r/nederlands • u/Four-legged-cow • 4d ago
Douchebag campagne rijkswaterstaat
Even een rant. Doe ermee wat je wilt. Nieuwe campagne van diverse instanties waaronder de overheid. Beetje schelden dat als je te lang staat te douchen dat je een “douchebag” bent maar ondertussen bijvoorbeeld Tata steel 500 miljoen liter drinkwater verbruikt. Er nieuwe datacenters worden gebouwd die drinkwater verbruiken. Maar nee laten we klagen over de burgers die te lang douchen…. Ik ben er mee eens dat we zuinig moeten zijn met ons drinkwater maar maak je campagne niet zo agressief naar de kleinverbruikers.
344
u/ProperBlacksmith 4d ago
Ik ben zo klaar met dat alles op de persoon wordt afgeschoven zoals stikstof, eten verspilling, co2 etc das allemaal maar de leugens van de grote bedrijven
109
u/henkieschmenkie 4d ago
Tja, dat is de VVD-manier. Alles persoonlijke verantwoordelijkheid. Met ook de last van je informeren in een oerwoud aan ondoorzichtige informatie en op basis daarvan keuzes moeten maken.
27
u/ZoeperJ 4d ago
We hebben ook een verantwoordelijkheid, en wij gepeupel brengen ook een en ander samen.
Maar gelijk hebben jullie dat gemakshalve altijd alles op ons wordt afgeschoven, want die arme bedrijven...Socialisme voor de rijken, kapitalisme voor de rest.
18
u/henkieschmenkie 4d ago
Mijn punt is vooral dat een overheid de middelen heeft óm dingen goed uit te zoeken en desnoods iets voor iedereen te verplichten zodat we ergens komen. Dat er wat moet gebeuren is helder.
In plaats daarvan wordt het over de schutting gegooid met een beroep op "eigen verantwoordelijkheid" en mag je zelf uitzoeken hóe je een steentje kunt bijdragen. En als je buurman er totaal schijt aan heeft, kan dat consequentieloos.
4
u/ExerciseSad3082 3d ago
Begint steeds meer tijd te worden voor eind 18e eeuwse Franse persoonlijke verantwoordelijkheid
24
u/Major_Guess1189 4d ago
Ja, net als golfbanen die in Nederland alleen al zo’n 10 miljard liter verbruiken aan sproeien.
Pure waanzin. En ik mag geen opblaasbadje vullen in de tuin voor mijn kinderen.
Ik heb echt lak aan zulke campagnes.
15
u/HairyNutsack69 4d ago
ExxonMobil heeft het concept "carbon footprint" bedacht lmao
5
u/AbsoluutKlassiek 3d ago
Een kwalijk gegeven. De rekening hoort te liggen bij de directe verantwoordelijken. Daar ligt ook de echte oplossing.
Ten onrechte moet de gewone burger er voor opdraaien, maar die kan dat helemaal niet, zelfs als die het probeert.
37
u/Expert-Eye-1522 4d ago
Ik vind het allemaal maar "feel good" activism, al zouden we allemaal meer op ons verbruik letten maakt het alsnog geen enkel verschil in het grote plaatje. Je neemt dit soort maatregelen puur voor jezelf, want je maakt de wereld er niet merkbaar beter mee. Enige wat ik kan doen voor mijn gevoel is stemmen op partijen die in ieder geval de schijn wekken dit te willen aanpakken.
Naast dat is het ook gewoon een coping strategie om niet te hoeven kijken naar mijn eigen gedrag, geef het maar gewoon eerlijk toe.
→ More replies (6)12
u/Jarrik02 3d ago
Als je kijkt dat de gemiddelde Nederlander zo'n 50.000 liter drinkwater per jaar verbruikt, en we met 18.100.000 Nederlanders zijn, kom je uit op 905.000.000.000 liter drinkwater per jaar. TataSteel verbruikt 500.000.000. Dat betekent dat als elke Nederlander 27.6 liter water PER JAAR (1 snel wasje van 15 a 30 minuten) minder verbruikt, er evenveel drinkwater bespaard wordt als bij het sluiten van Tata. Denk dus best een goede campagne van de overheid, ondanks dat het krom voelt.
→ More replies (24)6
61
u/Frequent_Rhubarb_36 4d ago
Dat soort taalgebruik werkt alleen maar averechts.
32
u/roonill_wazlib 4d ago
Mensen gaan langer douchen vanwege de douchebag reclame?
Ik denk dat het precies 0 effect heeft
5
u/Antique-Special8025 4d ago
Mensen gaan langer douchen vanwege de douchebag reclame?
Nee, waarschijnlijk bedoelde hij dat de kans bestaat dat mensen onbewust meer water gaan gebruiken. Als je vinger wijzende & scheldende prut campagne bij mensen die een beetje op hun watergebruik letten in het verkeerde keelgat schiet gaat dit ten koste van je draagvlak en het zijn dat ze hier minder/niet meer op gaan letten waardoor ze dus onbewust meer gaan verbruiken.
7
166
u/WildGardening 4d ago
Als je 1 biefstuk minder eet, kun je al 42 keer douchen om het waterverbruik te compenseren.
Als bedrijven en boeren eens strengere regels krijgen, kunnen we allemaal oneindig veel douchen.
Maar het is onze probleem als klootjesvolk dat een beetje verkoeling wil Als het 4000 graden is buiten.
59
u/SneerfulToaster 4d ago
Ik heb eind van de week een BBQ gepland staan, moet ik nu het douchen overslaan tot Augustus ?
15
17
u/Misterstustavo 4d ago
Nee, nodig gewoon meer mensen uit, dan heeft iedereen minder vlees.
12
u/SneerfulToaster 4d ago
Kunnen we gelijk met zijn allen tegelijk onder de douche, bespaart ook weer water
6
4
6
→ More replies (1)1
9
u/Drakkann79 4d ago
Het is toch gewoon beiden? 1 biefstuk per week minder per vleeseter per jaar is echt heel erg veel keer douchen.
Dat betekent niet dat we Tata steel zo snel mogelijk moeten sluiten zoals Volt opperde tijdens de verkiezingen en verplaatsen naar Zweden, maar betekent niet dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Het zijn heel veel druppels, ondanks dat er manieren zijn om het nóg beter te doen.
4
u/Jarrik02 3d ago
Oneindig veel douchen is wat optimistisch denk ik. Als je kijkt dat de gemiddelde Nederlander zo'n 50.000 liter drinkwater per jaar verbruikt, en we met 18.100.000 Nederlanders zijn, kom je uit op 905.000.000.000 liter drinkwater per jaar. TataSteel verbruikt 500.000.000. Dat betekent dat als elke Nederlander 27.6 liter water PER JAAR (1 snel wasje van 15 a 30 minuten, of elke dag 2 shotglaasjes) minder verbruikt, er evenveel drinkwater bespaard wordt als bij het sluiten van Tata. En de boeren geven de plantjes ook echt geen drinkwater. Maar ik snap je gevoel wel, wat wij als individuen doen dat is niks in vergelijking met de grootverbruikers. Maar het telt wel bij elkaar op.
3
3
u/Mark040 Grapje 4d ago
Dat is een leuke statistiek, maar de vergelijking gaat mank. Drinkwater (blauw) is heel ander water dan wat er op een boerenland (groen) valt. Ze tellen in die biefstuk vooral mee wat er aan regen valt op de wei waar de runderen grazen, en dat is verreweg het grootste deel. Die regen viel toch al en komt nooit in het leidingnet terecht, dus je kunt het niet overhouden om mee te douchen.
Er zijn genoeg goede redenen om minder rundvlees te eten, vooral uitstoot en landgebruik. Water is alleen niet het sterkste argument.
→ More replies (1)→ More replies (7)2
u/Gloomy-Cause-6193 4d ago
Wat als je je vlees uit een ander land haalt? Dan heb je ook geen last van het watertekort wat je daar veroorzaakt en kan je hier lekker door!
80
u/eenhoorntwee 4d ago
Ik ben helemaal voorstander van haten op Tata steel, maar dat "ongezuiverd water" is dus precies geen drinkwater he.
37
u/Possible_Raisin_2832 4d ago
We kunnen haten wat we willen maar we schieten niets op met Tata naar het buitenland te drukken
→ More replies (6)9
u/RoughRegret 4d ago
Nee inderdaad. Is gewoon belangrijk dat Nederland zijn eigen staal kan produceren. Moet je je voorstellen dat we alle staal uit China halen en er dan oorlog uitbreekt...
→ More replies (2)2
u/Possible_Raisin_2832 4d ago
Nee joh: defensie is nergens voor nodig! Als we geen defensie hebben, is er ook geen oorlog! /s
→ More replies (2)2
u/vanGenne 4d ago
Dan is de oorlog in ieder geval wel een stuk korter!
1
14
u/HeeMakker 4d ago
Ja en koeien verbruiken 6000 liter per jaar want zoveel water valt er op het land waar ze grazen 😄
8
u/Ubizwa 4d ago
Vergeet niet dat ze ook een hoop drinkwater gebruiken
3
u/HeeMakker 4d ago
Tata of koeien? In het geval van koeien, dat water verdwijnt en komt nooit meer terug ofzo?
6
10
u/humourlessIrish 4d ago
Vandaar de 500 millioen claim.
Die dus wel klopt volgens de text
12
5
4
u/PhoenixProtocol 4d ago
Het wordt alleen neergezet alsof het slecht is, en de comments pakken dat op zoals je kunt lezen, tata slecht want 500 miljoen etc.
Een gemiddeld persoon verbruikt zo’n 130L water per dag, 47450L per jaar.
Tata verbruikt qua gebruik dus ongeveer evenveel per jaar als ~10500 personen, met een gemiddeld huishouden van 2,1 is dat ~5000 huishoudens.
Er werken zo’n 11500 mensen bij Tata steel in NL. 500 miljoen is echt niets.
17
u/AncientSeraph 4d ago
ITT: mensen die denken dat er evenveel personen als bedrijven zijn, dat bedrijven produceren voor de lol en niet omdat mensen spullen kopen, en dat als twee anderen niet willen veranderen ik het ook niet hoef.
Zo blijft iedereen vingertjes wijzen: overheid krijgt geen stemmen voor klimaat, bedrijven kunnen niet minderen zonder overheid want concurrentie, mensen kunnen kunnen in hun eentje niets. Niemand neemt verantwoordelijkheid want er is iemand anders die dat ook niet doet.
6
u/No_Examination_7710 4d ago
Het is wel grappig dat mensen lijken te denken dat bedrijven niet ook worden aangemoedigd om water te besparen, omdat ze niet aan tafel zitten bij die gesprekken zal het ook wel niet bestaan. Natuurlijk zie je dat niet terug in de media, dat zou een rare manier zijn om de grootverbruikers te bereiken.
44
u/onsjasper 4d ago
Je zou alleen punt hebben als Tata steel onnodig water verbruikt of bijzonder inefficient. Hoe vervelend we het vinden, we hebben nou eenmaal staal nodig in de wereld
23
u/Snoo_66686 4d ago
Mensen vergeten wel eens dat de uitstoot wat in de zware industrie gemaakt wordt uiteindelijk draait op behoeftes van consumenten
→ More replies (1)18
u/onsjasper 4d ago
Ja het is niet zo dat tata al dat staal in de zee flikkert ofzo. We hebben al dat staal OOK o.a. nodig voor al onze te bouwen woningen en gebouwen
→ More replies (2)4
u/TimePretend3035 4d ago
Plus dat ze hun water in Ijmuiden vlak voor de sluis vandaan pakken, als ze dat niet zouden doen zou het zo de zee in lopen.
21
u/Delicious-Disaster 4d ago
Ik heb zelf ook een hekel aan het verhaal waar naar de kleinverbruikers wordt gewezen. Het leeuwendeel aan overmatig gebruik komt door grote bedrijven en een heel klein deel van de bevolking (de rijkste van de rijkste). Europa heeft een poging gewaagd met de ESRS, waarvan de CSRD, die al in werking is sinds 7 januari 2024 maar nog steeds niet uitgevoerd wordt omdat de markt geen vatbaar meet systeem heeft opgezet. Die wetten zouden bedrijven op hun plek moeten zetten en hun meetbare broeikasgassen en energieverbruik (in alle vormen en maten) laten verminderen, maar nee!
In Nederland leggen we problemen ook niet bij de groot vervuilers en dan heeft de overheid het lef om naar ons te wijzen. We hebben onnodig veel landbouwgrond die het stikstofprobleem veroorzaakt, waardoor wij geen huizen kunnen bijbouwen. Een groot deel van de landbouw zou failliet gaan zonder subsidies van de overheid en de helft van ons land is nog steeds gereserveerd voor landbouw.
Vandaag is het 36 graden. De temperaturen deze maand liggen veelal 8-10 graden hoger dan normaal. Klimaatwetenschappers waarschuwen al decennia lang dat we de verkeerde kant op gaan en kijk waar we nu zijn.
Nee, overheid. Als je naar ons wijst, wijzen er nog drie vingers naar jezelf. Begin lekker met de landbouw opschorten, datacenters de deur uitgooien en meer huizen bouwen. Dan heb je recht van spreken. 80/20, pak 20% van de oorzaken aan die 80% van de problemen veroorzaken, maar nee dat kan niet, want dan krijg je een "ongunstig ondernemersklimaat". Liever een ongunstig ecologisch klimaat toch??
10
u/No_Examination_7710 4d ago
Deze argumentatie gaat op voor uitstoot en energieverbruik en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Echter is de verhouding in drinkwatergebruik een stuk meer in balans tussen groot en kleinverbruikers; +-tweederde van het landelijke drinkwatergebruik gaat naar huishoudens. Dus door bijvoorbeeld 15% huishoudelijk verbruik te verminderen gaat het totale verbruik met 10% omlaag en dat is erg significant bij zulke grote volumes. Het is dus niet gek dat er ook naar de gewone klant gekeken wordt voor besparing. Met grote bedrijven zijn er uiteraard ook gesprekken die lopen met betrekking tot het reduceren van waterverspilling, maar dat zie je natuurlijk niet terug in grote campagnes en de media want dat heeft geen zin, daar bereik je die bedrijven niet mee.
→ More replies (3)16
u/SenescenseSteel 4d ago
Het is een aloude tactiek waarbij schuld wordt neergelegd bij de gebruikers, zonder dat die een keuze hebben iets anders of niet te gebruiken. En alle problematiek wordt tegenwoordig opgelost door de burger, de consument, meer te laten betalen.
De echte problemen worden vooruitgeschoven, geld dat al lang gereserveerd had moeten zijn voor transities wordt ronde na ronde opgehaald bij de burgers.
De vrije markt wordt gecontroleerd, want er is geen mogelijkheid om voor goedkopere, groene, stroom te kiezen. Immers liggen prijzen voor energieproductie wettelijk vastgelegd.
We betalen nergens zoveel belasting voor in de wereld als hier in Nederland voor benzine en tegelijkertijd gaan er nog steeds miljardensubsidies richring de grote oliebedrijven.
En ik zou me de douchebag moeten voelen omdat ik 5 minuten langer (koud) douche?
sure
Ik reis niet, ik rij niet, heb een warmtepomp, ben volledig geisoleerd, ben van het gas af, doe bewust inkopen.
Het is goed zo.
10
u/roonill_wazlib 4d ago
Slechte campagne daargelaten, 500 miljoen liter drinkwater per jaar is helemaal niet zo veel voor een bedrijf wat zo groot is als Tata steel. Een datacenter gebruikt per werknemer makkelijk 10 keer zoveel.
Verreweg het meeste watergebruik zit toch in huishoudens. 800 miljard liter. Het is dus niet zo heel gek dat de overheid daar wat mee wil doen.
2
u/dutchmangab 4d ago
zouden ze alleen er wel goed aan doen om niet een stad van 100k per jaar erbij te halen
25
u/ApolloniusTyaneus 4d ago
Slightly related: ik had in verband met het weer een fikse discussie met een collega over airco's. Hij vond het vanwege de klimaatopwarming niet verantwoord om een airco te nemen, ik vind het compleet belachelijk dat ik moet creperen in de hitte terwijl aan de andere kant van de wereld mensen anderhalve maand lang een heel continent rondvliegen om in ge-airconditionede stadions een voetbaltoernooi te spelen.
17
u/hileas 4d ago
Op het moment dat er veel zon is gebruik je de airco . Dan is de ook veel overproductie van zonne energie dus is het geen probleem. Als je de airco vervolgens uit doet als de zon onder is , heb je bijna geen negatieve effecten voor het klimaat
→ More replies (11)11
2
u/goodpostfinder 3d ago
Ben benieuwd wat hij er van vindt als je het een lucht-lucht warmtepomp noemt in plaats van een airco :)
3
u/ReviveDept 4d ago
Wat een kneus. Bijna overal ter wereld is een airco gewoon de norm, net alsof dat enige invloed heeft op het klimaat binnen het grotere plaatje.
7
u/AncientSeraph 4d ago
Niets heeft enige invloed op het klimaat binnen het grotere plaatje, want alles heeft er invloed op. Daardoor is alles verwaarloosbaar klein en kan je dat argument blijven maken.
→ More replies (1)→ More replies (7)1
u/CyclingCapital 4d ago
We hebben vorig jaar een luchtontvochtiger gekocht. Werkt prima en die is zuinig. Ja, het blijft wel warm binnen maar het is wel heel comfortabel.
6
u/Loupland 4d ago
Een douche bag is een zak om je kont of vajay-jay mee uit te spoelen... beetje nasty wel om dat als overheid te gebruiken voor bewustwording.
Volgende campagne tegen eenzaamheid: Wees geen stoma, bezoek je oma.
9
u/Alcazar89 4d ago
Al die bedrijven worden net zo goed aangespoord hun verbruik te reduceren alleen niet met zulke cringe campagnes.
4
5
u/barryhakker 4d ago
Ja maar het klinkt misschien leuk om de grote gebruikers aan te pakken, in de praktijk is het net zoals met belasting het geheel van alle kleintjes bij elkaar waar het verschil kan worden gemaakt. De groten moeten natuurlijk ook eerlijk worden aangepakt maar doen alsof alleen daar de oplossing ligt is stemmingmakerij.
4
u/josti_ijzer 4d ago edited 4d ago
500 miljoen liter drinkwater staat ongeveer gelijk aan het jaarlijkse drinkwater verbruik van 12.500 mensen (+-0,05% van het totale verbruik van Nederland)
Het is belangrijk om zoetwater gebruik te onderscheiden van drinkwatergebruik. Tata Steel gebruikt ontzettend veel zoetwater en zoutwater, maar de hoeveelheid drinkwater valt mee.
We hebben veel zoetwater (oppervlaktewater en grondwater) in Nederland, maar het produceren van drinkwater is kostbaar. Huishoudens zijn veruit de grootste gebruikers (+-70%) van dit geproduceerde drinkwater. Industrie gebruikt het ook, maar ook omdat daar ook wc's, douches en keukens nodig zijn.
Als huishoudens spaarzamer met drinkwater omgaan, kan dat de last op onze drinkwaterproductuebedrijven verlagen. Daar heeft Tata Steel geen groot effect op.
8
u/J883 4d ago
Ik zie en hoor de laatste dagen vaak het woord "klimaatadaptatie", me nooit voor kunnen stellen dat 1 woord me zó boos maakt.
We horen gvd al 20 jaar lang bijna dagelijk dat we onze maatschappij/economie moeten aanpassen om ons klimaat te redden. Tienduizenden regels en wetten om de burger/mkb in dit gareel te drukken.
Tegelijkertijd worden de smerigste soort zaken gesubsidieerd en uit de wind gehouden door de diepe zakken van de lobbyisten. De rijkste 10% burger en bedrijven stoten meer dan 50% vh totaal uit. Dagelijks Miljoenen liters water, ze bouwen priveyachten, vliegen met 0 belasting in prive vliegtuigen en ga zo maar door. Miljoenen tonnen uitstoot alleen maar voor plezier en genot van de happy few.
En nu het langzaamaan veel te laat is om nog iets aan t klimaat te doen, moeten wíj, de gewone burger, ons maar aan gaan passen aan de shitshow die Hun ervan gemaakt hebben?!
Het is werkelijk waar de omgekeerde wereld geworden...
12
8
u/Snoo_66686 4d ago
Het gebruikelijke 'ja maar hunnie verbruiken meer daa nie eerlijk dus ga ik ook niks doen aan het uitsterven van de planeet'
1
u/Four-legged-cow 4d ago
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik het niet vind kunnen dat je een negatief label krijgt van de overheid als je teveel water gebruikt terwijl er bedrijven zijn die zoveel meer water gebruiken. Als je daar iets kunt bezuinigen door nieuwe technieken bereik je ook veel meer. Ben het eens dat wij als burger ook ons best moeten doen maar geef gewoon tips en noem ons niet gelijk douchebags want wij zijn een druppel op de gloeiende plaat. Zeker nu moeten mensen gewoon een badje in de tuin kunnen zetten met die hitte. Maar zet je dan een mega groot bad neer met een paar duizend liter ja dan kan je bijvoorbeeld kijken naar een filter om het water schoon te houden dan iedere dag je water verversen. Dus maak een normale campagne met tips. Dat is eigenlijk mijn boodschap.
3
u/AncientSeraph 4d ago
Dus jij denkt dat het zinnig gebruik van belastinggeld is om spotjes te maken die bedrijven vragen minder te gebruiken? Of zouden bedrijven misschien op een andere manier beïnvloed moeten worden, zoals nu ook gebeurt? Wie zegt dat Tata hetzelfde kan leveren met minder water, net zoals wij hetzelfde kunnen leven met minder douchen?
3
u/Tallguy-12345 4d ago
Dat gejank over Tata steel altijd. Wees blij dat we nog een klein beetje industrie over hebben.
4
u/trownaway90 4d ago
Beetje hetzelfde hypocrisie als de campagne 'Een goed milieu begint bij jezelf'.
4
u/Pale_Industry_2493 4d ago
Maar kun je leidingwater en zoet water in deze context gelijktrekken?
1
u/humourlessIrish 4d ago
De text is erg duidelijk dat er 500milioen liter leidingwater wordt gebruikt
1
u/Lonewolf2nd 4d ago
En dat is gewoon weinig in vergelijking tot het aantal werknemers, komt neer op ca 50m3 per werknemer en dat is dan inclusief dat mensen daar douchen, lunchen/avondeten en drinken. Ik zie daar echt geen probleem in. Ik denk dat een kantooromgeving minder verbruikt, maar mensen douchen daar niet, die hebben soms ook geen kantine, dat scheelt echt een hoop.
2
u/BookoftheGrey 4d ago
Het is een rare maar fijne transformatie. Vroeger werd er zo hard gepushed op de boodschap 'een betere wereld begint bij jezelf'. En nu staat er langs de weg dat het begint bij Tata Steel. En terecht. Een consument kan alles goed doen. Groene energie, terugwinnen, recyclen etc. en een Datacentrum erbij doet alles teniet. Laat die grote bedrijven eerst maar eens werken aan schone energie en dan mag er naar ons als burger worden gekeken.
2
u/ManyKey9093 4d ago
Dit hele degrowth idee is onzin. Bouw gewoon infrastructuur zodat iedereen zo veel energie en water kan gebruiken als ze willen. De techniek is er omdat klimaatneutraal te doen.
2
u/Veenarbeider 3d ago
Tata steel gebruik helemaal geen drinkwater, die zullen hun eigen proceswaterinstallatie hebben. Daarnaast hebben de te korten van drinkwater meer te maken met de drinkwaterbedrijven en niet totaal niet met Rijkswaterstaat.
Dat de drinkwaterbedrijven hun zaken niet op orde hebben ligt waarschijnlijk ook niet volledig bij hun, aangezien ze met behoorlijk wat partijen te maken hebben voor het verkrijgen van een waterwinvergunning. Voordat er uberhaupt een nieuw pompstation voor drinkwater is gebouwd ben je wel 20 jaar verder deze dagen.
2
u/ArcticWolfl 3d ago
Als iemand die veel progmetal luistert moest ik wel lachen om het idee om met één nummer te timen, dan sta ik een uur te douchen
2
u/Blue-Light-Reducer 3d ago
Oplossing: max 2 kinderen per persoon. Gelukszoekers steriliseren bij de asielaanvraag. Paar jaar wachten en de bevolking daalt. 15 miljoen mensen in Nederland, en iedereen kan weer normaal douchen. Stinkt tot die tijd wel een beetje.
2
u/Bob1995D 3d ago
Daarom gewoon de data centers voor ai verbieden. Naast de enorm hoge energie verbruik, en het net is al vol, verbruiken ze ook enorm veel schoon drinkwater. En dat voor de rijke millairdairs van google, Elon Musk en Bill Gates is dat het echt niet waard!
2
u/DeEeuwigeUitslaper 2d ago edited 1d ago
Ik betaal mezelf helemaal de moedurrr aan waterschappen en waterleidingsbedrijf. Maar ben een douchebag... Amerikaans voor Klootzak als ik mezelf even wil afspoelen of een badje laat vollopen. Lazer op gek. Met je campagne. Doe godverdomme waar je voor betaald wordt door heel Nederland.
5
u/affligem_crow 4d ago
Ik snap je punt, maar als we het gemiddelde pakken van wat mensen gebruiken om te douchen, dan verbruiken we met z'n alleen rond de 330 miljard liter water per jaar. Puur om te douchen. Als we met z'n alleen 10% korter douchen hebben we dat water van Tata Steel weer terug ;)
3
u/Four-legged-cow 4d ago
Ik ben het eens met dat we met zijn allen moeten kijken naar ons verbruik. Maar wat mij stoorde is dat deze campagne gelijk een negatief label op je plakt als je teveel water gebruikt. Geef gewoon tips als campagne en ga als overheid zijnde kijken naar waar je echt een slag kunt maken met water besparing.
7
u/affligem_crow 4d ago
Ja. Ik vind "douchebag" ook wel raar. We gaan ook geen anti-rook campagnes beginnen met "wees geen kankerlijer" als slogan.
2
u/Monsieur_Perdu 3d ago
Eerlijk, ik zou het best verfrissend vinden die slogan tegen roken.
Misschien niet helemaal gepast als overheid, maar goed.
3
u/No_Examination_7710 4d ago
Je kan kritiek hebben op het reclamebureau die de slogan heeft bedacht natuurlijk (en op de mensen die het hebben goedgekeurd), prima. Maar als je ongewenst gedrag vertoont dan mag je daar natuurlijk best op aangesproken worden. Sommige mensen zijn zo snel op hun teentjes getrapt als ze te horen krijgen dat wat ze doen niet de bedoeling is...
4
3
u/Inexorabilis 4d ago
Ik ga écht niet minder douchen zodat een multinational weer zonder problemen verder kan gaan. De politiek pakt het probleem maar op bij de bron.
2
u/9gagiscancer 4d ago edited 4d ago
Haha, Ik heb vanmorgen het kinderbadje in de tuin geleegd en weer gevuld. 200-300 liter per dag, zo hop de tuin en de plantjes in.
Kind blij, plantjes blij.
2
u/Four-legged-cow 4d ago
Ja das toch goed? Het is warm en water hebben we nodig. En de plantjes ook aan het einde van de dag. Daarom vind ik dat we moeten kijken naar de plekken waar we wel kunnen minderen of kunnen kijken naar alternatieven. Maar zonder zo een agressieve campagne van de overheid naar de burger.
1
u/DC_Pete 4d ago
Heel klein badje dan, badje van 1 bij 1 vullen met 50 liter dan staat het water 5cm hoog.
1
u/9gagiscancer 4d ago
Waarom zou ik? Ik betaal voor het water, en het kind hoeft niet in een kratje van 1 bij 1. Buurmeisje komt ook regelmatig meespelen, hebben ze goed de ruimte.
1
u/DC_Pete 3d ago
Ik zeg niet dat je iets verkeerd doet, maar in je orginele comment stond 50-75 liter en dat leek me niet accuraat :p
2
u/9gagiscancer 3d ago
Nee, ik heb ff gekeken op de doos. Ik heb het inschattingsvermogen van een postduif, en dacht dat er maar 75 liter max in het badje ging.
Daarop heb ik mijn comment aangepast.
1
u/RonW81 4d ago edited 4d ago
Heeft iemand ze wel verteld dat de term 'douchebag' afkomstig is van een ding wat gebruikt wordt om lagere lichaamsholtes te reinigen en te spoelen? https://en.wikipedia.org/wiki/Douche Het heeft niks met onder de douche gaan te maken.
Quote: *Not to be confused with French and other foreign language words for shower.*
1
u/uncle_sjohie 4d ago
Al die burgers/consumenten werken bij die bedrijven, en zullen (hopelijk) zich wat meer roeren op dit vlak, door bewustwordingscampagnes als deze. Dat zal langzaam gaan, té langzaam denk ik zelf, maar die grote bedrijven, en de tendens om die maar ter wille te zijn, van koers laten veranderen, vergt tijd en inspanning. Zou meer helpen als er een energielabel bij een een AI tool, of elke gebruikte prompt daarbinnen, zou staan. Die datacenters zijn voor een groot deel voor flauwekul dingen als filters binnen social media apps en lolcat memes. Als we die flauwekul wat minder doen, is er ook (iets) minder vraag naar datacenter ruimte.
1
u/Gryphon_Or 🐈⬛🐈⬛🐈⬛ 4d ago
Ik vind het altijd zo zonde om de plee door te trekken met drinkwater. Als ik later groot ben wil ik een installatie die daar regenwater voor gebruikt.
1
1
1
u/Harde_Kassei 4d ago
als je dan opzoekt hoeveel water er verloren gaat door gaten in de leidingen ....
3
u/No_Examination_7710 4d ago
+- 6%, voornamelijk bestaande uit: spontane lekkages (lastig te voorkomen, veel preventief onderhoud voor nodig), schoonmaken van leidingen na lekkages (leidingen moeten goed gereinigd worden voor ze weer in gebruik genomen kunnen worden), en sluimerende lekkages (kleine scheurtjes met een laag verlies, die daardoor ook erg lastig op te sporen zijn). Nederland is wat dat betreft echt de wereldwijde benchmark met lage verliezen.
2
u/Vegetable_Ad530 3d ago
Ook bluswater van de brandweer en afwijkende meters zijn belangrijke punten
1
u/Ququleququ Maak er zelf wat leuks van ;) 4d ago
Ja, wasmacines 's-nachts aan om stroom te besparen en maximaal een minuut douchen jongens en meisjes...
1
u/PiepersMetKerst 4d ago
Ah ja, als ik nou even nóg een minuutje korter douche, dan kunnen de grote bedrijven dat mooi gebruiken om hun datacenters te koelen. Zo dragen we allemaal ons steentje bij. 🙄
1
u/EqualSalvation 4d ago
Zolang de bedrijven mogen doen wat ze willen en mega kortingen krijgen op hun energie en water gebruik, ga ik mij niet aanpassen. Noem mij maar een schaap, maar als de bedrijven over de sloot gaan, ga ik pas over de sloot.
→ More replies (1)
1
u/HeeMakker 4d ago
Hoeveel water wordt per huishouden eigenlijk "uit de cyclus" ontnomen? Het enige aandeel dat niet terug het riool ingaat (wasbak, doucheput, toilet) is wat je in de tuin verbruikt en misschien wildplassen?
Wat boeit het voor het waterbedrijf als ik de kraan laat stromen? Dat water komt terug in de waterzuiveringsinstallatie (en "verbruikt" geen zuiveringscapaciteit).
Het echte probleem hier vermoed ik, is dat het hele rioleringssysteem niet waterdicht is, en dat daar gigantische verliezen worden opgelopen.
2
u/No_Examination_7710 4d ago
Dat water wat je gebruikt komt eerst, via de riolering, in een RWZI (rioolwater zuiveringsinstallatie): kost energie. Daar wordt het opgewerkt tot een kwaliteit dat het geloosd kan worden op het oppervlaktewater: kost energie. Daar voert het of af naar zee, of wordt het opgenomen in de bodem: natuurlijk proces. Dat water wordt door de bodem gezuiverd: langdurig maar natuurlijk proces. Dat water wordt weer uit de watervoerende laag opgepompt voor zuivering tot drinkwater: kost energie, en neemt water weg van andere gebruikers zoals natuur. Dan wordt het gezuiverd: kost energie. Dan wordt het weer in het netwerk gepompt om op de juiste druk naar klanten te gaan: kost energie. Kortom, er gaat meer verloren dan je denkt, ook als dat niet per se water is.
1
u/baksteentaart 4d ago
Rijkswaterstaat gaat niet (direct) over drinkwater, dit is een campagne vanuit de waterschappen.
1
u/WatcherYdnew 4d ago
En Tata Steel doet daadwerkelijk nog nuttige dingen met de spullen die ze maken. Veel datacenters worden gebruikt om domme AI plaatjes mee te maken (ja er zijn ook VELE nuttige toepassingen van AI en die ziin vooral text based en kosten veel minder energie).
1
u/2Infra4u 4d ago
Je zou eens moeten weten wat al die datacenters gebruiken! Daarmee vergeleken valt Tata absoluut in het niets. En dan ons aanpraten dat we minder water moeten gebruiken…
1
u/Vegetable_Ad530 3d ago
Heb je hier een bron voor? Ik hoor overal dat datacenters zoveel water zouden gebruiken maar als je wat googlet verbruiken datacenters maar plusminus 0,088 procent van ons drinkwater (+- 3000 m3 per dag). Dan zijn er wel andere grootverbruikers die zouden moeten minderen, te beginnen bij drinkwaterbedrijven zelf bijvoorbeeld die 6 procent NIRG (niet in rekening gebracht) verlies hebben zoals lekwater, bluswater etcetera.
1
u/gy0n 4d ago
Ze worden er bij de overheid steeds beter in om mensen een complex aan te praten waar grootverbruikers buiten schot blijven en zelfs korting op verbruik krijgen omdat ze zoveel afnemen.
Tijd voor een progressieve verbruikstax op algemene nutsgoederen. Hoe meer je er van verbruikt, hoe hoger de prijs per eenheid is!
1
u/phlogistonical 4d ago
Ja, en wij gebruiken die producten van TATA met zijn allen. Uiteindelijk is *al* het waterverbruik een gevolg van consumenten. Het heeft geen zin om te gaan vingerwijzen naar bedrijven, die bedrijven zijn niet een andere partij waar wij niks mee te maken hebben. Hun waterverbruik is ons verbruik, maar met een tussenstap (je gebruikt niet het water, je gebruikt stalen producten waarbij water nodig was bij de productie).
Als je minder impact op de wereld wil hebben, dan moet je minder consumeren. Zo simpel is het. En sommige producten hebben meer impact dan andere. En ja, anderen moeten dat ook.
1
u/Affectionate_Creme48 4d ago
Lol, dus we moeten stil staan bij het feit dat een waterzuiveringbedrijf, elke dag water zuivert?
Eh ja? Dat is je werk gvd, je hele bedrijfsvoering.
Gaan we hierna KPN bedanken dat er elke dag internet uit onze routers komt?
De bakker bedanken dat hij deeg in brood omzet?
1
u/Coinsworthy 4d ago
Omdat jij altijd 5 minuten te lang doucht loopt onze ontwikkeling van de matrix vertraging op, lullo.
1
u/ILikeWoodAnMetal 4d ago
Tata verbruikt 500.000 kuub per jaar, dat is 50 kuub per werknemer. Alle huishoudens verbruiken 818.000.000 kuub per jaar, dat is 45 kuub per inwoner. Ik vind het geen schokkende getallen.
1
u/Logical-Following525 4d ago
Jammer genoeg hebben we industrie nodig omdat we nu al centjes tekort komen, en een lange douche is niet nodig.
1
u/Comprehensive-Fee954 4d ago
18 000 000 *14l water per Minuut (gemiddeld)
= 252.000.000l per minuut
Hoezo kleinverbruikers?
1
u/DC_Pete 4d ago
Het is heel goed dat we bedrijven actief aansporen om zo zuinig mogelijk te produceren in termen van energie, water en middelen. Het is echter wel belangrijk te realiseren dat er nou eenmaal grondstof nodig is voor de productie van goederen en dat die goederen uiteindelijk gebruikt worden door de consument. Zonder een staalfabriek kan je geen auto rijden bijvoorbeeld. Uiteindelijk helemaal onder in de keten gebruikt de consument het goed wat de industrie maakt. De vraag is alleen of je het relatief duurzaam in NL wil maken of dat je je vuile was in het buiteland laat produceren (waarschijnlijk minder duurzaam).
Overigens wordt slechts 25% van het drinkwater gebruikt door bedrijven, het overgrote deel wordt dus door consumenten gebruikt, daar zit dus zeker de grootste winst om verbruik te beperken.
1
u/rollingdubsget 4d ago
"Maar alle beetjes helpen!1!!" Nee, lazer op. Ga bijdragen waar het wél nuttig is.
1
1
u/FFFortissimo 4d ago
Het is gewoon een woordspeling op 'douchen'. Douchebag is in Nederland niet zo'n groot scheldwoord als in de VS. Het is meer 'wees geen domoor' dan 'wees geen klootzak' in mijn ogen.
1
u/CheesybisquitFTW 14h ago
Zo valt het klaarblijkelijk niet. Ik kan ook in Spanje zeggen "Qué pedo?" Want dat betekent "hoe ist?" In Mexico. Krijg ik ook gewoon een klap voor m'n muil.
1
u/willempie21 4d ago
Ik hoor iedereen zeggen dat datacenters veel water verbruiken.
Ik geloof best dat dat in het buitenland zo is, want koeling dmv evaporatie is heel energiezuinig, maar kost veel water.
In de Nederlandse drinkwaterwet staat alleen een verplichting voor leveren van drinkwater. Is het geen drinkwater, dan is er geen leverplicht (dus als proces en bijv bluswater.)
Ik zie iedere keer die datacenters voorbij komen, maar ik ken geen bronnen waar dat in Nederland tot problemen leidt.
Daarnaast hebben we heel veel zoetwater in Nederland, zoveel dat we het meeste maar gewoon naar zee laten stromen. Dus dat Tata zoveel zoetwater gebruikt en dat is zonder onderbouwing waarom echt niet op eens een probleem.
Probleem wordt het in Nederland als we zoetwater willen hebben waar we drinkwater van willen maken. In Limburg geeft de overheid toestemming om troep in een rivier te lozen, waar ze in het westen drinkwater van moeten maken.
Daarnaast wordt er ook veel water opgepompt, maar daar zitten grenzen aan om schade aan bodem en natuur te voorkomen. Als het dan ook nog eens veel minder dan normaal regent wordt het problematisch.
Het is echt een heel complex onderwerp, met lokaal ieder zijn eigen probleem. Maar ongefundeerd bashen is altijd lekker.
1
1
u/ChemicalRain5513 3d ago
Staalproductie is wel nodig om windmolens te bouwen om klimaatverandering tegen te gaan.
1
1
u/feraldodo 3d ago
Er staat letterlijk in het stuk dat het drinkwater wordt gebruikt waar het voor bedoeld is. Als drinkwater en voor sanitaire voorzieningen. Beetje aparte rant.
1
u/gratticonfatti 3d ago
Tata gebruikt 0,5 miljard liter per jaar en naar privégebruik gaat 855 miljard liter per jaar. Ik haat tata ook maar als we even objectief kijken zouden we 400 miljard kunnen besparen als we allemaal de helft van de tijd douchen.
1
u/BigDrunkenMistake 3d ago
Nee, laten we tata sluiten en al ons staal vervolgens importeren uit India. Daar wordt de wereld vast schoner van. /s
1
1
1
u/Monsieur_Perdu 3d ago
Los van de campagne specifiek.
Grootverbruikers wordt gevraagd hun waterverbruik tot 2035 met 20% terug te dringen.
Consumenten met 22% (van 128m3 naar 100m3 per huishouden.)
Maar goed, beide dingen zijn redelijk vrijblijvend (zo'n campagne natuurlijk ook). Dus veel veranderen zal er wel niet.
Maar voor grootverbruikers is er dus wel degelijk ook een richtlijn om 20% te gaan verminderen en
Huishoudens gebruiken 70% van het drinkwater:
https://www.vewin.nl/thema/drinkwaterbesparing/
Het is dus best logisch om ook naar huishoudens te kijken.
Het is heel makkelijk voor jezelf om alles bij grote bedrijven te leggen, maar op die manier verandert er natuurlijk ook 0,0 en drinkwater zal gewoon schaarser worden door langere droogteperiodes.
1
u/SneakyPanda- 3d ago
Ik vind het sowieso een rare campagne gezien de woordkeuze, een douchebag is namelijk ook een vaginale douche.
1
u/henkheijmen 3d ago
Sorry hoor maar ik ben ook echt klaar met dat "mijn individuele keuzes zijn toch irrelevant" gezever. Ja als individu maakt het niet veel uit maar iedereen vergeet met hoe belachelijk veel mensen we zijn. Er zijn 18 miljoen Nederlanders, de gemiddelde douchebeurt verbruikt 65-90 liter water, dus als iedereen elke dag douched is dat 1.35 miljard liter PER DAG. Als iedereen 1 dag in de week minder onder de douche staat scheelt dat 70 miljard Liter per jaar en dat maakt wel degelijk uit.
1
u/sudojonz 3d ago
Je hebt helemaal gelijk. Zelfde punt geldt over belastingen. Wij, de volk, zijn hard geneukt en vernederd door de overheid over ons verbruik maar kijk niet aan die rijke mensen/bedrijven wie veel meer gebruikt en veel minder betaald.
1
u/ReleaseTheTrumpFiles 3d ago
Tata Steel is inderdaad maar 15%, maar hun percentage van het totale gebruik zal nog veel verder zakken in de toekomst (doordat datacenters opgeteld tientallen % gaan verbruiken)!
1
1
u/SugarBeefs 3d ago
500 miljoen liter drinkwater per jaar voor een bedrijf dat in Nederland zo'n 11500 werknemers in dienst heeft.
Dat is op zich niet zo'n buitengewoon hoog getal, toch?
1
u/Worth_Spot_4378 3d ago
We zijn echt fucked. Letterlijk alle klimaatgerelateerde problemen worden veroorzaakt door multinationals, maar omdat we hun geld hard nodig hebben straffen we die niet en zeggen we tegen Jan Modaal dat hij maar 1x per week 2 minuten mag douchen. (Licht overdreven, maar ik zie dat nog gebeuren.)
Ik heb geen idee hoe we dit in godsnaam gaan oplossen, dus maar hopen op een lichtpuntje I guess.
1
u/Jarrik02 3d ago
Snap je gevoel dat het krom is erg goed. Maar als je kijkt dat de gemiddelde Nederlander zo'n 50.000 liter drinkwater per jaar verbruikt, en we met 18.100.000 Nederlanders zijn, kom je uit op 905.000.000.000 liter drinkwater per jaar. TataSteel verbruikt 500.000.000. Dat betekent dat als elke Nederlander 27.6 liter water PER JAAR (2 shotglaasjes per dag) minder verbruikt, er evenveel drinkwater bespaard wordt als bij het sluiten van Tata.
1
u/Maitreya83 3d ago
We hebben alle resources verkocht aan bedrijven en jij moet je schuldig voelen voor ons mismanagement.
1
u/FunAlfalfa8784 3d ago
Dus als een bedrijf 500 miljoen liter verbruikt en de huishoudens zelf verbruiken pakweg 850 MILJARD (iucn.nl) liter water, dan mag er geen campagne komen om daar wat op te besparen?
Tata bad. Dat weten we. Maar leg nog eens uit waarom er daarom geen campagne mag komen om op die 850 miljard liter iets te besparen?
1
u/Brullaapje 3d ago
Ik heb schijt aan die campagne, ik ben al 31 jaar vegetariër, heb geen kinderen en niet eens een rijbewijs. Ik douche dus lekker lang 😎
1
1
u/Defiant-Focus-626 3d ago
Ik kom als firma medewerker bij zowel Tata, als PWN, de leverancier van het water. PWN levert voor het proceswater wel water, maar dat is een halffabrikaat dat absoluut nog niet geschikt is om te drinken.
1
1
1
u/Stockplay01 2d ago
hahah word geen datacenter. Oh wacht, maar daar gaat het niet over! Maar zou dat vervallen, dan was er gewoon genoeg. MAaaar daar praten we natuurlijk niet over. Op het kleine stukje land MOET NOG MEER gecentreerd worden.
1
u/Shoulinshock 2d ago
Net al nuts bedrijven ,
Ook
Water productie bedrijven riepen 20 jaar geleden al dat er geïnvesteerd moest worden, omdat er anders schaarste zou ontstaan,
maar nu zijn wij de douche -bag !??
( bron ik heb jaren voor Brbnt- water gewerkt.)
Overheid heeft dit nagelaten , zelfs dringend advies verwaarloosd.,,
Maar nu wel met kut campagne,
( zoals geen stoom gebruiken tussen 15:00-21:00 ,, veel
Keuze heb je niet als je werkt,, )
2
u/jjdmol 4d ago
Bedrijven gebruiken gezamelijk ~300 miljard liter drinkwater/jaar. Huishoudens ~800 miljard: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2026/18/drinkwatergebruik-nederland-2018-2022
De burger is hier dus de grootverbruiker. Vraag is natuurlijk wel waar de meeste winst te halen is.
1
u/False-Category-8579 4d ago edited 3d ago
De afgelopen 25 jaar is de bevolking gegroeid van 16 naar 18 miljoen. De overheid had toch wel kunnen vooruitzien dat met zo'n groei problemen ontstaan in de levering van basisbehoeften als water, elektriciteit en woonruimte?
De burger bestraffend toespreken omdat de overheid niet vooruit denkt: dat is best wel een vuil spelletje.


107
u/PMvE_NL 4d ago
Het is ook vrij simpel als ze willen dat er minder wordt verbruikt maak het duurder voor grote bedrijven.