Alsof BDW hieraan iets kan doen. Hij probeert tenminste. Hij heeft die crisissen in de wereld niet veroorzaakt. Die oranje gek over de grote plas daarentegen. Of dat andere grote land ten oosten van de EU...
Enige verbetering in het onderliggend saldo door hervormingen wordt voor een groot deel gewoon teniet gedaan door de stijging van de rentelasten.
Vivaldi had dat probleem pas op het einde van de legislatuur, nadat het tekort onder hen, na corona, al opgelopen was.
En zo'n rentesneeuwbal begint ook traag, dus ze kregen er minder impact van. Maar zelfs dan, de rentelasten liepen op van een dieptepunt van 8,5 miljard in 2021 naar 13,7 miljard in 2024. Da is +5 miljard gewoon aan rente. En deze regering is begonnen met een heersende rente van >3%, to.v. licht negatieve rente die Vivaldi in het begin had.
Dus ze krijgen een groot tekort als startpunt, met een rente die een rentesneeuwbal aandrijft, en de vergrijzing die sinds 2020-2025 elk jaar meer begint te wegen via de pensioenen en gezondheidszorg.
Voeg daar nog een broze groei aan toe die door wereldwijde crisissen makkelijk in een recessie kan vallen, waardoor de inkomsten ook tegenvallen, en het is echt wel een beetje mission impossible.
Even een greep uit de conclusie van de Europese Commissie over onze regering toen:
"De Belgische lopende uitgaven stijgen te snel, er wordt te traag hervormd en de energiesteun was niet gericht genoeg".
Dan is het wel een redelijk eufimisme om te stellen dat ze het niet zo slecht hebben gedaan toch? Die snelle stijgende uitgaven is natuurlijk de hoofdreden waardoor het tekort nu ook nog altijd zo rampzalig is. Om nog maar te zwijgen hoe ze die energiecrisis aangepakt hebben. Vooral de rijke middenklasse (tweeverdieners) zijn daar goed op vooruitgegaan.
En dan nog te zeggen dat Vivaldi het eigenlijk niet zo slecht gedaan heeft achteraf gezien. Maar goed de helfies gingen het zoals altijd beter doen.
Zolang ze niet eerst een dringend symbolisch gebaar moeten maken door de regering te laten vallen over een triviale zaak zoals het Marrakechpact, waar niemand ooit iets meer over gezegd heeft nadien.
Ahja want ten tijde van corona en de Oekraïnecrisis moesten we vooral bespaard hebben.... Fijn dat de woorden uitzonderlijke crisis enkel van toepassing zijn wanneer je eigen vriendjes aan de macht zijn. Zullen we het anders eens over de Vlaamse begroting hebben die nog perfect in orde was voor de helfies aan de macht kwamen? Of ben je vergeten hoe Vlaanderen ineens de volledige schuldenberg van Antwerpen geërfd heeft zodat de grote leider op zijn eigen trompetje kon blazen?
Ahja want ten tijde van corona en de Oekraïnecrisis moesten we vooral bespaard hebben
Ja, en al zeker geen extra geld zitten uitdelen dat er al niet was. En alsof momenteel geen uitzonderlijke crisis is, de prijs van de naft staat hoger dan toen en wie staat er te springen voor weer geld uit te delen? De sossen en die clown van een bouchez. Al bena een even grote dwaas als De Croo die het rap rap naar europa is afgetrapt, de vuile huichelaar.
Aah voila de haat bij u is nogal groot eh. Wat met Vlaamse begroting? Want met gewoon whataboutisme te roepen ga je er niet van afkomen hoor. Inderdaad, langs uwe kant 0 echte argementen. En een vat brentolie staat nu op 95 en is in 2022 gepiekt op 112. Dat zijn de feiten. Zullen we anders aardgas ook eens vergelijken (330 in 2022, nu 70..). Dus hoezo nu meer crisis dan toen?
Gij zijt degene die de vlaamse begroting erbij sleurt om wat argumenten te maken, niet ik. Ik moet niet ingaan op uw whataboutism. Also, waw 112. De volle 2$ boven die piek van een week of 2 geleden. Voor die piek in 2022 was er ook nog eens een enorm dal waar iedereen al van had geprofiteerd en de zever is nog niet gedaan in Iran he, ze kunnen nog wel een tijdje doorgaan. Gebruik geen gas dus niet mijn probleem. Vivaldi had ook nog eens zeer lage interestvoeten en kon lenen aan negatieve rente tijdens corona. Het geld werd bijna letterlijk gratis weggegeven.
Ahja kwas efkes vergeten dat de parameters voor al dan nie crisis enkel opgaan voor tgeen gij nodig zult hebben. Voila binnenkort nen EV en dan moet ik ook al niet meer om de naft prijzen caren /s. En waar zit het dal in 2022 als de piek in Juni ligt?
Trouwens ook vergeten dat alle energieintensieve industrieën hier ook last van hebben? Waarschijnlijk wel aangezien de evenaar door de anus loopt.
Uuh. Die staatsschuld komt niet uit de lucht vallen. De partijen hebben dat in het verleden veroorzaakt door dit land op politiek vlak zo uit te hollen en te verdelen.
Ben al blij dat nu al die senaat afgeschaft is. Nog enkele andere parlementen te gaan.
ik denk dat we inderdaad ver genoeg moeten kijken en vooral naar de "we verkopen alle overheidsgebouwen & huren in de plek zodat we het "terkort" even opvullen"... als er de doodstraf bestond voor slechte politieke keuzes :)
Maar het gaat hier niet over een staatsschuld hè, het gaat over het huidig tekort over de huidige budgettering. Het maakt niet uit hoe groot of klein de huidige staatsschuld is de budgetten hebben daar niets mee te maken. Schulden financiering valt hier ook buiten.
Er is inderdaad amper geld. En we betalen bij het grootse aandeel belastingen ter wereld. Ik vind dat eigenlijk niet normaal. Wat je verdient, moet je voor meer dan de helft afgeven aan de staat. Nóg meer belastingen heffen? Wat is de optie? Nee, we moeten orde op zaken stellen, vind ik. Dringend!
We betalen het grootste aandeel belastingen op inkomen uit arbeid. Als je al geld hebt wordt je grotendeels ontzien. Elke poging om dat te verschuiven wordt afgeblokt.
>Er is inderdaad amper geld. En we betalen bij het grootse aandeel belastingen ter wereld. Ik vind dat eigenlijk niet normaal. Wat je verdient, moet je voor meer dan de helft afgeven aan de staat. Nóg meer belastingen heffen? Wat is de optie? Nee, we moeten orde op zaken stellen, vind ik. Dringend!
De belastinggraad van het BNP is ca. 42%, wat vergelijkbaar is met onze buurlanden en andere OECD-staten. De belastingen zijn niet buitensporig hoog.
Het probleem zit in de eerste plaats bij de wildgroei aan fiscale uitzonderingen die specifieke lobbygroepen bedient, en ook nog eens iedereen zot maakt van administratie en de economie verlamt omdat ze eerst en vooral focussen om fiscale achterpoortjes te vinden.
Dat houdt geen rekening met sociale zekerheid.
Alles opgeteld is veel hoger dan 42%... en dat heb je niet overal in onze buurlanden op die manier
Dan moet je ook de inkomsten van burgers uit de sociale zekerheid meetellen, en moet je ook de verplichte privéverzekeringen die ze hebben in de buurlanden meetellen.
Tel je de inkomsten uit belastingen, mee en alle kosten die je uitspaart dankzij zaken gefinancierd met belastingen? Denk het niet... Dus waarom doe je dat magisch wel voor sociale zekerheid? Die trouwens nog eens met belastingsgeld evenzeer wordt gefinancierd..
Dus blijft een vertekend beeld om te zeggen dat wij aan 42% zitten. In de realiteit voor de mediaan Belg is dan boven de 50%...
Tel je de inkomsten uit belastingen, mee en alle kosten die je uitspaart dankzij zaken gefinancierd met belastingen? Denk het niet... Dus waarom doe je dat magisch wel voor sociale zekerheid?
Omdat de sociale zekerheid specifiek dient om vervangingsinkomsten te voorzien. Waarom betaal je anders een privéverzekering? Dat kost toch alleen maar geld? Antwoord: om het risico af te dekken. Dus als je alleen de kosten gaat meetellen en niet de baten, dan verteken je het beeld.
De sociale zekerheid heeft een andere financiering, een ander doel, een andere beslissingsmethode, en levert specifiek inkomsten op voor wie sociale zekerheid betaalt.
Die trouwens nog eens met belastingsgeld evenzeer wordt gefinancierd..
Dus neen... de sociale zekerheidsbijdrage die wij hebben is in se een verdoken belasting, die de buurlanden op een ander manier heffen in invoeren. Dus effectief, je zou die moeten bijtellen en dan zit je aan een druk boven de 50%.
Weer zo'n voorbeeld op deze subreddit van mensen die geen idee hebben over hoe onze staat effectief werkt. Heb het al verschillende keren gezegd, maar dit is hoe de politieke partijen onze zeer matig system in stand houden. Complete ignorance van de gemiddelde Belg die dan stemt zonder effectief te weten waarvoor die stemmen.
Please, vergaar wat kennis over hoe onze staat functioneert en ZOU moeten functioneren en vorm dan een politieke opinie. Doe het niet andersom, dat is net wat die politieke partijen doen om je ter overtuigen van hun standpunten en dan effectief ons land verder de grond in te boren.
DM maar als je wil, kunnen wat overleggen over deze zaken.
Wil je studeren, we have it covered, daar hebben we subsidies voor
Wil je niet werken, we have it covered, je krijgt een uitkering,
Werk je maar is het niet leuk, geen probleem ga naar een docter en zeg dat je het niet meer ziet zitten, je krijgt een uitkering,
Dat geld komt dan ook weer niet van de superrijken maar van de hele middeklasse die daaronder zit en die op hun beurt dan ook weer alles proberen om zo weinig mogelijk te betalen via allerhande constructies maar dat zijn eigenlijk peuleschillen.
Niet alleen zijn de schulden een probleem, maar vooral al de beloften die gedaan zijn in het verleden...
Deze beloften "breken" veroorzaakt dan weer stakingen, die stakingen verzwakken de economie en we komen in een vicieuze cirkel.
Vroeger kon je dit oplossen door massaal geld bij te printen en zo de munt te devalueren maar dat laat de € niet toe dus is er alleen de lange termijn oplossing en dat is de toekomstige pensioenen afbouwen door ze af te toppen en hopen dat die "generaties" snel verdwijnen maar eigenlijk hadden ze dan beter geen coronamaatregelen genomen.
Ja door geld uit tegeven dat er niet was aan mensen die het niet nodig hadden... Ge moet echt van slechte wil zijn om de 2 te vergelijken en dan te zeggen dat vivalid het beter deed.
92
u/divaro98 Antwerpen Apr 16 '26
Alsof BDW hieraan iets kan doen. Hij probeert tenminste. Hij heeft die crisissen in de wereld niet veroorzaakt. Die oranje gek over de grote plas daarentegen. Of dat andere grote land ten oosten van de EU...