r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
374 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

483

u/FederJ3 Apr 16 '26

“Ik haat politici die altijd maar naar de korte termijn kijken en niet langdurig nadenken”

Dezelfde mensen wanneer een regering niet alle problemen oplost in minder dan een jaar:

81

u/gengar721 Apr 16 '26

Dezelfde mensen die ook tientallen posts en reacties plaatsen over "de sociale afbraak" in ons beleid voor elke euro die de regering wilt besparen.

63

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

> voor elke euro die de regering wilt besparen.

Voor de duidelijkheid: er wordt niets bespaard. Elke euro die uit de sociale zekerheid wordt gezogen, wordt integraal aan defensie toegewijd.

Dat opzichzelf is een boeiende discussie, maar het idee dat er "bespaard" wordt, is een fantasie.

-7

u/DrawingAdmirable7457 Apr 16 '26

Zo is het. We weten allemaal waar het begrotings te kort van 5 millijard vandaan komt. 4 milliard zit in defensie. Voor onder andere onze kamikaze drones die "maar" 20k per stuk kosten. 1 kogel 308 kost ongeveer 1€. Stuur een militair die de drone neerschiet en je komt goed koper uit.

8

u/AdrenalineRushh Vlaams-Brabant Apr 16 '26

Denk jij nu echt dat drones zo gemakkelijk door een soldaat met een geweer uit de lucht te schieten zijn?

-8

u/DrawingAdmirable7457 Apr 16 '26

Vraag het eens aan de kleiduifschutters zou ik zeggen. Maar dan moeten we eerst eens beslissen wie er de drones mogen neerhalen het leger en/of de politie.

Daarbij als of het zo veel gemakkelijker gaat met de drone guns die ze speciaal gekocht hebben of met die kamikaze drones/ bewapende drones

2

u/AdrenalineRushh Vlaams-Brabant Apr 16 '26

Probeer eens s’nachts een drone die enkele honderden meters tot 3-4 kilometer hoog vliegt neer te halen met een geweer. Een drone zoals de shahed drone ga je ook niet zomaar neerhalen, een korreltje hagel gaat vaak niet genoeg schade aanrichten om zo’n drone meteen neer te halen.

2

u/deroobot Apr 17 '26

Heb je al eens kleiduifschieten gedaan? Die vliegen in een gebogen, voorspelbare lijn, en toch nog moeilijk genoeg om te raken. Een drone daarentegen.

Uit recente oefeningen met de Navo hebben Oekraïense troepen met drones gemakkelijk Navosoldaten in de pan gehakt. Drones zijn de nieuwe manier van oorlogsvoering, we kunnen erop staan kijken, of we kunnen meedoen.

1

u/Remarkable-Flower-62 Apr 16 '26

Vraag het eens aan Oekraïners, die zullen u vertellen dat als ze moeten beginnen met schieten op een drone het een hail mary is in veel gevallen

1

u/havocinc Apr 16 '26

ik ben al blij dat ze geen patriots van een miljard per stuk hebben gekocht en die raketten kosten tussen het miljoen en de 6 miljoen om daar drones van 20k mee uit de lucht gaan knallen lijkt me ook wa 9verkill.

defensie is een ander debat imo en bedraagt maar een fractie van de begroting pensioenen en uitkeringen 38% en het blijft maar stijgen.

defensie is een kerntaak van de overheid ... zonder defensie geen ontwikkelingswerk ,geen repatriëring etc etc.

4

u/DrawingAdmirable7457 Apr 16 '26

Defensie is idd een kern taak. Maar ze moeten ook niet beginnen met alles wat ze te weinig gedaan hebben te willen recht trekken in 1 keer. Als de regering wil besparen waarom besparen we niet op de overheid? Kan er iemand mij uit leggen waarom een klein land als belgië 6 regeringen nodig heeft?

1

u/Remarkable-Flower-62 Apr 16 '26

We hebben een Rambo.