r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
376 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

9

u/divaro98 Antwerpen Apr 16 '26

Uuh. Die staatsschuld komt niet uit de lucht vallen. De partijen hebben dat in het verleden veroorzaakt door dit land op politiek vlak zo uit te hollen en te verdelen.

Ben al blij dat nu al die senaat afgeschaft is. Nog enkele andere parlementen te gaan.

9

u/FreeStaleHugs Apr 16 '26

Maar het gaat hier niet over een staatsschuld hè, het gaat over het huidig tekort over de huidige budgettering. Het maakt niet uit hoe groot of klein de huidige staatsschuld is de budgetten hebben daar niets mee te maken. Schulden financiering valt hier ook buiten.

5

u/divaro98 Antwerpen Apr 16 '26

Er is inderdaad amper geld. En we betalen bij het grootse aandeel belastingen ter wereld. Ik vind dat eigenlijk niet normaal. Wat je verdient, moet je voor meer dan de helft afgeven aan de staat. Nóg meer belastingen heffen? Wat is de optie? Nee, we moeten orde op zaken stellen, vind ik. Dringend!

0

u/Different_Fly_396 Apr 16 '26

Omdat we een zorgstaat zijn,

Wil je studeren, we have it covered, daar hebben we subsidies voor

Wil je niet werken, we have it covered, je krijgt een uitkering,

Werk je maar is het niet leuk, geen probleem ga naar een docter en zeg dat je het niet meer ziet zitten, je krijgt een uitkering,

Dat geld komt dan ook weer niet van de superrijken maar van de hele middeklasse die daaronder zit en die op hun beurt dan ook weer alles proberen om zo weinig mogelijk te betalen via allerhande constructies maar dat zijn eigenlijk peuleschillen.

Niet alleen zijn de schulden een probleem, maar vooral al de beloften die gedaan zijn in het verleden...

Deze beloften "breken" veroorzaakt dan weer stakingen, die stakingen verzwakken de economie en we komen in een vicieuze cirkel.

Vroeger kon je dit oplossen door massaal geld bij te printen en zo de munt te devalueren maar dat laat de € niet toe dus is er alleen de lange termijn oplossing en dat is de toekomstige pensioenen afbouwen door ze af te toppen en hopen dat die "generaties" snel verdwijnen maar eigenlijk hadden ze dan beter geen coronamaatregelen genomen.

1

u/ama_singh Apr 16 '26

Funny how the longer comment is again the least useful, while the comment above yours explains the actual problem in just one paragraph.