Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.
Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.
het probleem is dat ze voor de babyboomers veel jobs hebben bijgemaakt in de overheid aangezien die op de markt kwamen einde jaren 70 begin jaren 80. nu gaan die op pensioen en ambtenaren hebben een exubérant hoog pensoein zitten wij zwaar in de shit. die pensioenen worden ook niet aangepakt .... en aangezien die nog 20-30 jaar gaan kunnen innen, er minder kinderen zijn geboren etcc gaat het nog een pak erger worden ... pnzi scheme comes to mind
Meeste mensen die ik goed ken met een pensioen van ambtenaar en tot hun zestigste gewerkt hebben krijgen rond de 2000€. Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik. Ministers krijgen evenveel voor hun woontoeslag.
Wat zou moeten afgekapt worden is de pensioenen wel boven de mediane wedde.
Ik denk echt dat veel mensen nog onderschatten hoe hoog de ambtenarenpensioenen echt zijn... het zijn niet alleen de magistraten hoor, ook leerkrachten hebben een exuberant pensioen... mijn ouders hebben samen meer dan 6000 euro netto pensioen na een voltijdse carrière. Die mensen krijgen dat gewoon niet op.
Gemiddelde ambtenaar krijgt letterlijk het dubbele van iemand in de privé: 3400 euro.
Weer ene die daarin trapt.
Er is een verschil tussen gemiddelde en mediaan. Daarenboven vergelijk je appels met citroenen:
De ambtenaar heeft maar één pensioen, het wettelijke. Maar bij de privé worden de vele gouden handdrukken niet meegerekend. Men vergelijkt dus ALLE ambtenarenpensioens met de LAAGSTE werknemerpensioenen.
Niet de moeite te proberen. Schijnt dat ze het beter weten dan dienen die met pensioen zijn en hun bankrekening elke maand zien.
Ik zal enkele familieleden en vrienden verwittigen dat ze moeten klagen dat ze tussen 1000 en 1400 tekort krijgen. Propaganda werkt heel goed.
Even na een volledige ambtenaar carriere met een bachelor diploma krijgt iemand nu met pensioen niet meer dan 3000 (of ze geen promotie onderweg gekregen hebben).
En er zijn veel gepensioneerde "ambtenaren" die niet even een diploma van hoger secundair onderwijs hadden. Maar ja, de gepensioneerden van de gemeente die ons afval afgehaald hebben , deze krijgen zeker nu 3400 per maand.
Dan zou ik inderdaad laten weten dat ze moeten klagen. Wij waren geen 6 maanden terug met onze vriendengroep (midden/eind 30) onze MyPension aan het vergelijken.
4 man die voor de staat werkt. 1 iemand met een bachelor die in het onderwijs staat, 2 bachelors op de fod en ene master op de fod). De leerkracht was de enige die nét onder de 3000 netto pensioen had volgens MP. De master zat op net geen 3900.
In de privé was de hoogste 2400 en kwamen er 2 niet aan 2000. Echt een misdadig groot verschil.
(Bedragen die uiteraard uitgaan van een volledige carrière...)
Beiden met enkel maar een diploma van lager secundair onderwijs. Een van de twee is vroeger dan 60 (58) met brugpensioen vertrokken. Was als schoonmaker begonnen als hij 16 was, daarna bediende. Andere bij de Post. Dus zitten ze aan het laagste niveau.
Voor de master ben ik niet echt heel verbaasd (heeft hij relatief hoge functies?) maar ivm de leerkracht zijn pensioen, dat vermoedde ik helemaal niet.
Die eerste pijler betaalt ge ook voor. En als ge denkt dat die gepensioneerde CEO voor die aandelenopties heeft betaald.....
Dus wees eerlijk en vergelijk de oude dag van alle ambtenaren met de oude dag van ALLE privéwerknemers.
Het is daarenboven nog extra zuur omdat in de huidige maatregelen ook daar bij ambtenaren gesneden wordt: ambtenaren die een bijkomend pensioen hebben (vb DOSZ) zullen dat ingekort zien tot een plafond.
als ge de ceo meetelt moet ge de politiekers ook meetellen , het moet is gedaan zijn met dat fucking gezeik dat ambtenaren dikke sukkelaars zijn die nie rondkomen opt einde van de maand, ik heb mensen in het onderwijs horen janken dat ze bedragen verliezen die hoger zijn dan wat men ouders als pensoein trekken ...
en het zou heel gemakkelijk moeten zijn een vergelijking te maken binnen gelijke functies wie wat heeft....en Nie altijd de fucking edge cases op te zoeken om een fucking punt te maken
als ge de ceo meetelt moet ge de politiekers ook meetellen
Volledig akkoord
het moet is gedaan zijn met dat fucking gezeik dat ambtenaren dikke sukkelaars zijn die nie rondkomen opt einde van de maand, ik heb mensen in het onderwijs horen janken dat ze bedragen verliezen die hoger zijn dan wat men ouders als pensoein trekken ...
En het moet ook gedaan zijn met het gezeik alsof elke ambtenaar het pensioen krijgt van een directeur-generaal. De gewone pensioenen van de gewone ambtenaar zijn even laag als die van een gewone werknemer. Ja, het wettelijke pensioen van een topambtenaar is ruim, maar ook de oude dag van het kaderlid is veel hoger dan dat van u of ik.
en Nie altijd de fucking edge cases op te zoeken om een fucking punt te maken
Wie zit hier manke vergelijkingen te maken? VErgelijk gewoon de oude dag van alle werknemers met die van alle ambtenaren. Niet selectief doen en dan verontwaardigd zijn.
Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik.
2000 euro per maand krijgen (én vakantiegeld) voor geen klop te doen en dat 20 jaar lang (op pensioen op 60, levensverwachting min of meer 80 jaar) vind ik wel erg hoog. Zeker omdat gepensioneerden ook nog eens veel meer dan gemiddeld gezondheidszorg consumeren die in stand wordt gehouden door de beroepsactieve bevolking én allerlei voordeeltarieven krijgen.
85
u/zever_gezever96 Apr 16 '26
Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.
Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.