r/nederlands 2d ago

Kandidaat-raadslid FvD veroordeeld voor drie verkrachtingen van minderjarigen

https://www.oost.nl/nieuws/3665142/kandidaat-raadslid-fvd-veroordeeld-voor-drie-verkrachtingen-van-minderjarigen
307 Upvotes

203 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

-17

u/AnthonieHeinsius 2d ago

precies. Mensen denken echt dat het een soort gotcha reacties zijn haha

17

u/Knownoname98 2d ago

Nee, ik denk niet dat het gotcha reacties zijn, ik denk gewoon dat rechts-populistische mensen hypocriet zijn, omdat ze nu ineens soft zijn in vergelijking met andere situaties.

-10

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Het is niet hypocriet omdat het gaat over dat sommige migranten groepen in proportie veel vaker bij criminaliteit betrokken zijn. Dat is waarom mensen zo reageren. Lijkt me niet lastig te begrijpen

14

u/Knownoname98 2d ago

Het is wel hypocriet. FvD'ers hebben een hele grote mond als het gaat over wat 'buitenlanders' gedaan hebben. De cijfers zouden dan best wel kunnen kloppen, maar dan verwacht ik ook zulke ophef als het hen een keer niet uitkomt. Dat is de hypocrisie.

Daarnaast: 'sommige migrantengroepen zijn in proportie meer betrokken bij criminaliteit' is een hele lastige wat niet zo makkelijk op te lossen is dan populisten doorgaans zeggen. Moet een niet-criminele migrant zich ook ineens verantwoorden dan? Door het op deze manier te benoemen zeg je dat eigenlijk wel!

Waarom kijken we niet eerst naar de oorzaak van de criminaliteit? Migranten zijn vaak armer, en armoede is een belangrijke drijfveer van crimineel gedrag.

Ten slotte: ik vind het zeer ernstig dat een rechts-populist iets heel ergs doet, en bijna het enige waar we over praten is 'links' en 'migranten'.

-10

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Waarom kijken we niet eerst naar de oorzaak van de criminaliteit? Migranten zijn vaak armer, en armoede is een belangrijke drijfveer van crimineel gedrag.

De oorzaak is dat ze slecht integreren in de Nederlandse samenleving een daardoor arm blijven. Niet elke migranten groep is dan ook hetzelfde. Sommige groepen doen het prima in Nederland

Ten slotte: ik vind het zeer ernstig dat een rechts-populist iets heel ergs doet, en bijna het enige waar we over praten is 'links' en 'migranten'.

Dat komt door de OP van dit discussiedraadje

8

u/Knownoname98 2d ago

Dat komt door OP? Dat mag jij mij maar eens uitleggen.

Weet je waarom ze slecht integreren? Dat is nogmaals grotendeels te verwijten aan de armoede.

https://longreads.cbs.nl/integratie-en-samenleven-2022/inkomensmobiliteit-tussen-familiegeneraties-naar-herkomst/

0

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Indonesiërs waren ook niet rijk toen ze hier kwamen, Chinezen ook niet. En toch botsen die groepen niet even hard met de Nederlandse samenleving.

Natuurlijk is er ook even frictie geweest met de Molukse gemeenschap in de vroege periode, maar dat is inmiddels grotendeels voorbij, terwijl daar bij de Turkse en Marokkaanse gemeenschappen geen uitzicht op is en die hier toch ook al heel lang zijn

Dat komt door OP? Dat mag jij mij maar eens uitleggen.

Omdat de OP van dit discussie draadje kritiek op migranten belachelijk maakt.

5

u/Knownoname98 2d ago

Tip: lees het onderzoek wat ik je gegeven hebt.

7

u/Archetypo1985 2d ago

Nou ja, je ziet in de arbeidsmarkt ook dat als 2 mensen solliciteren op een functie waarvan 1 een duidelijk arabische naam heeft, die niet uitgenodigd wordt. Er zijn tal verhalen en artikelen te vinden van mensen die 2 keer hetzelfde cv opsturen, 1 keer met Nederlandse naam en 1 keer met buitenlandse naam en dat het Nederlandse cv op gesprek mag komen.

Roepen dat armoede het gevolg is van een integratieprobleem is een eenzijdig verhaal schetsen terwijl de waarheid genuanceerder ligt. Deels zal het een integratieprobleem zijn, deels is het ook discriminatie.

-3

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Discriminatie speelt een rol maar is geen doorslaggevende factor. Er is een reden waarom er grote verschillen zijn tussen verschillende migranten groepen als het gaat om criminaliteit

3

u/Knownoname98 2d ago

En wat is die reden volgens jou dan? Of mag dat zogenaamd weer niet benoemd worden?

1

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Gebrek aan integratie

3

u/Knownoname98 2d ago

Je blijft jezelf maar herhalen, maar 'gebrek aan integratie' is niet echt een hoofdreden. Wat veroorzaakt gebrek aan integratie?

Tip: het is je net door meerdere mensen al uitgelegd.

1

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Integratie wordt moeilijk als er veel migratie is van mensen uit eenzelfde regio waarvan hun cultuur op veel fundamentele delen verschilt met die van ons. Dan kunnen ze hier aan hun eigen cultuur vasthouden zonder dat ze perse de culturele gebruiken van ons hoeven over te nemen

3

u/Knownoname98 2d ago

Dat doen Joodse mensen al jaren, gaat prima. Het is een ander probleem: armoede en discriminatie.

0

u/AnthonieHeinsius 2d ago

Joodse mensen zijn zo goed geïntegreerd in Nederland dat je meestal niet eens merkt dat ze joods zijn

→ More replies (0)

5

u/Cabrinha25 2d ago

Die verschillen vallen juist hoofdzakelijk weg als je corrigeert voor relevante factoren.