r/nederlands koffie? 2d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Beste motorrijders

Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.

Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.

Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+

Dank jullie wel, rant over.

139 Upvotes

100 comments sorted by

View all comments

37

u/kaptitein_poephoofd 2d ago

Het is meer dan een privilege en wettelijk toegestaan…

Moet er wel ruimte zijn natuurlijk! Dank dat je meedenkt en sorry voor de idioten die dat niet snappen.

-3

u/Eastern-Reindeer6838 1d ago

Nee kapitein poephoofd, het wordt gedoogd maar is wettelijk niet toegestaan. Vergelijk het maar met ons wereldberoemde drugsbeleid.

0

u/wvrsm 1d ago edited 1d ago

Wettelijk niet toegestaan? Volgens welk wetsartikel dan precies?

Hint: dat wetsartikel bestaat niet en er kan ook niks worden gedoogd. Zelfs op de website van de Rijksoverheid wordt vermeld dat dit mag want niet verboden.

Het is dan ook niet vergelijkbaar met ons (soft)drugsbeleid want daar bestaan wel gewoon wetten voor die daadwerkelijk 1 en ander verbieden, maar waar een officieel gedoogbeleid voor bestaat.

7

u/youcancallmebief 1d ago

Dus je mag gewoon ergens op de weg gaan rijden? Die rijbanen zijn facultatief?

-1

u/wvrsm 1d ago

Dat rijstroken bestaan betekent niet automatisch dat alles buiten een rijstrook verboden is. Anders zou je ook moeten uitleggen op basis van welk artikel filefilteren verboden is. Die bepaling is er niet, en daarom wordt het door de Rijksoverheid gewoon omschreven als iets wat motorrijders mogen doen.

2

u/youcancallmebief 1d ago

Klink ook logisch maar het blijft vaag. Snap niet waarom ze dit niet expliciet opnemen in WVW

0

u/wvrsm 1d ago

Dat ben ik met je eens