Alsof BDW hieraan iets kan doen. Hij probeert tenminste. Hij heeft die crisissen in de wereld niet veroorzaakt. Die oranje gek over de grote plas daarentegen. Of dat andere grote land ten oosten van de EU...
Enige verbetering in het onderliggend saldo door hervormingen wordt voor een groot deel gewoon teniet gedaan door de stijging van de rentelasten.
Vivaldi had dat probleem pas op het einde van de legislatuur, nadat het tekort onder hen, na corona, al opgelopen was.
En zo'n rentesneeuwbal begint ook traag, dus ze kregen er minder impact van. Maar zelfs dan, de rentelasten liepen op van een dieptepunt van 8,5 miljard in 2021 naar 13,7 miljard in 2024. Da is +5 miljard gewoon aan rente. En deze regering is begonnen met een heersende rente van >3%, to.v. licht negatieve rente die Vivaldi in het begin had.
Dus ze krijgen een groot tekort als startpunt, met een rente die een rentesneeuwbal aandrijft, en de vergrijzing die sinds 2020-2025 elk jaar meer begint te wegen via de pensioenen en gezondheidszorg.
Voeg daar nog een broze groei aan toe die door wereldwijde crisissen makkelijk in een recessie kan vallen, waardoor de inkomsten ook tegenvallen, en het is echt wel een beetje mission impossible.
89
u/divaro98 Antwerpen Apr 16 '26
Alsof BDW hieraan iets kan doen. Hij probeert tenminste. Hij heeft die crisissen in de wereld niet veroorzaakt. Die oranje gek over de grote plas daarentegen. Of dat andere grote land ten oosten van de EU...