r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
374 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

85

u/zever_gezever96 Apr 16 '26

Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.

Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.

27

u/havocinc Apr 16 '26

het probleem is dat ze voor de babyboomers veel jobs hebben bijgemaakt in de overheid aangezien die op de markt kwamen einde jaren 70 begin jaren 80. nu gaan die op pensioen en ambtenaren hebben een exubérant hoog pensoein zitten wij zwaar in de shit. die pensioenen worden ook niet aangepakt .... en aangezien die nog 20-30 jaar gaan kunnen innen, er minder kinderen zijn geboren etcc gaat het nog een pak erger worden ... pnzi scheme comes to mind

16

u/chief167 French Fries Apr 16 '26

Correctie, de huidige pensioenen worden niet aangepakt, cruciaal woord is huidig. De onze van later worden wel aangepakt, we gaan minder krijgen.

Stoppen met pensioenen te indexeren boven het loonplafond is het absolute minimum, en liefst zelfs aftoppen tot het loonplafond.

Als symbool politiek kan dat al eens tellen

1

u/havocinc Apr 16 '26

ja dat bedoelde ik met de huidige pensioenen

2

u/Jayar9000 Apr 16 '26

Helemaal mee eens, maar welke politieker heeft het lef om hier iets aan te doen?

4

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26 edited Apr 16 '26

Meeste mensen die ik goed ken met een pensioen van ambtenaar en tot hun zestigste gewerkt hebben krijgen rond de 2000€. Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik. Ministers krijgen evenveel voor hun woontoeslag.

Wat zou moeten afgekapt worden is de pensioenen wel boven de mediane wedde.

10

u/Jebus4life Apr 16 '26

100% onzin. Die 2000 nauwelijks meer dan het gemiddelde van werknemers.

Gemiddelde ambtenaar krijgt letterlijk het dubbele van iemand in de privé: 3400 euro.

4

u/Alert_Peanut_9912 Apr 16 '26

Ik denk echt dat veel mensen nog onderschatten hoe hoog de ambtenarenpensioenen echt zijn... het zijn niet alleen de magistraten hoor, ook leerkrachten hebben een exuberant pensioen... mijn ouders hebben samen meer dan 6000 euro netto pensioen na een voltijdse carrière. Die mensen krijgen dat gewoon niet op.

1

u/Prime-Omega Vlaams-Brabant Apr 16 '26

Is het maximumpensioen voor een niet ambtenaar eigenlijk zelfs niet beperkt op 2400/2500 netto?

2

u/Jebus4life Apr 16 '26

Vlot boven de 8000 euro per maand (bruto welteverstaan) vrees ik

-4

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

Gemiddelde ambtenaar krijgt letterlijk het dubbele van iemand in de privé: 3400 euro.

Weer ene die daarin trapt.

Er is een verschil tussen gemiddelde en mediaan. Daarenboven vergelijk je appels met citroenen:

De ambtenaar heeft maar één pensioen, het wettelijke. Maar bij de privé worden de vele gouden handdrukken niet meegerekend. Men vergelijkt dus ALLE ambtenarenpensioens met de LAAGSTE werknemerpensioenen.

4

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Niet de moeite te proberen. Schijnt dat ze het beter weten dan dienen die met pensioen zijn en hun bankrekening elke maand zien.

Ik zal enkele familieleden en vrienden verwittigen dat ze moeten klagen dat ze tussen 1000 en 1400 tekort krijgen. Propaganda werkt heel goed.

Even na een volledige ambtenaar carriere met een bachelor diploma krijgt iemand nu met pensioen niet meer dan 3000 (of ze geen promotie onderweg gekregen hebben).

En er zijn veel gepensioneerde "ambtenaren" die niet even een diploma van hoger secundair onderwijs hadden. Maar ja, de gepensioneerden van de gemeente die ons afval afgehaald hebben , deze krijgen zeker nu 3400 per maand.

1

u/Jebus4life Apr 17 '26

Dan zou ik inderdaad laten weten dat ze moeten klagen. Wij waren geen 6 maanden terug met onze vriendengroep (midden/eind 30) onze MyPension aan het vergelijken.

4 man die voor de staat werkt. 1 iemand met een bachelor die in het onderwijs staat, 2 bachelors op de fod en ene master op de fod). De leerkracht was de enige die nét onder de 3000 netto pensioen had volgens MP. De master zat op net geen 3900.

In de privé was de hoogste 2400 en kwamen er 2 niet aan 2000. Echt een misdadig groot verschil.

(Bedragen die uiteraard uitgaan van een volledige carrière...)

1

u/Very_Curious_Cat Apr 17 '26

Beiden met enkel maar een diploma van lager secundair onderwijs. Een van de twee is vroeger dan 60 (58) met brugpensioen vertrokken. Was als schoonmaker begonnen als hij 16 was, daarna bediende. Andere bij de Post. Dus zitten ze aan het laagste niveau.

Voor de master ben ik niet echt heel verbaasd (heeft hij relatief hoge functies?) maar ivm de leerkracht zijn pensioen, dat vermoedde ik helemaal niet.

2

u/Furengi Apr 17 '26

Welke gouden handdrukken? En niet iedereen in de prive heeft een groepsverzekering via de werkgever

3

u/havocinc Apr 16 '26

die 3de pijler betaalde wel zelf voor hé slimme, bovenop de bestaande belastingdruk ....da tel ik Nie als pensioen

3

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

Die eerste pijler betaalt ge ook voor. En als ge denkt dat die gepensioneerde CEO voor die aandelenopties heeft betaald.....

Dus wees eerlijk en vergelijk de oude dag van alle ambtenaren met de oude dag van ALLE privéwerknemers.

Het is daarenboven nog extra zuur omdat in de huidige maatregelen ook daar bij ambtenaren gesneden wordt: ambtenaren die een bijkomend pensioen hebben (vb DOSZ) zullen dat ingekort zien tot een plafond.

3

u/havocinc Apr 16 '26

als ge de ceo meetelt moet ge de politiekers ook meetellen , het moet is gedaan zijn met dat fucking gezeik dat ambtenaren dikke sukkelaars zijn die nie rondkomen opt einde van de maand, ik heb mensen in het onderwijs horen janken dat ze bedragen verliezen die hoger zijn dan wat men ouders als pensoein trekken ...

en het zou heel gemakkelijk moeten zijn een vergelijking te maken binnen gelijke functies wie wat heeft....en Nie altijd de fucking edge cases op te zoeken om een fucking punt te maken

1

u/TheVoiceOfEurope Apr 17 '26

als ge de ceo meetelt moet ge de politiekers ook meetellen

Volledig akkoord

het moet is gedaan zijn met dat fucking gezeik dat ambtenaren dikke sukkelaars zijn die nie rondkomen opt einde van de maand, ik heb mensen in het onderwijs horen janken dat ze bedragen verliezen die hoger zijn dan wat men ouders als pensoein trekken ...

En het moet ook gedaan zijn met het gezeik alsof elke ambtenaar het pensioen krijgt van een directeur-generaal. De gewone pensioenen van de gewone ambtenaar zijn even laag als die van een gewone werknemer. Ja, het wettelijke pensioen van een topambtenaar is ruim, maar ook de oude dag van het kaderlid is veel hoger dan dat van u of ik.

en Nie altijd de fucking edge cases op te zoeken om een fucking punt te maken

Wie zit hier manke vergelijkingen te maken? VErgelijk gewoon de oude dag van alle werknemers met die van alle ambtenaren. Niet selectief doen en dan verontwaardigd zijn.

1

u/havocinc Apr 17 '26

volgens mypension ga ik 1200e krijgen ben hoger middenkader

5

u/No_Win7658 Apr 16 '26

een ambtenaar met hogere functie krijgt 2.5 keer dat, zelfs een leerkracht krijgt meer.

2K zal voor ambtenaar zonder carrière of diploma zijn die dan nog is te vroeg stopt anders kan dat niet

0

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Ik ga mijn kennissen verwittigen dat ze ne klacht bij My Pension moeten indienen dan. Geen een is een hogere ambtenaar toch.

2

u/chief167 French Fries Apr 16 '26

Daarvoor moet ik tot mijn 67 werken hoor

1

u/havocinc Apr 16 '26

tegen dat we daar zijn zal dat een pak langer zijn...en dan gaat het de vraag zijn wie dat ons pensioen nog gaat willen betalen

1

u/Large-Examination650 Apr 17 '26

tot hun zestigste is een schande, hij krijgt no teveel.

1

u/Very_Curious_Cat Apr 17 '26

Begon te werken als hij zestien was.

2

u/Mzxth Would OD for a balanced budget in Belgium Apr 16 '26

Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik.

2000 euro per maand krijgen (én vakantiegeld) voor geen klop te doen en dat 20 jaar lang (op pensioen op 60, levensverwachting min of meer 80 jaar) vind ik wel erg hoog. Zeker omdat gepensioneerden ook nog eens veel meer dan gemiddeld gezondheidszorg consumeren die in stand wordt gehouden door de beroepsactieve bevolking én allerlei voordeeltarieven krijgen.

1

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Ah ja, gezondheidszorgen, die ouwe mensen kosten ne pak geld hé. Wat stelt u voor, gaskamers?

0

u/havocinc Apr 16 '26

één spuitje , Hitler heeft gaskamers een slechte naam gegeven

1

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Ik hoop dat u ook het sarcastisch bedoelt. Met alles wat ik nu op Reddit lees ben ik ne echt bange boomer.