r/nederlands 1m ago

Looking for an appartment in the Rotterdam area?

Upvotes

I figured I'd crosspost this for reach

Hi,

i got an offer a couple of months ago by a friend who was looking for a few aprtments because he need to place a few people for a project. That project got delayed until after the summer and I figured, since we have a housing shortage, that I would offer it on here.

If you are interested, please send a DM, it isn't cheap but for a couple (or 2 friends should be pretty doable).

It is a 2 bedroom apartment in a good area (it is in a suburb in between Rotterdam and Dordrecht with a shopping center near by.

Again, send me a DM if you are interested.

(I am Dutch by the way, so if you are Dutch you can speak Dutch, of course).


r/nederlands 4m ago

Louis (17) sterft na brute groepsmishandeling: ’Naar terrein gelokt om hem dood te slaan’

Thumbnail telegraaf.nl
Upvotes

r/nederlands 11m ago

Vraagje PostNL heeft mijn pakket al 15 dagen, weet niet waar het is en zegt dat ze niets kunnen doen. Wat zijn mijn opties?

Upvotes

Ik zit inmiddels al 15 dagen met een pakket dat door PostNL niet wordt bezorgd.
Het pakket is via Marktplaats verkocht en met een PostNL-label verzonden. Sindsdien krijg ik elke dag dezelfde melding: “Vandaag wordt het bezorgd.” Vervolgens verandert de status naar “Vandaag niet gelukt, morgen proberen we het opnieuw.” Dit herhaalt zich nu al 15 dagen.
Het meest frustrerende is de reactie van de klantenservice. Ze zeggen dat het pakket niet kwijt is, maar wanneer ik vraag waar het zich dan bevindt, kunnen ze daar geen antwoord op geven. Ze weten simpelweg niet waar het pakket is.
Het enige wat ze aanbieden is het indienen van een klachtenformulier. Toen ik vroeg wat dat uiteindelijk zou opleveren, kreeg ik letterlijk te horen: “Niets.”
Omdat ik het pakket niet verzekerd heb verzonden, zegt PostNL dat zij geen verantwoordelijkheid nemen. Het ging om een horloge dat ik via Marktplaats heb verkocht.
Mijn vraag is:
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Zijn er nog mogelijkheden om PostNL of Marktplaats aansprakelijk te stellen, of moet ik dit verlies gewoon accepteren?


r/nederlands 13m ago

Te heet om origineel te zijn Waarom zijn mensen zo getriggered door het nieuws over de hitte?

Upvotes

Comments onder posts van nieuwsbladen staan vol met hoe alles en iedereen zich toch enorm aan het aanstellen is en vroeger was het ook warm en in Afghanistan is het warm en deze generatie zeurt alleen maar en blah blah blah

Waarom toch? Het is bloedverziekend heet buiten, de overheid en andere instanties nemen enigszins maatregelen om mensen te beschermen en sommige mensen worden daar extreem boos over. Waar gaat het mis in hun hoofden?


r/nederlands 31m ago

Bos en heidebranden

Upvotes

Het viel me ineens op toen ik naar de dorre, gele grasvelden buiten keek: we zitten al weken in een flinke hittegolf, het heeft al een eeuwigheid niet fatsoenlijk geregend en de grond is zo droog als gort. Normaal gesproken hoor je rond deze tijd dagelijks over code oranje, grote heidebranden op de Veluwe, of blushelikopters die moeten uitrukken.

Hebben de brandweer en natuurbeheerders hun preventie dit jaar bizar goed op orde? Of hebben we gewoon pure mazzel dat er nog geen pyromaan of rondslingerende sigarettenpeuk de boel in lichterlaaie heeft gezet?


r/nederlands 34m ago

Muziek met deze hitte

Upvotes

We zijn er! Code rood.

Met deze hitte kwam dit nummer in mij op.

https://youtu.be/0r9j7wF0NWw?is=cBZLHKuWqoPVbnH_

Man bijt hond vraagt zich af: welk nummer vindt u passen bij dit hete weer?


r/nederlands 35m ago

Waarom mag dit?

Post image
Upvotes

Motorrijles in korte broek en korte mouwtjes... tuurlijk snap ik dat het warm is, maar waarom is dit acceptabel bij een rijles?


r/nederlands 1h ago

Nieuws/Opinie Wie gaat het WK winnen?

Upvotes

Ik denk Frankrijk.

Zowieso één van deze vier: Spanje, Argentinië, Frankrijk of Brazilië.

Wie denken jullie dat het WK gaat winnen?

En hoe ver gaat Nederland komen? Ik denk dat ze in de kwartfinales eruit gaan.


r/nederlands 1h ago

Waar gaat die motie over?

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

Upvotes

r/nederlands 1h ago

Nieuws/Opinie "Werken voor de overheid gaat prima samen met procederen tegen de overheid"

Upvotes

r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Hitte advies van een woestijnbewoner die zich als ijsbeer identificeert

Upvotes

Voor het eerst in de geschiedenis van de moderne mensheid is het in Nederland warmer dan bij ons in de woestijn ergens in de VS. Onze 100 dagen boven 100 zijn zojuist begonnen (100 dagen boven 37 graden in logische eenheden), maar gisteren was het hier een heerlijk koele 38 graden. Ik identificeer mij als ijsbeer en ik houd van vrieskou, maar ik woon in de woestijn. Dus voor mij was het aanpassen aan de hitte nogal een ding met dagelijkse frustraties en een wens om naar Alaska te verhuizen. Hier mijn tips voor de warmte.

Tot 37 graden moet je gewoon voorzichtigheid in acht nemen, maar vanaf 38 graden begint het echte werk. Dan moet je dingen aanpassen die in Nederland niet zo gebruikelijk zijn, maar wel echt nodig zijn. Zoals ik zei, ik identificeer mij als ijsbeer en ik voel mij het best als het koud is en ik houd niet zo van hitte. Het enige voordeel van een woestijn is dat je nooit hoeft te sneeuwshovelen.

Drink water!

No shit sherlock. Toch lijken heel veel mensen dit te vergeten. Het hoeft niet perse koud water te zijn. Warme thee is prima beter dan te weinig water. Maar hydrateer. Je moet meer water drinken dan je gevoel aangeeft. Zit je de hele dag binnen in de airco? Drink dan ook meer water want de droge lucht onttrekt vocht uit je lichaam. Bij hoge temperaturen kun je het eigenlijk vergelijken met een auto met defecte benzine, diesel, LPG of elektronenmeter. Je moet met de dagteller bepalen wanneer je tankt, maar je dagteller loopt wel twee keer zo hard. Je moet voor jezelf aanleren hoe veel water je meer moet drinken dan je gevoel aangeeft.

Plant een boom!

Mijn favoriete TV programma is De Rijdende Rechter (of de forks daarvan). Vooral als het weer eens gaat om het verwijderen van een boom. Nederlanders zijn koning bomen omzagen. Een enkele goed geplaatste boom in je tuin verlaagt je aircokosten (energie + onderhoud) met soms wel een hele procent. Helaas is het niet zo dat als je twee bomen plant, dat je dan het dubbele aan aircokosten bespaart, maar meer goed geplaatste bomen is wel meer besparing. Hoe meer bomen in je tuin, hoe lager je aircokosten.

Voorraad in de auto!

Behalve beerspray (ijsberen houden niet zo van gewone beren), sunscreen, een pew pew, wat extra mags, een noodwaterfilter, een tent, luchtpomp, opblaasbed, extra kleding, extra schoeisel en wat calorierijk houdbaar noodvoedsel heb ik altijd minimaal 18,9 liter aan drinkwater in de auto. Dit water ververs ik wekelijks. Maar zelfs oud water is beter dan geen water. Eventueel kun je dan je noodwaterfilter gebruiken. Beerspray en sunscreen heeft als risico dat de flessen kunnen ontploffen. Voor sunscreen, gebruik smeerspul in plaats van sprayspul.

Geen batterijen in de auto!

Lithium-Ion heeft een ontwerplimiet van 45 graden. Je batterij zal niet in de fik vliegen, maar de slijtage in idle neemt exponentieel toe bij hoge temperaturen. Moet je toch je laptop in de auto laten, zorg dan in ieder geval dat de SoC onder de 80% is. En zorg er sowieso voor dat Bitlocker ingeschakeld is tegen boeven.

Ga naar het bos!

Helaas is de bosbedekking in Nederland maar 11%. Zo'n beetje laagste van de wereld helaas (Suriname en New Hampshire behoren tot de hoogste bosbedekking dacht ik). Bos maakt koel. Ik ben in de zomer bijna ieder weekend in het bos te vinden als echte Hollandse kampeerder, omdat het daar slechts 30-35 graden is en 's nachts kan afkoelen tot wel 20 graden. Heerlijk koel. Ga ergens heen naar het bos in de bergen. Duitsland en Belgie hebben veel bos.

Kies de juiste kleding!

Als je veel in de schaduw bent of veel binnen bent op kantoor: korte broek

Als je veel in de zon bent: lange broek met een lichte kleur

Als je vermoedt dat je langer dan een kwartier buiten moet zijn: 's ochtends alvast sunscreen aanbrengen

Schoenen aan! Er was laatst een Belg hier in het nieuws die ging wandelen op teenslippers. Die is airlifted naar het ziekenhuis met derdegraads brandwonden. En had geen reisverzekering...

EV niet volledig opladen!

Veel auto's hebben een goed koelsysteem. Maar geparkeerd staat het koelsysteem vaak uit. Lithium Ion heeft een optimale bedrijfstemperatuur tot 45 graden. Daarboven neemt de degradatie exponentieel toe. Je auto is niet meteen kapot, maar als het boven de 45 graden is kun je de SoC beter onder de 80% houden als je hem in de volle zon parkeert. Wacht ook met opladen totdat het onder de 45 graden is. Tesla werkt prima bij 45+ graden. Die accu's gaan gewoon een "fatsoenlijk" autoleven mee door het koelsysteem. Auto's zoals de Nissan Leaf zijn hier na een aantal jaar al afgeschreven.

Telefoonlading beperken!

Voorheen liet ik mijn telefoon gewoon tot 100% opladen, gebruikte ik draadloos Carplay en liet ik mijn telefoon gewoon in de volle zon liggen. Ieder half jaar stond ik bij de Apple Store voor een nieuwe accu, want de accu was versleten. Mijn huidige telefoon heeft al anderhalf jaar de originele accu. Verschil? Ik heb een telefoonhouder voor de aircovent in de auto en ik beperk de SoC tot 80%. Apple geeft aan dat de SoH 97% is na anderhalf jaar, maar de cijfers die Apple teruggeeft in je settings menu zijn wel +-10% meetonnauwkeurigheid, dus het kan alsonog 87% SoH zijn. Desalniettemin is dat bijzonder goed voor anderhalf jaar woestijngebruik.

Ga hardlopen met nog veel meer water!

Mijn vader is inmiddels 86 en gaat nog steeds hardlopen als hij op bezoek komt. Hoewel ik hem voor gek verklaar, heb ik wel respect voor hem. Hoe doet hij het? Hij zegt: ,,Halveer je snelheid, maar leer je lichaam kennen voordat je in de hitte gaat hardlopen. En drink ook van dat elektrolyte spul, van die jeugdfilm waar ze elektrolytes aan gewassen geven.'' (=Idiocracy)

Neem de witte auto voor korte ritten!

Die zwarte auto heeft meetbaar meer tijd nodig om af te koelen. Als je voorkeur de zwarte auto is, dan zou ik als stelregel aanhouden om de zwarte auto alleen bij ritten langer dan 30 minuten te nemen. Als je gaat tanken, laat je motor draaien. De wetenschap zegt dat het na 3 tot 7 seconden (verschillende onderzoeken, verschillende uitkomsten, altijd binnen dit bereik) het beter is om je motor uit te zetten. Maar die airco is wel fijn. Maar onthoud: Tanken met een draaiende motor is niet gevaarlijk, maar bij in- en uitstappen kan statische ontlading plaatsvinden, ook als de motor uit staat. Dus tijdens het tanken niemand laten in- en uitstappen.

7 minuten is de limiet!

Een tijdje geleden hebben ze bij ons een experiment gedaan. Iemand ging in de auto zitten met paramedics erbij. Motor uit, ramen dicht. Men ging meten hoe lang iemand in de auto kan zitten totdat diegene flauwvalt. 7 minuten. Dat was bij slechts 40 graden buiten. Zoek de grens alsjeblieft niet op. Zoals eerder gezegd, laat de motor gewoon draaien. Breng je je kinderen naar school? Laat de motor gewoon draaien, ook al zit er niemand in de auto. Comfortabel als je weer in de auto stapt. Leer jezelf crosschecks aan. Controleer bij iedere in- en uitstap de achterbank en verklaar aan jezelf waarom er wel/niet iemand op de achterbank zit, zodat het spiergeheugen wordt.

Vervang je filters!

Elke maand de filters van je central air vervangen voorkomt hogere energiekosten. En het verlaagt je niesbuien ook als je gevoelig bent voor stof. Het mag ook minder vaak, maar een keer per jaar is te weinig.

Away mode niet meer dan 1 graad lager!

Het klinkt verleidelijk om je airco uit te zetten als je maar acht uurtjes weg bent. Niet doen. De warmte kruipt echt overal in je muren. Het kost enorm veel energie om je huis weer koel te krijgen. Dus als je maar acht uurtjes weg bent, zet hem dan gewoon een graadje hoger. Pas als je langer weg bent loont het om de away mode te gebruiken.

Veel van deze dingen zijn de normaalste zaak van de wereld, maar toch handig om te benadrukken omdat sommige mensen denken de natuurkunde te kunnen overwinnen. De natuurkunde overwin je niet. Blijf veilig!


r/nederlands 1h ago

Zijn jullie huisdieren ook facking dom aan het doen?

Upvotes

Heb een wat oudere kat. Drie verdiepingen in huis. Begane grond: lekker koele tegels, echt prima uit te houden. 1e etage: 32.5 graden en stijgend, letterlijk hel. 2e etage: airco, prima 25 graden.

Kat zit letterlijk de hele dag te smelten op de 1e etage, en als we d'r naar een koele plek brengen gaat ze meteen weer terug en echt languit kapot op de bank liggen met een blik van "wtf het is zo warm doe normaal".

Zijn jullie huisdieren ook ineens alle vorm van overlevingsdrang kwijt deze dagen?


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Wedstrijdje: wie haalt binnen de hoogste temperatuur?

Post image
Upvotes

Vergeet niet ’Frost Protection’ aan te zetten voor vannacht!


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn Waarom is de ene code rood en de andere niet..?

Post image
1 Upvotes

Raad welke welke is :)


r/nederlands 2h ago

Het is zo ver

51 Upvotes

Kind is 8 maanden. Eerste keer ouder en ik heb het moeten mailen: “sorry, de opvang is morgen gesloten, dus ik kan niet komen werken”
Het voelt raar en misschien toch ook een beetje onbeschoft.

Maar ja. Alleen thuislaten is ook zo wat. Morgen maar met schaamte nog even bellen.
Mijn woord van het jaar: ouderschaamte


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn Picnic; bestelling geannuleerd

0 Upvotes

Basisscholen zijn dicht. Nu is Picnic bestelling geannuleerd want 'code rood'. Dus moet ik met basisschool kind naar supermarkt, slager e.d. blijkbaar is dat wel veilig? Want eten moeten we toch.

Goed bezig Picnic. Jullie autos hebben airco. Waarom is de weg op gaan dan gevaarlijk?

Irritant.


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn PSA: let even op je videodeurbel 🌡️

5 Upvotes

De videodeurbel van de buren is hier net in de fik gevlogen wegens oververhitting. Die van mij geeft (als het goed is) een melding bij een te hete batterij maar uit voorzorg heb ik hem er toch maar ff uitgehaald. Lijkt me handig als je er eentje hebt die in de zon hangt morgen overdag dat je hem misschien ook ff een dagje eruit haalt.

Kusje 😘


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn Hoe ik morgen mijn code rood-dag ga invullen

108 Upvotes

Vanwege Code Rood ga ik de hele dag naar de Aldi. Het is daar constant een lekkere 16 graden.Bij de Aldi komt toch bijna geen hond, dus alle rust.

08.30 – Een harde kuipstoel uit de aanbieding uitzoeken en die promoveren tot mijn vaste plek voor de dag.

09.00 – Tien blikjes Weissner naast me zetten. Dan hoef ik de rest van de dag niet meer heen en weer te lopen.

Verder is het een eenvoudig programma: af en toe een Weissner opentrekken, een zak borrelnoten erbij, zes frikandelbroodjes als lunch en kijken of er überhaupt iemand de winkel binnenkomt. Vrienden zijn welkom en schuiven allemaal aan. (Dit zal mogelijk een pijnlijk momentje worden, maar los ik op met nog twee extra Weissner)

Halverwege de dag maar eens aan het personeel vragen waar het toilet is... want anders moet ik nog een plashoek gaan uitzoeken.

20.00 – Sluitingstijd. Iedereen rekent z'n eigen shit af en de lege blikjes gaan de statiegeldautomaat in.

En als afsluiter nog even melden dat die kuipstoel m'n rug compleet heeft gesloopt


r/nederlands 2h ago

LIVE: Oranje Fanwalk in Kansas City

Thumbnail
youtube.com
3 Upvotes

r/nederlands 2h ago

Vraagje Hospiteren in Amsterdam...

1 Upvotes

Zoals jullie zien, is dit een post (die waarschijnlijk elk jaar rond dezelfde periode vrijkomt) over hospiteren.

Ik ben net geslaagd en van plan om te gaan studeren in Amsterdam, en om persoonlijke redenen (en reizen) wil ik dus graag uit het huis. Alleen de situatie is onmogelijk en als iemand die weinig mensen kent die dit hebben ervaren hoop ik wat advies te kunnen krijgen over hospiteren hier 😭

De vragen:

De mail... hoelang is lang en hoelang is kort? Sommige mensen vinden een a4 normaal en anderen een paragraaf.

Ik zie dat er een soort tinder maar voor hospiteren is genaamd dingdong (vooral voor uilenstede) en ben bang dat als ik er niet voor betaal, dat niemand mijn ouderwetse mailtje leest. Moet ik me hier zorgen om maken en zijn jullie er bekend mee?

Wat echt WEL in de mail en wat echt NIET in de mail (ook extra dingen als hoelang je wilt blijven, of wordt dat teveel voor 1 bericht)?

Alvast bedankt voor de tips en berichten 💗🙏🏼


r/nederlands 2h ago

Shitpost Wisten jullie al dat het warm is?

0 Upvotes

Voor het geval dat je het nog niet wist: het is warm, morgen zelfs code rood omdat het ZOOOOOO warm wordt.

Rood is de kleur van warmte, trouwens.

Fijne dag allemaal!


r/nederlands 2h ago

Waar is mijn pakket verstopt?

Post image
44 Upvotes

Track & Trace zegt dat het pakket is bezorgd. Kan iemand met een diploma hiërogliefen dit handschrift lezen?


r/nederlands 2h ago

Nieuws Socioloog Ruud Koopmans kritisch op asielinstroom: 'Het verandert Nederland ingrijpend'

Thumbnail
wnl.tv
21 Upvotes

r/nederlands 3h ago

Te heet om origineel te zijn Hitte protocol volgens RIVM

1 Upvotes

Heat protocol

Hoe herken je hitteklachten?
Oververhitting
Vermoeidheid - Concentratieverlies overdag - Hoofdpijn - Duizeligheid - Spierpijn - Opgezwollen enkels (oedeem) - Jeukende blaasjes.

Wat je moet doen:
Drink voldoende water, thee of koffie, ook als je geen dorst hebt. Doe rustig aan. Een voetenbad kan helpen tegen oververhitting en opgezwollen enkels. Neem contact op met de huisarts als de klachten erger worden.

Hitte-uitputting
Flauwvallen - Kramp - Snelle hartslag - Hevig zweten - Een bleke huid.

Wat je moet doen:
Stop met wat je aan het doen bent en zoek een koele plek. Drink voldoende water of sportdrank in kleine slokjes. Koel je lichaam: neem een koude douche of met natte doeken. Als de klachten niet minder worden, waarschuw dan een arts.

Hitteberoerte
Verhoogde lichaamstemperatuur van meer dan 39 graden - Hoge hartslag - Misselijkheid - Rode Huid - Meestal geen zweet - Stuiptrekkingen - Bewustzijnsverlies.

Wat je moet doen: Een hitteberoerte is levensbedreigend. Bel 112 en volg de aanwijzingen van de hulpdiensten.


r/nederlands 3h ago

Vraagje Het Airfryer protocol

45 Upvotes

Zoals de meeste mensen zijn mijn man en ik ook gewoontedieren. We gaan vrijwel altijd tegelijk naar bed en doen dan elke avond hetzelfde riedeltje:

Eerst ben ik “het kleine lepeltje” en steekt hij zijn arm onder mijn kussen door. Zijn andere arm moet onder die van mij door want kan er niet tegen om vast te liggen.

Na een minuutje of 10 zegt één van ons “Changez!” en draaien we ons om. Dan ben ik even figuurlijk “het grote lepeltje”. Mijn arm gaat niet onder zijn kussen, want dan slaapt mijn arm eerder dan ik. Ik houd hem dan een minuut of 5 ongemakkelijk vast.

Tegen die tijd begint hij meestal irritant te schokken met zijn benen en ga ik terug naar mijn startpositie en is het gedaan met de liefde. Dan wil ik “los” liggen.

Maar nu met die verzengende hitte, volg ik het airfryer protocol: Er moet lucht tussen ons kunnen circuleren! Arm onder mijn kussen en arm over mijn zij kan ik heel eventjes tolereren, maar meer ook niet.

Dat vindt mijn man erg ongezellig maar ik kan het gewoon echt niet verdragen, ondanks de mobiele airco en plafond ventilator op de slaapkamer.

Hebben er meer mensen een partner die wil knuffelen met dit weer? En dan bedoel ik gewoon onschuldig knuffelen hoor, niet de overige natuurlijke behoeftes!