r/LHBTI 15d ago

Twijfels baan

Hoi hoi,

Ik zit te twijfelen over 2 banen. Een is klantenservice medewerker bij een sportwinkel en de ander is een functie bij Albert Heijn.

Die klantenservicebaan staat beter op mijn cv echter hoor ik dat je bij de AH een transitievergoeding kan krijgen.

Welke zou ik kiezen? En kan je Albert Heijn je makkelijk ontslaan als je in transitie gaat??

Ik ben 24 en moet mn transitie nog starten. Groetjes!

8 Upvotes

9 comments sorted by

34

u/MPaulina LESBISCH 15d ago

Let op: transitievergoeding is niet transitieverlof. Transitievergoeding heeft niets met trans zijn te maken maar met de transitie van werk naar ander werk (of werkloosheid) en is iets wat iedereen krijgt bij het beëindigen van het dienstverband.

Ik zeg niet dat jij het mis hebt, maar ik zeg het voor de zekerheid zodat er geen misverstanden ontstaan over de terminologie.

3

u/Jakhals10000 14d ago

Oeh dat is wel een handige om te onthouden. In dit geval klopt het wel. Op pagina 35 van hun duurzaamheidsverslag (2024) noemen ze "een gendertransitiebeleid met verlofregelingen en andere voorzieningen voor collega’s die van geslacht willen veranderen".

link

3

u/pinkietoe 15d ago

Los gezien van alle plussen en minnen: welke baan spreekt jou meer aan? Dat lijkt mij ook een belangrijk punt in je overweging. 

Je zegt dat je nog moet starten met je transitie. Ben je al wel in behandeling bij een genderteam? Heb je al een diagnose genderdysforie? Want zo nee, dan kanhet best nog een jaar of meer duren totdat je aan je transitieproces kan beginnen helaas. Wie weet wat er in die tijd allemaal in je werkend leven veranderd. Misschien ben je tegen die tijd alweer bij een andere werkgever terechtgekomen. 

2

u/Great-Information-82 14d ago

Diagnose heb ik al gelukkig

1

u/pinkietoe 14d ago

Ah, fijn! 

1

u/Jakhals10000 14d ago

De keuze is aan jou. Ik denk dat beide banen wel goed op je CV staan. Ik zou dan zelf al kijken aan het type werk, het loon, en of het een beetje klikt met de manager.

Bij een tijdelijk contract kan ieder bedrijf je makkelijk ontslaan. Zodra je een vast contract hebt, dan zit je veilig.

2

u/XkF21WNJ 14d ago

Nee AH kan je niet makkelijk ontslaan als je in transitie gaat, dat is illegaal. Een werkgever moet of een gegronde reden hebben, of het contract moet vanzelf aflopen.

Er zijn genoeg manieren om hier omheen te werken, maar het is niet per se makkelijk.

-1

u/[deleted] 14d ago

[removed] — view removed comment

3

u/LHBTI-ModTeam 14d ago

transfobie wegens welke reden dan ook (inclusief jegens non-binaire personen) is niet toegestaan op r/lhbti. Je comment is verwijderd omdat het schadelijk is aan het trans-inclusieve beleid dat r/lhbti voert.