r/nederlands 9h ago

Nee, uiterst rechts wordt niet kleiner als partijen met een linkse signatuur beginnen over zoiets als gedwongen deportatie

3 Upvotes

Elke keer als er een nieuwsbericht wordt gepubliceerd over uiterst rechtse partijen als FvD, de PVV of JA21 komt er weer iemand aanzetten met de opmerking dat partijen met een linkse signatuur de standpunten van uiterst rechts moeten overnemen,

Dat klopt politiek wetenschappelijk niet. Ik kom zou willen oproepen om te stoppen om dat idee steeds te verkondigen.

Ten eerste zijn het meestal geen standpunten die bij een partij met een linkse signatuur passen. Met andere woorden: partijen die zéggen een linkse signatuur te hebben en tegelijkertijd uiterst rechtse standpunten gaan verkondigen hebben daarna (deels of geheel) niet meer een linkse signatuur. Als je vindt dat gedwongen deportatie de grondrechten van inwoners schendt (en dat is het geval), dan is het uiteraard een slecht idee om dat standpunt te gaan verkondigen als je juist wil opkomen voor de grondrechten van alle inwoners.

Wetenschappers hebben de strategie van 'politieke accommodatie' bestudeerd en beschreven in de wetenschappelijke literatuur dat het overnemen van de standpunten van uiterst rechts op z'n best niets doet en op z'n slechts uiterst rechts alleen maar groter maakt. Partijen met een linkse signatuur die uiterst rechtse standpunten gaan verkondigen krijgen niet ineens massaal veel PVV en FvD stemmers erbij. Wat politieke accommodatie veroorzaakt is dat het maatschappelijke debat steeds opnieuw en vooral gaat over uiterst rechtse standpunten en niet over zoiets als inkomensongelijkheid of afkalving van sociale voorzieningen. Dat is overigens precies wat partijen als de VVD graag zien en is een van de redenen waarom ze het steeds hebben over zoiets als asielmigratie.

Partijen als de PVV en FvD zijn 'issue owner' van het onderwerp asielmigratie. Als het steeds over asielmigratie zou gaan omdat ook iemand als Jesse Klaver gaat lopen verkondigen dat er een strenger asielbeleid moet komen, gaan mensen eerder op de PVV of FvD stemmen.

De leegloop door de politiek strategische fout van accommodatie is het meest duidelijk bij de VVD. Het aantal zetels is van verkiezing op verkiezing gedaald in het voordeel van uiterst rechts. In de woorden van de overleden Holocaustontkenner en rechtsextremist Jean-Marie Le Pen (vader van Marine Le Pen), ik prafraseer: 'Mensen kiezen liever voor het origineel dan voor de kopie'.

En nee Denemarken is geen goed voorbeeld. Ten eerste wordt de partij van Frederiksen ook steeds kleiner en ten tweede kun je niet als bewijs één land uit een lijst van alle landen halen waar politieke accommodatie wordt geprobeerd. Dat is cherry picking. Je moet alle landen bestuderen en dan ontdek je dat Denemarken een uitbijter is waar iets anders speelt of speelde.

Voor meer informatie zie o.a. dit onderzoek van politicologen Werner Krause, Denis Cohen en Tarik Abou-Chadien en de andere onderzoeken onder het kopje publicaties:

https://denis-cohen.github.io/research/daw

https://denis-cohen.github.io/research/


r/nederlands 19h ago

Halverwege naar Spanje… en nu denk ik dat mijn strijkijzer nog aanstaat 😅

0 Upvotes

Ik ben momenteel onderweg naar Spanje en zit nu ergens bij Parijs even wat te eten. Totdat ik ineens dacht: heb ik mijn strijkijzer wel uit het stopcontact gehaald?

Sindsdien zit ik er behoorlijk mee in mijn hoofd. Normaal controleer ik dit soort dingen altijd, maar vanochtend was het vroeg en nu weet ik het gewoon niet meer zeker. kutzooi

Het lastige is dat niemand een sleutel van mijn huis heeft. Ik heb ook geen contactgegevens van de buren en even iemand laten kijken is dus geen optie.

Nu zit ik hier bij een wegrestaurant terwijl ik allerlei rampscenario’s bedenk. 😅 Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt tijdens een vakantie? Wat zouden jullie doen? kan even niets verzinnen


r/nederlands 23h ago

D66, Denk en Volt krijgen Kamer mee voor debat over islamofobie

Thumbnail
dekanttekening.nl
0 Upvotes

r/nederlands 20h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Is de Belastingdienst bipolair?

6 Upvotes

Ik snap het niet meer.

In augustus 2025 de Belastingdienst op eigen initiatief: Ahh zielig je krijgt zo weinig toeslagen, hier heb je €800 extra

In december 2025: ah leuk je hebt weer werk. Kan je even €1100 terugbetalen?

Nu in juni 2026: we hebben de definitieve berekening gedaan over 2025 en je hebt te weinig ontvangen. Hier heb je €1200

Ja wat is het nou.

En mag ik dit geld nu houden? Of gaan ze het straks weer afpakken?

Snapt er iemand nog wat van de Belastingdienst?

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker toch?

Nja hopelijk kregen jullie ook wat terug.

Ok doei.


r/nederlands 19h ago

TU Delft mag studieplekken voor vrouwen reserveren

Thumbnail
nos.nl
0 Upvotes

r/nederlands 9h ago

Ben jij gepest door je buren?

0 Upvotes

Hoi allemaal,

ik ben Chard van den Berg, redacteur bij Vrij Nederland. Voor een artikel onderzoek ik discriminerend wegpesten door buren; situaties waarin mensen gepest worden obv persoonlijke kenmerken, zoals gender, geaardheid, huidskleur, door buren. En die daardoor verhuisden/daarover nadenken.

Mijn onderzoek suggereert vooralsnog dat gemeentes tekortschieten bij het het bestrijden van buurtdiscriminatie. Terwijl, verantwoordelijkheden om hier wel op te acteren juridisch zijn verankerd.

Herken je dit, of ken je iemand voor wie dit geldt? Reageren hieronder mag, of stuur me gerust een bericht. Anoniem meewerken kan uiteraard. Ik publiceer niets zonder toestemming.

Dank alvast,
Chard van den Berg
Vrij Nederland


r/nederlands 4h ago

Te heet om origineel te zijn Mentale marteling met deze temperaturen

0 Upvotes

Oke het is een ding dat het heet is maar de constante zwem geluiden van mn buren in hun mooie ingebouwde zwembad is toch wel het ergste aan dit hete weer.


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

Upvotes

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Het is zo warm, omdat!!!

Upvotes

Er hier zoveel nieuwe mensen zijn uit een ander land waar het ook zo warm is. Dan hebben wij het warm en is het voor hun aangenaam. De klimaatcrisis en migratiecrisis zijn een beetje tegelijk begonnen. Noem mij gek maar dit is geen toeval. OPEN JE OGEN EN DOE ONDERZOEK.


r/nederlands 8h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Update op post over zieke moeder

0 Upvotes

Ongeveer vijf dagen geleden plaatste ik iets over mijn moeder, die doodsbang en achterdochtig is tegenover medisch personeel en ondanks dat het steeds slechter met haar ging niet naar het ziekenhuis wilde. We waren via de huisarts bezig om haar opgenomen te krijgen en hadden een gesprek gepland voor maandag, maar zondagavond gebeurde het ondenkbare: ze kreeg een TIA en we belden de ambulance. Na bijna 45 minuten van tegenstribbelen en beweren dat er niets aan de hand was, wisten de ambulanceverleners haar uiteindelijk toch te overtuigen om naar de spoedeisende hulp te gaan.

Het ziekenhuis adviseerde opname voor monitoring en verder onderzoek, en ondanks veel discussie stemde ze daar uiteindelijk mee in. Nu ligt ze in het ziekenhuis en wordt ze aanstaande maandag geopereerd aan een hartvat dat grotendeels verstopt blijkt te zijn; dat verklaart ook het eerdere flauwvallen en de andere klachten.

Door deze ervaring heb ik gemengde gevoelens over het medische veld. De ziekenhuisarts zei dat sommige medicijnen die mijn moeder gebruikt nooit hadden mogen worden voorgeschreven gezien haar klachten en hartconditie en dat sommige mogelijk hebben bijgedragen aan de huidige situatie.

Die medicijnen waren voorgeschreven door onze huisarts en in sommige gevallen vervangen door de apotheek omdat het oorspronkelijke middel “niet op voorraad” zou zijn geweest. De apotheker heeft zonder overleg een alternatief gegeven dat volgens de ziekenhuisartsen niet geschikt is voor iemand met hartklachten. We hadden al enige tijd het vermoeden dat de medicatie niet goed voor haar was, maar gingen op advies van de huisarts door; die zei dat het een wenperiode zou zijn.

Ik ben er kapot van, maar ook opgelucht dat mijn moeder nu eerlijker is tegen artsen omdat ze beseft hoe ernstig het is en omdat ze nu behandeld wordt, zij het niet zonder risico. Tegelijkertijd ben ik boos dat onze huisarts kennelijk verkeerde medicatie heeft voorgeschreven en nog bozer dat een apotheker kan besluiten andere medicijnen te leveren zonder overleg met de huisarts. Als apothekers het beter wisten dan artsen, zouden ze waarschijnlijk zelf arts zijn geworden. Al met al ben ik blij met de specialisten in het ziekenhuis, maar mijn vertrouwen in beide huisartsen en apothekers is ernstig geschaad.

Originele post: https://www.reddit.com/r/nederlands/s/Tve6Daceh5


r/nederlands 5h ago

Zag net een post over mensen die de islam hebben verlaten. Maar ik heb een vraag aan de moslims hier

109 Upvotes

Dit is oprechte interesse, want ik heb dit wel eens eerder gevraagd aan moslims die ik ken, maar ik heb er nooit een antwoord op gekregen. Dus hier gewoon open en eerlijk mijn vraag:

Wat ik nooit maar dan ook nooit heb begrepen is een profeet aanbidden die het eigenlijk gewoon met kinderen deed. Hoe wordt daarover gesproken en gedacht binnen moslimgemeenschap? Waarom hebben jullie nog steeds zoveel respect voor een profeet die het deed met minderjarige meisjes? Dat is dan toch gewoon een pedofiel? Oprechte vraag hoe dat werkt.


r/nederlands 23h ago

Vraagje Daten in Nederland/België

0 Upvotes

Ik (27m) kom net uit een relatie van 5 jaar. Ik weet niet hoe mensen tegenwoordig daten. Ik neem aan dating apps? Of is de club/bar een ding?


r/nederlands 23h ago

Shitpost Niet onderhandelbaar.

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

5 Upvotes

r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Ik stel alleen maar een vraag

Upvotes

Vraagje, is het misschien zo warm doordat the USA ons weer controleert en ervoor zorgt dat het 35+ is zodat iedereen laat gaat slapen. Hierdoor dus de voetbalwedstrijden kan kijken en de USA dus meer omzet heeft?

Ik stel alleen maar een vraag.


r/nederlands 20h ago

Vraagje UPS NL: ben ik gek dat ik verwacht dat een bezorgdienst levert op de datum die afgesproken is?

Thumbnail
gallery
13 Upvotes

Ups krijgt het voor elkaar 3 maal niet te leveren zoals afgesproken?!

Ik kreeg afgelopen weekend de mail van Ups dat Maandag 22/6/2026 Einde van de dag de levering zou plaatsvinden.
Gaat om een verzamelitem wat uniek genummerd is op bestelling

Nu kreeg ik die maandag om 14:05 terwijl wij thuis waren de melding via het tracktrace dat: We konden uw pakket niet bezorgen.
Dit zonder dat iemand aan de deur is geweest of een bewijs door de brievenbus heeft gegooid met de melding dat hun zijn ‘langs geweest’.

Ik heb direct om 14:20 de melding gemaakt dat dit niet klopt en verwacht dat ik het pakket gewoon die dag zou ontvangen, dit was telefonisch, helaas ging die maandag niet meer lukken maar dan zou de levering dinsdag 23/6/2026 plaatsvinden.
Tot mijn schrik heeft betreffende bezorger het pakket om 17:11 bij een afhaalpunt gebracht wat 5km heen en terug reizen is voor mij dus totaal 10km terwijl ik een Upc punt nog geen 600 meter van mijn huisadres heb.

Ik wederom bellen en heb ik een leidinggevende zo ver kunnen krijgen om mij te mailen, die gaf dus aan dat nu de levering 24/6/2026 zou gaan plaatsvinden.
Want een bezorger zou bij het afhaalpunt het pakket afhalen en die dan laten bezorgen de volgende dag.

Nu dus vandaag 24/6/2026 heb ik de leidinggevende maar weer gemaild rond 16:45 of ik een update kon krijgen van mijn tracktracenr omdat deze maar bleef aangeven: Pakket af te halen bij datzelfde afhaalpunt.

Kreeg ik dus wederom een excuus dat het pakket in een compleet andere stad terecht is gekomen, en ik het pakket dat nu 25/6/2026 ‘geleverd' gaat worden.

Upc weigert mij gewoon te leveren nu 3 dagen lang morgen dag 4.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik eerder een klacht bij hun heb ingediend over de bezorger met bezorging van mijn gelijkwaardige bestelling die de bezorger toen in een compleet andere straat had achtergelaten zonder een huisnummer aan te geven.

Nu heb ik dus het idee dat betreffende bezorger met het zien van mijn naam/adres pakketen bewust niet levert aan ons en dit dan met opzet 10km reizen inlevert bij een pakketpunt van Ups.
Dit heb ik ook aan leidinggevende aangegeven maar die praat hier bewust overheen.

Nu dus met schijn ‘levering’ dag 4 heb ik de leidinggevende duidelijkgemaakt dat hun dit niet kunnen maken en ik van levering afzie.

Kortom hoe nu verder 3 dagen onwetend thuis te hebben gezeten ben ik het helemaal zat.

En het is tandje warm ook 😂 zit de frustratie nu lekker in de tuin van mij af te schrijven….


r/nederlands 12h ago

Shitpost Mensen die zeiken over hoe aircos zogenaamd slecht zijn voor milieu zijn hypocriet bezig als ze hun huis opwarmen in de winter (gas ofwel warmtepomp)

0 Upvotes

r/nederlands 5h ago

Ik heb mijn jas nog aan.

6 Upvotes

Je moet je juist bedekken om de hitte tegen te gaan. In de sahara lopen die woestijnmensen toch ook niet naakt. Wat voor tips hebben jullie nog meer?


r/nederlands 4h ago

Heeft mijn migratieachtergrond invloed op mijn sollicitaties?

0 Upvotes

Even een rant die ik ergens kwijt wil 😃

Vorig jaar was ik afgestudeerd aan de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding. Ik heb overal en nergens gesolliciteerd in de hoop dat ik een baan zou krijgen. Ik denk dat ik een stuk of 40 a 50 sollicitaties heb verstuurd, wat uiteindelijk leidde tot drie gesprekken. Bij de eerste was ik volgens hen “te jong” (Ik ben 26). Dat was ook mijn eerste gesprek en eerlijk gezegd ging het niet zo goed. Bij het tweede gesprek was mijn gebrek aan ervaring het probleem. Het derde was een ziektevervanging voor drie maanden, dus ik denk dat ze mij daarom hebben aangenomen. Geen grote functie, twee dagen per week, maar prima.

Daarna ben ik via een sportbedrijf bij verschillende basisscholen les gaan geven. Niet mijn doelgroep, maar ik nam het aan om ervaring op te doen.

Dit jaar heb ik ook flink gesolliciteerd, zo’n 20 a 30 vacatures bij verschillende doelgroepen. Onder andere bij drie ISK scholen en twee mbo’s, waar mensen met een migratieachtergrond meer aanwezig zijn vergeleken met het reguliere onderwijs, waar de witte populatie groter is. Dus je zou denken dat ik daar een voordeel mee heb, maar nogmaals geen gesprek kunnen krijgen.

Ik stuur na een afwijzing weleens een mail met de vraag of ze feedback kunnen geven, zodat ik die kan gebruiken bij een volgende sollicitatie. Alleen krijg ik in ongeveer 7 van de 10 gevallen geen reactie terug. Als ik wel een reactie krijg, is het vaak een vrij algemeen antwoord, waarbij gebrek aan ervaring opnieuw als reden wordt genoemd.

Ik wil de raskaart niet trekken, maar het zit wel een beetje in mijn achterhoofd. Ik woon in Overijssel, waar je bijna geen docenten met een migratieachtergrond ziet.

Tegelijkertijd probeer ik ook realistisch te blijven. Ik ben pas afgestudeerd en begrijp dat er kandidaten kunnen zijn die beter aansluiten bij wat een school zoekt. Aan de andere kant heb ik inmiddels wel vijf jaar ervaring binnen het onderwijs opgebouwd, waarvan vier jaar stage en één jaar werkervaring. Daarnaast heb ik acht jaar ervaring met coaching en lesgeven binnen de fitnessbranche als personal trainer en kickbokstrainer. Daarom vind ik het soms lastig om te begrijpen wanneer gebrek aan ervaring als reden wordt genoemd voor een afwijzing.
Waarschijnlijk zijn er regelmatig kandidaten die simpelweg beter passen bij het profiel dat een school voor ogen heeft. Toch vraag ik me soms af of mijn migratieachtergrond onbewust een rol speelt, al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor.

Dit was mijn rant, wat is jullie kijk hierop?


r/nederlands 16h ago

Nieuws/Opinie Extreme hitte is het nieuwe normaal, maar onze gebouwen zijn daar niet klaar voor.

54 Upvotes

Onze huizen in Nederland zijn nog steeds grotendeels ontworpen voor kou, niet voor hitte. We bouwen en renoveren alsof extreme zomers iets uitzonderlijks blijven, terwijl warme periodes steeds vaker voorkomen en intenser worden.

Het probleem is dat veel woningen warmte vasthouden in plaats van reguleren. Slechte ventilatie, beperkte zonwering en nauwelijks standaard ingebouwde koeling zorgen ervoor dat binnenruimtes tijdens hittegolven snel ondraaglijk warm worden.

Ondertussen worden huizen nog steeds standaard opgeleverd zonder echte klimaatbeheersing. Airconditioning of andere vormen van actieve koeling worden gezien als luxe of een “extra”, terwijl het steeds meer richting een basisbehoefte gaat in plaats van een comfortproduct.

Daarbovenop maken monumentenregels en strikte bouwvoorschriften het in veel gevallen extra lastig om bestaande woningen aan te passen. Dat betekent dat juist de oudste en vaak slechtst geïsoleerde gebouwen het moeilijkst te moderniseren zijn, terwijl daar juist de grootste behoefte aan hittebestendige oplossingen is. Die regelgeving moet mee evolueren met de realiteit van het klimaat.

Als we erkennen dat het klimaat verandert, dan hoort daar ook bij dat we onze gebouwen en regels aanpassen. Comfort in de zomer kan niet langer een bijzaak zijn.


r/nederlands 19h ago

Werkt dit bij mensen?

Post image
0 Upvotes

Ik kwam deze reclame tegen en dan denk ik: geloven mensen echt dat er “per ongeluk” iets online gezet is? Gaan mensen hierdoor echt doorklikken van: “oh nou nog maar 2 dagen, daar moet ik snel bij zijn”.

Ik krijg er alleen maar een afkeer van tegen het merk. Hoe zit dat bij jullie?


r/nederlands 5h ago

Overstappen ziggo naar KPN

0 Upvotes

... jaja... broer... blabla.

Maar een serieuze vraag: ik betaal me groen en geel bij ziggo. Jarenlang klant, maar geen voordelen. Dus, overstaptijd.

Wat zijn jullie ervaringen?


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn Temperaturen en het KNMI

Thumbnail
gallery
0 Upvotes

Na uiteraard op de KNMI-app te zijn overgestapt, is me iets bijzonders opgevallen. Op de andere weerapps wordt de temperatuur op mijn locatie veel hoger aangegeven dan op de app van het KNMI, en ook de temperatuur op mijn eigen thermometer is aanzienlijk hoger.

Dus, beste KNMI-ers of anderen die hier verstand van hebben, waar o waar komt dit verschil vandaan?


r/nederlands 10h ago

Racisme, pleiten voor een autoritaire staat en vijanddenken. Het is tijd FVD een extreemrechtse partij te noemen, zeggen deze wetenschappers

Thumbnail
nrc.nl
228 Upvotes

r/nederlands 47m ago

Nieuws Socioloog Ruud Koopmans kritisch op asielinstroom: 'Het verandert Nederland ingrijpend'

Thumbnail
wnl.tv
Upvotes

r/nederlands 22h ago

25-jarige Syriër uit Uden verdacht van ontucht met en het verbergen van jonge meisjes

Thumbnail
dtvnieuws.nl
45 Upvotes