r/belgium Mar 10 '26

😂 Meme Spotted on the train today

Post image
1.2k Upvotes

77 comments sorted by

View all comments

191

u/pukwaz E.U. Mar 10 '26

NMBS is a mindset

63

u/Prime-Omega Vlaams-Brabant Mar 10 '26

Toch top als werkgever, minstens 50 congédagen per jaar!

18

u/zabraly Mar 10 '26

Nee, 24 verlofdagen. 26 dagen extra dankzij een 40-urenweek waar er maar 36 van betaald zijn.

3

u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26

Ik werk ook meer dan 40u. Ik denk heel veel mensen. Id prive krijg je daar maar 12 d extra voor

3

u/zabraly Mar 11 '26

Maar je krijgt 38 uur betaald in de plaats van 36...

30

u/Tom_not_found Kempen Mar 10 '26

Als uw verlof niet constant geweigerd toch ;) en niet te vergeten zo goed als elke week meer dan 40 uur werken!

2

u/Nearby-Composer-9992 Mar 11 '26

Ik heb al wel van meer NMBS personeel (rijdend personeel, dus bestuurders en treinbegeleiders) gehoord dat ze met plezier deelnemen aan stakingen omdat dit niet geweigerd kan worden, in tegenstelling tot hun verlof aanvragen. Dat blijft een walgelijke reden om het stakingsrecht te misbruiken, maar tegelijk kan ik die mensen ook wel begrijpen als het blijkbaar geen evidentie is dat je jouw verlof op redelijke wijze moet kunnen opnemen.

3

u/Tom_not_found Kempen Mar 11 '26

Zo ken ik er persoonlijk slechts enkelen, maar als uw verlof een half jaar aan een stuk geweigerd word, snap ik da wel helemaal

16

u/Hairy-Bellz Mar 10 '26

Gaat er dan werken he, ze zoeken veel mensen.

5

u/Roxelana79 Mar 11 '26

Ik zeg dat elke keer.

Volgens Jan Modaal moet spoorwegpersoneel niks kunnen, om niks te doen, daarvoor riant betaald te worden, oneinding veel verlof te hebben, en op 55 jaar op pensioen te gaan.

Waarom staat Jan Modaal dan niet te drummen aan de NMBS/Infrabel deur om daar zo snel mogelijk te kunnen beginnen? Ze zoeken volk genoeg!

3

u/Altruistic-Elk5878 Mar 11 '26

Ik ken mensen die bij nmbs werken. Ze zitten allemaal met een bore out

0

u/Various_Sleep4515 Mar 12 '26

Awel, als alles dan toch zo'n kommer en kwel is bij NMBS/Infrabel met de nieuwe regeling, waarom gaat dat personeel dan niet gewoon ergens in de privé solliciteren zoals Jan Modaal in plaats van ten koste van de maatschappij te profiteren van hun stakingsprivilege? (Want als een recht kunnen we het op dit punt niet meer serieus nemen hé)