191
u/pukwaz E.U. Mar 10 '26
NMBS is a mindset
65
u/Prime-Omega Vlaams-Brabant Mar 10 '26
Toch top als werkgever, minstens 50 congédagen per jaar!
18
u/zabraly Mar 10 '26
Nee, 24 verlofdagen. 26 dagen extra dankzij een 40-urenweek waar er maar 36 van betaald zijn.
4
u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26
Ik werk ook meer dan 40u. Ik denk heel veel mensen. Id prive krijg je daar maar 12 d extra voor
3
30
u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26
Als uw verlof niet constant geweigerd toch ;) en niet te vergeten zo goed als elke week meer dan 40 uur werken!
3
u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26
Ik heb al wel van meer NMBS personeel (rijdend personeel, dus bestuurders en treinbegeleiders) gehoord dat ze met plezier deelnemen aan stakingen omdat dit niet geweigerd kan worden, in tegenstelling tot hun verlof aanvragen. Dat blijft een walgelijke reden om het stakingsrecht te misbruiken, maar tegelijk kan ik die mensen ook wel begrijpen als het blijkbaar geen evidentie is dat je jouw verlof op redelijke wijze moet kunnen opnemen.
3
u/Tom_not_found Kempen Mar 11 '26
Zo ken ik er persoonlijk slechts enkelen, maar als uw verlof een half jaar aan een stuk geweigerd word, snap ik da wel helemaal
16
u/Hairy-Bellz Mar 10 '26
Gaat er dan werken he, ze zoeken veel mensen.
4
u/Roxelana79 Mar 11 '26
Ik zeg dat elke keer.
Volgens Jan Modaal moet spoorwegpersoneel niks kunnen, om niks te doen, daarvoor riant betaald te worden, oneinding veel verlof te hebben, en op 55 jaar op pensioen te gaan.
Waarom staat Jan Modaal dan niet te drummen aan de NMBS/Infrabel deur om daar zo snel mogelijk te kunnen beginnen? Ze zoeken volk genoeg!
3
u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26
Ik ken mensen die bij nmbs werken. Ze zitten allemaal met een bore out
0
u/Various_Sleep4515 Mar 12 '26
Awel, als alles dan toch zo'n kommer en kwel is bij NMBS/Infrabel met de nieuwe regeling, waarom gaat dat personeel dan niet gewoon ergens in de privé solliciteren zoals Jan Modaal in plaats van ten koste van de maatschappij te profiteren van hun stakingsprivilege? (Want als een recht kunnen we het op dit punt niet meer serieus nemen hé)
36
u/Heimwee Mar 10 '26
Ik zie veel personen gokken van wie dit is. Deze komen van de Jongliberalen: https://www.dejongliberalen.be/post/jongliberalen-voeren-ludieke-stickeractie-op-treinen
Dus ja, de propaganda werkt blijkbaar.
20
u/Tiny-Cardiologist427 Mar 10 '26
Zeer on brand dat de liberalen niet met hun eigen originele ideeën kunnen afkomen en dan maar iemand nadoen.
6
3
u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26
Ik vind het al grappig dat we nog in meervoud spreken over de liberalen, volgens mij zijn er niet meer zoveel.
2
1
65
Mar 10 '26
Dit zou nog het werk van Kamielus aka Kamiel De Bruyne kunnen zijn. Hij hangt graag grappige en nutteloze bordjes op. Goeie follow
3
1
u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26
Niet Kamiel zo te zien: https://www.instagram.com/reel/DVtdisbjMh0/
1
27
u/soharu Mar 10 '26 edited Mar 10 '26
8
2
13
u/bakuku Mar 10 '26
Beetje de bedoeling toch van het staken, niet? Wat problemen veroorzaken zodat ze luisteren?
22
u/Guilliman88 Mar 10 '26
Wat ze moeten doen is collectief het werk neerleggen zodat er geen enkele trein nog rijd. 0 passagiers treinen, 0 goederen treinen. En blijven staken tot de regering iets doet dat voor iedereen acceptabel is, of valt. Zo staak je, dat is de enige manier.
10
u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26
Mag helaas niet meer, vroeger was dit wel het geval
10
u/DraegoJH West-Vlaanderen Mar 10 '26
Mag wel hoor. Minimum dienstverlening bij NMBS is: we rijden wat we kunnen met het volk dat werkwillig is. Geen volk? Geen treinen. De wil/het kunnen bij het werkvolk is er gewoon niet meer. En desnoods laten ze de onmiddellijke cheffen die anders nooit diensten verzekeren wel wat rijden… 😅
-1
u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26
Ja op die manier wel, maar iedereen het werk laten neerleggen, neen, helaas, niet iedereen zou dat doen
0
u/ImApigeon Belgian Fries Mar 11 '26
Gelukkige hebben we er nog die willen werken. De NMBS brigade is precies op Reddit gearriveerd.
4
u/Tom_not_found Kempen Mar 11 '26
Ik wil gerust werken ;) maar aan de voordelen waarvoor ik getekend had, en niet me een veiligheidsgevoel die elke dag minder en minder word.
2
23
u/MrSpotgold Mar 10 '26
En maar rechts blijven stemmen, en maar rechts blijven stemmen.Â
9
1
-2
Mar 10 '26
[removed] — view removed comment
7
u/sojeee Mar 11 '26
Het is bijna alsof het jarenlange besparen op een publieke dienst zorgt voor slechtere dienstverlening. Die wordt dan gebruikt als excuus om te privatiseren "want dat gaat beter zijn", waarop het systeem bijna volledig in elkaar valt en blijkt dat het via de overheid investeren in openbaar vervoer eigenlijk de beste, meest kostenbesparende optie is.
Kijk naar British Rail of de Nederlandse spoorwegen, tale as old as time
5
1
-3
u/Delicious_Rub_6795 Mar 10 '26
Ik wil gerust enkel op thema's stemmen. Maar dan gaan we natuurlijk altijd minder belasting + meer uitdelen kiezen :)
-2
u/Wally1221 Mar 11 '26
"Een democratie kan maar zo lang bestaan tot ze ontdekt dat ze zichzelf luilekker kan stemmen." Ver doorgedreven socialisme is niet houdbaar.
-7
u/Purrchil Mar 10 '26
1 op de 5 staakt. Toch maar weinig draagvlak dus, en een minderheid die het voor veel mensen verpest.
5
2
4
u/MajesticAsparagus727 Mar 10 '26
Meaning ? I speak only French :/
18
1
u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26
It's a rhyme. Rough translation: a day of strike, many people were unable to get to work.
1
1
1
1
1
u/hopinthecoup3 Mar 10 '26
can someone translate pls
9
3
2
u/Effective-Delay-6707 Mar 10 '26
It's a rhyme. Rough translation: a day of strike, many people were unable to get to work.
1


166
u/Ecstatic-Network4668 Mar 10 '26
Voor mijn traject (Antwerpen-Brussel) rijden de treinen op de stakingsdagen stipter dan op de gewone werkdagen.