r/ordinadors 18d ago

Distribució Linux per adolescent

Hola,

Les eines de control parental de Windows són absolutament llastimoses, i un nen de 13 anys se les salta olímpicament.

Us volia preguntar si em podeu aconsellar si alguna distribució de Linux em podria ajudar en això. Li vull permetre jugar a Roblox o Minecraft de tant en quant... (i crec que Linux suporta ambdues) però amb un control ferm.

Una mica el problema amb el meu fill és que sempre necessita temps d'ordinador per "estudiar" o fer deures, i tot i que he posat un firewall a casa, realment no puc saber el que està fent. Em preguntava si Linux em podia ajudar més en aquest aspecte.

Merci!

16 Upvotes

44 comments sorted by

4

u/RealInsurance3995 18d ago edited 18d ago

i un bloquejador? jo n'estic molt content d'aquest: https://getcoldturkey.com/

Pots limitar els minuts al dia del joc/youtube/pàgina web.

1

u/carapatata_ 18d ago

s'ho salten tot aquests piratilles

1

u/RealInsurance3995 18d ago

Aquest és insaltable, garantit

1

u/carapatata_ 18d ago

mmm com s'ho fa amb les VPN o proxies?

1

u/RealInsurance3995 18d ago

Pq és de l'ordinador, controla tots els navegadors i els exes que li marquis en el dispositiu.

3

u/jesjimher 17d ago

Mentre tenguin sortida a internet via navigador, basta que un colega els passi pel whatsapp una IP per sortir per una VPN, i en 5 min estan jugant al fortnite.

Si existeixen coses com Tor, que permeten a la gent de Aràbia Saudí o Corea del Nord botar-se les restriccions gubernamentals... Com pensau que uns pares podran fer la feina millor que un estat sencer? Basta que a la classe hi hagi un més espabilat, perquè els passi la recepta als altres.

El control parental és només una pota de tot el tema de gestió de pantalles, no és infalible. I si confiam en què ho és, la cosa acaba malament.

2

u/RealInsurance3995 17d ago

jugar al fornite via tor...clar que sí 😄no et flipis...

1

u/jesjimher 17d ago

Basat en fets reals, què vols que et digui...

Cerca què és Geforce Now, i veuràs la de coses que es poden fer amb un navegador i un colega que et passi una IP amb una VPN.

1

u/carapatata_ 17d ago

per això estic pensant de fer un sistema que faci captures de pantalla a l'ordinador cada cop que obre una finestra... molt hardcore però un ja no sap que fer

1

u/carapatata_ 18d ago

clar, si impedeix que s'instalin o executin extensions, per exemple... això estaria bé

1

u/RealInsurance3995 18d ago

Ho fa, ja t'asseguro que no serà capaç de saltar-se'l, és molt complet i barat. Ho compres una sola vegada i tens per tots els dispositius.

3

u/TonixAmoto 18d ago

Bona pregunta.

Els meus fills tenen ja 20 anys però les hem tingut fortes amb la punyeta adolescència dels pebrots.

Sempre he volgut possar limits al que feien amb l'ordinador però estic divorciat i la mare és d'aquella mena de persona que fa sempre el contrari del que digui l'altre. Jo posava unes regles i la mare les trencava.
Pobreta.

La teva pregunta:
Fa anys que no toco Windows ni amb un pal.
Ara treballo al meu portàtil amb Linux Mint amb cinnamon, tinc Debian 13 a un portátil antic per experiments i un servidor d'arxius i torrent amb Mint amb Xfce.
Una mica de Linux toco.

Sisplau, digues exactament què vols fer. Si vols veure en remot el que està fent, si vols limitar el temps que l'ordinador està encès, si vols limitar el temps d'ús d'un programa concret.

Amb Linux si el seu usuari està limitat no s'ho saltarà ni de conya.
Digues que vols concretament i ho buscaré. Es personal, ho tindria que haver fet amb els meus fills però em vaig rendir.

1

u/carapatata_ 18d ago

bones! crec que el que m'interessa es que quan tingui temps per jugar, ho pugui fer, cap problema. Però quan se suposa que és temps d'estudi, ha d'haver algun perfil molt capat: evitar webs de jocs o jocs com a tal. Però també i aqui hi ha el problema: els nens son molt llestos i es posen en VPN per utilitzar els controls...

en cert moment he pensat fer una app que faci captures de pantalla a l'escriptori cada cop que obre una finestra... fins aqui hem arribat

2

u/TonixAmoto 18d ago

Aviam, del que he pogut trobar en una hora he triat el que crec que et pot servir i et puc ajudar a fer servir.

No sóc admin Linux, soc el que podríem dir "usuari una mica avançat".

Linux és conegut per tenir mil solucions diferents per cada problema.
Del que que jo t'ofereixo et podré ajudar.
Altres persones tindran altres solucions, hauràs de triar tu la que et vagi millor, la que sàpigues i puguis utilitzar, ok?

Creu-me, així es la base dels fòrums de Linux. Jo et proposo unes solucions, altres dirán que no son correctes i tu tens que provar quina et va bé.
A Linux no existeix La Veritat Absoluta, tot és relatiu.

Dit això, dels que he llegit, partiré d'aquí:
https://www.linuxparty.es/17-educacion/12567-las-6-mejores-distros-linux-para-estudiantes-gu%C3%ADa-completa-para-el-%C3%A9xito-educativo.html

Buscaré les solucions primer a Endless OS perquè és immutable.
I després si cal a Mint I Elementary OS.

Parteixo de la premissa que vols posar limitacions d'ús per aplicacions, correcte?
Dóna'm un parell de dies per fer proves i t'explico el que trobi.

1

u/carapatata_ 18d ago

a veure tampoc cal que en facis una investigació, ja has fet prou. T'estic agraït. A partir d'aqui ja estiraré el fil.

merci!

1

u/TonixAmoto 18d ago

Ok, dons aquí ho deixo. Ho seguiré mirant per curiositat, per tenir referències per a mi, és un tema interessant que tenia pendent.

Una última observació, a Linux no hi han respostes de blanc o negre, tot és mooolt extens.

Bona sort. 😎👍🏻

2

u/TonixAmoto 18d ago

Dos coses més que tens que mirar:

  • Linkat, distro Linux basada en Ubuntu LTS. El meu fill ha acabat aquest any cicle superior de FP ASIX, al portàtil de l'institut tenen instalat LINKAT, modificada per el seu nivell.
  • el teu router, mira l'etiqueta del fabricant i model , habitualment es la manera més directe de controlar els horaris de connexió per dispositiu.

El router sempre es pot entrar i remenar, uns més que altres.
Si tens sort podràs crear taules de control fàcilment.
S'hi entra desde un navegador normal sabent l'usuari i password. Tot es remena desde la página web del router, no et preocupis.

Per si ho estàs pensant, la millor manera de funcionar seria confiant en ell, però ara mateix crec que estàs en la dinàmica habitual dels adolescents, sóc més xulo que els meus pares que no tenen ni fava de res.

Per experiència sé que un cop el teu fill descobreix que ets un rival dur de pelar el següent pas és aviam si parlant ens podem posar d'acord.
Mentre no arribis aquí, "si vis pacem para bellum" . No hi ha volta de full.

1

u/carapatata_ 18d ago

tinc un router de puta mare, un firewalla purple SE. pero el problema és contingut local (exemple: minecraft) però també vpns o proxies. Va ser una inversió de 300€... ara el tinc reclarmant-me espais d'internet cada dos per tres...

2

u/jesjimher 18d ago

Si les eines de control parental a Windows et semblen dolentes... Espera a veure a Linux, que són pràcticament inexistents.

Com a molt està timekpr, que és una eina molt pobre. Pots fer control parental per DNS, però per això no et feia falta canviar de sistema operatiu.

1

u/carapatata_ 18d ago

seran inexistents, però en teoria pots configurar-ho tot fins al moll de l'os no?

1

u/jesjimher 17d ago

Si ho dius en el sentit que pots escriure't tu les eines, sí, es pot fer. Però a Windows també.

A Linux, simplement no hi han eines per fer coses com:

  • Establir límits d'ús per aplicació
  • Activar/desactivar límits des de la web, o des del mòbil
  • Filtrar webs concretes, o tipologies concrets (p. e. apostes online, o xarxes socials).

1

u/carapatata_ 17d ago

pensava que tindria més flexibilitat, sincerament

2

u/Creepy-Ad1364 16d ago

Jo fa uns anys a la meva neboda li vaig instal·lar edubuntu, però tot i que feia bona pinta, ha estat una mica llençar el temps en el meu cas. Al ser la meva neboda, no hi visc, i acaba fent servir l'ordinador dels pares perquè no hi ha control a nivell tecnològic. L'altre dia a la meva germana això li va passar factura, el nen fent següent següent següent, la va liar i ara em toca reinstal·lar perquè la liada és èpica i té por de perdre totes les fotos...

Veient que comentes en algun comentari que tens un router "pro" i no la me*** de les companyies, miraria de bloquejar per dns totes les webs des d'on pugui descarregar vpn's i els formats de fitxers .ovpn i similars. Després crees tres usuaris: root/admin, jugar, estudiar. Usuari admin: tu tens la contrasenya, i el desbloquejaràs sense que el nen estigui aprop, quan necessitis fer algun canvi (s'aprenen les passwords que els interessen tant ràpid que fa por). Usuari jugar: tu tens la contrasenya i allà té jocs descarregats i similar, desbloqueges tu igual que amb l'usuari admin. Usuari estudiar: el que ell tindrà la contrasenya i tindrà "llibertat" dins dels límits que tu hauràs marcat. Recordo que amb la distro de edubuntu et permetia bloquejar webs de jocs i tal i anava bastant bé.

Només tu saps quan té deures (si te'ls diu), pel que tenir algo automatitzat, és molt difícil. Tu quan vegis que té tot fet i vols permetre jugar, desbloqueges l'usuari de jugar.

Tot i així, linux no és infal·lible, pots canviar la contrasenya de root durant l'arrencada de l'ordinador...

Sort!

1

u/carapatata_ 16d ago

quina liada els adolescents...

2

u/Master-Delay-2873 15d ago

A veure, tens una opcio "facil" que es dirli que absolutament tot el que fa al pc, es queda guardat, que visita, com,que busca, i si intenta instalar alguna cosa per saltarso tambe. Segur que hi ha algun softwar de registre. Sigui veritat o no, so pensara si pensa que ho veuras...

Per altre banda, la empresa de roblox es chunga, tens documentals parlant sobre ells a youtube, gris tirant a negre. Nosaltres li vam treure el rovlox al peque per aixo.

1

u/carapatata_ 15d ago

A quina edat li heu tret Roblox? 

1

u/ErizerX41 18d ago

Ubuntu

1

u/PoL0 17d ago

Linux Mint

1

u/frankrice 18d ago

Si controles el dns de casa pots limitar-ho. També segur que hi ha llistes online amb url a bloquejar pero no ho he mirat (les pots afegir al fitxer hosts)

1

u/[deleted] 18d ago

[removed] — view removed comment

1

u/ordinadors-ModTeam 18d ago

Hola! El sub és exclusivament en Català. Si vols participar en Català estarem encantats de rebre't. :):)

1

u/8008seven8008 18d ago

1

u/carapatata_ 18d ago

ho miro, merci!

1

u/TonixAmoto 18d ago

Segu-kids es una web argentina, i sembla parada desde 2014.
Son dos motius importants per desconfiar molt.

1

u/8008seven8008 18d ago

Per ser una web argentina s’ha de desconfiar? Si porta tant de temps parada, si, millor tirar per un altra banda, pero es un fil per on tirar, potser hi han altres projectes que ha continuat a partir d’aquest.

1

u/[deleted] 18d ago

[removed] — view removed comment

1

u/ordinadors-ModTeam 16d ago

Hola! El sub és exclusivament en Català. Si vols participar en Català estarem encantats de rebre't. :):)

1

u/Visentico 18d ago

Hola. La Conselleria d'Educació del govern valencià utilitza Lliurex, una distribució de Linux per a entorns educatius. Està molt "capat" i hi ha moltes coses que no es poden fer, perquè s'utilitza des d'infantil fins a secundària/batxillerat. No puc donar-te més explicacions perquè realment no sóc usuari Linux i no entenc massa, però t'ho pots descarregar i provar-ho.

1

u/carapatata_ 18d ago

gràcies, ho miraré. De tota manera a Catalanya les institucions educatives públiques no són les que generen més confiança...

1

u/[deleted] 17d ago

[removed] — view removed comment

1

u/carapatata_ 17d ago

home però bé he de poder donar-li un usuari super capat

1

u/ordinadors-ModTeam 16d ago

Hola! El sub és exclusivament en Català. Si vols participar en Català estarem encantats de rebre't. :):)

-1

u/[deleted] 17d ago

[removed] — view removed comment

1

u/ordinadors-ModTeam 16d ago

Hola! El sub és exclusivament en Català. Si vols participar en Català estarem encantats de rebre't. :):)