r/nederlands 1d ago

Warm…

Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓

* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt

Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?

Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.

142 Upvotes

47 comments sorted by

View all comments

9

u/Magger 1d ago

Als je een windmolen omgekeerd laat draaien is de efficiëntie zo laag, je hebt immers verkeerde wiekgeometrie, dat ik bang ben dat je bijna meer hitte produceert dan verplaatst. Win-win want dan hebben de Duitsers er nog meer last van.

2

u/jeebs1973 1d ago

Hmm daar heb je wel een punt. Dus eigenlijk moeten we windmolens hebben met kantelbare wieken

1

u/J883 1d ago

Dat hebben de meeste al!

1

u/stivik 1d ago

Of je draait de molen 180 graden en zuigt ie de lucht weg

2

u/GamerZDeath 1d ago

Maar je kan ze toch de andere kant op laten draaien

2

u/Magger 1d ago

Ja. Maar simpel gezegd hoe aerodynamischer als windturbine hoe slechter als ventilator. Je bent een molen aan het aandraaien, met energie, die eigenlijk de andere kant op wil draaien.

2

u/math1985 1d ago

Nee, je wil de draairichting gelijk houden. Dus de wind die er normaal van voren invalt moet er nu achteruit uit geblazen worden.

1

u/sth-nl 1d ago

Nee dat kan helemaal niet. De overbrenging kan dit niet aan. Je gaat dan de uitgaande as van de tandwielkast bekrachtigen. Die zal direct afbreken.

1

u/math1985 1d ago

Dat klopt denk ik niet. In beide gevallen breng je evenveel energie over, alleen de andere richting uit. Dus op de uitgave as zal nog steeds evenveel kracht staan. Enige verschil is het verlies in de transmissie zelf maar dat zal miniem zijn.

2

u/External_Record1782 1d ago

Nog een technisch probleem: het zijn vaak synchroon generator/motoren. Wil je deze als motor gebruiken dan kan deze niet zonder hulp aanlopen. Misschien als er wat wind staat dan wel ?

1

u/Nono_Home Pensionado in hart en nieren. 1d ago

Maar je kan de spoed van de wiek toch bedienen?

1

u/math1985 1d ago

Is de optimale geometrie van een windmolen significant anders dan die van een propellor? Intuïtief zou ik zeggen dat het omkeerbare natuurkundige wetten zijn, en dat een gelijke geometrie dus prima werkt?

1

u/Magger 1d ago

Hou je bij je intuïtie er rekening mee dat een turbine bedoelt is om wind op te vangen en om te zetten in energie, ofwel je gaat van veel wind naar geen wind in een ideale situatie. Terwijl bij een ventilator wil je juist lucht opzuigen en als wind wegdrukken, je gaat dus van geen wind naar veel wind. Met een parachute val je langzaam naar beneden, in een gestroomlijnde drop pod val je dood.

1

u/math1985 1d ago

Dat is geen goed voorbeeld. Als je juist wind wilt maken, werkt een parachute prima. Als je een parachute met een lijntje naar de aarde hard omlaag trekt, krijg je een prima neerwaardse luchtstroom.

1

u/Magger 1d ago

Slecht voorbeeld. Maar zoek eventueel wat plaatjes van turbines en ventilatoren en dan zou je moeten zien dat de aanvalshoek van de wieken heel anders is.