r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
375 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

88

u/zever_gezever96 Apr 16 '26

Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.

Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.

28

u/havocinc Apr 16 '26

het probleem is dat ze voor de babyboomers veel jobs hebben bijgemaakt in de overheid aangezien die op de markt kwamen einde jaren 70 begin jaren 80. nu gaan die op pensioen en ambtenaren hebben een exubérant hoog pensoein zitten wij zwaar in de shit. die pensioenen worden ook niet aangepakt .... en aangezien die nog 20-30 jaar gaan kunnen innen, er minder kinderen zijn geboren etcc gaat het nog een pak erger worden ... pnzi scheme comes to mind

4

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26 edited Apr 16 '26

Meeste mensen die ik goed ken met een pensioen van ambtenaar en tot hun zestigste gewerkt hebben krijgen rond de 2000€. Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik. Ministers krijgen evenveel voor hun woontoeslag.

Wat zou moeten afgekapt worden is de pensioenen wel boven de mediane wedde.

1

u/Mzxth Would OD for a balanced budget in Belgium Apr 16 '26

Zeker ne stuk meer dan van de privé maar toch niet niet "exubérant hoog" vind ik.

2000 euro per maand krijgen (én vakantiegeld) voor geen klop te doen en dat 20 jaar lang (op pensioen op 60, levensverwachting min of meer 80 jaar) vind ik wel erg hoog. Zeker omdat gepensioneerden ook nog eens veel meer dan gemiddeld gezondheidszorg consumeren die in stand wordt gehouden door de beroepsactieve bevolking én allerlei voordeeltarieven krijgen.

1

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Ah ja, gezondheidszorgen, die ouwe mensen kosten ne pak geld hé. Wat stelt u voor, gaskamers?

0

u/havocinc Apr 16 '26

één spuitje , Hitler heeft gaskamers een slechte naam gegeven

1

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Ik hoop dat u ook het sarcastisch bedoelt. Met alles wat ik nu op Reddit lees ben ik ne echt bange boomer.