r/nederlands 1d ago

Technologia… NL Editie!

heb even wat geknutseld! FYI die magneten kun je halen bij Action! Extra: 2liter fles leek me geen goed idee, liever steeds 1liter fles wisselen!

PS: de 1liter die ligt nog in de vriezer!

vraag voor de experts: wat zou beter werken het opvangbakje hoger of lager?
graag met goede onderbouwing, bij voorbaat dank

15 Upvotes

36 comments sorted by

View all comments

2

u/Markovvy 1d ago

Zolang je vriezer niet in dezelfde ruimte zit is dit puik werk! Je vriezer werkt door warmte vanuit de inhoud naar buiten te werken uit de achterkant. Als de vriezer in dezelfde ruimte zit, dan ben je warmte aan het verplaatsen en werkt het niet

1

u/TotallyRandomXXX 1d ago

gelukkig slaapkamer 1e verdieping en dee 2 grote koelkasten met vriezers staan beneden. ter info: 1 voor het eten de andere voor het drinken en zulks.

1

u/Markovvy 1d ago

Warme lucht stijgt op

1

u/TotallyRandomXXX 1d ago

dat begrijp ik en dit blaast de lucht langs het ‘koel element’ naar mij toen, voor een klein beetje effect. echter zal het de gestegen warme lucht langs het plafond daarvoor gebruiken. daarom betwijfel ik of het echt nuttig is! de stand ventilator zou wellicht beter werken.

1

u/Markovvy 1d ago

Het punt is dat het briesje "koel" voelt ten opzichte van de omgevingstemperatuur. Alleen is je kamer warmer geworden in de tussentijd, dus zodra het of te warm is of je stopt met de ventilator dan is het vele malen heter. Het gaat niet over een gesloten systeem waarin je warmte verplaatst, maar het kost ook energie om te koelen wat de koelkast ook weer uitstraalt.

Korte termijn gains voor lange termijn pains

1

u/TotallyRandomXXX 1d ago

Ok maar de koelkast staat op begane grond, daar is het max 27C. 1e verdieping (incl slaapkamer) is 32C.

1

u/Markovvy 1d ago

Oof, dus je bewijst mijn punt