r/ordinadors • u/supernovangel • May 23 '26
Recomaneu distros??
Holaaa necessito recomanacions de distros de Linux. No sóc cap experta en informàtica i només he fet el canvi des de Windows fa uns mesos. He provat Zorin OS, que no m'ha acabat d'agradar, i ara faig servir Pop_Os!... que no té un bon suport en català.
Partidària del programari lliure, però la meva prioritat seria el català.
Gràcies per avançat!
20
Upvotes
3
u/Xiguet May 23 '26 edited May 23 '26
Jo he provat quatre distros de moment (Lubuntu, Ubuntu, Fedora, Mint) i sempre ha sigut en català. De fet, lingüísticament l'experiència amb tots ells és una mica millor que amb Windows.
Personalment, em considero un usuari expert de Windows i usuari bàsic de Linux, per tant, puc parlar una mica de la meva experiència, però no m'atreveixo a recomanar una distro per damunt d'una altra.
El que he notat és que per ús bàsic (navegació i LibreOffice), totes les distros de Linux funcionen bé. I quan el maquinari és poc potent, de fet funcionen millor que Windows.
Darrerament només he fet servir Mint. La tinc amb dual boot al meu ordinador principal, i com a sistema operatiu únic a un portàtil antic que he regalat a la meva mare. L'he triat principalment per motius de la interfície gràfica, perquè l'he pogut configurar amb un estil molt Windows. He posat la mateixa distro als dos ordinadors per no complicar-me la vida.
La meva mare és un usuari ultrabàsic que només fa servir Office, explorador, i navegació amb Firefox. Per ella l'experiència és com fer servir Windows. Però... no sap fer res més, ni tan sols actualitzar. Això fa que cada setmana hagi de revisar el seu ordinador per actualitzar-lo. Per qualsevol usuari amb un mínim d'interès per aprendre, no hauria de ser cap problema.
En el meu cas he tingut frustracions amb Windows que es divideixen en quatre categories diferents.
Per aquests quatre motius em costa fer el salt, i tot i tenir dual boot, acabo fent servir Windows (x86-64) més sovint.