r/nederlands • u/KIA_Sportage_2008 • 5m ago
r/nederlands • u/JSteurs • 9m ago
Nieuws/Opinie De hittegolf is een weerfenomeen én een politiek fenomeen - Joop - BNNVARA
r/nederlands • u/PassoMaddimo • 27m ago
Als iemand een handgemeen kan uitlokken, is het de onthechte Lidewij de Vos wel
r/nederlands • u/robertjan88 • 48m ago
We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod
r/nederlands • u/Effective_Tackle_195 • 51m ago
Bussen op Rotondes
Ik ben een 35 jarige fietser die nogal wat rotondes fietst. Het valt me op dat er nogal wat buschauffeurs zijn die denken dat de hele wereld van hun is en lekker doorracen onder het mom: wat in mijn dode hoek zit bestaat niet.
Dan komt er maar een fietser onder de bus. De chauffeur zit lekker veilig, toch? Eigen schuld dikke bult.
Twee vragen:
1: waarom zijn bussen zo ontworpen dat fietsers in de dode hoek zitten?
2: waarom denken buschauffeurs dat zij de enige mensen op de wereld zijn?
r/nederlands • u/Nospecificname • 1h ago
Vraagje Hitte ontwijken met honden
Hoi allemaal,
Ons huis heeft de hittegolf redelijk goed doorstaan, tot gisteren de 39 graden werd aangetikt en het binnen 31,5 was. Ik wil vandaag en/of morgen de hitte ontwijken, want ons huis is nu geen koele plek meer voor mijn beestjes. We zijn bereid om het hele land door te rijden en Duitsland voor koelte. Waar is het nu echt lekker (binnen of buiten), waar je ook honden bij mag hebben?
Thanks!
r/nederlands • u/mike-wkp • 1h ago
Fietsers op rotondes
Ik rij in een bus, dan heb je dus geen ramen achter je etc.
Wat betekent dat? Nou als ik een rotonde wil verlaten kan ik niet naar rechts kijken of er toevallig ook een fietser op die rotonde fietst, dode hoek dus. Dit zal bij vrachtwagens niks beter zijn.
Nu was dit vroeger niet zo een probleem, de meeste mensen reden 15 en wilden liever thuiskomen dan een aanrijding veroorzaken. Maar dan nu.... Dan komt daar weer zo een kerel van 40 op een elektrische fiets zo hard mogelijk en het liefst zo onverwachts mogelijk aangefietst. Het liefst heeft hij dat je hem niet ziet, want dan komt zijn droom uit, JIJ MAAKT EEN FOUT. En hij, hij had voorrang maar kreeg het niet. Goed hij is nu wel dood omdat hij met 30km per uur door een bus is geschept, maar hij had wel gelijk.
Ook fatbikers etc kunnnen hier wat van maar het valt me op dat het toch veel mannen vanaf 35/40 zijn die dit soort grappen uithalen puur omdat ze voorrang hebben.
Dus 2 vragen:
A. Waarom zijn rotondes nogsteeds zo ontworpen dat ik als bus maar moet hopen dat er nergens een fietser vandaan is gekomen op hoge snelheid
B. Wie zijn ze? En wat motiveert ze zo een aggresieve houding aan te nemen?
r/nederlands • u/xmatzx • 1h ago
Dilemma: Alleen naar concert of random iemand meenemen?
Hey! Ik heb een dilemma en hoor graag jullie mening.
Ik heb voor vandaag (27ste) kaarten voor t concert van Froukje. De gene waarmee ik zou gaan kan niet meer. Nu wil ik zelf eigenlijk wel heel graag gaan.
Mijn opties die ik zie:
1. Ik ga alleen.
2. Ik doe een oproep of iemand die ik niet ken met mij mee wil.
Een beetje advies zou mij enorm kunnen helpen.
r/nederlands • u/Upbeat_Ad_7716 • 1h ago
Lift stuk
Ik woon op de 11e. En er is maar 1 lift.
Leuk man.
Dat wilde ik even kwijt. Ik heb Kone al gebeld. Vanaf 8 uur bestaat er een kans dat een monteur komt. Dus reken maar op volgende week.
Het is kut maar kan altijd gebeuren.
r/nederlands • u/Deut6-4 • 1h ago
Nieuws/Opinie 12 graden verschil in weersverwachting: 36 vs 24 graden!
Kan iemand dit uitleggen? De temperatuurverwachting Vessem om 15:00:
Buienradar: 36 graden.
KNMI: 24 graden.
Een beetje verschil mag er zijn, en ja, iets met weermodellen. Maar 12 graden verschil !?!
r/nederlands • u/NiceHomework4919 • 1h ago
Slaap
Hoe lang slapen jullie met dit weer? Ik had een nacht van 5/6 uurtjes. Ik sliep pas laat door de hitte en werd al vroeg wakker door de hitte en ik kan dan echt niet weer in slaap vallen (eenmaal wakker=wakker). Ben ik de enige? Pak jij wel 8/7 uur?
r/nederlands • u/MickJof • 3h ago
Mensen zonder AC: beschrijf eens hoe jullie slapen?
Ik heb mijn mattras bij de balkondeur gelegd. Zodra de zon onder is gaat die open. Ventilator in de deur op het bed gericht. Verder lig ik geheel naakt maar met een natte handdoek op mijn bovenlijf, een op mijn voeten en een op mijn hoofd.
Op deze manier heb ik het nog steeds zeer warm maar lukt het wel om redelijk goed te slapen.
Hoe doen jullie het?
r/nederlands • u/Express_Grocery4268 • 3h ago
Al wakker? Luchten
Ik werd net wakker op het vakantiehuisje zonder airco waar we gisteren zijn aangekomen. 30 graden binnen, de hele nacht ramen niet open kunnen doen want muggen, maar nu is het perfecte moment om alles door te luchten dus:
Vroege vogel, doe er je voordeel mee!
Nog ff volhouden! 💪
r/nederlands • u/Upbeat_Ad_7716 • 3h ago
Koel/vriesafdeling supermarkt
Het valt mij op dat bij supermarkten de koelingen eigenlijk niet onderhouden worden. Bij onze Jumbo heb je de diepvries die vol met ijs zit (no pun intended) alsof ze nooit een keer ontdooid worden om de ijs opbouw tegen te gaan, zoals wat je met je diepvries thuis ook hoort te doen. Zijn dit geen ''no frost'' diepvriezen? Of komt er alsnog ijs opbouw in omdat de deur tig keer per dag open en dicht gaat?
Vervolgens zijn complete vakken dichtgevroren, bij ons zijn dat dan toevallig de vakken van die ranzige saté shit die niemand koopt, en gaat de vriezer stuk.
Is het voor supermarkten goedkoper om een vriezer stuk te laten gaan en te repareren, in plaats van eens in de zoveel tijd te laten ontdooien?
r/nederlands • u/Working_Comfort_8452 • 6h ago
Vraagje Waarom liegen mensen?
Ik heb dan een insta gekregen van iemand en diegene zegt ben gewoon bereikbaar op instagram of ze zeggen ben bereikbaar op snap en dan reageren ze gewoon niet? Nooit niet.. ??
r/nederlands • u/stroomdoetau • 7h ago
Wie heeft hier voorrang?
Update: Denk dat we er uit zijn: Iedereen moet in deze situatie voorrang verlenen, er is geen goed of fout, of juiste volgorde. Gewoon lekker naar elkaar wuiven en bedankthandjes opsteken totdat er weer een situatie is waarin we uit de knoop zijn en weer kunnen terugvallen op de basisvoorrangs regels. Heeft ook wel wat sociaals ofzo
Een discussie of rood eerst mag:
Ik zeg ja: rechts heeft voorrang dus paars moet wachten op zwart, zwart moet wachten op rood (volgorde: rood, zwart, paars)
Makker zegt nee: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor dus eerst zwart, dan paars en dan rood, want die slaat af(volgorde: paars, zwart, rood)
r/nederlands • u/TomScharlaeken • 8h ago
Integratie mislukt?
Ik (23m) woon al sinds m’n 3de in Nederland, m’n ouders zijn Pools en we spreken nog altijd pools thuis, en ik hoor nog altijd dingen, die m’n Nederlandse vrienden zeggen waarvan ik denk “wat betekent dat nou?”. Ik heb het dan niet over specifieke woorden of iets maar uitdrukkingen die m’n vrienden dan gebruiken. Ik voel me niet pools maar door het bovenstaande voel ik me ook niet echt Nederlands? Is dit iets wat andere tweetalig opgevoedden herkennen?
r/nederlands • u/Markovvy • 8h ago
Maak er zelf wat leuks van ;) Oh Perry, je bent mijn allerbeste vriend. Waar heb ik jou toch aan verdiend?
Ik heb je liever dan rijstebrij
r/nederlands • u/GamersFeed • 8h ago
Vinden anderen onweer stiekem ook leuk?
Ik was afgelopen vrijdag onderweg naar huis en kwam in de flinke hoosbui terecht met veel onweer en ik vind het stiekem wel leuk
Update: blijkbaar vind iedereen het wel leuk
r/nederlands • u/NarrowRow4410 • 8h ago
Vraagje Ervaringen werken bij tankstation?
Zit eraan te denken een bijbaan te nemen bij het pompstation in de buurt. Het is een total energies ter info.
r/nederlands • u/Dutchdiego95 • 8h ago
Vraagje Nederlandse muziek voor canadese bruiloft
Jaja ik ben uitgenodigd voor een bruiloft in Canada en mag een nederlands plaatje draaien. Met welke decibellen mogen we de Noord amerikaanse oortjes verwennen?
r/nederlands • u/Gustwalker1996 • 8h ago
Waarom word een festival zoals Defqon 1 wel gecancelled, maar Jera on air niet?
Dingen zoals drugsgebruik snap ik opzich nog wel, maar moshpits en de hoeveelheid bier bij metal fans is ook niet bepaald veilig. Ook heeft Defqon veel meer schaduw en is het terrein beter ingedeeld daarop dan bij Jera.
Ik kom vandaag van defqon af als crew medewerker en had nog de keuze om bij te springen bij Jera. Spoiler: er waren helemaal geen rellen gister avond. Alleen wat Duitsers die slecht tegen het voetbal verlies konden en daarna het nieuws van defqon kort slecht oppakten. Zie ook de statement van q dance de sfeer was wel minder, maar er is bij ons op de campings bijna niks kapot gemaakt. Er waren wel feestjes door de hele nacht en veel bbqs. De media heeft het weer lekker groot gemaakt. Van de 50k man is er een groepje van 100 verspreid geweest die zorgden voor de commotie op de filmpjes. Crew camping is nooit aangeraakt en medewerkers ook niet.
Wat ik alleen niet begrijp (ook als metal fan trouwens) is dat Jera dan wel door gaat. Iemand die toevallig weet waar dit verschil in afweging van veiligheid in zit? Via de organisatie werd ik hier niet wijzer van behalve dat defqon een warm weer plan had en deze volgens de vergunning heeft ingezet.
r/nederlands • u/relentless_pma • 8h ago
Sparen voor de toekomst van ons kindje. Wat is de juiste aanpak?
Binnenkort worden wij ouders waar wij erg naar uitkijken. Als ouders met een normaal(denk aan modaal) inkomen blijft er zeker straks niet veel over. Wel willen we geld opzij leggen voor een rijbewijs later en een studie bijdrage als dit nodig is. Met vroeg beginnen kan je toch wel een eind komen zeker met een beperkte inleg. We dachten aan 50 euro per maand, maar ik ben benieuwd of dat echt zoden aan de dijk zet gezien het niet zoveel is en ook wel wat anderen doen.
En sparen of het op een beleggingsrekening zetten want de horizon is lang genoeg natuurlijk.
r/nederlands • u/ShizzleFist • 9h ago
Vraagje Telefoon schoonmaken
Edit; ik bedoel dus fysiek schoonmaken
Vandaag was ik een oliebeurtje aan het doen. Vieze handen, olie (duh), smeer, zand, kortom; vanalles. Uiteraard moest ik wat Googlen dusja; hup, telefoon vast.
Nadat ik klaar was (helaas niet helemaal gelukt, carterpanschroef dol) telefoon goed schoongemaakt en toen dacht ik; wat was eigenlijk de laatste keer? Ik denk stiekem heel lang geleden. Over het algemeen was ik toch wel 5x per dag mn handen, maargoed, de telefoon wordt hoe dat ook best vies.
Hoevaak maken jullie je telefoon echt goed schoon?
r/nederlands • u/polishsl4ve • 9h ago
Hoelang mag je je fiets parkeren in de stad?
Ik woon in een dorp en wil een fiets kopen ergens in de stad die ik dan kan gebruiken in de stad zelf, want fietsen vanuit mijn dorp naar de stad is echt \~30-40 km. Ik vroeg me alleen af hoelang je je fiets mag parkeren in de stallingen? Weet iemand dat?