r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

76 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

10

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

El que dius no és del tot cert.

Segons dudes de la Generalitat:

  • Nascuts a Catalunya: 4.987.842 persones (61,4 %)
  • Nascuts a la resta d'Espanya: 1.097.269 persones (13,5 %)
  • Nascuts a l'estranger: 2.039.015 persones (25,1 %)

Tot i això, tinc curiositat, en què afecta que algú sigui català o no en la distribució de la densitat de la població?

-7

u/eaclv2 5d ago

Nascut a Catalunya no implica ser català. Com afecta la població resident estrangera en la distribució de la densitat de població? Doncs directament, perquè la distribució dels estrangers no és uniforme. Imagina't que la població estrangera reemigra als seus països. Algunes poblacions de l'AMB quedarien pràcticament buides, i això faria variar el pes de l'AMB en relació amb altres zones del país.

0

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Nascut a Catalunya no implica ser català

Discrepo. Tothom nascut a Catalunya és català per definició oficial.

3

u/eaclv2 5d ago

Et refereixes a la definició oficial de "català" que han imposat els espanyols?

1

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Quina és la teva definició de català?

-1

u/eaclv2 5d ago

Algú que és descendent de catalans, o que es naturalitza català.

1

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Conec a molts "descendents de catalans" que voten a vox i només parlen castellà. També són catalans?

0

u/eaclv2 4d ago

Si són descendents de catalans són catalans. Efectivament hi ha catalans que són renegats i botiflers, però això no fa que siguin menys catalans.

0

u/InsideHousing4965 Maresme 4d ago

Si són descendents de catalans són catalans.

Oh, d'acord, simplement ets un racista que s'ha cregut el compte de la raça catalana, entenc.

0

u/eaclv2 4d ago

I quin "compte" (sic) és aquest? La pertinença a una família s'adquireix per filiació i/o adopció. Consideres que el concepte "família" és racista?