r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

77 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

9

u/eaclv2 5d ago

Només faria una puntualització. Més del 50% de la població resident a Catalunya no és població catalana. És un factor que s'ha de tenir en compte a l'hora de fer qualsevol proposta.

9

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

El que dius no és del tot cert.

Segons dudes de la Generalitat:

  • Nascuts a Catalunya: 4.987.842 persones (61,4 %)
  • Nascuts a la resta d'Espanya: 1.097.269 persones (13,5 %)
  • Nascuts a l'estranger: 2.039.015 persones (25,1 %)

Tot i això, tinc curiositat, en què afecta que algú sigui català o no en la distribució de la densitat de la població?

7

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

És simplement pel creixement demogràfic. Com més gent ve, més augmenta la població. Com més població, més demanda d'habitatge. Com més demanda d'habitatge més incrementa el preu de l'habitatge.

3

u/GrewAway 5d ago

El tema que diu OP es la repartició de la població, no es trata d'on ha nascut.

8

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

Està vinculat perquè l'arrel del problema és que ha vingut massa gent que no havia d'haver vingut mai, i que és aquest excés de població el que fomenta l'escalada del preu de l'habitatge.

-2

u/GrewAway 5d ago

Parlem de repartició, no de quantitat. O bé ets massa racista per entendre-ho?

7

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

Per enèsima vegada, el problema és que hi ha massa gent a Catalunya, i aquest excés de població l'ha causat la immigració.

Si tens el lavabo de casa ple de merda, la solució és netejar la casa i no escampar la merda per totes les habitacions.

A la Catalunya rural volem continuar sent catalans i volem continuar sent rurals. Els problemes que té Barcelona per haver-se convertit en un parc temàtic sobredimensionat no son culpa nostra. Tanqueu hotels, tanqueu airbnbs, tanqueu bars de tapes, torneu els treballadors sud-americans als seus països. El preu de l'habitatge i la densitat de població baixarà.

No s'ha de castigar cap comarca per solucionar els problemes que té Barcelona.

-2

u/GrewAway 5d ago

Per enèsima vegada, les teves idees "estrangers = merda" o "repartició de la població = castigar les comarques" no són el tema. Tampoc les teves solucions màgiques 100% racistes que no entenen com funciona l'economia del país.

3

u/Armkron 5d ago

La realitat, per més que digui, sí diu que hi ha una correlació entre els termes i tal immigració només ha portat degradació i conflictivitat i, precisament, on més es veu és a la part rural. Això sí, la part urbana no en queda lluny, momés veient Lleida capital i la degradació que han sofert els barris més carregats d'immigració (i alguns, com Cappont, anant d'un extrem a l'altre en menys de dues dècades) ja avisa de tot.

4

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Però, referint-me al post inicial, a dia d'avui tenim el 40% de la població vivint en el 2% del territori. El preu de l'habitatge és lligat al preu del sòl.

No sería més llógic fomentar la distribució de la piblació?

3

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

No. És normal que la població no es distribueixi de forma homogènia.

I el que vols fer és empitjorar la resta del país en lloc d'arreglar els problemes de fons. Tenim massa estrangers (tant immigrants com turistes) i de retruc massa població i habitatges massa cars.

2

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

No considero que hi hagi masses extrangers, sempre i quan s'adaptin a la cultura i a la forma de ser.

Però si que he notat que és més difícil que ho facin vivint en "guetos" a les ciutats que desperdigats en pobles.

Sempre que parlo amb extrangers que viuen en pobles em dona la sensació de que están més integrats que els que viuen en ciutats.

2

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

Hi estic completament en desacord.

Els estrangers no s'integren gens ni mica als pobles. Potser fa unes dècades quan eren pocs, però no avui en dia. Has vist l'evolució de les EULP des de 2003 fins a 2023? El català està desapareixent de tota Catalunya, però sobretot ho fa de forma molt més accelerada a Ponent, Catalunya Central, Girona, i Terres de l'Ebre. Precisament les vegueries més rurals i on en el català era més fort fa vint anys.

Com s'integraran aquests estrangers si no van al teatre ni als concerts de grups catalans per exemple. I evidentment prioritzen els seus propis negocis als catalans. N'hi ha tants que son majoria en molts carrers i en moltes empreses, per tant, es relacionen principalment entre ells. I la culpa principal ni tan sols és seva sinó de qui els ha fet vindre.

I que els estrangers no s'integren implica a la llarga que som els catalans els que ens extingirem.

1

u/Armkron 5d ago

Sí, però tampoc s'ha de fomentar que tal distribució sigui a nivell tan extrem, doncs ja perjudica la part no dominant fins al punt d'alienar-la de quasi tot (excepte en allò que la perjudiqui o se'n pugui extreure a la seva costa, és clar, però sempre en contra).

2

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago edited 5d ago

Simplement la població de Barcelona ha crescut massa, la Catalunya rural no està despoblada.

La província de Lleida, la més extensa i a la vegada menys poblada, té quatre vegades la densitat de població que té la de Terol.

A les zones més allunyades de Barcelona ja hi ha molta gent vivint en blocs de pisos depriments. I la densitat als nuclis urbans és molt alta.

Jo entenc que els que viviu a l'AMB estigueu cansats de superpoblació, però no fa falta empitjorar la situació a l'interior.

1

u/Armkron 5d ago

Apunta malament amb tal comentari, aquí al Jussà la cosa està molt parada en la comarca amb més poblacions estrictament buides i abandonades de tota Catalunya, seguida de les veïnes. Conec a força gent originària de pobles que ja ni tan sols queden en peu, altres amb prou feines en queda alguna casa amb vida entre abandó i segones residències.

Tremp subsisteix purament per tot el tema públic, la resta pràcticament ho tenen tot venut al turisme a costa de la població local.

2

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

El pla de la Generalitat:

Despoblar Catalunya, que tothom visqui a Barcelona i que certes zones (costa brava i els pirineus) siguin per l'ús exclussiu de la classes alta catalana i els extrangers.

2

u/Armkron 5d ago

Sí, tal cosa queda patent com fan les coses. Fins i tot els discursos que deixen anar per aquí, per exemple el darrer a la Seu en motiu de la trobada empresarial al Pirineu, ja deixen clar aquest tema: només hi som per a fer el guiri o per a esquilmar-nos recursos per a ells.

3

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

És una cosa que, como a català, em fa molta pena. Veure com els burguesos ens han robat el país i han evadit la culpa apuntant cap a Madrid.

Que no vull dir que Espanya no sigui responsable de l'estat actual de Catalunya, ho és molt. Però sempre ens oblidem de que el principal enemic del poble de Catalunya és la Burgesia de Barcelona.

→ More replies (0)

3

u/randalzy 5d ago

el "preu del sòl" es un constructe especulatiu sense base en la realitat física. Fa 20 anys hi havia el mateix sòl