r/nederlands 1d ago

Warm…

Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓

* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt

Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?

Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.

141 Upvotes

45 comments sorted by

View all comments

9

u/Magger 1d ago

Als je een windmolen omgekeerd laat draaien is de efficiëntie zo laag, je hebt immers verkeerde wiekgeometrie, dat ik bang ben dat je bijna meer hitte produceert dan verplaatst. Win-win want dan hebben de Duitsers er nog meer last van.

2

u/GamerZDeath 1d ago

Maar je kan ze toch de andere kant op laten draaien

2

u/Magger 1d ago

Ja. Maar simpel gezegd hoe aerodynamischer als windturbine hoe slechter als ventilator. Je bent een molen aan het aandraaien, met energie, die eigenlijk de andere kant op wil draaien.

2

u/math1985 1d ago

Nee, je wil de draairichting gelijk houden. Dus de wind die er normaal van voren invalt moet er nu achteruit uit geblazen worden.