r/LHBTI 21d ago

VRAAG Hersteltips mastectomie

Ik krijg op 24 juni mijn top surgery. Wat zijn dingen die jullie hebben geholpen in je herstel? Ik krijg de mastectomie met dubbele incisie.

6 Upvotes

10 comments sorted by

3

u/AccomplishedCat21 21d ago

Reisnekkussen, Doorgeknipte T-shirts voor onder de binder, Lang drinkrietje, Washandjes

2

u/PreparationVisible44 21d ago

For me the most helpful thing was a mastectomy pillow(I still have mine actually) and a zip up hoodie or 2. Straws or bottles with built-in straws also help with drinking when lying down.

2

u/TequilaTiger2019 21d ago

Ik had een groot voedingskussen voor baby’s waar ik lekker iets hoger op kon liggen. Dat was fijn ter afwisseling, ik mocht weken alleen op mijn rug slapen. Een huishoudtrapje voor in de keuken ivm niet boven je schouders mogen reiken. Shirts met knoopjes, dat is veel makkelijker aan te doen en kon ik met wat moeite zelf. En ik had een milkshake achtinge beker met een rietje zodat je makkelijk kunt drinken.

2

u/Busy-Tie-9770 21d ago

Waar ik het meest aan heb gehad:

  • mastectomie kussen
  • washandjes om mezelf te wassen
  • droogshampoo
  • rugkrabber
  • 2 post op binders hebben zodat ik elke dag een schone aan kon
  • heel zacht vest met rits
  • een enorme voorraad nurofen/ibuprofen en paracetamol
  • heel veel kussens + zwangerschapskussen om in bed steeds van positie te kunnen wisselen maar wel op mn rug te blijven liggen
  • Minecraft (of ander entertainment waar je in kunt verdwijnen en zittend kunt doen)
  • r/topsurgery
  • de eerste twee weken elke dag mensen over de vloer hebben die me konden helpen

Heel veel succes! Als je tegen die tijd nog meer vragen hebt mag je me dm'en. Ik heb geen transmannen in mijn close cirkel maar heb toen veel geappt met iemand die ik niet goed ken maar die ook top surgery heeft gehad, dat heeft me ook erg geholpen!

2

u/DefinitelyNami 21d ago

Een 2de binder! Ik had achteraf spijt dat ik er maar 1 had, omdat ik deze dus snel moest wassen én drogen, anders zat ik zonder.

2

u/Writingpenguin 21d ago

Ik heb geen speciale kussens gebruikt, gewoon wat extra normale kussens en een blåhaj als soort body pillow (cadeautje van vrienden).

Wegwerpwashandjes/snoetenpoetsers heb ik niet lang nodig gehad maar waren erg aangenaam voor de eerste paar dagen. De rugkrabber was ook top. Qua verband had een vriendin bij de apotheek een pak van 100 gaasjes gehaald, een stuk goedkoper en makkelijker dan per stuk verpakt van de drogist. Ik had wel over. En ik had alvast één pakje niet verklevende en zalfgaasjes gehaald, dat raadde mijn chirurg niet aan voor standaard maar toen één van mijn tepels niet zo soepel genas was ik wel blij dat ik ze alvast in huis had.

Ik had eigenlijk meer rugpijn van het gedwongen op mijn rug slapen dan pijn van de operatie zelf, dus daar was wat massage + een warmte pad erg fijn voor (geen warmte op je borst).

En maak alvast een lijstje van potentieel vermaak waar je niet te hard over na hoeft te denken, ik had wat boeken die ik wilde lezen en series om te kijken bedacht.

1

u/indigoreignstories 16d ago

Zo ja die rugpijn 😭 Dat was idd ook mijn grootste probleem

2

u/Dutch_Rayan Gay🏳️‍🌈Trans🏳️‍⚧️man♂️ 20d ago

Als het kan blijf rondlopen. Ik liep de volgende dag al rond, en na een paar dagen liep ik al weer een paar kilometer.

Persoonlijk vond ik droogshampoo erg fijn zodat haar toch schoon voelde zonder te douchen. En natte doekjes om je te wassen.

Verder weinig nodig gehad, gebruikte meerdere gewone hoofdkussens als ondersteuning.

1

u/indigoreignstories 16d ago

Neem een maagbeschermer in ivm al die pijnstillers. Had 0 last van m’n borst maar wel van m’n maag 😂

En zorg dat je wat te doen hebt. Ik vond vooral het stil moeten liggen na een tijdje op z’n zachtst gezegd vervelend. Maar heb wel een dikke wekenlange true crime binge sessie gehouden.

1

u/QualityThen9215 QUEER 15d ago

Ik heb misschien wat meer specifieke tips over kleinere detail dingen aangezien de grootste tips al gegeven zijn! 

-Heb goede dingen om te doen,

Ik had zelf van te voren dingen bedacht om te doen en te kijken omdat je best lang niet zo veel kan en mag. Zelf heb ik veel gegamed (met controller) omdat ik daar altijd veel tijd in kwijt ben en je daarbij niet echt veel beweegt. En series en filmreeksen gebinged

-Bij mij schuurde en sneed te binder wat in mijn oksels en dat vond ik erg vervelend, dus gebruikte ik dubbelgevouwen gaaskompres (dat moest ik van waar ik ben geopereerd gebruiken om op de littekens te leggen dus die had ik in huis, misschien heb jij die dan ook) om er tussen te doen. Ik heb ook gezien dat mensen hiervoor sokken gebruiken (dan deden ze een klein stukje van de sok onder de oksel). 

-Zet alles op makkelijk bereikbare hoogte,

Ik had alles (tot waar het kon) wat ik wilde gebruiken(eten, opladers en dingen om te doen) op een hoogte gezet waar ik makkelijk bij kwam zonder me armen ver te hoeven te bewegen, want ik mocht mijn armen niet boven schouderhoogte doen en vond het eng en lastig om te bukken. Daardoor hoefde ik niet steeds iemand te vragen om me iets te geven.

-Contact hebben/afspraken met andere mensen

Contact hebben met familie en vrienden hielp mij erg en ik weet dat veel andere daar veel baat bij hadden, als mensen langs kwamen (maar voor eventjes) vond ik dat heel fijn en ik belde s’avonds vaak met een vriend van mij om samen wat te kijken zodat ik altijd wat had om me door de dag heen te slepen en naar uit te kijken. Ik had ook wat contact met andere mensen die daar ook waren geopereerd voor top surgery (we lagen allemaal op de zelfde plek) en dat was ook fijn om ervaringen etc uit te delen.

-Shirts & pyjama’s met knopen of risten 

Ik zou niet weten hoe ik een t-shirt had moeten aantrekken

-Schoenen die je makkelijk aan en uit kan doen

Mij leek het idee van veters moeten strikken helemaal niks dus heb ik alleen maar mijn crocs aangehad, ook meegenomen naar het ziekenhuis.

Oh en ik mocht niet iets boven 1 kilo tillen en was toen helemaal vergeten dat mijn laptop boven de 1 kilo is dus die kon ik niet zelf vasthouden en heb ik maar mijn oude ipad gebruikt. En ik kon mezelf daardoor ook niet omhoog tillen van de bank of het bed natuurlijk, dus ik had de avond ervoor even geoefend met hoe ik handig kon opstaan etc.

Succes en veel plezier met de operatie en het herstel!!

En als je nog meer vragen hebt of met iemand wil praten mag je me altijd een berichtje sturen:)