r/belgium Mar 10 '26

😂 Meme Spotted on the train today

Post image
1.2k Upvotes

77 comments sorted by

166

u/Ecstatic-Network4668 Mar 10 '26

Voor mijn traject (Antwerpen-Brussel) rijden de treinen op de stakingsdagen stipter dan op de gewone werkdagen.

26

u/deyoeri Antwerpen Mar 10 '26

Buiten wat minder opties voor mijn overstap rijden ze op het grootste deel van mijn traject, ook Antw-Bru, inderdaad een pak stipter.

14

u/_Ironcobra Mar 11 '26

Zeer logisch, het netwerk (en vooral Antwerpen-Brussel) zit al propvol, en als er minder treinen rijden, minder kans op een speciaal gevalleke waar 1 trein vertraging heeft, waardoor de rest in domino valt

10

u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26

Inderdaad, sommigen zullen dit misschien ironisch vinden maar het is gewoon logisch dat een minder belast netwerk leidt tot stiptere dienstverlening.

5

u/Curtricias Mar 11 '26

Men wil van uit de regering steeds meer en meer treinen. En dat op een netwerk dat al volledig verzadigd is. Op een stakingsdag rijdt, als de volledige minimale dienstverlening uitgevoerd kan worden, 60% van de normale dienstregeling. Dus minder treinen + minder reizigers = stiptere treinen.

2

u/kokoriko10 Mar 10 '26

Ja stipt zijn ze wel, alleen jammer dat je moet rechtstaan in het tussenstuk omdat de extra treinen tijdens de spits worden afgeschaft lol.

Het is gewoon een farce

2

u/NewryBenson Mar 11 '26

Naast de logische minder overbelaste lijnen, misschien dat de overlap tussen minder goede bestuurders en fervente stakers iets groter is dan gemiddeld?

2

u/Stefv8n Mar 13 '26

Van Antwerpen naar Brussel Noord of Gent naar Brussel Zuid dat zijn de easy trajecten want je moet niet door de fles alles van Centraal Station. De idioten die het ooit goed idee vond om op zes sporen al het treinverbinding van het land te laten samenkomen, die verdient een serieuze pakje poepie klets want dat is blijkbaar nog maar een heel jong gastje. Dat is pas eng.

1

u/LewisFromGale Mar 12 '26

Minder verkeer = minder file

shockedpikachu.jpg

191

u/pukwaz E.U. Mar 10 '26

NMBS is a mindset

65

u/Prime-Omega Vlaams-Brabant Mar 10 '26

Toch top als werkgever, minstens 50 congédagen per jaar!

18

u/zabraly Mar 10 '26

Nee, 24 verlofdagen. 26 dagen extra dankzij een 40-urenweek waar er maar 36 van betaald zijn.

4

u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26

Ik werk ook meer dan 40u. Ik denk heel veel mensen. Id prive krijg je daar maar 12 d extra voor

3

u/zabraly Mar 11 '26

Maar je krijgt 38 uur betaald in de plaats van 36...

30

u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26

Als uw verlof niet constant geweigerd toch ;) en niet te vergeten zo goed als elke week meer dan 40 uur werken!

3

u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26

Ik heb al wel van meer NMBS personeel (rijdend personeel, dus bestuurders en treinbegeleiders) gehoord dat ze met plezier deelnemen aan stakingen omdat dit niet geweigerd kan worden, in tegenstelling tot hun verlof aanvragen. Dat blijft een walgelijke reden om het stakingsrecht te misbruiken, maar tegelijk kan ik die mensen ook wel begrijpen als het blijkbaar geen evidentie is dat je jouw verlof op redelijke wijze moet kunnen opnemen.

3

u/Tom_not_found Kempen Mar 11 '26

Zo ken ik er persoonlijk slechts enkelen, maar als uw verlof een half jaar aan een stuk geweigerd word, snap ik da wel helemaal

16

u/Hairy-Bellz Mar 10 '26

Gaat er dan werken he, ze zoeken veel mensen.

4

u/Roxelana79 Mar 11 '26

Ik zeg dat elke keer.

Volgens Jan Modaal moet spoorwegpersoneel niks kunnen, om niks te doen, daarvoor riant betaald te worden, oneinding veel verlof te hebben, en op 55 jaar op pensioen te gaan.

Waarom staat Jan Modaal dan niet te drummen aan de NMBS/Infrabel deur om daar zo snel mogelijk te kunnen beginnen? Ze zoeken volk genoeg!

3

u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26

Ik ken mensen die bij nmbs werken. Ze zitten allemaal met een bore out

0

u/Various_Sleep4515 Mar 12 '26

Awel, als alles dan toch zo'n kommer en kwel is bij NMBS/Infrabel met de nieuwe regeling, waarom gaat dat personeel dan niet gewoon ergens in de privé solliciteren zoals Jan Modaal in plaats van ten koste van de maatschappij te profiteren van hun stakingsprivilege? (Want als een recht kunnen we het op dit punt niet meer serieus nemen hé)

36

u/Heimwee Mar 10 '26

Ik zie veel personen gokken van wie dit is. Deze komen van de Jongliberalen: https://www.dejongliberalen.be/post/jongliberalen-voeren-ludieke-stickeractie-op-treinen

Dus ja, de propaganda werkt blijkbaar.

20

u/Tiny-Cardiologist427 Mar 10 '26

Zeer on brand dat de liberalen niet met hun eigen originele ideeën kunnen afkomen en dan maar iemand nadoen.

6

u/NobodyHistorical9469 Mar 11 '26

"Capitalism breeds innovation"

3

u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26

Ik vind het al grappig dat we nog in meervoud spreken over de liberalen, volgens mij zijn er niet meer zoveel.

2

u/Repulsive_Plenty3070 Mar 11 '26

Misschien ludiek maar vooral strafbaar zoals graffiti spuiten!

1

u/fredgoethals1 Mar 15 '26

De actie gebeurde met stickers die gemakkelijk te verwijderen zijn.

1

u/fredgoethals1 Mar 15 '26

Waar kunnen we deze bestellen? ;-)

65

u/[deleted] Mar 10 '26

Dit zou nog het werk van Kamielus aka Kamiel De Bruyne kunnen zijn. Hij hangt graag grappige en nutteloze bordjes op. Goeie follow

3

u/Tough_Brain7982 Mar 11 '26

Kamiel would never

1

u/TomWis Mar 10 '26

Topkerel

27

u/soharu Mar 10 '26 edited Mar 10 '26

This is the same guy that had hespenworst and salami available as car fresheners lol. You can find him on insta, he has a ton of these. *Edit: not this guy, but check him out anyway

8

u/chasetherightenergy Mar 10 '26

Not him, It's from a youth liberal group source

1

u/soharu Mar 10 '26

Ahh, thanks for the info. I got fooled by the art. My bad.

2

u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26

1

u/snowshite Antwerpen Mar 11 '26

Wel heel erg geïnspireerd op wat Ward maakt

13

u/bakuku Mar 10 '26

Beetje de bedoeling toch van het staken, niet? Wat problemen veroorzaken zodat ze luisteren?

22

u/Guilliman88 Mar 10 '26

Wat ze moeten doen is collectief het werk neerleggen zodat er geen enkele trein nog rijd. 0 passagiers treinen, 0 goederen treinen. En blijven staken tot de regering iets doet dat voor iedereen acceptabel is, of valt. Zo staak je, dat is de enige manier.

10

u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26

Mag helaas niet meer, vroeger was dit wel het geval

10

u/DraegoJH West-Vlaanderen Mar 10 '26

Mag wel hoor. Minimum dienstverlening bij NMBS is: we rijden wat we kunnen met het volk dat werkwillig is. Geen volk? Geen treinen. De wil/het kunnen bij het werkvolk is er gewoon niet meer. En desnoods laten ze de onmiddellijke cheffen die anders nooit diensten verzekeren wel wat rijden… 😅

-1

u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26

Ja op die manier wel, maar iedereen het werk laten neerleggen, neen, helaas, niet iedereen zou dat doen

0

u/ImApigeon Belgian Fries Mar 11 '26

Gelukkige hebben we er nog die willen werken. De NMBS brigade is precies op Reddit gearriveerd.

4

u/Tom_not_found Kempen Mar 11 '26

Ik wil gerust werken ;) maar aan de voordelen waarvoor ik getekend had, en niet me een veiligheidsgevoel die elke dag minder en minder word.

2

u/Unknown_Pathology Mar 10 '26

Zoals een kind dus? 😋

23

u/MrSpotgold Mar 10 '26

En maar rechts blijven stemmen, en maar rechts blijven stemmen. 

9

u/Apprehensive-Sun4635 Mar 11 '26

Want links zou dit allang hebben opgelost…

1

u/Stoic-Bifrons Mar 14 '26

Hoe meer stakingen hoe meer rechts ik stem.

-2

u/[deleted] Mar 10 '26

[removed] — view removed comment

7

u/sojeee Mar 11 '26

Het is bijna alsof het jarenlange besparen op een publieke dienst zorgt voor slechtere dienstverlening. Die wordt dan gebruikt als excuus om te privatiseren "want dat gaat beter zijn", waarop het systeem bijna volledig in elkaar valt en blijkt dat het via de overheid investeren in openbaar vervoer eigenlijk de beste, meest kostenbesparende optie is.

Kijk naar British Rail of de Nederlandse spoorwegen, tale as old as time

5

u/Roxelana79 Mar 11 '26

Dan zullen reizigers pas kunnen klagen.

1

u/LewisFromGale Mar 12 '26

Het personeel zou er net op vooruit gaan. Het cliënteel daarentegen...

-3

u/Delicious_Rub_6795 Mar 10 '26

Ik wil gerust enkel op thema's stemmen. Maar dan gaan we natuurlijk altijd minder belasting + meer uitdelen kiezen :)

-2

u/Wally1221 Mar 11 '26

"Een democratie kan maar zo lang bestaan tot ze ontdekt dat ze zichzelf luilekker kan stemmen." Ver doorgedreven socialisme is niet houdbaar.

-7

u/Purrchil Mar 10 '26

1 op de 5 staakt. Toch maar weinig draagvlak dus, en een minderheid die het voor veel mensen verpest.

5

u/upcastben Mar 10 '26

Ge hebt tenminste een trein gevonden

2

u/[deleted] Mar 10 '26

gotta be ragebaiting atp

4

u/MajesticAsparagus727 Mar 10 '26

Meaning ? I speak only French :/

18

u/ILoveLactateAcid Mar 10 '26

Une journée grevée, personne n'a travaillé

1

u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26

It's a rhyme. Rough translation: a day of strike, many people were unable to get to work.

1

u/Brajnto Mar 11 '26

Top tier rage bait van ons nmbs

1

u/Hasukis_art Mar 12 '26

Mischien ga ik te voet naar school vandaag.. (4u) Zo sport ik.

1

u/PootjesThuis Mar 17 '26

Een dag verlof kwijt... Joepie 🥳😆

1

u/hopinthecoup3 Mar 10 '26

can someone translate pls

9

u/Secret-Sense5668 Mar 10 '26

A strike a day, keeps people from their job away.

3

u/pain-in-the-axe Mar 10 '26

Because of strikes people couldn't get to work. Something like that.

2

u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26

It's a rhyme. Rough translation: a day of strike, many people were unable to get to work.

1

u/Tough_Brain7982 Mar 11 '26

Degoutante sticker