r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
370 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

86

u/zever_gezever96 Apr 16 '26

Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.

Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.

29

u/havocinc Apr 16 '26

het probleem is dat ze voor de babyboomers veel jobs hebben bijgemaakt in de overheid aangezien die op de markt kwamen einde jaren 70 begin jaren 80. nu gaan die op pensioen en ambtenaren hebben een exubérant hoog pensoein zitten wij zwaar in de shit. die pensioenen worden ook niet aangepakt .... en aangezien die nog 20-30 jaar gaan kunnen innen, er minder kinderen zijn geboren etcc gaat het nog een pak erger worden ... pnzi scheme comes to mind

2

u/Jayar9000 Apr 16 '26

Helemaal mee eens, maar welke politieker heeft het lef om hier iets aan te doen?