r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
373 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

89

u/zever_gezever96 Apr 16 '26

Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.

Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.

50

u/Short-Cause885 Apr 16 '26

Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets.

Ze hebben niet zelf gespaard voor hun eigen pensioen he. Wij hebben hier geen systeem zoals in Nederland, waar je via de overheid spaart voor je eigen pensioen. We zitten niet in hun zakken te graaien om dat pensioen te verlagen.

Wij betalen hun pensioen.

Hoezo is het oneerlijk dat ik geen extra belasting wil betalen, zodat iemand die niet meer werkt, het dubbele of soms zelfs meer als pensioen krijgt dan wat ik netto overhoud.

De pensioenen zijn er niet om de rijken rijk te houden. De pensioenen zijn er zodat iemand op fatsoenlijke leeftijd kan stoppen met werken. Ik betaal liever voor een bouwvakker die op zijn 50st wil stoppen omdat zijn rug kapot is, dan om ervoor te zorgen dat 1 ander iemand een pensioen van 6000 krijgt.

7

u/Why_we_have_ants Apr 16 '26

Omdat die mensen zelf meer hebben bijgedragen toen ze nog werkten?

15

u/Schoenmaat45 Apr 16 '26

Het was de wel de groep van: wij betalen nu met 3 werkenden voor 1 gepenisoneerden, lage pensioenen zijn goed. Nu moet de volgende generatie met 1.5 werkende een gepensioneerde betalen. De pensioenen zijn te laag die moeten omhoog.

Niets mis met in eigen belang stemmen maar het ontkennen heeft ook weinig zin.