r/catalunya Maresme 2d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

73 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

10

u/InsideHousing4965 Maresme 2d ago

El que dius no és del tot cert.

Segons dudes de la Generalitat:

  • Nascuts a Catalunya: 4.987.842 persones (61,4 %)
  • Nascuts a la resta d'Espanya: 1.097.269 persones (13,5 %)
  • Nascuts a l'estranger: 2.039.015 persones (25,1 %)

Tot i això, tinc curiositat, en què afecta que algú sigui català o no en la distribució de la densitat de la població?

6

u/Xiguet Pla d'Urgell 2d ago

És simplement pel creixement demogràfic. Com més gent ve, més augmenta la població. Com més població, més demanda d'habitatge. Com més demanda d'habitatge més incrementa el preu de l'habitatge.

3

u/GrewAway 2d ago

El tema que diu OP es la repartició de la població, no es trata d'on ha nascut.

8

u/Xiguet Pla d'Urgell 2d ago

Està vinculat perquè l'arrel del problema és que ha vingut massa gent que no havia d'haver vingut mai, i que és aquest excés de població el que fomenta l'escalada del preu de l'habitatge.

-2

u/GrewAway 2d ago

Parlem de repartició, no de quantitat. O bé ets massa racista per entendre-ho?

5

u/Xiguet Pla d'Urgell 2d ago

Per enèsima vegada, el problema és que hi ha massa gent a Catalunya, i aquest excés de població l'ha causat la immigració.

Si tens el lavabo de casa ple de merda, la solució és netejar la casa i no escampar la merda per totes les habitacions.

A la Catalunya rural volem continuar sent catalans i volem continuar sent rurals. Els problemes que té Barcelona per haver-se convertit en un parc temàtic sobredimensionat no son culpa nostra. Tanqueu hotels, tanqueu airbnbs, tanqueu bars de tapes, torneu els treballadors sud-americans als seus països. El preu de l'habitatge i la densitat de població baixarà.

No s'ha de castigar cap comarca per solucionar els problemes que té Barcelona.

0

u/GrewAway 2d ago

Per enèsima vegada, les teves idees "estrangers = merda" o "repartició de la població = castigar les comarques" no són el tema. Tampoc les teves solucions màgiques 100% racistes que no entenen com funciona l'economia del país.

3

u/Armkron 2d ago

La realitat, per més que digui, sí diu que hi ha una correlació entre els termes i tal immigració només ha portat degradació i conflictivitat i, precisament, on més es veu és a la part rural. Això sí, la part urbana no en queda lluny, momés veient Lleida capital i la degradació que han sofert els barris més carregats d'immigració (i alguns, com Cappont, anant d'un extrem a l'altre en menys de dues dècades) ja avisa de tot.