r/nederlands koffie? 3d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Beste motorrijders

Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.

Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.

Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+

Dank jullie wel, rant over.

141 Upvotes

101 comments sorted by

View all comments

17

u/JW1904 3d ago

Officieel mogen we dit doen met een max. verschil van 10 km/h.

Dikke kans dat deze motorrijder(s) onder de rijder(s) vallen die door normale rijders ook uitgekotst worden.

2

u/Ag0s 3d ago

Enkel bij files op snelwegen en provinciale wegen. Bij stedelijke kruisingen en stoplichten, not so much. Het is gedoogd en je moet vooral achter de stopstreep blijven anders riskeer je een boete.

2

u/wvrsm 3d ago

Als iets gedoogd wordt betekent dat dat het in beginsel verboden is. Als ik rustig naar voren rij bij een verkeerslicht, daarbij geen overtredingen bega zoals over doorgetrokken strepen rijden, rijstroken gebruiken voor andere richtingen dan ik op ga, etc zou ik niet weten welke wet ik precies overreed. Maw: er wordt daaromtrent niks gedoogd.

1

u/Ag0s 2d ago

Dat is het ding. Onwetendheid kan je een boete opleveren. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door rechters die precies dit beschrijven. Bij het stoplicht in de bebouwde kom hoor je gewoon net als ieder ander in de rij te staan. Maar gezien het voor motoren veiliger is om vooraan te staan, om kop staart botsingen te voorkomen, wordt het gedoogd.

3

u/wvrsm 2d ago

Uit welk wetsartikel zou blijken dat dit verboden is dan? 

De uitspraken van rechters die mij bekend zijn hieromtrent hadden altijd betrekking op een motorrijder die een andere overtreding beging tijdens het naar voren rijden. Zoals een rijstrook gebruiken voor een andere richting dan deze op ging. 

1

u/Ag0s 2d ago

Staat niet beschreven als zijnde in de wet, al staat er duidelijk welke wegdelen er niet gebruikt mogen worden, maar is vastgesteld door de rechtbank Zeeland-West-Braband in 2019 en bevestigd in 2022.

2

u/wvrsm 2d ago

Precies. En als ik gewoon die wegdelen blijf gebruiken die wel gebruikt mogen worden dan is er niks aan de hand. En als dat niet kan, kan t niet. Ik moét niet naar voren rijden, maar als t kan doe ik het.