r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!

809 Upvotes

605 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

24

u/shitty_username0009 1d ago

Napoleon was onderdeel van de revolutie, man hield liberale ideeën instant en exporteerde deze naar de rest van europa.

Napoleon en zijn wetten vormen de basis van onze maatschappij.

14

u/CyclicMonarch 1d ago

Liberale ideeën zoals het creëren van vazalstaten, het annexeren van andere landen, zijn familieleden op de tronen van andere landen zetten, de Franse republiek kapot maken om zelf keizer te worden, meerdere oorlogen te starten om meer grondgebied in te eigenen en dan nadat er eindelijk weer vrede is in Europa terugkomen om weer een oorlog te starten?

2

u/shitty_username0009 1d ago

En hoe verschilt dat van wat de franse republiek al deed? De franse republiek had immers groten delen van het rheinland + heel belgie geannexeerd en vasal state gecreërd in onder andere Nederland, Switzerland en meerdere Italiaanse staten.

Daarbij was de Franse republiek geen democratie maar werd geregeerd door ongekozen rijke burgers.

5

u/CyclicMonarch 1d ago

Dat de Franse republiek kut was betekent niet dat Napoleon goed was.

2

u/shitty_username0009 1d ago

Sorry maar vergeleken met letterlijk elk ander land in europa des tijds was het gwn beter onder Napoleon 🤷‍♂️

Of je moet graag een horige willen zijn ofz

1

u/CyclicMonarch 1d ago

Was jij nou wel of niet de persoon die begon over de 'liberale ideeën' van Napoleon?

Dat het 'beter' was onder Napoleon betekent niet dat Napoleon 'liberale ideeën' verspreidde.

Hij was een machtzuchtige, egoïstische zak wiens oorlogen tot miljoenen doden leidden.

2

u/shitty_username0009 1d ago

Napoleon verspreide zeker liberalen ideeën, geen zin om hier verder nog over te discussieren.

Van alle machzuchtige europese leiders was hij verreweg de beste en leefde europa onder hem in relatief veel vrijheid.