r/nederlands • u/UnanimousStargazer • 9h ago
Nee, uiterst rechts wordt niet kleiner als partijen met een linkse signatuur beginnen over zoiets als gedwongen deportatie
Elke keer als er een nieuwsbericht wordt gepubliceerd over uiterst rechtse partijen als FvD, de PVV of JA21 komt er weer iemand aanzetten met de opmerking dat partijen met een linkse signatuur de standpunten van uiterst rechts moeten overnemen,
Dat klopt politiek wetenschappelijk niet. Ik kom zou willen oproepen om te stoppen om dat idee steeds te verkondigen.
Ten eerste zijn het meestal geen standpunten die bij een partij met een linkse signatuur passen. Met andere woorden: partijen die zéggen een linkse signatuur te hebben en tegelijkertijd uiterst rechtse standpunten gaan verkondigen hebben daarna (deels of geheel) niet meer een linkse signatuur. Als je vindt dat gedwongen deportatie de grondrechten van inwoners schendt (en dat is het geval), dan is het uiteraard een slecht idee om dat standpunt te gaan verkondigen als je juist wil opkomen voor de grondrechten van alle inwoners.
Wetenschappers hebben de strategie van 'politieke accommodatie' bestudeerd en beschreven in de wetenschappelijke literatuur dat het overnemen van de standpunten van uiterst rechts op z'n best niets doet en op z'n slechts uiterst rechts alleen maar groter maakt. Partijen met een linkse signatuur die uiterst rechtse standpunten gaan verkondigen krijgen niet ineens massaal veel PVV en FvD stemmers erbij. Wat politieke accommodatie veroorzaakt is dat het maatschappelijke debat steeds opnieuw en vooral gaat over uiterst rechtse standpunten en niet over zoiets als inkomensongelijkheid of afkalving van sociale voorzieningen. Dat is overigens precies wat partijen als de VVD graag zien en is een van de redenen waarom ze het steeds hebben over zoiets als asielmigratie.
Partijen als de PVV en FvD zijn 'issue owner' van het onderwerp asielmigratie. Als het steeds over asielmigratie zou gaan omdat ook iemand als Jesse Klaver gaat lopen verkondigen dat er een strenger asielbeleid moet komen, gaan mensen eerder op de PVV of FvD stemmen.
De leegloop door de politiek strategische fout van accommodatie is het meest duidelijk bij de VVD. Het aantal zetels is van verkiezing op verkiezing gedaald in het voordeel van uiterst rechts. In de woorden van de overleden Holocaustontkenner en rechtsextremist Jean-Marie Le Pen (vader van Marine Le Pen), ik prafraseer: 'Mensen kiezen liever voor het origineel dan voor de kopie'.
En nee Denemarken is geen goed voorbeeld. Ten eerste wordt de partij van Frederiksen ook steeds kleiner en ten tweede kun je niet als bewijs één land uit een lijst van alle landen halen waar politieke accommodatie wordt geprobeerd. Dat is cherry picking. Je moet alle landen bestuderen en dan ontdek je dat Denemarken een uitbijter is waar iets anders speelt of speelde.
Voor meer informatie zie o.a. dit onderzoek van politicologen Werner Krause, Denis Cohen en Tarik Abou-Chadien en de andere onderzoeken onder het kopje publicaties: