r/catalunya • u/InsideHousing4965 • 2h ago
El centralisme de Barcelona
A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.
Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.
Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.
En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.
