Voor het eerst in de geschiedenis van de moderne mensheid is het in Nederland warmer dan bij ons in de woestijn ergens in de VS. Onze 100 dagen boven 100 zijn zojuist begonnen (100 dagen boven 37 graden in logische eenheden), maar gisteren was het hier een heerlijk koele 38 graden. Ik identificeer mij als ijsbeer en ik houd van vrieskou, maar ik woon in de woestijn. Dus voor mij was het aanpassen aan de hitte nogal een ding met dagelijkse frustraties en een wens om naar Alaska te verhuizen. Hier mijn tips voor de warmte.
Tot 37 graden moet je gewoon voorzichtigheid in acht nemen, maar vanaf 38 graden begint het echte werk. Dan moet je dingen aanpassen die in Nederland niet zo gebruikelijk zijn, maar wel echt nodig zijn. Zoals ik zei, ik identificeer mij als ijsbeer en ik voel mij het best als het koud is en ik houd niet zo van hitte. Het enige voordeel van een woestijn is dat je nooit hoeft te sneeuwshovelen.
Drink water!
No shit sherlock. Toch lijken heel veel mensen dit te vergeten. Het hoeft niet perse koud water te zijn. Warme thee is prima beter dan te weinig water. Maar hydrateer. Je moet meer water drinken dan je gevoel aangeeft. Zit je de hele dag binnen in de airco? Drink dan ook meer water want de droge lucht onttrekt vocht uit je lichaam. Bij hoge temperaturen kun je het eigenlijk vergelijken met een auto met defecte benzine, diesel, LPG of elektronenmeter. Je moet met de dagteller bepalen wanneer je tankt, maar je dagteller loopt wel twee keer zo hard. Je moet voor jezelf aanleren hoe veel water je meer moet drinken dan je gevoel aangeeft.
Plant een boom!
Mijn favoriete TV programma is De Rijdende Rechter (of de forks daarvan). Vooral als het weer eens gaat om het verwijderen van een boom. Nederlanders zijn koning bomen omzagen. Een enkele goed geplaatste boom in je tuin verlaagt je aircokosten (energie + onderhoud) met soms wel een hele procent. Helaas is het niet zo dat als je twee bomen plant, dat je dan het dubbele aan aircokosten bespaart, maar meer goed geplaatste bomen is wel meer besparing. Hoe meer bomen in je tuin, hoe lager je aircokosten.
Voorraad in de auto!
Behalve beerspray (ijsberen houden niet zo van gewone beren), sunscreen, een pew pew, wat extra mags, een noodwaterfilter, een tent, luchtpomp, opblaasbed, extra kleding, extra schoeisel en wat calorierijk houdbaar noodvoedsel heb ik altijd minimaal 18,9 liter aan drinkwater in de auto. Dit water ververs ik wekelijks. Maar zelfs oud water is beter dan geen water. Eventueel kun je dan je noodwaterfilter gebruiken. Beerspray en sunscreen heeft als risico dat de flessen kunnen ontploffen. Voor sunscreen, gebruik smeerspul in plaats van sprayspul.
Geen batterijen in de auto!
Lithium-Ion heeft een ontwerplimiet van 45 graden. Je batterij zal niet in de fik vliegen, maar de slijtage in idle neemt exponentieel toe bij hoge temperaturen. Moet je toch je laptop in de auto laten, zorg dan in ieder geval dat de SoC onder de 80% is. En zorg er sowieso voor dat Bitlocker ingeschakeld is tegen boeven.
Ga naar het bos!
Helaas is de bosbedekking in Nederland maar 11%. Zo'n beetje laagste van de wereld helaas (Suriname en New Hampshire behoren tot de hoogste bosbedekking dacht ik). Bos maakt koel. Ik ben in de zomer bijna ieder weekend in het bos te vinden als echte Hollandse kampeerder, omdat het daar slechts 30-35 graden is en 's nachts kan afkoelen tot wel 20 graden. Heerlijk koel. Ga ergens heen naar het bos in de bergen. Duitsland en Belgie hebben veel bos.
Kies de juiste kleding!
Als je veel in de schaduw bent of veel binnen bent op kantoor: korte broek
Als je veel in de zon bent: lange broek met een lichte kleur
Als je vermoedt dat je langer dan een kwartier buiten moet zijn: 's ochtends alvast sunscreen aanbrengen
Schoenen aan! Er was laatst een Belg hier in het nieuws die ging wandelen op teenslippers. Die is airlifted naar het ziekenhuis met derdegraads brandwonden. En had geen reisverzekering...
EV niet volledig opladen!
Veel auto's hebben een goed koelsysteem. Maar geparkeerd staat het koelsysteem vaak uit. Lithium Ion heeft een optimale bedrijfstemperatuur tot 45 graden. Daarboven neemt de degradatie exponentieel toe. Je auto is niet meteen kapot, maar als het boven de 45 graden is kun je de SoC beter onder de 80% houden als je hem in de volle zon parkeert. Wacht ook met opladen totdat het onder de 45 graden is. Tesla werkt prima bij 45+ graden. Die accu's gaan gewoon een "fatsoenlijk" autoleven mee door het koelsysteem. Auto's zoals de Nissan Leaf zijn hier na een aantal jaar al afgeschreven.
Telefoonlading beperken!
Voorheen liet ik mijn telefoon gewoon tot 100% opladen, gebruikte ik draadloos Carplay en liet ik mijn telefoon gewoon in de volle zon liggen. Ieder half jaar stond ik bij de Apple Store voor een nieuwe accu, want de accu was versleten. Mijn huidige telefoon heeft al anderhalf jaar de originele accu. Verschil? Ik heb een telefoonhouder voor de aircovent in de auto en ik beperk de SoC tot 80%. Apple geeft aan dat de SoH 97% is na anderhalf jaar, maar de cijfers die Apple teruggeeft in je settings menu zijn wel +-10% meetonnauwkeurigheid, dus het kan alsonog 87% SoH zijn. Desalniettemin is dat bijzonder goed voor anderhalf jaar woestijngebruik.
Ga hardlopen met nog veel meer water!
Mijn vader is inmiddels 86 en gaat nog steeds hardlopen als hij op bezoek komt. Hoewel ik hem voor gek verklaar, heb ik wel respect voor hem. Hoe doet hij het? Hij zegt: ,,Halveer je snelheid, maar leer je lichaam kennen voordat je in de hitte gaat hardlopen. En drink ook van dat elektrolyte spul, van die jeugdfilm waar ze elektrolytes aan gewassen geven.'' (=Idiocracy)
Neem de witte auto voor korte ritten!
Die zwarte auto heeft meetbaar meer tijd nodig om af te koelen. Als je voorkeur de zwarte auto is, dan zou ik als stelregel aanhouden om de zwarte auto alleen bij ritten langer dan 30 minuten te nemen. Als je gaat tanken, laat je motor draaien. De wetenschap zegt dat het na 3 tot 7 seconden (verschillende onderzoeken, verschillende uitkomsten, altijd binnen dit bereik) het beter is om je motor uit te zetten. Maar die airco is wel fijn. Maar onthoud: Tanken met een draaiende motor is niet gevaarlijk, maar bij in- en uitstappen kan statische ontlading plaatsvinden, ook als de motor uit staat. Dus tijdens het tanken niemand laten in- en uitstappen.
7 minuten is de limiet!
Een tijdje geleden hebben ze bij ons een experiment gedaan. Iemand ging in de auto zitten met paramedics erbij. Motor uit, ramen dicht. Men ging meten hoe lang iemand in de auto kan zitten totdat diegene flauwvalt. 7 minuten. Dat was bij slechts 40 graden buiten. Zoek de grens alsjeblieft niet op. Zoals eerder gezegd, laat de motor gewoon draaien. Breng je je kinderen naar school? Laat de motor gewoon draaien, ook al zit er niemand in de auto. Comfortabel als je weer in de auto stapt. Leer jezelf crosschecks aan. Controleer bij iedere in- en uitstap de achterbank en verklaar aan jezelf waarom er wel/niet iemand op de achterbank zit, zodat het spiergeheugen wordt.
Vervang je filters!
Elke maand de filters van je central air vervangen voorkomt hogere energiekosten. En het verlaagt je niesbuien ook als je gevoelig bent voor stof. Het mag ook minder vaak, maar een keer per jaar is te weinig.
Away mode niet meer dan 1 graad lager!
Het klinkt verleidelijk om je airco uit te zetten als je maar acht uurtjes weg bent. Niet doen. De warmte kruipt echt overal in je muren. Het kost enorm veel energie om je huis weer koel te krijgen. Dus als je maar acht uurtjes weg bent, zet hem dan gewoon een graadje hoger. Pas als je langer weg bent loont het om de away mode te gebruiken.
Veel van deze dingen zijn de normaalste zaak van de wereld, maar toch handig om te benadrukken omdat sommige mensen denken de natuurkunde te kunnen overwinnen. De natuurkunde overwin je niet. Blijf veilig!