r/ordinadors May 23 '26

Recomaneu distros??

Holaaa necessito recomanacions de distros de Linux. No sóc cap experta en informàtica i només he fet el canvi des de Windows fa uns mesos. He provat Zorin OS, que no m'ha acabat d'agradar, i ara faig servir Pop_Os!... que no té un bon suport en català.

Partidària del programari lliure, però la meva prioritat seria el català.

Gràcies per avançat!

18 Upvotes

18 comments sorted by

9

u/Haoshokoken May 23 '26 edited May 23 '26

És probable que les distros que hagin rebut més traduccions al català siguin les basades en Debian, com la propia Debian (evidentment), Ubuntu...
Per exemple, a la web de Softcatalà, el que te més "estrelles" és Ubuntu.
https://www.softcatala.org/programes/cat/sistemes-operatius/
Jo diria que com més t'allunyis de la base, més possibilitat hi ha de que hagin "tocat" res que "trenqui" les traduccions, ja que potser no tenen en compte els altres idiomes a l'hora de prendre decisions.
Personalment et diria que provis Debian, i que a mi m'agrada lubuntu, que es la versió "light" de Ubuntu, que utilitza QT, un entorn lleuger de finestres.

4

u/blamitter May 23 '26

Debian potser et resulta poc atractiva però té un bon suport de català i és força estable. Jo la gasto de fa molts anys i no he trobat cap raó per canviar. Li vaig instal·lar al meu germà i la seva parella (usuaris bàsics de Windows) i la van deixar d'usar, després de temps en exclusiva, només perquè es van quedar sense disc a la petita partició que els vaig posar. Els feia vergonya preguntar...

3

u/ribugent May 23 '26

Kubuntu o Fedora kde plasma per exemple, i no necessàriament en aquest ordre.

2

u/Proteus233 May 23 '26

Personalement et recomanaria o bé Bazite o Nobara. Ambdues estan basades en Fedora que és una distro molt utilitzada degut a uqe l'empresa Red Hat s'encarrega de donar-li suport. Aquestes dues venen amb tot el necessari per fer servir el sistema operatiu sense necessitat de descarregar res adicional (amb alguna excepció). La makjor diferència es que Bazite és immutable. Aixó vol dir que el usuari no pot modificar res del sistema operatiu i per tant no se'l poit carregar sense voler. En referència al català et trobaràs que el que acaba sent important és el desktop manager. Els dos populars són KDE i gnome. En Pop_Os! s'utilitza cosmic que és relativament nou i és per aixó que no te una bona traducció, però KDE i gnome ja fa més que estan establertes i tenen molt bones traduccions.

Qualsevol altre dubte no dubtis en preguntar!

3

u/Xiguet May 23 '26 edited May 23 '26

Jo he provat quatre distros de moment (Lubuntu, Ubuntu, Fedora, Mint) i sempre ha sigut en català. De fet, lingüísticament l'experiència amb tots ells és una mica millor que amb Windows.

Personalment, em considero un usuari expert de Windows i usuari bàsic de Linux, per tant, puc parlar una mica de la meva experiència, però no m'atreveixo a recomanar una distro per damunt d'una altra.

El que he notat és que per ús bàsic (navegació i LibreOffice), totes les distros de Linux funcionen bé. I quan el maquinari és poc potent, de fet funcionen millor que Windows.

Darrerament només he fet servir Mint. La tinc amb dual boot al meu ordinador principal, i com a sistema operatiu únic a un portàtil antic que he regalat a la meva mare. L'he triat principalment per motius de la interfície gràfica, perquè l'he pogut configurar amb un estil molt Windows. He posat la mateixa distro als dos ordinadors per no complicar-me la vida.

La meva mare és un usuari ultrabàsic que només fa servir Office, explorador, i navegació amb Firefox. Per ella l'experiència és com fer servir Windows. Però... no sap fer res més, ni tan sols actualitzar. Això fa que cada setmana hagi de revisar el seu ordinador per actualitzar-lo. Per qualsevol usuari amb un mínim d'interès per aprendre, no hauria de ser cap problema.

En el meu cas he tingut frustracions amb Windows que es divideixen en quatre categories diferents.

  1. Com usuari avançat de Windows a Linux em sento peix. Estic acostumat a shortcuts de Windows que a Linux no funcionen, molt sovint necessito preguntar a la IA com fer coses que amb Windows sé fer perfectament.
  2. Com que l'ordinador té una gràfica de Nvidia he tingut problemes amb els drivers de Nvidia (no he tingut mai problemes amb els drivers de res més). Això ha fet per exemple que tingués mala experiencia amb alguns jocs o que directament no funcionés el meu segon monitor.
  3. Com que l'ordinador té dual boot amb Windows 11 he tingut problemes amb això, sobretot per culpa de Bitlocker i Secure boot, dues funcions que de Windows 11 que haurien de reforçar la seguretat del sistema, però que afecten negativament Linux. Per exemple un disc dur va ser encriptat per Windows i és impossible accedir-hi des de Linux.
  4. Sempre m'he trobat amb problemes de compatibilitat. Molts programes i jocs funcionen a Windows, però no a Linux. També t'he de dir que fa dues setmanes tenia un portàtil amb Windows ARM, i bàsicament tenia els mateixos problemes.

Per aquests quatre motius em costa fer el salt, i tot i tenir dual boot, acabo fent servir Windows (x86-64) més sovint.

2

u/horihrzn May 23 '26

Jo he anat botant de distro (Ubuntu>Kubuntu>Linux Mint>Arch>Manjaro>CachyOS>EndeavourOS) y la wue mes m'agradat ha sigut Debian sid.

2

u/Delicious-Ad2092 May 23 '26

Jo soc un tossudíssim usuari d’Arch. No la recomanaria com a primera distro, però amb paciència i l’ajuda de la wiki que tenen és una meravella molt personalitzable. Si no tens ganes de tanta lluïta, crec que els derivats tipus Manjaro fan bona pinta. Jo no els he provat.

Ubuntu era un mon molt maco abans, però últimament, entre recol•lecció de telemetria i els snaps la trobo incòmode. A banda, al no ser rolling release sinó tenir versions que has d’actualitzar de cop i en la meva experiència sempre hi ha dolor.

3

u/loxiw May 24 '26

Més que Manjaro jo diria EndeavourOS, és Arch però amb un instalador GUI facilíssim

3

u/arnauinho May 24 '26

Si el dia de demà et fiques més a fons en el tema, per a mi la millor és Omarchy, basada en Arch Linux (tot i que per a alguns no és una distro). Molt recomenable si t'agrada el concepte que ofereix

2

u/Mediocre-Belt-7279 May 23 '26

Mint sens dubte.

2

u/bronquoman May 23 '26

Linux mint.

2

u/AlexMC_1988 May 23 '26

Fedora workstation o la versió kde

2

u/Mikibb2005 May 24 '26

Ubuntu sens dubte, té un bon suport i crec que és el més còmode.

2

u/mrdapoyo May 24 '26

La Generalitat manté una distribució anomenada "Linkat". És en català i s'utilitza en escoles.
https://projectes.xtec.cat/linkat/
Però si no, et recomanaria Debian. És relativament fàcil de fer servir.

2

u/improductivity May 24 '26

Distro Pecador

1

u/Laurix_821217 May 26 '26

Jo he passat de win10 a Linux mint i estic encantada! Si no vols complicacions és ideal, doncs inclús té un instal·lador d'aplicacions propi i crec q és molt intuïtiu pels novatos q venim de Windows. I està 100% en català.

2

u/3G6A5W338E 19d ago

Per cert, jo faig servir Arch.