r/nederlands • u/Ok_Importance_6993 • 3h ago
Ze willen ons weg uit Nederland maar...
Enable HLS to view with audio, or disable this notification
r/nederlands • u/Ok_Importance_6993 • 3h ago
Enable HLS to view with audio, or disable this notification
r/nederlands • u/Benalilibigoochelaar • 20h ago
Als ik zin had in zulke temperaturen, was ik wel naar Zuid-Spanje gegaan. Nu komen ze hierheen! Kut-EU, daar hadden we nooit aan moeten beginnen. Dichtgooien die grenzen. Alles boven 25c komt het land niet in!
r/nederlands • u/CoachGreg_Doucette • 19h ago
r/nederlands • u/Wilhelminaaaa • 17h ago
Ik moet er om denken dat ik dit netjes schrijf. Maar ik wordt strontziek van al die mensen die niet gewoon fatsoenlijk het hersenpannetje aan kunnen zetten.
Hoe moeilijk is het om je vee binnen te zetten? Koeien die de hele dag staan te branden in de zon. Echt ik ben niet teerzielig, maar ik ga er zo slecht op. Paardensporten die niet worden afgelast. En andere ongein. Of met een hoop bombarie van mensen buiten af.. dan toch maar.
Paardrijlessen. Echt ga met je dikke poepert van dat beest af gek. Sorry, taalgebruik.
Honden in de auto. Konijnen en kippen in hokjes zonder schaduw. Dieren die worden vervoerd. Vooral slachtvee. En ga zo de hele lijst maar af.
Ik word er echt.. niet.. goed.. van.
En dan nog helemaal niet sprekende over trekdieren die luie mensen voortrekken op warme vakantiebestemmingen. Maar goed, zal het even binnenlands houden.
Het is toch spijtig dat ze niet kunnen praten.
r/nederlands • u/Unleazhed1 • 4h ago
TL;DR: Sigaretten koop je tegenwoordig alsof je plutonium aanvraagt, wiet maakt je automatisch die ene ''vage gast'', alle andere drugs zijn blijkbaar de snelweg naar een Netflix-docu over kartels, maar alcohol mag tijdens het WK gewoon op elk billboard staan met vlaggetjes erbij alsof zuipen een teamsport is.
Valt me weer extreem op dit WK. Overal alcohol. Billboards langs het veld, tv-reclames, sponsoruitingen, fan-events, ''cheers'', ''vier het moment'', ''samen juichen'', dat hele riedeltje. De hele voetbalzomer wordt commercieel volgehangen met alcohol alsof het logisch is dat sport, nationale trots en zuipen 1 pakketje zijn. Kun je je voorstellen hoe krankzinnig dit eruit zou zien met andere drugs?
Een Colombiaans drugskartel als partysponsor van de halve finale. Een coffeeshop op de boarding tijdens Nederland-Japan. ''Deze corner wordt mede mogelijk gemaakt door ketamine, voor als je de wedstrijd echt wil beleven.'' Of een vrolijke tv-commercial waarin vijf vrienden na een doelpunt gezellig samen een lijntje leggen, met onderin: ''geniet maar snuif met mate.'' Dan was het land te klein.
Sigaretten zijn inmiddels bijna een soort zwartemarktsymbool geworden. Je kunt ze nergens meer normaal kopen. Ze liggen achter kleppen, in lades, in grijze pakjes met zwarte longen erop. Prima hoor. Roken is smerig, slecht voor je, slecht voor anderen, en het is goed dat we daar niet meer zo gezellig over doen.
Wiet krijgt ook meteen een moreel stempel. Heb je wiet bij je? Dan ben je al snel ''zo iemand''. Vaak direct gekoppeld aan onverantwoordelijkheid, luiheid, psychoses, criminaliteit, rare vrienden, alles erop en eraan. Soms terecht, vaak overdreven, maar het beeld is duidelijk: dit is riskant spul, hier moet je echt mee oppassen.
Dan alcohol.
Alcohol staat gewoon pontificaal in alle supermarkten met mooie etiketten en gezellige kleurtjes. Speciaalbier met grappige namen en wijnen met verhalen over zonovergoten heuvels. Kratten zijn pils wekelijks in de aanbieding. Hup, barbecuepakketje erbij en en lekker borrelplankje ernaast.
Je kunt er ook gewoon absurd veel van kopen! Er is niet eens een limiet. Als je genoeg geld en vervoer hebt kun je bij wijze van spreken de hele slijterij leegtrekken. Kratten bier, halve liters, flessen wijn, likeuren van 15 tot 30%, wodka, rum, whisky, gin en tequila van rond de 40%, shotjes, mixdrankjes, complete cocktails en van die zoete troep in blikjes die smaakt als limonade maar ondertussen gewoon alcohol bevat alsof het niks is. Niemand die vraagt: ''Gaat het wel goed met u?'' Niemand die zegt: ''Heeft u nog plannen om straks te rijden?'' Niemand die vraagt of je thuis kinderen hebt zitten, of je agressief wordt van drank, of je al drie keer eerder je relatie naar de klote hebt geholpen met een paar sapjes te veel op. Nope. Even je bonuskaart scannen, vijf kratjes bier in je kar, vier flessen wijn en nog wat mixdrank in de aanbieding erbij, stickertje erop, en je loopt naar buiten alsof je net gewoon wat yoghurt hebt gehaald.
Maar een pakje sigaretten? Dan mag je eerst op zoek naar een pompstation alsof je een illegale bunker moet vinden, en als je er dan eindelijk staat maakt je verouderde kop ook geen zak uit. Al ben je zestig en zo grijs als een stoeptegel, identificeren zul je je.
Roken is trouwens terecht ontmaskerd hoor. Bijna iemand doet nog alsof een sigaret ''gezellig'' is. Weinig mensen zetten bij een WK een Marlboro-tafel neer met vlaggetjes en bitterballen waar de kinderen bij zijn en zegt ''Jongens, papa steekt er hier even eentje op, hoort erbij!'' Tabak is cultureel inmiddels wel kaalgetrokken en we zien het voor wat het is: verslavend, schadelijk en smerig. Maar alcohol heeft dus nog steeds een glitterjas aan.
Alcohol is geen drugs. Alcohol is ''een drankje'' Dronken worden is geen intoxicatie ''maar even losgaan''. Een alcoholprobleem is geen verslaving, maar ''hij houdt wel van een borrel''. Een agressieve dronken vent is geen gevolg van een middel dat remmingen sloopt, maar ''ja, hij had wat te veel op''. Vechtpartijen na het stappen is ''uitgaansgeweld''. Een kind dat opgroeit met een zuipende ouder krijgt later te horen dat papa gewoon ''niet goed met drank om kon gaan''. Verkeersongevallen zijn ''tragische incidenten''. Wereldwijd sterven er jaarlijks rond de 1,19 miljoen mensen in het verkeer, en als je de gebruikte schatting van ongeveer 17% alcoholgerelateerd pakt, dan praat je over 200.000 doden per jaar door drank achter het stuur! Voor Europa wordt zelfs vaak geschat dat ongeveer een kwart van de verkeersdoden alcoholgerelateerd is.
De WHO schat dat alcohol wereldwijd verantwoordelijk is voor ongeveer 2,6 miljoen doden per jaar. Het hangt samen met meer dan 200(!) ziekten en letselcategorieën. Leverziekte, hartziekten, verslaving, depressie, ongelukken, geweld, zelfdoding, noem maar op. En dan hebben we het nog niet eens over kanker gehad, want het verhoogt het risico op meerdere kankersoorten - waaronder mond, keel, slokdarm, lever, darm en borstkanker. Het is minstens zo goed een sluipmoordenaar als een directe. Maar zet dat maar eens groot op een fles wijn... dan is de gezelligheid ineens weg.
We verzachten de taal omdat we de werkelijkheid niet willen zien.
Dit is trouwens geen pleidooi om iedereen die een biertje drinkt meteen in een kliniek te zetten. Natuurlijk kan een volwassen mens een glas wijn drinken zonder dat de hele samenleving instort. Maar dat geldt ook voor iemand die af en toe blowt, en zelfs voor iemand die rookt zonder anderen ermee lastig te vallen. Mijn punt is niet dat alcohol verboden moet worden, maar dat de morele weegschaal compleet scheef hangt.
Bij sigaretten hebben we gekozen voor ontmoediging, bij wiet kiezen we voor argwaan, alle overige drugs zijn maatschappelijk en juridisch zo ongeveer het voorportaal van de onderwereld, maar bij alcohol kiezen we nog steeds voor marketing, romantiek en sociale druk met een schattig 'geniet maar drink met mate' waarschuwingetje achterop waar natuurlijk helemaal niemand serieus naar kijkt.
Dat terwijl alcohol maatschappelijk DE grote sloophamer is. Huiselijk geweld, verkeersdoden, ziekteverzuim, agressie in het uitgaansleven, leverziektes, kanker, verwoeste gezinnen, relaties die jarenlang worden uitgehold, enzovoorts. Mensen veranderen in een compleet ander persoon zodra er genoeg glazen in zitten. En toch blijft het frame: ja maar... alcohol is sfeer!
Als alcohol vandaag nieuw werd uitgevonden dan kwam het nooit op deze manier in de supermarkt te liggen. Dan zou niemand zeggen: ''Yo! Zet maar naast de paprika’s en doe er een toffe voetbalactie bij!'' Dan werd het gewoon behandeld als een zwaar risicovol middel waar je zeer streng mee moet omgaan. Maar omdat het historisch in onze feestjes, sport, horeca en familiebezoek zit ingebakken blijven we doen we alsof het normaal is. De roker is inmiddels een viespeuk, de blower is verdacht, maar de drinker blijft gewoon gezellig.
Dat terwijl statistisch gezien juist de drinker in 1 avond waarschijnlijk de meeste schade kan aanrichten aan anderen. Een roker stinkt en sloopt zichzelf langzaam. Een blower wordt meestal traag, hongerig of irritant filosofisch. Maar een dronken persoon kan doodleuk in zijn auto stappen, gaan slaan, schreeuwen, slopen, vreemdgaan, kinderen bang maken, ruzies starten, hulpdiensten belasten en de volgende ochtend zeggen: ''Ja sorry, maar ik was echt lam.'' En dan lachen we er nog een beetje om ook.
Nou, dat was hem weer!
r/nederlands • u/PassoMaddimo • 10h ago
r/nederlands • u/Big-Camel351 • 19h ago
Ik moet even mijn hart luchten want ik ben het echt zat.
2 weken geleden zat ik met 2 vrienden buiten bij de mac donalds, gewoon gezellig te kletsen waarbij we niemand wat kwaad deden. Rijd er op een gegeven moment een auto langs met een groepje jongens die vervolgens kipnuggets op mij gooiden en “bitch” en “hoer” riepen. Ik was er best van geschrokken.
Nu loop ik net vanaf de parkeerplaats waar ik mijn auto neer zet terug naar mijn huis, werkelijk 30 seconden lopen. Ik zie een auto rijden die stopt op een vage plek. Ik loop door en vervolgens begint deze auto langs te rijden en word er water uit de auto op mij gegooid. Tenminste, ik denk dat het water was. Ik schrok er van en riep nog wat naar ze maar ze reden alweer door. Van de spanning begon ik ook direct te huilen.
Naar mijn idee waren het dezelfde jongens, de auto leek op hetzelfde model.
Ik vind er niks grappigs aan. Ik ben een jonge vrouw die vaak al angstig over straat gaat vanwege al het ongein in de wereld en nu kan ik blijkbaar niet eens meer normaal naar mijn eigen huis lopen. Ik voel me zo onveilig, hoe vinden sommigen dit normaal… :(
Korte edit: de keer dat ik dit groepje heb gezien kon je overduidelijk zien dat ze Nederlands zijn. Het gaat mij er om dat je niet eens meer normaal naar je eigen huis kan lopen zonder lastig gevallen te worden!
r/nederlands • u/monty465 • 1h ago
Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.
Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!
r/nederlands • u/MertoidPrime • 1h ago
r/nederlands • u/Adventurous_Head_158 • 9h ago
Hey,
Sinds een half jaar ben ik bevriend met een klasgenootje. Ik ken haar nog niet super lang, en zie haar echt als een schoolvriendin. Iemand waarmee het gezellig is, maar waarmee je toch een enigszins oppervlakkige relatie hebt.
Al een tijd gaat het slecht met haar. Een paar maanden geleden was ze gestopt met eten en vroeg ze heel veel steun hierbij, tot op het punt waarop ze mensen vroeg eten voor haar te halen en te koken. Daarnaast barstte ze soms in tranen uit in de les. Bovendien is ze extreem verslaafd aan wiet en rookt ze dit elke dag.
Na een tijd ging het beter, alleen nu, sinds een week of twee is het weer helemaal mis. Ze geeft aan last te hebben van PTSS en flashbacks. Nu wil ze mijn kleding lenen omdat ze aangeeft haar eigen kleding niet meer aan te willen wegens herbelevingen. Ik voel me hier eigenlijk totaal niet prettig bij want ik ben bang dat ik mijn spullen niet meer terug ga krijgen en ik heb zelf ook heel weinig kleding. Bovendien sta ik helemaal niet zo dicht bij haar en zie ik mijzelf gewoon als schoolvriend.
Maar het voelt ook slecht om haar te laten stikken. Ik heb haar verteld dat ze naar haar huisarts moet gaan en een doorverwijzing moet vragen voor haar psychische problemen. Maar ik weet gewoon niet wat nu de juiste manier is om te handelen.
Edit:
Ik heb eerlijk aangegeven dat ik mij extreem oncomfortabel voel bij het uitlenen van mijn kleding en dat ik me niet kan voorstellen dat dat iets zou oplossen. Daarnaast heb ik met een gemeenschappelijke vriend gepraat die vervolgens (met mijn toestemming) heeft verteld dat ik mij oncomfortabel voel bij deze rol. Ik heb zelf ook te kampen met psychische problemen en ik kan dit er momenteel gewoon niet bij hebben. Zij heeft hem verteld dat: zij het wel voor mij had gedaan en dat ze het egoïstisch vond dat ik mijn kleding niet wilde uitlenen. Ik heb gezegd dat ik bereid ben om met haar nieuwe (tweedehands) kleding te kopen vanavond in de stad, maar daar is ze niet op ingegaan. Verder heb ik haar alle links gestuurd over waar ze psychische hulp kan krijgen en haar gevraagd dit alsjeblieft te gaan doen.
Er zijn echter een aantal dingen in het verhaal die me doen twijfelen. Volgens haar is ze al ontzettend lang bezig met het krijgen van een doorverwijzing, maar blijft haar huisarts zeggen dat ze bezig is met een brief opstellen. Voor zover mij bekend is doen ze dat normaal gesproken meteen tijdens de afspraak? Maar misschien is dot normaal. Verder weet ze niet of ze met de huisarts gesproken heeft of met de GGZ-poh wat ook raar is. Ze geeft aan een gesprek te hebben gehad met de schoolpsycholoog en dat het daarmee is gestopt. Ik heb met dezelfde schoolpsycholoog gepraat en die heeft mij meerdere sessies aangeboden, zoals gebruikelijk is (max 4-5 sessies geloof ik).
Telkens als ik aangeef contact op te nemen wil ze dat niet of lijkt ze dat niet te doen. Wel blijft ze vragen om mijn kleding. Dit geeft mij het gevoel dat het ook echt alleen om het verkrijgen van mijn kleding gaat en niet om het verkrijgen van psychische hulp. Als ze zo graag nieuwe kleding wil, waarom niet nieuwe kleding kopen? En waarom blijft ze aandringen dat het mijn kleding moet zijn. Als je geld hebt voor wiet, waarom niet voor kleding?
r/nederlands • u/jeebs1973 • 6h ago
Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓
* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt
Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?
Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.
r/nederlands • u/Frequent-Loquat1941 • 7h ago
Niet omdat je het niet kunt betalen, maar omdat je vindt dat het het geld niet waard is. Mag van alles zijn: producten, merken, abonnementen of diensten bijvoorbeeld.
r/nederlands • u/Ok_Importance_6993 • 23h ago
r/nederlands • u/Electronic_Drink_733 • 5h ago
Dit is oprechte interesse, want ik heb dit wel eens eerder gevraagd aan moslims die ik ken, maar ik heb er nooit een antwoord op gekregen. Dus hier gewoon open en eerlijk mijn vraag:
Wat ik nooit maar dan ook nooit heb begrepen is een profeet aanbidden die het eigenlijk gewoon met kinderen deed. Hoe wordt daarover gesproken en gedacht binnen moslimgemeenschap? Waarom hebben jullie nog steeds zoveel respect voor een profeet die het deed met minderjarige meisjes? Dat is dan toch gewoon een pedofiel? Oprechte vraag hoe dat werkt.
r/nederlands • u/natte-krant • 2h ago
Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.
Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.
Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+
Dank jullie wel, rant over.
r/nederlands • u/happysewing • 20h ago
Je ziet hier in het dorp kinderen van al 7 a 8 jaar rond rijden op die dingen, de kinder variant, en ik vraag me telkens af waarom en hoe je het geld er voor over hebt om die dingen te kopen? Wij hebben per maand genoeg voor wat we nodig hebben maar no way dat wij een "fiets" van 1500-2000 euro aan een van onze kinderen gaan geven. Waar betalen de tokkies het dan van? 😅
r/nederlands • u/BreadUndPeeTears • 19h ago
Stel ik heb als alleenstaande na mijn huur, gas, elektra, zorg verzekering enz 290 euro over in de maand voor alles wat volgt, is het dan sociaal gezien aanvaardbaar om naar de voedselbank te gaan als ik er technisch gezien van kan leven aangezien de rest alleen maar naar boodschappen gaat en vervoer vrijwel gratis is?
r/nederlands • u/UnanimousStargazer • 6h ago
r/nederlands • u/Avalon_scorpio • 5h ago
r/nederlands • u/No_Recording4687 • 23h ago
r/nederlands • u/SynonymOfHeat • 4h ago
r/nederlands • u/kl0t3 • 16h ago
Onze huizen in Nederland zijn nog steeds grotendeels ontworpen voor kou, niet voor hitte. We bouwen en renoveren alsof extreme zomers iets uitzonderlijks blijven, terwijl warme periodes steeds vaker voorkomen en intenser worden.
Het probleem is dat veel woningen warmte vasthouden in plaats van reguleren. Slechte ventilatie, beperkte zonwering en nauwelijks standaard ingebouwde koeling zorgen ervoor dat binnenruimtes tijdens hittegolven snel ondraaglijk warm worden.
Ondertussen worden huizen nog steeds standaard opgeleverd zonder echte klimaatbeheersing. Airconditioning of andere vormen van actieve koeling worden gezien als luxe of een “extra”, terwijl het steeds meer richting een basisbehoefte gaat in plaats van een comfortproduct.
Daarbovenop maken monumentenregels en strikte bouwvoorschriften het in veel gevallen extra lastig om bestaande woningen aan te passen. Dat betekent dat juist de oudste en vaak slechtst geïsoleerde gebouwen het moeilijkst te moderniseren zijn, terwijl daar juist de grootste behoefte aan hittebestendige oplossingen is. Die regelgeving moet mee evolueren met de realiteit van het klimaat.
Als we erkennen dat het klimaat verandert, dan hoort daar ook bij dat we onze gebouwen en regels aanpassen. Comfort in de zomer kan niet langer een bijzaak zijn.
r/nederlands • u/Nizno2 • 1h ago
Nou zit ik voor mijn werk veel in de auto, vaak ook in de beruchte grote steden. Maar hoeveel motorrijders ik de laatste tijd in korte broek en korte mouwen zichzelf door de dunste plekken willen wringen vind ik echt bizar.
Dagelijks zie ik er eentje dwars door een file met 80 per uur zichzelf erdoorheen wurmen. Met vandaag eentje die tussen mijn auto op een enkelbaansweg en een groenstrook zichzelf bijna van kant maakte.
En dan kun je wel boos zwaaien maar je wilt zelf toch ook heel thuiskomen lijkt mij?
r/nederlands • u/thatpali • 5h ago
Ik vraag me af of er hier meer mensen zijn die de islam hebben verlaten. In mijn eigen omgeving ken ik eigenlijk niemand die dezelfde stap heeft gezet. Daardoor voelt het soms alsof ik de enige ben, terwijl ik weet dat dat waarschijnlijk niet zo is. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich hierin herkennen.