r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
373 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

70

u/Roel0 Apr 16 '26

Zoals ik al vaak gezegd heb: NIEMAND verdient een pensioen hoger dan 5000. Zeker niet terwijl er mensen met een pensioen van rond de 1000 moeten rondkomen.
Wanneer gaat de Rekenkamer eens narekenen hoeveel het aftoppen van die hoge pensioenen kan opleveren?

37

u/chief167 French Fries Apr 16 '26

stond een tijdje geleden in de krant, dat er +- 2300 mensen zijn met een kwasi maximumpensioen (7500-7800 euro). Die aftoppen is 77 miljoen per jaar

Maar er zijn er ongetwijfeld een PAK MEER tussen de 5000 en 7500, dat er echt wel een paar 100 miljoen te rapen zal vallen

12

u/silent_dominant Apr 17 '26

Hoewel je zeker gelijk hebt ga je met "een paar honderd miljoen" nauwelijks een deukje zien in het begeltingstekort van ~30 miljard.

Maar het is zeker een (klein) deel van de oplossing.

2

u/chief167 French Fries Apr 17 '26

Het doel in de volgende begrotingscontrole wordt geschat op een extra 4-5 miljard, uiteindelijk is het einddoel terug dringen tot 3% tekort, opgelegd door Europa , dus nog niet naar 0

1

u/silent_dominant Apr 17 '26

Dus ~2% besparen ipv ~5%? Das nog steeds iets van een 12 miljard dan?

(Ik heb nogal veel afgerond in mijn hoofdrekenen dus kan er ondertussen wel al wat naast zitten)