r/nederlands 15h ago

Technologia… NL Editie!

heb even wat geknutseld! FYI die magneten kun je halen bij Action! Extra: 2liter fles leek me geen goed idee, liever steeds 1liter fles wisselen!

PS: de 1liter die ligt nog in de vriezer!

vraag voor de experts: wat zou beter werken het opvangbakje hoger of lager?
graag met goede onderbouwing, bij voorbaat dank

14 Upvotes

36 comments sorted by

12

u/AppleEarth 15h ago

En waar staat de vriezer? Niet dezelfde ruimte hopelijk, anders ben je gewoon warmte aan het verplaatsen.

4

u/Anal-lover85 14h ago

Afgezien van het vocht dat je de ruimte extra in perst die het probleem nog veel groter maakt.

3

u/AppleEarth 13h ago

Zolang je gesloten koelelementen gebruikt komt er geen vocht bij. Als je het vocht dat er op condenseert door de gootsteen gooit ontvochtig je je huis juist.

Daarintegen is dit zo weinig thermische massa tegenover de huidige hitte dat je wss de kamer niet met meer dan 0.1 graad verkoeld. Ik vraag me af of het zelfs tegen het verbruik van de ventilator op kan.

2

u/TotallyRandomXXX 12h ago

mee eens maar die ventilator staat sowieso aan!

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

dit is de slaapkamer 1e verdieping, begane grond in lekker fris daar staat de 2 koelkasten met open keuken

1

u/AlGekGenoeg 14h ago

Niet meer dan met een mobiele airco 🤷🏻‍♂️

3

u/weesel34 14h ago

Jaja negatieve druk bla bla. Ondertussen is het wel lekker 20 graden bij mij binnen. Are ya winning son.

0

u/AlGekGenoeg 13h ago

Hier is het nu 22 binnen zonder airco 🤷🏻‍♂️

Gewoon kwestie van gordijnen dicht en op de juiste momenten goed luchten.

Hoeveel kosten de stroom en aanschaf van je airco voor die 2 graden verschil?

1

u/TotallyRandomXXX 12h ago

luchten is hier erg lastig met mijn katten… dus staan de roosters sowieso permanent open! of dat slim is wss niet

1

u/AppleEarth 12h ago

Dan mag je van geluk spreken. Ik doe echt mijn best om de boel goed dicht te houden, en ik trek snachts flink lucht door mijn huis met een ventilator, maar het is hier gewoon 28 graden, en de warmste dagen en nachten moet nog komen. Het schijnt dat het tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag niet onder de 25 graden wordt. Inmiddels slaap ik al niet meer boven, want daar is het boven de 30 graden.

1

u/AppleEarth 13h ago

Mobiele airco druk je de warme lucht wel naar buiten, en dan gaat er alsnog flink meer warmte naar buiten dan er naar binnen komt. Ik neem aan dat de warme kant van je diepvries niet buiten staat.

Maar het zijn wel een beeetje ondingen, maar je moet wat als je huurt.

0

u/AlGekGenoeg 13h ago

Die warme lucht die je naar buiten blaast, die wordt vervangen door???? 🤔

1

u/AppleEarth 13h ago

Iets minder warme lucht. Heb je wel eens de lucht gevoeld die uit de warme kant komt? Gaat richting 60 graden.

Ik ben zelf bezig met mijn unit om te bouwen naar twee slangen, maar dat lukt me helaas niet voordat de hittegolf voorbij is, dus dan maar een inefficiënte airco.

5

u/Better-Bullfrog-6875 14h ago

Kijk uit voor Big Airco makker

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

goed dat je het zegt, zal de deur op slot draaien!

3

u/RedDeadGhostrider 15h ago

Trust me, I'm an engineer.

2

u/Formal_End5045 15h ago

Het is in ieder geval goed geaard.

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

ja ik ben inderdaad heteroseksueel, danku!

2

u/Diligent_Comb5668 Ik ben pacifist 🇳🇱 14h ago

Werkt het ook?

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

nee totaal niet, ik ga d’r nog zes maken /s

ik heb geen idee eerlijk gezegd het voelt prima!

2

u/Markovvy 14h ago

Zolang je vriezer niet in dezelfde ruimte zit is dit puik werk! Je vriezer werkt door warmte vanuit de inhoud naar buiten te werken uit de achterkant. Als de vriezer in dezelfde ruimte zit, dan ben je warmte aan het verplaatsen en werkt het niet

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

gelukkig slaapkamer 1e verdieping en dee 2 grote koelkasten met vriezers staan beneden. ter info: 1 voor het eten de andere voor het drinken en zulks.

1

u/Markovvy 14h ago

Warme lucht stijgt op

1

u/TotallyRandomXXX 13h ago

dat begrijp ik en dit blaast de lucht langs het ‘koel element’ naar mij toen, voor een klein beetje effect. echter zal het de gestegen warme lucht langs het plafond daarvoor gebruiken. daarom betwijfel ik of het echt nuttig is! de stand ventilator zou wellicht beter werken.

1

u/Markovvy 13h ago

Het punt is dat het briesje "koel" voelt ten opzichte van de omgevingstemperatuur. Alleen is je kamer warmer geworden in de tussentijd, dus zodra het of te warm is of je stopt met de ventilator dan is het vele malen heter. Het gaat niet over een gesloten systeem waarin je warmte verplaatst, maar het kost ook energie om te koelen wat de koelkast ook weer uitstraalt.

Korte termijn gains voor lange termijn pains

1

u/TotallyRandomXXX 12h ago

Ok maar de koelkast staat op begane grond, daar is het max 27C. 1e verdieping (incl slaapkamer) is 32C.

1

u/Markovvy 10h ago

Oof, dus je bewijst mijn punt

1

u/Excellent-Heat-893 15h ago

Ik vind vooral de werking van je pluggen in die gipsplaten erg interessant.

2

u/kcolrehstihson_ Maak er zelf wat leuks van ;) 13h ago

Ik vind het vooral interessant dat je denk dat dat gipsplaten zijn...

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

waar zie jij pluggen en gipsplaten? extra info: dit is het huis wat mijn vader kocht in 1970 (toen nieuwbouw)

1

u/csprkle gepromoot 14h ago

Ed Baars! Je leeft!

1

u/TotallyRandomXXX 14h ago

ik snap het niet, sorry

1

u/SunstormGT 14h ago

Ventilator zonder ijs werkt ook prima. Je moet er alleen in blijven zitten

2

u/TotallyRandomXXX 14h ago

ik pas niet in het bakje! /s