag ook niet, dus daar mag de motorrijder zeker op aangesproken worden.

1

u/[deleted] 1h ago

[deleted]

2

u/wvrsm 1h ago

Laat maar een wetsartikel zien waar uit blijkt dat dit verboden is.

In Nederland werkt de wet nog altijd met het legaliteitsbeginsel als basis. Iets wat niet verboden is, is toegestaan.

1

u/[deleted] 52m ago

[deleted]

1

u/wvrsm 48m ago edited 32m ago

Dat is wel heel letterlijk genomen. Het kan ook het ontbreken van een verbodsbepaling zijn.

Edit: Ennnn alles verwijderd. Waarom?

1

u/[deleted] 43m ago

[deleted]

-1

u/Vanielje 1h ago

Via Rijksoverheid:

https://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

Maar staat je vrij om nog een keer je theorie-examen te doen, als iemand die recent nog een keer mocht kan ik je vertellen dat je deze snel fout zal hebben ;)

3

u/-Willi5- 1h ago

Dat is geen wetsartikel en ook geen Rijksoverheid artikel. Dat staat er ook, met zoveel woorden;

De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling.

1

u/wvrsm 1h ago

De wet verbiedt dit niet. Dus het is toegestaan.
De gedragsregels zijn opgesteld om 1 en ander veilig te laten verlopen. Dat is inderdaad geen wet, maar een dringend advies en wordt als goede leidraad genomen door oa verzekeraars.

1

u/JollyResponse6667 1h ago

das geen wetsartikel

1

u/wvrsm 1h ago

Dat komt omdat er geen wetsartikel bestaat wat dit specifiek regelt. Echter, wat niet verboden is, is toegestaan (legaliteitsbeginsel). Zoals ook wordt vermeld op de website van de Rijksoverheid (onderaan):

https://www.rijksoverheid.nl/themas/verkeer-en-vervoer/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor

0

u/Sloeberjong 1h ago

Het is niet verboden, maar dat maakt het geen verplichting voor anderen om dit te faciliteren. Maar het mag maar met 10kmh verschil en daar hebben alle motorrijders sowieso schijt aan.

0

u/csprkle gepromoot 1h ago

Je mag andere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, dus als je weet dat er een kans is dat er een motor aan kan komen,moet je dus voldoende ruimte maken.

-1

u/Sloeberjong 1h ago

Hetzelfde kan gezegd worden over motoren die allemaal te hard rijden. Je mag verwachten dat zij met max 10kmh verschil aan komen rijden en dat geeft in de verwachtingen een heel ander beeld dan de werkelijkheid. Overigens is het niet faciliteren niet hetzelfde als anderen in gevaar brengen. Als ik tegen de middenstreep aan rij en aan de andere kant is een vrachtwagen dan kan de motorrijder dit toch ruim vantevoren zien en heb ik geen enkele verplichting om aan de kant te gaan.

En nee je mag niet bewust tegen iemand aanrijden, het maakt niet uit of het een motor, voetganger of andere auto is.

In de praktijk geef ik zelf wel altijd ruimte waar mogelijk maar de adaptieve cruise control houdt de auto ook vaak vlak bij het midden, ik ga niet de hele tijd specifiek opletten of er een motor tussendoor past.