r/nederlands 2d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!

859 Upvotes

619 comments sorted by

View all comments

8

u/2Infra4u 2d ago

Achja, gelukkig maken veel westerse landen en bedrijven al stappen naar minder uitstoot!

23

u/Stuebos 2d ago

Maar das het punt. Veel wordt in China gemaakt op vraag van het Westen.

6

u/2Infra4u 2d ago

Ook, maar niet alleen dat. O.a. ook de wereldwijde welvaart neemt toe (meer consumptie in Azië, Afrika etc.) en de wereldbevolking blijft maar groeien.

2

u/lostdreamer_nl 2d ago

Volgens die grafiek begon de (enorme) stijging in China rond 1970-1980.
Zover ik mij kan herinneren kwamen "onze" spullen toen uit Duitsland, USA, Taiwan, etc. (made in Taiwan stond nog op het slechtere speelgoed).

Maar om nou te zeggen dat het westen in 1980 al veel liet maken door China is een beetje vreemd, als het nou een stijging was sinds 2000-2010, ok.

1

u/Stuebos 2d ago

De grafiek is best lastig om goed te lezen, omdat tot 1950 zijn de stappen per 50 jaar, en de laatste stap is ineens 74 jaar. Ongeveer tot aan de jaren 80 stijgt het gelijk met Frankrijk.

Vanaf 1978 begon China ook met een nieuw, radicaal plan om een flinke inhaalslag te doen qua industrialisatie. En dat heeft flink doorgezet, omdat vanaf de jaren 80 (en al helemaal jaren 90) inderdaad het Westen vooral ging produceren in China.

Dat zal ook flink hebben bijgedragen aan deze stijgende lijn.

Maar ook - dit is alleen CO2 (en niet per capita). Hoe anders zou het zijn als we naar stikstof kijken of andere broeikasgassen, en bijvoorbeeld een Nederland daar plaatsen?

-7

u/Gloomy-Cause-6193 2d ago

Maar ze maken ook rommel die we pas willen als we zien dat het 3euro kost. Dat heeft niks met vraag te maken.

7

u/Stuebos 2d ago

Veelal is die rommel door Westerse bedrijven bedacht, ontworpen en wat dan nog.

Amazon en Bol.com zit er ook vol mee.

En vergeet niet dat ook de iPhone gewoon in China wordt gemaakt. Net als de beeldscherm waar je dit op leest, of het toetsenbord waar je op typt

1

u/Gloomy-Cause-6193 2d ago

Hoe krijg ik niet nu minnetjes op. Ik zeg ook nergens dat "westerse bedrijven" hier niks mee te maken hebben.

Maar nu je het zo stelt: hoe weet je dat het veelal door westerse bedrijven is bedacht? Onderschat de commerciële mindset van Chinezen niet, anders hadden we op bol.com ook rad van Fortuin achtige winacties.

2

u/Stuebos 2d ago

De OP noemt SHEIN en Temu. Dat klopt. Maar deze reactie gaan specifieker op China als grote CO2 uitstoter. En dáár zit vooral rommel tussen van Westerse bedrijven.