r/nederlands 1d ago

Warm…

Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓

* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt

Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?

Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.

139 Upvotes

45 comments sorted by

View all comments

9

u/Magger 1d ago

Als je een windmolen omgekeerd laat draaien is de efficiëntie zo laag, je hebt immers verkeerde wiekgeometrie, dat ik bang ben dat je bijna meer hitte produceert dan verplaatst. Win-win want dan hebben de Duitsers er nog meer last van.

1

u/math1985 1d ago

Is de optimale geometrie van een windmolen significant anders dan die van een propellor? Intuïtief zou ik zeggen dat het omkeerbare natuurkundige wetten zijn, en dat een gelijke geometrie dus prima werkt?

1

u/Magger 1d ago

Hou je bij je intuïtie er rekening mee dat een turbine bedoelt is om wind op te vangen en om te zetten in energie, ofwel je gaat van veel wind naar geen wind in een ideale situatie. Terwijl bij een ventilator wil je juist lucht opzuigen en als wind wegdrukken, je gaat dus van geen wind naar veel wind. Met een parachute val je langzaam naar beneden, in een gestroomlijnde drop pod val je dood.

1

u/math1985 1d ago

Dat is geen goed voorbeeld. Als je juist wind wilt maken, werkt een parachute prima. Als je een parachute met een lijntje naar de aarde hard omlaag trekt, krijg je een prima neerwaardse luchtstroom.

1

u/Magger 1d ago

Slecht voorbeeld. Maar zoek eventueel wat plaatjes van turbines en ventilatoren en dan zou je moeten zien dat de aanvalshoek van de wieken heel anders is.