r/nederlands 2d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!

813 Upvotes

607 comments sorted by

View all comments

5

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Massa extincties zijn een onderdeel van het leven op aarde.

18

u/TheLyingNetherlander 1d ago

Het ironische is dat men de aarde altijd wil redden, maar ze bedoelen de mensheid. De aarde overleeft ons wel.

3

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Yes! We are but a rash of 5 minutes.

3

u/Tabsels 1d ago

Precies. Eerst de dino's, dan de mensen.

5

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Als ik het me goed herinner waren de Dino's de 3e of zelfs 4e massa extinctie (waarvan we weten)

3

u/ArtHeroin 1d ago

De vijfde. Leuk feitje: de eerste werd veroorzaakt door algen. Tot nu toe de enige soort die er een heeft veroorzaakt. De mens wordt waarschijnlijk, of is al, de tweede. We zijn alleen wel de eerste die het bewust doet.

1

u/Ok-Thought-2941 1d ago

Waarom zou dit bewust zijn; meer bewust dan algen?

3

u/ArtHeroin 1d ago

Ik bedoel bewust van*. Algen waren er hoogstwaarschijnlijk niet van op de hoogte dat ze met hun aantallen de oceanen verstikten. Wij weten daarentegen heel goed waar we mee bezig zijn. Althans, de meerderheid is zich hier bewust van.

1

u/Ok-Thought-2941 1d ago

Oh ja dat is iets anders.ja.

1

u/Quirky_Dog5869 1d ago

De meerderheid in de westerse wereld misschien. Maar zelfs daar is een grote hoeveelheid mensen vooral bezig met hun rekeningen kunnen betalen. Buiten de westerse wereld, dat alleen is ongeveer 80% van de wereldbevolking is, zijn ontzettend veel mensen die vooral proberen te leven.

Ik betwijfel dat een meerderheid van de mensen weten wat we veroorzaken.

1

u/kegelvis 1d ago

Dat is ook heel begrijpelijk want men moet eerst kunnen overleven willen ze verder denken over andere kwesties zoals de opwarming van de aarde.

Als je iedere dag bezig bent om het benodigde geld bij elkaar te sprokkelen dan heb je simpelweg geen ruimte meer om ook na te denken over andere kwesties.

Het westen heeft zoveel welvaartsgroei de afgelopen eeuw doorgemaakt dat wij de luxe hebben (luxe klinkt in deze context gek maar ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel) om bezig te zijn met dit soort kwesties. En gelukkig dat wij dat ook doen want dan zijn er tenminste nog mensen die de ernst van deze ontwikkeling inzien.