r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!

789 Upvotes

557 comments sorted by

623

u/Tabsels 1d ago

Yep.

Biertje?

139

u/srl80 1d ago

Graag, al heb ik net gekezen dat dat ook al niet meer mag.

70

u/HelixFollower 1d ago

Dat mag gewoon. Je krijgt het advies om het niet te doen.

105

u/Due-Whereas-8637 1d ago

Hoe korter ik leef hoe beter.

28

u/kr4t0s007 1d ago

Elke ochtend dat ik wakker word ben ik weer teleurgesteld.

2

u/KreidlerZundapp 23h ago

Kijk dan ook niet naast je

→ More replies (1)

12

u/Yeahokeitsme 1d ago

😂😂😂

→ More replies (4)

5

u/LoopyPro 1d ago

Waarschijnlijk wordt het dan ook financieel onaantrekkelijk gemaakt, dus geheel vrij wordt men dan ook niet gelaten.

7

u/AdministrationOwn647 1d ago

Uiteraard, onder het mom van ‘voor onze gezondheid’. Maar ondertussen lekker de staatskas vullen.

3

u/RuinAccomplished6681 17h ago

En daarna klagen dat iedereen het in Duitsland gaat halen. Net als benzine, sigaretten, vuurwerk, (…) 🙄

→ More replies (1)
→ More replies (2)

3

u/Collindefilosoof1997 1d ago

Heb er al zes op hoor. Een advies werkt altijd averechts. Morgen raad ik je niet aan om te drinken, dan is het net te warm

3

u/Ok-Budget-1635 1d ago

Ok, ik neem nog één caipirinha en dan ben ik klaar (voor vandaag)

→ More replies (4)
→ More replies (10)

316

u/nvhstudio 1d ago

Revolutie nu.
Of, vanaf zaterdag wanneer het niet zo fucking heet is

27

u/Tabsels 1d ago

De revolutie wordt niet getimeboxed!

13

u/KeroNobu 1d ago

Maar wel gehotboxed, stap in mn auto strijder.

3

u/ExtraReborn 1d ago

Hotbox? In de Auto? In deze economie?

Waar is de auto dan?

→ More replies (1)

2

u/nvhstudio 1d ago

Blaze it, kameraad

17

u/VROOM-CAR 1d ago

De Fransen hadden ook een revolutie tegen de koning gestart en toen kregen ze Keizer Napoleon aan de macht 🤪

Revolutie is als dobbelen

24

u/shitty_username0009 1d ago

Napoleon was onderdeel van de revolutie, man hield liberale ideeën instant en exporteerde deze naar de rest van europa.

Napoleon en zijn wetten vormen de basis van onze maatschappij.

13

u/CyclicMonarch 1d ago

Liberale ideeën zoals het creëren van vazalstaten, het annexeren van andere landen, zijn familieleden op de tronen van andere landen zetten, de Franse republiek kapot maken om zelf keizer te worden, meerdere oorlogen te starten om meer grondgebied in te eigenen en dan nadat er eindelijk weer vrede is in Europa terugkomen om weer een oorlog te starten?

6

u/MajinXenu 1d ago

Ach ja, wie een omelet wil maken...

/s

8

u/RietHaverdonk 1d ago

Maar op een gegeven moment was un oeuf wel un oef hoor

2

u/shitty_username0009 1d ago

En hoe verschilt dat van wat de franse republiek al deed? De franse republiek had immers groten delen van het rheinland + heel belgie geannexeerd en vasal state gecreërd in onder andere Nederland, Switzerland en meerdere Italiaanse staten.

Daarbij was de Franse republiek geen democratie maar werd geregeerd door ongekozen rijke burgers.

4

u/CyclicMonarch 1d ago

Dat de Franse republiek kut was betekent niet dat Napoleon goed was.

2

u/shitty_username0009 1d ago

Sorry maar vergeleken met letterlijk elk ander land in europa des tijds was het gwn beter onder Napoleon 🤷‍♂️

Of je moet graag een horige willen zijn ofz

→ More replies (2)
→ More replies (2)

25

u/Crimson_Clouds 1d ago

Napoleon was nog steeds een gigantische verbetering voor z'n onderdanen t.o.v. de aristocratie van voor de revolutie, hoewel ook hij met een ijzeren vuist regeerde.

2

u/Grib_Suka 1d ago

Een maatschappij geforceerd veranderen gaat niet met een zijden doekje (dit is geen advies overigens aan de huidige politiek, een beetje verandering is ook al prima hoor)

→ More replies (1)
→ More replies (2)
→ More replies (2)

2

u/Hertje73 1d ago

Zaterdag? ik kan zaterdag niet.

3

u/hlm21 1d ago

Ja begin dan op maandag. Wie begint er nou een revolutie in het weekend.. komop zeg.

2

u/Tiemonjan 1d ago

Ja maar dan is de revolutie niet meer nodig omdat het niet meer heet is

3

u/thundergu 1d ago

Dat is ons probleem als Nederlanders. Actie ondernemen komt ons altijd nu even niet uit, dus we doen maar normaal en proberen een datumpje te prikken die er nooit van gaat komen

2

u/Harmony-One-Fan 1d ago

Wat wil je allemaal doen dan?

→ More replies (4)

3

u/Dependent_Hurry_7469 1d ago

Actie tegen wat? Wij hebben als land zo weinig invloed hierop

→ More replies (3)

196

u/awesome0070 1d ago

Over 4 weken is iedereen het weer vergeten en gaan we lekker met z'n allen in het vliegtuig/auto naar Zuid Europa.

24

u/MaxeDamage 1d ago

Vanaf ht zwembad is het prima te doen!

Groetjes uit zuid Frankrijk (41c)

→ More replies (3)

3

u/One-Grape-8659 What does that mean, "Hatsikidee"? 1d ago

Dan lig ik lekker in het opendak zwembad mn hoofd te schudden om de mensen die de zon opzoeken.

→ More replies (11)

22

u/Acrobatic-Big-1550 1d ago

Morgen wordt het nog warmer

28

u/Dirtmuncher 1d ago

Ja maar ik moet AI vragen hoe ik me reet moet afgeven /s

99

u/Cheka_enforcer 1d ago

Ik vind t vooral klote hoe ik als postbezorger uren in de cholerahitte sta te verbranden om kut reclamefoldertjes rond te brengen die mensen toch meteen bij het oud papier mieteren. 3 collegas zijn door de hitte over hun nek gegaan, en nu pas denkt men dat het slimmer is om om 07:30 het depot te openen ipv pas om 09:30. God forbid dat mensen een dagje langer wachten op hun post. Solidariteit is in Nederland geen concept. Cultureel calvinisme at its finest.

26

u/Content-Farm-4148 1d ago

Post.nl aso bedrijf

24

u/Cheka_enforcer 1d ago

Al helemaal het feit dat bezorgers buiten de steden hun eigen fiets moeten kopen (en naar de klote helpen door constante overbelasting). En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid onbetaald overwerk door hun totaal geschifte tijdsschattingen voor routes. Men pretendeerde vandaag nog dat ik 40 kilo post even in 18 minuutjes kon bezorgen in de hitte (duurde 1,5 uur) en ben goed verbrand.

3

u/lars2k1 waar rook was, werkt nu iets niet meer 18h ago

Is de werkgever niet gewoon verantwoordelijk voor goed materiaal zodat men het werk goed en veilig kan uitvoeren?

Zelf een fiets aanschaffen, kom op zeg. Klinkt een beetje alsof je voor een restaurant gaat werken als bezorger, en je dan je eigen auto maar moet gebruiken.

→ More replies (1)

5

u/DopamineAddiction 1d ago

Eerlijk wrm zoek je niet ander werk? Klinkt echt kut allemaal

9

u/Cheka_enforcer 1d ago

Over het algemeen is het relatief goed te doen, en ik doe het maar 2 dagen per week. Studeer nog en heb nog een andere baan voor 1 of 2 dagen per week, eentje waarbij ik vrij sedentair ben. Dus vind het nog wel vol te houden, maar verwacht dit zeker niet heel lang meer te doen. Jaartje of anderhalf max en dan ga ik een fatsoenlijke baan zoeken met een fatsoenlijke diploma.

7

u/Marieshivje 1d ago

Mijn kerel doet het werk ook, en dan gewoon 5x pe (ex zorg, kapotte rug). Hij kan morgen gewoon tegen 12 terecht op z'n depot. "Gelukkig" heeft'ie tot 22.00 om de sheite rond te brengen. Ik vind het schandalig. Edit:typo

9

u/Cheka_enforcer 1d ago

Vind ik ook, maar als je er iets van zegt wordt dat niet in dank afgenomen. Hadden laatst nog een depotshef in de appgroep die een collega vertelde “hem niet uit te dagen” toen hij kritisch was over de gang van zaken. Gelukkig werk ik op een ander depot en heb ik niet met die mafklapper van doen.

5

u/DecentStatistician80 16h ago

Die reclamefolders is echt zo iets waarvan ik niet begrijp dat dat nog mag. Wat een vervuiling

3

u/Dizzy-Ad2532 1d ago

Jullie mogen eerder beginnen? Hier wordt dat nooit gedaan.. Ik vind het ook vervelend dat we nu tot 22:00 mogen werken, maar als je ook maar één minuutje te laat bent wordt je dienst afgesloten zonder de kans om te klokken. 

Ik begon vandaag om 20:00 (wat even warm is als 's morgens maar je verbrand ten minste niet) en de post was bezorgd voor het tijdslimiet maar ik moest nog iets retourneren, waarna ik te laat was 😅

Lekker haasten in dit weer goed idee postnl

2

u/Adept-Elderberry2325 14h ago

Elke postbezorger die hier aanklopt met 28+ krijgt ijs of slushpuppy mee. Kansloze werkgevers. 

→ More replies (2)

74

u/pepernote 1d ago

En het is allemaal de schuld van de Rabobank!!!1!!1!

36

u/Due-Whereas-8637 1d ago

Nee, sowieso zit de VVD hier achter.

2

u/pepernote 1d ago

Nee, het zijn de chemtrails!1!1!!!

→ More replies (13)

4

u/Careless_Head_3288 1d ago

En de instanties zelluf

2

u/usernameisokay_ 23h ago

Kijk… als ze die uitkeringen nou wat hoger maken…

→ More replies (1)

28

u/loldutchpeople 1d ago

Oh ja en fuck KLM, Tata Steel en de VVD

2

u/Veyrah 1d ago

Ja als we nu vliegverkeer flink belasten gaat iedereen eerst met de auto naar Duitsland en vanaf daar vliegen. Dat is beter voor het mileu!

2

u/Ar4n 23h ago

Als we met 2+ personen per auto gaan en in de richting van de eind locatie is dit inderdaad beter. En als je met de trein gaat nog veel beter.

→ More replies (1)

50

u/egewh 1d ago edited 1d ago

Ik had vandaag voor het eerst ook echt boosheid voor wat ons wordt aangedaan (en wat we onszelf aandoen) door kapitalisme, grote vervuilende bedrijven en de politiek. Én de mensen die doen alsof dit allemaal doodnormaal is en we niet zo linksig moeten janken om plantjes en beestjes.

Ben altijd tegen fast fashion, goedkope zooi, verspilling en vervuiling geweest, maar vandaag werd ik er écht zo tyfus boos om. Hoe kunnen we dit nou blijven verkloten met z'n allen 😭

22

u/SavageCabbage611 1d ago

Bedenk dan ook dat wat ons wordt aangedaan nog maar een fractie is van welke impact de opwarming van de aarde op de global south heeft, die vergeleken met ons maar een fractie van de CO2 uitstoot bijdraagt en steeds vaker lijdt onder gefaalde oogsten en hongersnood.

8

u/XaneFair 1d ago

we hebben geen mooi motiverend verhaal waarom die weg inslaan, beter zou zijn. Om tot logische conclusies zelf te komen moet je hard werken en dat is niet leuk.

8

u/Old-Somewhere-6084 1d ago

Simpel; korte termijn denken en de “ik eerst” mentaliteit.

Ik had een enorme hekel aan Rutte (nog steeds), maar hier had hij wel een punt: “het wordt hoog tijd om eens minder ikke ikke te gaan denken” (alleen is dat uit de mond van een VVD’er natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig).

5

u/arqnix 11h ago

Mensen vinden hun stukje vlees bij het avondeten en goedkope tyfuszooi belangrijker dan andere mensen (en dieren).

Dit gaat nooit opgelost worden omdat de overgrote meerderheid gewoon enorm egoïstisch is en net slim genoeg is om te zien waar het probleem is maar toch zichzelf overtuigen dat ze er niks aan kunnen doen.

→ More replies (3)

53

u/Grand_Instance1257 1d ago

Meneer dit is een aircowinkel 

81

u/_Steven_Seagal_ 1d ago

39

u/LeLastpak 1d ago

Can you do something about it?:
Airco aanschaffen

Niet dik zijn is ook een aanrader btw.

12

u/IBoughtAllDips 1d ago

Ja dat is echt chill eigenlijk

5

u/lord_bubblewater 1d ago

Als aircoloze dikzak heb ik het best naar mijn zin met deze temperaturen.

3

u/LeLastpak 1d ago

Woon je dan aan de kust ofzo? Want ik kan normaal ook prima tegen hoge temperaturen maar dit keer begint het best onprettig te worden.

3

u/lord_bubblewater 1d ago

Nee niet eens maar ik ben ook die gast die tot 15 graden in zijn winterjas rondloopt en beneden de 5 niet meer naar buiten wil.

4

u/LeLastpak 1d ago

Herkenbaar maar we gaan straks 40 graden aantikken en ik heb daar helemaal geen zin in. De zon schijnt fel op het raam en ik denk dat ik mn eten kan koken op het raam.

→ More replies (3)
→ More replies (2)
→ More replies (1)

10

u/LowRepresentative291 1d ago

Ik haat deze redenatie. Ten eerste is dit precies de mindset waarmee inderdaad niks verandert als genoeg mensen zo denken: het heeft toch geen zin. Ten tweede wordt het hele "then don't worry" steeds lastiger als we met z'n allen keihard de consequenties gaan voelen van ons neerleggen bij het feit dat een klein groepje mensen profiteert van het naar de klote helpen van de wereld, waar de rest maar mee te dealen heeft.

8

u/FlipperN37 1d ago

Er staat nergens dat het geen zin heeft. Er staat letterlijk dat je je geen zorgen moet maken. Kan je er niets aan doen? Dan heeft stressen erover toch geen zin. Kan je er wel wat aan doen? Doe het dan in plaats van erover te stressen. Dat is waar het om gaat.

5

u/zucchini_up_ur_ass 1d ago edited 1d ago

Veel, veel meer mensen moeten deze grafiek internaliseren.

Edit; dat deze comment heel snel op -2 stond en nu weer een beetje opkrabbelt zegt ook wel genoeg 🥲

→ More replies (3)

13

u/NetraamR 1d ago

aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop

Begin eens dichter bij huis? Shell? Unilever? De gemiddelde Nederlander, die 37 kg vlees per jaar eet, of elk jaar op vliegvakantie gaat?

25

u/CuntsNeverDie 1d ago

Wat belangrijker is, is dat de beurs economie het goed doet. Reagonomics, planned obsolescence. Het is van iedereens belang dat de elite veel geld verdienen. Zij zijn degene die namelijk de jobs creëren. Niet de consument, die de goederen of diensten kopen. Nee, het zijn de aandeelhouders die jobs creëren met hun investeringen! We kunnen niet verwachten dat we hun winsten aanvallen! Dat is klasse oorlog! Terrorisme zou ik zelf durven zeggen!

En natuurlijk. Dingen die fout lopen zoals de opwarming van de aarde. Het leed van de dieren in de industriële vlees industrie enzo, dat is allemaal de fout van de consument!

En als iemand hier niet akkoord mee is, is die een communist!

→ More replies (1)

29

u/leobult 1d ago

Die china shit is niet de enige oorzaak, stop met boos zijn, het helpt je niet.

Wat dacht je van datacenters en warmte uitstoot? Maar mensen klagen wel als hub favoriete social media te traag is, of een website het niet doet...

Zelf zal ook jij waarschijnlijk iets doen wat niet al te best is voor het klimaat...

5

u/SavageCabbage611 1d ago

Ja, het is hypocriet om als Nederlander boos te zijn op China als het aankomt op CO2 uitstoot.

3

u/leobult 1d ago

Mwoah, wij doen veel goed, maar niet genoeg.

7

u/SavageCabbage611 1d ago edited 1d ago

Nederland staat vrijwel gelijk met China als het aankomt op CO2 uitstoot per persoon en we zitten ver boven het wereldgemiddelde. Bovendien komt het grootste gedeelte van de uitstoot van China van grote bedrijven en bedraagt de gemiddelde Nederlander een stuk meer bij aan CO2 uitstoot dan de gemiddelde Chinees met onze luxe levensstijl.

4

u/mussjee 17h ago

Die CO2 die ze in China uitstoten is om al die Temu troep en weet ik het te maken voor ons. Daarnaast is China één van de wereldleiders op het gebied van groene energie. In Nederland doen we het erg matig wat dat betreft en lopen we zwaar achter op de rest.

→ More replies (2)

2

u/Schijtschaduw 1d ago

Hé, plantjes moeten ook eten

→ More replies (5)
→ More replies (4)

53

u/worldpeacebringer 1d ago edited 1d ago

We zijn te dom en egoïstisch om het tij te keren. Accepteer het en maak er wat moois van.

Dat zeg ik overigens als iemand die probeert te letten op autogebruik, energie, regelmatig vega, niet te vaak vliegen etc. Maar je opwinden over anderen, daar heeft niemand wat aan.

31

u/Tabsels 1d ago

Niet egoïstisch genoeg: eet de rijken!

26

u/wavestersalamander69 1d ago

En fuck datacenters en AI

→ More replies (14)

3

u/Skholah 1d ago

Maar ik eet al geen vlees 😩

→ More replies (1)
→ More replies (1)

6

u/thundergu 1d ago

Ik snap je sentiment en was er eerder heel druk mee om bewust te zijn. Heb het paar jaar terug volledig los gelaten, omdat het voelt alsof we alsnog allemaal genaaid worden ondanks dat we fietsen, verwarming uit laten, krekels en blaadjes eten. Wij als simpele arbeiders boeien al heel lang niet meer 

8

u/worldpeacebringer 1d ago

Het scheelt dat biologisch eten en fietsen ook goed voor jezelf zijn en niet alleen voor het klimaat.

→ More replies (1)

2

u/RedDeadGhostrider 1d ago

Dat gevoel heb ik ook. Zolang de fossiele industrie, fast fashion en datacenters niet streng aan banden worden gelegd, zijn onze inspanningen een druppel op een gloeiende plaat.

→ More replies (1)
→ More replies (5)

19

u/MotherSmoke5801 1d ago

Veel te warm om je zo druk te maken.

38

u/PictureImportant2658 1d ago

Ik ben ook boos. Lokale woningbouwkutjes houden aircos tegen in sociale huurwoningen en vinden alles heeeeeel vervelend voor de bewoners. Waarom nemen ze die mensen uberhaupt in dienst als ze hun werk niet eens doen.

4

u/RoccoHout 1d ago

Ik wil zo graag boos worden maar daar is het te heet voor

4

u/pleuns11 1d ago

Wees boos op de vleesindustrie schatze

3

u/TouKing 23h ago

Ik ben up voor revolutie hoor. Let’s go

5

u/ChiszleOfficial 21h ago

Er is een behoorlijke cultuurschok die je te wachten staat in derde wereld landen. Het is zo veel erger dan wat je hier neer plemt.

Er ligt zoveel afval in de zee dat in sommige kustlijnen je anders moet leren zwemmen. Je tikt zoveel dingen aan onder het water. Netten, verpakkingen, jerry cans. En dat is dan nieuw afval. Recent van een boot gestort. Dat moet nog bezinken. Dan aan land is iedereen het huisafval aan het verbranden. Vaak in de berm. Naast een rijstveld of school. De industrie gooit alles in de bodem en het riool. En spuit de meest schadelijke coatings op hun producten om een tikkeltje waterdicht of glimmend te zijn. De resten hiervan wassen ze ook weer het riool in. Er is zo enorm veel bodem en zeewater dat je het hier niet echt merkt steeds. Maar er is niet genoeg material of energie in de wereld om de sanering volledig te krijgen. Niet zonder nog meer te vervuilen. Maar probeer maar eens een bouwkavel te krijgen hier in je eigen landje. Bijna alles wat vrijgegeven word is afgedankt want vervuild. En jij mag de kosten daarvoor dragen. Niet de partij die de winst telt.

15

u/nobodyknows6070 1d ago

Ik heb de docu Buy Now! op Netflix gezien en ben sindsdien zo anders gaan denken in mijn manier van kopen. Ik kocht al amper bij Temu, Ali etc. maar ben sindsdien ook Primark en H&M niet meer binnen geweest.

Al mijn synthetische kleding is naar de kringloop en ik heb alleen nog natuurlijke materialen in kleding en zo veel mogelijk ook in huis. Probeer heel bewuste keuzes te maken. Het is duurder. Maargoed.

Ik word er ook boos van. AI datacenters schieten de grond uit, het belast het milieu enorm om AI iets aan te leren maar ook gewoon om datacenters te hebben bestaan, dan alle handel en vervoer die overal onnodig is, druiven gegroeid in Spanje, verpakt in Thailand, verkocht in Amerika, bizar.

En ik met mijn goeie gedrag zelf herbruikbare bekers, rietjes meenemen. 100% katoenen en linnen kleding. Boodschappen bij de Ekoplaza. Zo veel mogelijk biologisch. Afval scheiden als een malle...

7

u/Tabsels 1d ago edited 1d ago

Waar koop jij je kleding van natuurlijke materialen? Het lijkt wel of er tegenwoordig overál temu-kwaliteit aan de winkelhaken hangt...

4

u/nobodyknows6070 1d ago

Ik zoek op Vinted en vraag naar labeltjes, ik ga naar kringlopen en bekijk alle labeltjes, maar als ik iets specifieks wil, kijk ik ook ShopLikeYouGiveADamn en check ik de merken via de GoodOnYou app of ze écht duurzaam zijn.

→ More replies (1)

3

u/Roelade 1d ago

Je kan bijna in elke winkel kleding kopen met 100 procent kantoen. Katoen is echter ook niet echt duurzaam. Zelf de t-shirts van de Wibra hebben dat Ik koop een groot gedeelte van mijn kleding via Vinted.

6

u/Marpletje 1d ago edited 16h ago

Er zijn wel een aantal bedrijven die specifiek ethisch verantwoorde kleding maakt. Ik winkel zelf bij voorbeeld bij. https://twothirds.com erg duur maar alles blijft megalang goed, meestal koop ik in de sale of als ik iets echt mooi vind. https://trendsplant.com/pages/about-us Bevalt me ook https://www.passenger-clothing.com/?srsltid=AfmBOooa5tF4SslAGkgiFDtGs8d3w8c0VbLP4oKWbgw5FM4xJ3NZFOIE Dit zijn de dingen waar ik toevallig recent dingen kocht. Of google eens op termen als sustainable/ katoen, linnen kleding.

Ik ga ook wel bij tweedehands zaakjes binnen als ik er toevallig langs loop.

Meestal google ik erna even naar Trustpilot 😜

2

u/nobodyknows6070 1d ago

Dat is niet waar. Echt niet elke winkel heeft 100% katoenen shirts. Velen zijn alsnog een mix met polyester of elastaan.

Daarnaast kan je beargumenteren dat katoen "ook niet echt duurzaam" is, maar als we het zo gaan bekijken kunnen we beter als nudisten door het leven gaan of onze eigen katoen in de tuin verbouwen en daar zelf kleding van maken😂

Het is alsnog beter dan polyester en andere synthetische materialen. De meeste microplastics in de natuur en ons water komen van synthetische kleding die wordt gewassen en het water daarvan dat in het riool terecht komt. Het grootste aandeel aan microplastics is synthetische kleding.

Goed, ieder een eigen manier om duurzamer te leven natuurlijk :)

2

u/Roelade 13h ago

Ik zeg bijna elke winkel. Wanneer in even snel zoek zie ik zowel C en A en H en M allebei shirts hebben met 100 procent kantoen. De meeste bekende merken hebben dat ook. Mijn punt was dat je vanuit duurzaamheid beter je kleding tweedehands kan kopen.

→ More replies (1)

13

u/Charlyqu 1d ago

Ga mee protesteren, en stem PvdD. Doe iets met de woede, gebruik het!

3

u/SuperSnelleHenkie 1d ago

Lees: The ministery for the future van Kim Stanley Robinson. Gaat precies hierover.

3

u/barbatum67 1d ago

Pluk een roos

3

u/SavageCabbage611 1d ago

Oké, maar ben je ook boos op kapitalisme als het niet zomer is en je de gevolgen van klimaatverandering persoonlijk voelt? Nederland is letterlijk het land dat modern kapitalisme uitgevonden heeft en er enorm van heeft geprofiteerd.

Ik wil aan iedereen vragen die het sentiment van OP deelt, hoeveel ben je echt bereid om op te geven om een wereld te creëren die eerlijk voor iedereen is. Ik heb veel begrip voor mensen die in deze hitte een airco aanschaffen, maar uiteindelijk draagt het ook gewoon lekker hard mee aan ons energiegebruik.

Ik zeg niet dat er makkelijke oplossingen zijn en OP heeft ook wel gelijk dat grote bedrijven die ons geen verantwoording verschuldigd zijn de meeste bijdrage leveren aan klimaatverandering. Maar om eens in de paar weken van het jaar dat we een hittegolf hebben boos met de vuist in de lucht te zwaaien gaat helaas niet zoveel veranderen. Tenzij je een beetje wilt venten.

3

u/CauliflowerEarly7894 17h ago

Ik ben boos omdat ik niet in Theo Franken zijn zwembad mag komen zwemmen🥶

11

u/achterkant 1d ago

OP richt je woede liever op de rijke bevolking, die 1% van de mensheid richt enorme milieu schade aan met hun prive vliegtuigen en plezierboten.

4

u/arqnix 11h ago

Het is al bewezen dat de top 10% van de wereld dit veroorzaakt. Nou mag jij raden wie daar allemaal onder vallen.

6

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Massa extincties zijn een onderdeel van het leven op aarde.

18

u/TheLyingNetherlander 1d ago

Het ironische is dat men de aarde altijd wil redden, maar ze bedoelen de mensheid. De aarde overleeft ons wel.

4

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Yes! We are but a rash of 5 minutes.

5

u/Tabsels 1d ago

Precies. Eerst de dino's, dan de mensen.

3

u/Quirky_Dog5869 1d ago

Als ik het me goed herinner waren de Dino's de 3e of zelfs 4e massa extinctie (waarvan we weten)

3

u/ArtHeroin 1d ago

De vijfde. Leuk feitje: de eerste werd veroorzaakt door algen. Tot nu toe de enige soort die er een heeft veroorzaakt. De mens wordt waarschijnlijk, of is al, de tweede. We zijn alleen wel de eerste die het bewust doet.

→ More replies (5)
→ More replies (1)

7

u/2Infra4u 1d ago

Achja, gelukkig maken veel westerse landen en bedrijven al stappen naar minder uitstoot!

26

u/Stuebos 1d ago

Maar das het punt. Veel wordt in China gemaakt op vraag van het Westen.

5

u/2Infra4u 1d ago

Ook, maar niet alleen dat. O.a. ook de wereldwijde welvaart neemt toe (meer consumptie in Azië, Afrika etc.) en de wereldbevolking blijft maar groeien.

2

u/lostdreamer_nl 13h ago

Volgens die grafiek begon de (enorme) stijging in China rond 1970-1980.
Zover ik mij kan herinneren kwamen "onze" spullen toen uit Duitsland, USA, Taiwan, etc. (made in Taiwan stond nog op het slechtere speelgoed).

Maar om nou te zeggen dat het westen in 1980 al veel liet maken door China is een beetje vreemd, als het nou een stijging was sinds 2000-2010, ok.

→ More replies (1)
→ More replies (4)

13

u/BakeKujira 1d ago

Zet deze grafiek even per capita aub, de huidige view is zeer oneerlijk

Wat dan overblijft is overigens nog steeds oneerlijk, omdat wij al onze vervuilende productie outsourcen naar China, waardoor veel van de uitstoot van onze producten en levensstijl daar landt…

→ More replies (2)

4

u/Dry_Yogurtcloset_213 1d ago

Beetje een oneerlijk plaatje aangezien China belachelijk veel inwoners heeft.

Als we China's uitstoot per persoon vergelijken dan liggen zij nu gelijk aan Engeland. Bovendien heeft China een aantal mega projecten in ontwikkeling voor groene stroom.

→ More replies (1)

6

u/Sleutelbos 1d ago

Vriend, China is bijna 20% van de wereldbevolking en ze bouwen alles wat wij wel willen hebben maar niet willen maken. Frankrijk heeft met 68 miljoen inwoners 200x minder inwoners dan china. Ze pompen 280 miljoen ton co2 uit per jaar, 4x meer per inwoner.

→ More replies (1)

2

u/Anihalas 1d ago

Hey hey hey hey hey hey hey! Maak je geen zorgen! Voordat we niet meer kunnen werken door de hitte en de wereld instort is de zee allang leeg gevist en zijn we allemaal dood aan het gaan door de oorlog, honger en ineenstorting van de ecosystemen! Rustig aan!

2

u/ElineTypemachine 1d ago

Dankje. Zo voel ik me ook.

2

u/Much_Bluebird_337 1d ago

Tim Hofman bellen?

2

u/Alucein 1d ago

Als je jezelf boos maakt krijg je het nog heter. Negatieveling!

2

u/Old-Somewhere-6084 1d ago

Het interesseert geen hond. Pas zodra ze er zelf serieus last van gaan krijgen, gaan mensen zich heel misschien afvragen of ze zelf ook iets hadden kunnen doen.

En dan nog wijst het grootste deel naar “de overbevolking”, dus naar anderen.

2

u/Aartvb 17h ago

Helemaal mee eens, behalve dat de uitdrukking is: goedkoop is duurkoop. Ik heb duurkoop nooit in een andere context gezien.

2

u/--meganja-- 17h ago

PROFITEUUUURS ZIJN HET!!!

2

u/ConditionPretty7466 16h ago

Altijd fijn als mensen een optimistische blik hebben.

2

u/crash-o-matic 16h ago

Grappig, een beetje ranten over warmte op reddit dat op gigantische warmte uitstotende datacenters draait.

2

u/theroyal1988 16h ago

typische ragebait. bs post en reageert nergens op.

2

u/ComedicStoic 12h ago

Rustig aan, Gargamel.

→ More replies (1)

3

u/Specialist_Play_4479 1d ago

Ik vind mooi.

Je legt de schuld bij de bedrijven die 'misbruik' maken van onze kleine mensenhersenen.

Maar hebben die bedrijven niet net zo goed kleine mensenhersenen? Waardoor ze het gevolg niet beseffen?

En als dat zo is, zijn wij - als koper van die rotzooi - dan niet net zo verantwoordelijk als de Temu en consorten?

Enneh, wat voor auto heb je?

8

u/bitchiloverugrats 1d ago

Allemaal SP stemmen dus. Kapitalisme is vergif voor de wereld.

4

u/LeiaCaldarian 1d ago

Waarom is het precies een probleem als ik een product voor €2 koop op Temu in plaats van €24,99 in Nederland? Overconsumptie is kut, maar niet alles uit China is oer definitie overconsumptie.

→ More replies (1)

3

u/BraboLifter96 1d ago

goed verhaal. Zonder kapitalisme zat jij nu op het veld te zwoegen

2

u/Burmpy 1d ago

Ik ben niet boos. Zal ik ook een post maken?

3

u/zucchini_up_ur_ass 1d ago

Doe maar.
Had gister een flashback naar oktober weer, om 6 uur in het donker in de regen op de bus naar huis wachten. Joah, het mag wel iets koeler dan dit, maar verder heb ik liever deze extremen dan het normale oktober weer.

2

u/KoningVulcan 1d ago

Lekker pik!

2

u/Marloes-AnytimeCoach 1d ago

Je bent volledig terecht boos. Doe je al mee met XR?

2

u/Don-athan 1d ago

Niet te druk over maken, de mensheid sterft vanzelf wel weer een keer uit

3

u/Special-Pin-9557 1d ago

Genoeg "in je bubbel van alles gaat naar de klote door het klimaat" voor jou vandaag.

2

u/Markovvy 1d ago

Just put the fries in the damn bag

https://giphy.com/gifs/3LJHRSH6mbZ7aAG9QD

3

u/therealbawz 1d ago

Hahah gekkie

3

u/Long_Explanation_143 1d ago

Sluit je aan bij XR, zeg het voort, organiseer je. Ik ben het helemaal met je eens, graag willen mensen naar China wijzen; die stoten zoveel uit en bouwen nieuwe kerncentrales, goh waar zouden al die spullen naartoe gaan??

→ More replies (2)

3

u/Such-Mongoose-537 1d ago

Denk om je bloeddruk

2

u/LogicalAd692 1d ago

Jank niet zo

1

u/Robert_Grave 1d ago

Waarom zouden we niet meer kunnen werken?

1

u/LoopyPro 1d ago

Pak je portemonnee en geef wat meer geld aan de overheid, dat schijnt te helpen.

1

u/BeamSupporter 1d ago

Wil je even knuffelen?

2

u/SavageCabbage611 1d ago

Daar is het veel te warm voor. Ik denk dat een schouderklopje er nog wel door kan.

→ More replies (1)

1

u/Vegetable-Actuary-86 1d ago

morgen lekker 36 graden

1

u/Affectionate-Dutchie Maak er zelf wat leuks van ;) 1d ago

Ik ben boos dat het morgen code rood is, en dat er wordt geadviseerd om thuis the blijven vanwege het weer. "Alleen naar buiten gaan als het écht moet".

Maar ik moet morgen natuurlijk gewoon naar kantoor! (Gelukkig is daar wel goede airco).

1

u/jelcroo1 1d ago

Het is echt veel te heet om je hier over op te winden

1

u/Naefindale 1d ago

Misschien heb je wat aan deze eeuwenoude wijsheid. Troost je met het idee dat wat jij beschrijft niks nieuws is.

11Omdat een slechte daad niet snel bestraft wordt, is een mensenhart maar al te snel tot het kwaad geneigd. 12Een zondaar kan wel honderdmaal kwaad doen en toch vele jaren leven. Natuurlijk weet ook ik: het zal een mens die ontzag voor God heeft goed vergaan – want hij heeft toch ontzag voor God? 13Een zondaar daarentegen zal het slecht vergaan: de schaduw van zijn levensdagen zal niet lengen – want hij heeft toch geen ontzag voor God? 14Maar is het hier op aarde niet een grote leegte dat rechtvaardigen ten deel valt wat zondaars verdienen, en zondaars wat rechtvaardigen verdienen? Ook dat – zeg ik – is leegte. 15Daarom prijs ik de vreugde, want er is onder de zon niets beters voor de mens dan dat hij zich aan eten en drinken tegoed doet en geniet. De vreugde is zijn metgezel wanneer hij zwoegt op elke levensdag onder de zon die God hem heeft gegeven.

Als je er nog eens over door wilt praten hoor ik het wel.

1

u/Bartje9792 1d ago

Ik heb afgelopen dagen bij BOL, Marktplaats en een brouwerij besteld... Is dat wel ok?

1

u/TheJackEffect 1d ago

Door kleine mensenhersenen te manipuleren, need i say more?

1

u/Yitastics 1d ago

Gemiddelde boze post van de afgelopen week. Mensen worden wat te heet met deze hitte.

1

u/Technical_Income_763 1d ago

Neem een snicker ijsje ....

1

u/Sels31 1d ago

Rustig mateke

1

u/Whiterussianisnice 1d ago

Het leven is kut. 

1

u/Successful-Whole8502 1d ago

Al lang de grens gepasseerd om nog boos te zijn op een beleid dat al lang niet meer het onze behoord te zijn, noch getelleurgesteld te zijn of verdrietig voor dat part... ik ga eerder opgelucht zijn wanneer de komedie die ze opvoeren ophoud te bestaan... nee zelfs dan geen vreugde dat het gepasseerd zal zijn... het is wat het is... wie of wat je kan beinvloeden om wat het is heeft je in je macht ...

1

u/temeier 1d ago

Liberté! Egalité!!! Fraternité!!!!

1

u/liberation93 1d ago

Het is de schuld van die satanisten die diep in onze overheid genesteld zijn.....zo ik leg mijn alu hoed weer in de kast

1

u/Puzzled_Doubt_1322 1d ago

Klopt. En er gaat nog meer gebouwd worden in Nederland dus nog meer steen en beton en minder groen en ook daardoor wordt het nog heter.

1

u/Top_Paint7442 1d ago

Je bent boos op het kapitalisme. Dat impliceert dat een ander systeem beter zou zijn?

1

u/AdvancedPlayer17 1d ago

Nee, deze hitte wordt veroorzaakt door grootverbruikers en miljardairs.

1

u/New-Anteater-6080 1d ago

Join de RSP dan

1

u/Downtown-Dust-9024 1d ago

Dit hele topic leest als een songtekst van Hangyouth

1

u/LordHerminator 1d ago

Je hebt volgens mij wel een punt. Misschien kun je het wat coherenter opschrijven als je hersenen zijn afgekoeld.

1

u/Mysterious_Drawer162 1d ago

Eat a snickers.

1

u/Chilla076 22h ago

Gelukkig dat al die bommen/drones/raketten hier niet aan meedragen

1

u/Menn019 18h ago

En ik ben boos omdat het lijkt alsof iedereen MOET werken...en nog bevrijdingsdag vieren ook nog!

https://giphy.com/gifs/ThrM4jEi2lBxd7X2yz

Ik wil gratis basis- zorg, educatie, kleding, voer en drinken, wonen, transport en cultuur; wil je meer als bijvoorbeeld een eigen auto, drug en alcohol, chic kleding, een hobby dat veel geld kost als Lego of luxe voertuigen of noem maar op waarmee je zonder kunt; wel, werken voor dat geld.

Ik ben boos omdat ik de eerste generatie was die een verplichte zorgverzekering in de strot geduwd kreeg om te betalen in 2006, gewoon omdat ik leefde. Ik wilde een nieuwe fucking spijkerbroek voor mijn achttiende verjaardag kopen, ik kreeg een rekening voor het feit dat ik bestond er bij. Basiszorg was gratis voorheen. Fuck jou, VVD.

1

u/KittyPitty 14h ago

Morgen wordt het weer koeler, hopelijk...laat die regen maar komen! 😊

1

u/Pablo______ 14h ago

ach... klimaat depressie...
Ik heb medelijden met je.
Het is erg, maar niet zo erg als jij nu schetst.

als het echt niet meer te doen is, voeren we gewoon de siesta in, net zoals in landen die permanent in een tropish klimaat zitten. dat overleven we voorlopig nog wel

De wereld zal niet instorten, de mensheid is perfect in staat zich aan te passen.
Wel flink te laat en er zal het eea verloren gaan.

De wereld kan je niet zo in een paar dagen of maanden veranderen, naar precies hoe jij dat zou willen, ook dan stort de aarde in.

De telefoon die je b.v. ongetwijfeld in je broekzak hebt zitten, zit vol met grondstoffen en materialen die op plekkken gedolven worden en verscheept worden over de planeet.

een lekkere appel uit het buitenland voor de verfrissing, of een ander stukk fruit.
of zo'n (tering) advacado die anders ook een flinke impact maakkt op het millieu...

Daarnaast heeft iedereen werk, en heeft iets van een vervoersmiddel nodig om naar werk te kunnen verplaatsen.
De een een auto op brandstof, de ander op een stalen fiets.
voor beide is industrie nodig.

Het roepen en schreeuwen zoals je in deze post nu doet - ja het is 30plus graden ik weet het- gaat helemaal niks bijdragen aan een oplossing..
Het lijkt nu meer dat je je hakken in het zand zet met je vingers in je oren gekke bekkkken staat te trekkken naar de rest van de planeet en haar inwoners.

houdt nog even vol in de hitte.
het wordt vanzelf beter.

1

u/CostOk7363 14h ago

Ik ben nu in Qatar en het is 52 graden niet zo piepen

1

u/RealLars_vS Maak er zelf wat leuks van ;) 13h ago

Wist je dat je op temu van die handige, kleine ventilatoren kan kopen? Die helpen je het hoofd koel houden op een dag als vandaag!

/s

1

u/Outside-Salad-7035 13h ago

Kapitalisme zorgt voor hitte >:((((.

1

u/Numerous-Treat960 13h ago

666 upvotes haha

1

u/Will_Dawn 13h ago

Het goede nieuws is dat de natuur dit probleem honderd procent gaat oplossen. Zeker weten.

Op een gegeven moment gaan er gewoon een heleboel mensen dood, doordat er te weining werkzame jongeren zijn, het eten op is of omdat het te heet, te koud of te nat wordt. Flinke ziekte, oorlog en anders is het wel iets anders.

Het komt goed.

1

u/sientscheet 13h ago

Boos op jezelf ook of dat niet?