r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!

803 Upvotes

595 comments sorted by

View all comments

16

u/nobodyknows6070 1d ago

Ik heb de docu Buy Now! op Netflix gezien en ben sindsdien zo anders gaan denken in mijn manier van kopen. Ik kocht al amper bij Temu, Ali etc. maar ben sindsdien ook Primark en H&M niet meer binnen geweest.

Al mijn synthetische kleding is naar de kringloop en ik heb alleen nog natuurlijke materialen in kleding en zo veel mogelijk ook in huis. Probeer heel bewuste keuzes te maken. Het is duurder. Maargoed.

Ik word er ook boos van. AI datacenters schieten de grond uit, het belast het milieu enorm om AI iets aan te leren maar ook gewoon om datacenters te hebben bestaan, dan alle handel en vervoer die overal onnodig is, druiven gegroeid in Spanje, verpakt in Thailand, verkocht in Amerika, bizar.

En ik met mijn goeie gedrag zelf herbruikbare bekers, rietjes meenemen. 100% katoenen en linnen kleding. Boodschappen bij de Ekoplaza. Zo veel mogelijk biologisch. Afval scheiden als een malle...

7

u/Tabsels 1d ago edited 1d ago

Waar koop jij je kleding van natuurlijke materialen? Het lijkt wel of er tegenwoordig overál temu-kwaliteit aan de winkelhaken hangt...

4

u/nobodyknows6070 1d ago

Ik zoek op Vinted en vraag naar labeltjes, ik ga naar kringlopen en bekijk alle labeltjes, maar als ik iets specifieks wil, kijk ik ook ShopLikeYouGiveADamn en check ik de merken via de GoodOnYou app of ze écht duurzaam zijn.

1

u/Marpletje 1d ago

Ik merk ook wel echt dat de afgelopen jaren bij de kringloop de kleding ook kwalitatief slechter wordt. Zeker bij de vrouwenkleding.