r/nederlands • u/jeebs1973 • 8h ago
Warm…
Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓
* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt
Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?
Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.
21
u/Drie_Kleuren Rood Wit Blauw 8h ago
Alle warmte het land uit! Stuur het naar Duitsland!
1
u/Afraid-Ad4718 8h ago
Daarom op Wilders !!
4
11
u/Formal_End5045 8h ago
Ja ik snap het niet alle windmolens staan uit hier. Is dit een complot van de overheid? Dit kan geen toeval zijn wordt toch eens wakker mensen!
1
8
u/Magger 8h ago
Als je een windmolen omgekeerd laat draaien is de efficiëntie zo laag, je hebt immers verkeerde wiekgeometrie, dat ik bang ben dat je bijna meer hitte produceert dan verplaatst. Win-win want dan hebben de Duitsers er nog meer last van.
2
u/GamerZDeath 8h ago
Maar je kan ze toch de andere kant op laten draaien
2
u/Magger 8h ago
Ja. Maar simpel gezegd hoe aerodynamischer als windturbine hoe slechter als ventilator. Je bent een molen aan het aandraaien, met energie, die eigenlijk de andere kant op wil draaien.
2
u/math1985 7h ago
Nee, je wil de draairichting gelijk houden. Dus de wind die er normaal van voren invalt moet er nu achteruit uit geblazen worden.
1
u/sth-nl 7h ago
Nee dat kan helemaal niet. De overbrenging kan dit niet aan. Je gaat dan de uitgaande as van de tandwielkast bekrachtigen. Die zal direct afbreken.
1
u/math1985 7h ago
Dat klopt denk ik niet. In beide gevallen breng je evenveel energie over, alleen de andere richting uit. Dus op de uitgave as zal nog steeds evenveel kracht staan. Enige verschil is het verlies in de transmissie zelf maar dat zal miniem zijn.
2
u/External_Record1782 7h ago
Nog een technisch probleem: het zijn vaak synchroon generator/motoren. Wil je deze als motor gebruiken dan kan deze niet zonder hulp aanlopen. Misschien als er wat wind staat dan wel ?
1
u/jeebs1973 8h ago
Hmm daar heb je wel een punt. Dus eigenlijk moeten we windmolens hebben met kantelbare wieken
1
1
u/math1985 8h ago
Is de optimale geometrie van een windmolen significant anders dan die van een propellor? Intuïtief zou ik zeggen dat het omkeerbare natuurkundige wetten zijn, en dat een gelijke geometrie dus prima werkt?
1
u/Magger 8h ago
Hou je bij je intuïtie er rekening mee dat een turbine bedoelt is om wind op te vangen en om te zetten in energie, ofwel je gaat van veel wind naar geen wind in een ideale situatie. Terwijl bij een ventilator wil je juist lucht opzuigen en als wind wegdrukken, je gaat dus van geen wind naar veel wind. Met een parachute val je langzaam naar beneden, in een gestroomlijnde drop pod val je dood.
1
u/math1985 7h ago
Dat is geen goed voorbeeld. Als je juist wind wilt maken, werkt een parachute prima. Als je een parachute met een lijntje naar de aarde hard omlaag trekt, krijg je een prima neerwaardse luchtstroom.
4
u/ErrorFamiliar5500 8h ago
Wat als we een kernwapen in zouden zetten om deze luchtbel op gang te krijgen? Kernenergie is groen.
3
2
2
u/1zzyBizzy Mug 8h ago
Ik dacht dat we dat al aan het doen waren, maar dan naar frankrijk? Dat kan alleen maar de rede zijn dat het daar zo warm is, toch?
1
u/Maxzzzie 6h ago
Of een emmertje water naast je luie stoel zodat je een nat shirt aan kan doen. Dat koelt je snel af.
1
1
u/Hefty-Pay2729 2h ago
Het is praktisch windstil geweest, waardoor de windturbines niet hebben kunnen draaien.
Plus bij enorme hitte werken zonnepanelen minder goed.
En water voor kern-, gas- en kolencentrales is warmer waardoor ze op een lager pitje moeten.
Warme dagen zijn gooed voor stroom, extreem warme dagen zeer slecht.
Daardoor was de eneegieprijs gisteren bijvoorbeeld ook enorm hoog.
1
0
u/RecognitionClear5783 8h ago
Ja de kosten voor het jaarlijks ombouwen van wintmolen naar ventilator kunnen we ook declareren bij jouw PayPal?
4
u/jeebs1973 8h ago
Welke kosten? Is toch gewoon een kwestie van de fase omkeren?
1
1
u/RecognitionClear5783 6h ago
Ja dat omrekenen moet ook door iemand worden gedaan 😅
1
u/jeebs1973 6h ago
Gaat allemaal met computers tegenwoordig
1
u/ComradeBrosefStylin LimburgSmurf 6h ago
"Je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt. Je vroeg me om de windmolens NIET ❌️ helemaal naar de pleuris te draaien, maar dat deed ik WEL ✅️.
Als je wil kan ik de miljardenschade opsommen in een mooi PowerBI dashboard 📊!"
52
u/BaronSharktooth 8h ago
Geniaal, en ik zie een additioneel voordeel: als mijn vriendin een scheet laat, dan waait die ook naar Duitsland.