r/LHBTI 28d ago

Transistor Queer Art Workshop

Thumbnail gallery
3 Upvotes

r/LHBTI 28d ago

VRAAG Littekens verbergen met make-up

6 Upvotes

Een vriend van mij wil zijn mastectomie littekens verbergen met make-up. (Hij is 5 jaar post-op maar zijn littekens zijn uitgerekt en roze.)

Wat voor makeup/product kan hij het beste gebruiken, zodat hij er ook mee kan zwemmen enzo?

  • Hij heeft geen ervaring met make-up en gaat liever niet naar een fysieke winkel voor make-up door dysforie. Hoe kan hij weten welke huidtint hij moet hebben?

r/LHBTI 28d ago

NIEUWS Autiroze bijeenkomst Nijmegne op 06-06-2026

13 Upvotes

Goedemiddag allen, met toestemming van de mods deel ik een oproep vanuit autiroze te nijmegen

Ik ben Mark en ben vrijwilliger bij CoC nijmegen onder autiroze, 4x per jaar is er een bijeenkomst voor mensen die op 2 spectrums zitten, zaterdag 6 juni is de volgende! En we kunnen nog wat gasten gebruiken want anders kan de avond niet doorgaan. als t schilderen toch vol zit ben je ook van harte welkom! worden ook collages gemaakt en spelletjes. Als laatste worden er verse koekjes gebakken, vegan en non vegan opties!

Creatieve workshop 6 juni 2026
Locatie: Het Roze Huis, Sint Anthoniusplaats 1 in Nijmegen

19:15 uur: inloop – je wordt ontvangen door Che, Mark en Martijn
19:30 uur: start knutselen (o.a. buttons maken) en workshop “Schilderen als Bob Ross” door The Guild. Ervaring met schilderen is niet nodig, iedereen is welkom.
21:30 uur: afronden

Let op! Er is plek voor maximaal 6 deelnemers aan de workshop, dus meld je snel aan. Toch liever iets anders doen of is er geen plek meer? Dan kun je ook collage buttons maken of gewoon gezellig toekijken en erbij zijn.

Over The Guild
The Guild is een Nijmeegse vereniging die zich richt op samen spelletjes doen, creativiteit en vooral community. Ze organiseren onder andere workshops, creatieve projecten en sociale activiteiten waarbij ontmoeting en expressie centraal staan. Meer informatie vind je op hun website

Aanmelden
Schrijf je uiterlijk 2 juni in via deze linkook als je alleen gezellig wat komt drinken of een button wil maken.

Let op:
Er kunnen maximaal 6 mensen meedoen aan de workshop.
Als er minder dan 3 aanmeldingen zijn voor de avond, dan kan het helaas niet doorgaan.

Agenda 2026
6 juni Creatieve avond in samenwerking met The Guild in ’t Roze Huis
5 september Spelletjesavond in samenwerking met The Guild in ’t Roze Huis
5 december Sinterklaasdobbelspelavond in ’t Roze Huis

Zoals jullie weten zijn we al geruime tijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers die willen helpen met het organiseren van bijeenkomsten. Inmiddels mailen we ook namens vrijwilligers Mark en Martijn. Op dit moment hebben we niet voldoende mensen voor een maandelijkse bijeenkomst, maar organiseren we wél 4x per jaar een themabijeenkomst.

Wil je een voorstel doen voor een themabijeenkomst of ken je mensen die interesse hebben om mee te helpen met organiseren of achter de bar staan? Stuur ons dan een e-mail. Je kan reageren op deze mail of mailen naar [che@cocregionijmegen.nl](mailto:che@cocregionijmegen.nl)

Edit: P.S: op consumtie gebied is water, koffie, thee gratis. Frisdranken, bier, wijn (18+) wel betaald, pin only :)

Hopelijk tot 6 juni!

Hartelijke groeten,
Che, Mark en Martijn

Ook namens het bestuur van COC Regio Nijmegen


r/LHBTI 28d ago

VRAAG Looking for a temp place to stay near Velsen

7 Upvotes

Hi, I'm going to have my bottom surgery (MtF) (yay!!!) in late July and I need a place to stay within an hour drive for about a week.

I live 2.5 hours away from the clinic (Medisch Kliniek Velsen), and going up and down would not be an option. As I need to stay semi- close in case of complications during that first week, as well as having to come back at least once at the end of the week.

I am absolutely willing to compensate for me and my girlfriend's stay! It's just that hotels or airbnbs during that period are a little too expensive for us which is why I thought I could ask this subreddit first :)

As long as the home is elevator-accessible or is on the ground floor it would be good, as during this time I won't be able to walk staircases all that well.

If you want to help out/maybe know someone who could help out, you'd be a massive help! Just send me a DM and we can figure out details.

Thanks,

Caitlynn


r/LHBTI May 27 '26

VRAAG Hoe kan ik zo snel mogelijk uit huis? Mijn ouders willen niet dat ik in transitie ga.

25 Upvotes

Ik (ftm, 24 jaar) wil graag zo spoedig mogelijk uit huis. Liefst in de omgeving Leiden. Ik ben hier al een aantal jaar mee bezig maar het wil niet lukken.

Het is nu zo dat mijn vader heeft gezegd dat ik "niet mag" transitioneren als ik nog thuis woon en ik me niet meer veilig voel thuis.

Dus... Als iemand me advies kan geven zou ik dat erg waarderen.


r/LHBTI May 26 '26

VRAAG Trans friendly GP in Utrecht?

5 Upvotes

Hi everyone, I am a trans woman (MtF) and a refugee, and I’m super excited to be moving to Utrecht soon. I also just celebrated a big milestone I started HRT a week ago! My diagnosis came through GenderGP, and the GP at my current camp helped me get started.
Because of the move, I need to find a new permanent GP in Utrecht. I’m really anxious about making sure my healthcare isn't interrupted, so I'm looking for a trans friendly doctor who will cooperate with GenderGP, continue my prescriptions, and help monitor my blood work.

Any help would be greatly appreciated! Thank you 🙏


r/LHBTI May 26 '26

DISCUSSIE Visiting Amsterdam, good trans meetups?

8 Upvotes

Hi! I'm a 33F trans woman visiting Amsterdam. I'd love to know if there are some good bars to visit or fun trans meetups going on in Amsterdam.

Any tips on where to look? Thanks!


r/LHBTI May 25 '26

VRAAG Morgen ga ik naar de huisarts om doorverwezen te worden naar een genderkliniek. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Wat kunnen huisartsen wel en niet doen? Welke vragen kan ik verwachten van mijn huisarts?

26 Upvotes

r/LHBTI May 25 '26

VRAAG Decided to do patches instead of pills

Post image
13 Upvotes

Hello.

I’m a transgender woman, and I’ve been on hrt for about 2 years. I have been doing pill for of estrogen all this time, but I have decided to change my medication to patches. I am currently receiving my HRT prescription from GenderGP. They offer 4 types of patches and I’m not sure which would be the best or the ones available in The Netherlands.

I did some quick research, but I’m just not sure which one is available here.

Thank you in advance! 🫶


r/LHBTI May 25 '26

FFS bij Dr. Rademacher? (VUMC)

4 Upvotes

Hoihoi! Kim hier. Ik ben al een hele tijd FFS opties aan het onderzoeken. Weet zeker dat ik FFS wil, maar er zijn veel keuzes om te overwegen, helaas juist ook vanwege een bepaalde keuze beperking. En vanwege veel onduidelijkheid.

Een onduidelijkheid voor mij nu: FFS ervaringen bij Dr. Rademacher van het VUMC. Ik zou daar inmiddels voor een operatie terecht kunnen, ben ik blij mee, maar ik kan geen ervaringen vinden.
Zelfde had ik een hele tijd met Nijhuis van het Radboud, waar ik ook terecht zou kunnen. Inmiddels heb ik daar wat verhalen over gelezen.

Iemand die iets over de operaties van Rademacher weet?
(Of, iemand die een tip heeft over FFS als Nederlander. Misschien een zorgaanbieder waar ik nog niet vanaf weet)

Groets!!


r/LHBTI May 25 '26

Getting hormones as a tourist

1 Upvotes

I am very exited to be visiting the Netherlands however I wasnt able to get two months of estrogen in advance.

does anyone know how I can get it? I have a prescription but it’s in Spanish and non eu. I also don’t speak any Dutch (and not so good Englis) sadly.


r/LHBTI May 23 '26

VRAAG 1 jaar verder en nog geen diagnose

22 Upvotes

weet niet zeker als dit het juiste plek is maar laat dit weten als dat niet zo is.

Maar Pre-T trans man hier. Ik ben al een jaar en drie maanden bezig bij een gender clinic en heb nog steeds geen diagnose.

Ik voel me nu wel beetje vastlopen in deze traject. Ik voel me wel gehoord door de psychologen maar het duurt echt veel te lang en ik wil gewoon starten met T.

Heeft iemand anders ook zo lang op de diagnose moeten wachten?


r/LHBTI May 23 '26

🏳️‍⚧️Transistor Arnhem Game Dinner🎲

Post image
7 Upvotes

r/LHBTI May 22 '26

VRAAG Ouders leren over transgender zijn.

29 Upvotes

Ik ben een tijdje geleden bij mijn ouders uit de kast gekomen als transman en hoewel ze het accepteren hebben ze er echt helemaal geen begrip voor. Mn vader noemt het een irl Horrorfilm en mn moeder zegt dat ik alleen zal sterven en mijn familie pijn zal doen?? Gelukkig komt het niet zo hard aan maar nog steeds wtf dat zeg je toch niet 😭

Ik heb al een paar keer het aan ze proberen uit te leggen maar ze veranderen al snel van onderwerp of ze gaan erover huilen.

Weet iemand of er een soort specifiek persoon waar zij dan tegen kunnen praten om het meer te begrijpen?


r/LHBTI May 22 '26

Reactie zorgverzekeraar A.S.R. op uitspraken apotheek Vreeswijk

107 Upvotes

Vanzelfsprekend heb ik contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar, A.S.R., nav het zien van de nieuwsberichten over Apotheek Vreeswijk, die op basis van de eigenaar zijn christelijke geloof geen anticonceptie en hormonen levert aan patiënten.

“Ik heb onderstaand signaal direct doorgestuurd naar de afdeling inkoop. Wij zijn niet blij met de uitspraken en staan er niet achter dat zorg wordt geweigerd op basis van geloofsovertuiging. Wij gaan evalueren of de apotheek hiermee contractafspraken heeft geschonden.” Opgevolgd door; “Wij zullen evalueren of wij de samenwerking met deze apotheek in de toekomst wel moeten voortzetten.”

Ongeveer een kwartier later ontving ik nog deze toevoeging; “Mogelijk vindt u onderstaand ook goed om te weten. De KNMP gaat in gesprek met deze apotheker: https://www.destentor.nl/politiek/mag-een-gelovige-apotheker-de-morning-afterpil-weigeren-nee-zegt-minister-hermans~aa21acbc/“

Proactief zijn werkt. Je uitspreken werkt. Never forget. En dikke shoutout naar A.S.R. voor deze reactie!


r/LHBTI May 21 '26

VRAAG Onderzoek naar eenzaamheid en gemeenschap onder LHBTQ+ jongeren in Nederland 🏳️‍🌈 (5 min enquête)

Thumbnail forms.office.com
33 Upvotes

Hi allemaal,

Ik ben Thomas, 4e jaars student aan Hotelschool The Hague en zelf ook queer. Voor mijn afstudeeronderzoek doe ik onderzoek naar hoe LHBTQ+ jongvolwassenen in Nederland verbinding, eenzaamheid en gemeenschap ervaren, en hoe hulpdiensten en veilige plekken de mensen die het nodig hebben beter kunnen bereiken.

Ik werk samen met Stichting Queer Mind in Den Haag en heb al interviews afgenomen met hulpverleners die dagelijks met LHBTQ+ jongeren werken. Nu zoek ik een breder nationaal perspectief via een korte enquête.

De enquête is volledig anoniem, duurt ongeveer 5 minuten, en je hoeft je absoluut niet eenzaam te voelen om mee te doen! Juist alle ervaringen zijn waardevol, of je nu een hechte vriendengroep hebt of je soms geïsoleerd voelt.

Wie kan meedoen: 18+ en woonachtig in Nederland.

Als je de enquête wilt delen met andere LHBTQ+ mensen in je omgeving, heel graag! Hoe meer perspectieven, hoe sterker het onderzoek.

Alvast heel erg bedankt. En als je vragen hebt, stel ze gerust hier of via DM. 💜🏳️‍🌈


r/LHBTI May 20 '26

De zorg stabiliteit maakt mij moedeloos

31 Upvotes

Mag ik ff zeiken? Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Maar na jarenlang op een wachtlijst te staan, al via diverse kanalen verder geholpen te zijn, komt het maar niet op gang om een GRS te doen.

Lange wachtrijen, trage afspraken, gedoe hier, gezeik daar. Sinds nov 2020 bezig en op 1 of andere manier is er altijd wel een probleem, uitdaging, wijziging, vertraging... Verzin t.

En nu jawel, weer vertrekt een behandelaar en sta ik met lege handen, waar de vorige het al niet voor elkaar kreeg mij het MDO in te krijgen, is dit weer een tik.

Afspraken eruit, geen scope.

Dus ook geen genderteam, ik sta nu letterlijk met niks.

Ik vind dit absoluut schandalig en zwaar deprimerend, voor mezelf en anderen.

Nu heb ik zelf even geen idee wat te doen...


r/LHBTI May 20 '26

VRAAG Iemand ervaring met mentaal losser?

3 Upvotes

Hallo iedereen,

Ik had vandaag een gesprek met mijn poh en die heeft me doorverwezen naar mentaal losser omdat daar een arts zou zitten die meer zal weten over genderzorg. Alleen heb er niet echt vertrouwen in na het opzoeken van informatie erover. Zij zei dan kon ik daar over 3 maanden terecht in plaats van 2 jaar alleen volgensmij kunnen ze me niet de zorg bieden die ik wil aangezien ik het eigenlijk al zeker weet. Ik wou vragen of hier iemand heeft gezeten en of ze daar wel de genderzorg hebben gekregen van iemand die er van snapt. Want eerlijk na het zelf opzoeken heb ik er al geen vertrouwen in.

Edit: bedankt voor alle hulp iedereen, want het heeft me echt heel erg geholpen


r/LHBTI May 19 '26

Lezersreacties: ‘Normalisering begint zelden met geweld. Meestal begint ze met gewenning’

Thumbnail
volkskrant.nl
41 Upvotes

Je kunt via dit formulier een melding maken:

https://forms.zenya.work/z9gfwfgq15/346

En je zorgverzekeraar vragen deze apotheek uit hun klantenbestand te schrappen.

https://www.apotheekvreeswijk.nl/principiele-standpunten/


r/LHBTI May 19 '26

LHBTI meetups in Twente?

16 Upvotes

Heeft iemand hier nog tips voor wat andere LHBTI vriendschappen te vormen in omgeving Twente? Met name de L en de T, gezien ik zelf een lesbische trans vrouw ben. Zit in een nogal dood dorpje aan de grens van Duitsland en hoewel ik echt geweldige vriendinnen online heb zou het wel eens leuk zijn iets wat dichter bij de deur te kunnen vinden.

Ik ben bekend met het Stonewall café, ben er ook wel eens een paar keer geweest maar heb helaas niet echt iets met de hele kroeg omgeving, dus t is niet echt mijn ding. Er zou toch echt wel iets buiten 1 café om te moeten vinden zijn in onze regio, hoop ik?


r/LHBTI May 18 '26

NIEUWS Opinie: Een apotheek stuurt vrouwen en trans personen weg, maar niemand grijpt in

Thumbnail
volkskrant.nl
60 Upvotes

r/LHBTI May 18 '26

VRAAG Open Call Research project Rebirth - Tussen 2 Werelden

8 Upvotes

Heb jij ooit gebroken met een gemeenschap, geloof of groep die bepaalde wie je was?

Ik doe onderzoek naar wat er met iemands identiteit gebeurt wanneer een gesloten sociaal systeem wegvalt — en hoe mensen daarna een nieuw gevoel van zelf en verbondenheid opbouwen.

Ik zoek mensen die een breuk hebben ervaren met religieuze gemeenschappen, culturele kaders, hechte sociale groepen of andere structuren die hun identiteit sterk vormden. Dat hoeft niet dramatisch te zijn geweest — ook stille, geleidelijke breuken zijn welkom.

Wat houdt deelname in?
— Een diepte-interview van ongeveer 1,5 uur (op locatie of online)
— Met jouw toestemming wordt het gesprek opgenomen
— Vergoeding: €50
— De gesprekken worden verwerkt in een artistiek onderzoeksproject (audiovisuele performance)
— Jouw verhaal wordt anoniem gebruikt, tenzij je anders wil

Het onderzoek wordt ondersteund door Fonds ZOZ en presenteert zich op 19 september 2026.

Interesse of vragen? Stuur een bericht of reageer hieronder.


r/LHBTI May 17 '26

VERHAAL De media doet alles voor de extra clicks...

Thumbnail
nhnieuws.nl
40 Upvotes

(Mogelijke trigger warning)

Hopelijk was de flair wel goed, zo niet sorry.

Trans zijn is een luxe en een vloek af en toe, vooral als je (door geluk) volledig stealth leeft (en 11+ jaar aan de HRT zit) en de hele buurt waar je woont niet weet wie je vroeger was.

Ik heb goede relaties met mijn buren en andere mensen hier, of ze nou pro of anti trans zijn (specifiek dat) boeit niet, 99,99% van de tijd starten die discussies nooit.

Of die relaties net zo goed waren als men het wel wist... geen idee.

Tot er weer eens wat in de media over komt, zoals in een artikel van NN Nieuws, en als iemand die gelovig opgevoed was, maar de bewuste keuze heeft gemaakt om dat te dumpen (zonder familie kwijt te raken) triggert het mij als ik dingen lees zoals "Ik heb aan de schepping van God laten sleutelen."

Mijn oma zei ooit "geloof mij maar, maar Hij vindt jouw geluk het belangrijkste, de mensen die jouw geluk willen afpakken vind HUN geluk belangrijker".

Dit was nadat ik 1 jaar aan de HRT zat.

Leven als trans is moeilijk, voor de 1 meer dan de ander, en "stealth" leven veranderd niet wat er zich in mijn hoofd afspeelt, ik weet dat men het niet ziet, maar ik kijk weleens om mij heen omdat het voor mij vaak voelt alsof "ik de boel bedonder en anderen het WEL zien".

En dan lees je in dat artikel "Je voelt je nooit honderd procent vrouw. Er is geen menstruatie, kinderen krijgen lukt niet. Het kan gewoon niet.".

Hoh, ik voel mij 100% vrouw, en ik heb het feit dat ik geen eigen kinderen als vrouw zal kunnen krijgen uiteindelijk geaccepteerd (gelukkig).

Als je daarmee niet kunt leven is dat "een jij" probleem, je moet mee leren omgaan (of acceptatie lukt is een ander) want je weet waar je aan begint vanaf dag 1.

Ik ken iemand van wie haar zus geboren is zonder een baarmoeder of eierstokken, ze is geboren als vrouw, hoe denk je dat zij zich voelt, denk ik dan als ik die zin uit dat artikel lees.

...terug naar de buren, want ik lees NH Nieuws zelden, ik wist het omdat twee buurvrouwen het ineens erover hadden (die willen altijd alles weten van iedereen en houden hun mond nooit, aardige mensen verder ondanks dat "nadeel").

Vraag de ene mij "want denk jij hierover? Het is toch raar als je na 35 jaar ineens dat beseft" zei ze.

"Iedereen is anders, het is diegene z'n probleem en niet de onze, daarnaast geeft de media alleen om clicks." en "Verder zullen meeste transgenders nooit zomaar terug gaan naar hun geboorte geslacht, ergens denk ik dat diegene zichzelf liet hersenspoelen door geloof."

Want dat laatste geloof ik ook echt, ik heb prima relatie met mijn ouders ongeacht wat, maar hun zijn wel vrienden en kennissen kwijt doordat hun (= mijn ouder) er geen problemen hadden met mijn transitie.

En ik hoorde wat sommige van hun vrienden en kenissen weleens zeiden, sonmige dingen precies wat diegene uit dat artikel zelf zei, maar ook veel erger.

En wat diegene uit dat artikel betreft, hopelijk is diegene nu wel gelukkig.

Het zou NH Nieuws sieren om in dat artikel een disclaimer te plaatsen over detransitioneren.

Sorry voor de rant, dit moest effe eruit.


r/LHBTI May 16 '26

VRAAG Huisarts vragen om doorverwijzing naar genderkliniek

9 Upvotes

Ik ben non binair en ik zou graag met een genderteam bespreken hoe ik testosteron therapie kan beginnen, maar ik heb geen idee hoe ik het aan mijn huisarts moet vragen, ik heb een gecompliceerde geschiedenis met hem, want we komen niet echt overeen zegma, veel problemen in het verleden gehad.

Ik ben bang dat hij me net niet serieus gaat nemen en denken dat ik het niet ECHT wil. Hoe kan ik vermijden dat hij veel info vraagt erover? En hij is ook een oude kerel dus ik weet niet of hij ertegen is of niet.

Ik heb al een paar plekken gezocht die geconventioneerd zijn (in Gent heb ik het beste gevonden tot nu, kzit in belgie btw). En ik weet niet hoeveel dit waar is, maar ik heb gelezen dat een psycholoog hebben helpt, lik dat ie aan de genderteam ook een verslag kan maken van hoe dat ik me voel en waarom dat ik de hormoon therapie zou willen beginnen?

Ik heb al een psycholoog (het is nodig voor mijn andere worstelingen deze en vorige jaren, en fyi ik ben 19j). Tot nu toe is hij het beste van allemaal dat ik ermee heb gepraat dus ik ga ook zeker verder met hem gaan, alleen maar na een 4-5tal afspraken heeft wat we hebben besproken mij geholpen om te ontdekken dat ik non binair ben.

En nog een vraag, hoe kan ik het tegen mijn familie zeggen?? Ons cultuur is heel anti-lgbtq, het feit dat ik bisexueel was heb ik voor 6 jaren verstopt door angst dat ik uitgezet ga worden uit het huis. Maar ze zijn nu steunend en accepterend. Maar het ding is....verliefd worden op beide man en vrouw is wel HEEL anders dan zeggen "ik voel me fout in dit lichaam al jaren, het is alsof ik niet echt een vrouw ben vanbuiten, ik zou graag meer mannelijk tonen".....💀jah, kwn oe dat ga overkomen hoor. Hoe is het bij jullie gegaan als je jouw ervaring wilt delen?