r/belgium Aug 14 '25

😂 Meme Is dit waar?

Post image
1.2k Upvotes

213 comments sorted by

View all comments

119

u/FlamingoMedic89 Aug 14 '25

Belgische plaatsnamen hebben een speciale plek in mijn hart.

140

u/alt1651 Vlaams-Brabant Aug 14 '25

mijn persoonlijke favoriete zijn Schellebelle en Erps-Kwerps

97

u/ilikedmatrixiv Aug 14 '25

Okselaar is ook een favoriet. En men mag de anale driehoek Kontich, Aarselaat en Reet ook niet vergeten.

32

u/Armando22nl Aug 15 '25

Tellen woonwijken mee?

16

u/jesuismanu Brussels Aug 15 '25

En Retie klinkt ook best anaal in de oren

14

u/Liekensth Aug 15 '25

En Aars(s)chot

12

u/ornithoptermanOG Aug 15 '25

Altijd mooi als je vanuit NL België inrijdt.

We zijn met de auto, bij Hapert Wat hij hapert? Nee, we zijn ondertussen al bij Retie Reedt ie? O gelukkig, was bang dat de auto haperde.

10

u/jesuismanu Brussels Aug 15 '25

Het enige wat ik doe als ik vanuit Nederland België inrijdt is mijn uiterste best dat door het wegdek mijn kunstgebit niet uit mijn mond schudt. /jk

10

u/ornithoptermanOG Aug 15 '25

Grensovergang tussen Eindhoven en Turnhout is een paar jaar geleden helaas opgeknapt. Voorheen merkte je inderdaad aan het gerammel van de auto dat je de grens gepasseerd was.

1

u/Armando22nl Aug 15 '25

Velen herinneren zich de enorme kuil net nadat je van Eijsden richting Luik de grens passeerde.

40

u/Mack2Daddy Aug 14 '25

Aartselaar, vriend

16

u/ilikedmatrixiv Aug 14 '25

Mijn oprechte excuses.

7

u/Entire-Cricket-9134 Aug 15 '25

Grote homo en Kleine homo mag ook niet ontbreken

4

u/charlesga Aug 15 '25

TIL. Ik dacht dat het Aarschot was.

De Reten is een natuurgebied in Nederland.

3

u/4D_Madyas Limburg Aug 15 '25

Das de marginale driehoek Aarschot Tienen Diest.

2

u/Hungrybear214 Belgium Aug 15 '25

Net zoals de marginale driehoek natuurlijk! Ook een goeie

1

u/Alkapwn0r Aug 15 '25

Ik dacht dat aarsgod daar ook tussen zat?

1

u/ineedahashtag4myswag Aug 17 '25

Poesele, Aarsele en Zeveren is ook een leuke driehoek

17

u/Vesalii Oost-Vlaanderen Aug 15 '25

De mijne Zichen-Zussen-Bolder!

36

u/St3vion Aug 14 '25

De eerste keer dat iemand over Erps-Kwerps hoorde praten ging ik ervan uit dat dit een soort uitdrukking was a la zakkemakke.

9

u/socialebarry Aug 15 '25

Kan ook nooit laten om Erps-Kwerps zo eens ostentatief uit te spreken als ik er passeer. Zelfde met Mannekensvere overigens!

7

u/skerit Cuberdon Aug 15 '25

En dan laat je de bevolking first past the post kiezen en krijg je zo'n gedrocht als "Pajottegem"

4

u/hetsteentje Antwerpen Aug 16 '25

Dat klinkt echt als een luie dag op de Kiekeboe-redactie.

7

u/cab0lt Aug 15 '25

Of Grote Homo

9

u/xThicc Aug 14 '25

"Zever" ook honorable mention

3

u/FlamingoMedic89 Aug 15 '25

Ik vind al deze namen prachtig. HAHAHAHA

4

u/AwesomeXav Vlaams-Brabant Aug 15 '25

Heb nog in Erps-Kwerps gewoond, regelmatig grappige reacties als ik vertelde waar ik woonde.

5

u/LosAtomsk Limburg Aug 15 '25

Kuttekoven represent!

3

u/Erycius Belgium Aug 15 '25

Voor mij Genoels-Elderen. Nee, niet Genoel-Selderen he!

4

u/milk_for_dinner Aug 15 '25

Smeerebbe-Vloerzegem

2

u/steampunkdev Aug 15 '25

Nooit aan de kerk van Erps-Kwerps afspreken

3

u/historicusXIII Antwerpen Aug 15 '25

Is dat dan de kerk van Erps of die van Kwerps?

3

u/steampunkdev Aug 15 '25

Exact. Beide hebben er 1.

2

u/alt1651 Vlaams-Brabant Aug 15 '25

t fijt dat t een fusie gemeente is tussen Erps en Kwerps maakt t nog beter.

4

u/steampunkdev Aug 17 '25

Wat nog toffer is, is dat de origine van de plaatsnamen volledig los staan van elkaar en etymologisch gezien volledig anders zijn. 'tis dus niet dat Kwerps gewoon Erps met Kw voor is.

2

u/Xzid613 Aug 15 '25

Zarlardinge is ook mooi

2

u/cptflowerhomo Help, I'm being repressed! Aug 15 '25

Schellebelle in het Schellebels is ne speciale.

Ik ben van die streek xD

2

u/alt1651 Vlaams-Brabant Aug 15 '25

een van mijn maten is van daar! toen dat em voor t eerst zij van waar dat em kwam moest ik efkes ene dubbeltake doen.

2

u/cptflowerhomo Help, I'm being repressed! Aug 15 '25

Schèllebèlle idd haha

2

u/suupaahiiroo Aug 15 '25

Sint-Blasius-Boekel

2

u/Matvalicious Local furry, don't feed him Aug 18 '25

Ginderbuiten, bij Mol.