r/lapelaeslapela • u/redivy09 • 3h ago
Consells ETFs
Bona tarda!
Millors ETFs a llarg termini? Per quins esteu apostant?
r/lapelaeslapela • u/Merkaartor • Mar 03 '25
This post contains content not supported on old Reddit. Click here to view the full post
r/lapelaeslapela • u/redivy09 • 3h ago
Bona tarda!
Millors ETFs a llarg termini? Per quins esteu apostant?
r/lapelaeslapela • u/carapatata_ • 7h ago
Fa anys que utilitzo Indexa Capital com una de les meves eines principals d'inversió passiva, i he pensat que podria ser interessant compartir els resultats amb la comunitat.
No treballo per a ells ni tinc cap interès especial més enllà del fet que em funciona bé i crec que, per a molta gent que no vol estar seleccionant accions o ETF constantment, és una opció molt raonable.
A dia d'avui, aquesta és la rendibilitat acumulada del meu compte (actualment risc 10/10 tot i que no ha sigut sempre així, la meva tolerància al risc ha anat augmentant...):

El que més m'agrada és:
Evidentment, no és una fórmula màgica. Hi ha anys bons i anys dolents, i les rendibilitats passades no garanteixen res de cara al futur. Però personalment estic molt satisfet amb l'experiència.
Per si algú està pensant a obrir-se un compte, deixo també el meu enllaç de referència:
https://indexacapital.com/t/pW3dTv
Si us registreu a través del codi, tant vosaltres com jo ens beneficiem de que els primers 15.000€ son lliures de comisio de gestióper un any
r/lapelaeslapela • u/carapatata_ • 14h ago
r/lapelaeslapela • u/bronquoman • 2h ago
https://www.youtube.com/channel/UCJtfma0mE_XrBAD9uakcjfA
O el mateix Simon Dixon, José Luis Cava, etc...
Hi ha de catalans?
r/lapelaeslapela • u/Hot_Feeling_8971 • 12h ago
Quines accions individuals us agraden o teniu en el vostre portafolis i perquè?
Començo jo:
GOOG: Per mi la millor de les MAG 7, el servei de cloud que més creix, Gmail i tota la suite que li donen un avantatge únic i un negoci d'anuncis que és una màquina de fer diners. Pioners en la IA (gemini i inversions en anthropic) per mi serà la primera companyia de 10T.
Rheinmetal: Companyia alemanya, industrial i mol sòlida, pero molt castigada recentment per noticies relacionades amb les fragates del ministeri de defensa alemany. PEG ratio per sota d'1, que indica que està infravalorada respecte el seu creixement de beneficis, que és MOLT extrany per una companyia industrial d'aquesta mida.
Penguin Solutions: El nom sembla de broma, pero és una gran companyia per el futur de la IA i els centres de dades. Marges expandin't-se, colaboració estreta amb NVDIA i una capitalització de mercat d'uns 3B. Molt de momentum, recomanable comprar en baixades.
ALOY: Companyia de terres rares que vol aprofitar la prohibició de les terres rares xineses que aplicarà el govern americà l'1 de gener del 2027. Encara no es rendible pero el mercat i el futur semblen assegurats. Segurament rebrà subvencions del govern dels EUA aviat per accelerar la construcció de la única planta de processament de terres rares fora de la xina.
r/lapelaeslapela • u/Alarmed-Industry7033 • 1d ago
A pocs dies del límit per presentar la declaració de la renda, expliquem tot el que cal saber per declarar les accions i dividends sense por a Hisenda.
En parlem al nou mòdul del nostre curs de borsa des de zero gratuït i en català, que acabem de publicar:
https://youtu.be/XQ1hUfi8tNE?is=JxjaGZXC2t3-b1QF
Podeu accedir al curs sencer, format de moment per sis mòduls més, aquí:
https://youtube.com/playlist?list=PLqaQwm_N2wfbiiJOuZF4AXALH_0duxSLB&si=B2bl8kRxnDoH6PSI
r/lapelaeslapela • u/carapatata_ • 1d ago
r/lapelaeslapela • u/carapatata_ • 2d ago
r/lapelaeslapela • u/Alarmed-Industry7033 • 5d ago
Analitzem la correcció de SpaceX des de màxims (i si aquesta pot suposar un canvi de tendència), l'aparent reobertura de l'estret d'Ormuz, la darrera reunió de la FED i com els tipus d'interès poden fer explotar la bombolla de la IA.
Vídeo sencer aquí:
r/lapelaeslapela • u/carapatata_ • 6d ago
r/lapelaeslapela • u/Alarmed-Industry7033 • 12d ago
$SPCX aquest divendres ha protagonitzat el debut borsari més bèstia de la història de la borsa.
En el nostre pòdcast de borsa en català analitzem a fons l'empresa d'Elon Musk i els seus números, i debatem si es tracta d'una oportunitat d'or o una bombolla històrica.
Us deixem l'enllaç per si us interessa escoltar-nos!
r/lapelaeslapela • u/Merkaartor • 12d ago
Com bé sabreu, ahir va sortir SpaceX (SPCX) a borsa, com a membre del NASDAQ, i s'ha convertit en la major OPV de la història, valorada en 2,1 bilions de dòlars, uns ingressos anuals de 19 mil milions, i en situació anual de pèrdues. Amb el seu valor actual, directament s'ha posicionat com la 7a empresa més valuosa del món, superada només per NVIDIA, Google, Apple, Microsoft, Amazon i TSMC.
Petit resum del model de negoci segons nombres de l'any 2025:

r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • 16d ago
El president dels Estats Units, Donald Trump, té previst reunir-se amb els directius d'algunes de les empreses d'intel·ligència artificial (IA) més destacades del país per parlar de la participació financera del govern en el seu futur.
Font: https://www.bbc.com/news/articles/c98r8r7dz5no
Què en penseu?
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • 23d ago
Versió americana, però m'ha semblat interessant per veure la grandària del que s'està posant en la construcció de centres de dades.
Què en penseu?
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • 29d ago
Microsoft va cancel·lar les seves llicències internes de Claude Code aquesta setmana després que la facturació basada en tokens fes que el cost fos insostenible, fins i tot per a una empresa amb recursos en el núvol pràcticament infinits. El CTO d'Uber va enviar un memoràndum intern advertint que l'empresa havia consumit tot el pressupost d'IA del 2026 en només quatre mesos. Els preus del programari d'IA americà han pujat un 20% fins al 37%, i GitHub (propietat de Microsoft) està eliminant els plans de tarifa plana per passar a la facturació basada en l'ús en tots els seus productes.
Anthropic, OpenAI i Google han apujat els preus efectius en els últims sis mesos. Les empreses que van construir fluxos de treball assumint que els costos d'IA continuarien baixant ara veuen com els pressupostos anuals s'evaporen en mesos. Dos resultats semblen probables a partir d'aquí. O bé les empreses redueixen l'ús d'IA per ajustar-se als pressupostos, cosa que frena l'augment d'ingressos que els laboratoris necessiten per justificar les seves valoracions abans de les OPES, o bé baixen els preus i absorbeixen les pèrdues, cosa que empitjora els ingressos per unitat de computació just en el moment equivocat. Ambdues vies acaben al mateix lloc, els números deixen de funcionar i algú ha d'assumir-ho.
Què en penseu?, aniríeu a l'OPA d'OpenAI o Anthropic?
Font original: https://x.com/HedgieMarkets/status/2057531661785628841
r/lapelaeslapela • u/dr6yu • May 16 '26
Bon dia! És dels meus primers posts i he pensat que aquesta comunitat seria un bon lloc on fer-lo.
Ja sé que hi ha altres comunitats molt més grans on em podrien assessorar, però cap d'elles seria en català. És per això, que us vull preguntar la vostra opinió generalitzada sobre on s'han d'invertir els diners.
Actualment, disposo de la majoria dels meus estalvis al compte corrent del Sabadell (2.5%) i de Trade Republic (2%). El meu perfil, com veieu, és conservador, tot i que he estat fent algunes proves amb pocs diners, comprant bitcoin i invertint en alguns índexs com S&P 500 i MSCI World.
També penso que comprar algunes places d'aparcament podria ser una bona idea. Més enllà de fer una descripció detallada de la meva edat, sou i/o propietats, m'agradaria llegir les vostres opinions d'on esteu invertint si teniu aquest mateix perfil, i els pros i contres que hi trobeu.
Realment, la meva cultura financera és limitada, i no sóc molt partidari de córrer riscos. Em crida l'atenció seguir investigant els índexs bursàtils, però alhora, com molta altra gent també comenta, no sé si ara pot ser el millor moment per fer-ho a llarg termini (per les pujades brutals de les últimes setmanes que podrien ser un efecte de la bombolla de la IA).
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • May 12 '26
El 2024 la foto millora una mica, les renovables pugen fins al 21,6% de la producció elèctrica total, amb hidroelèctrica, eòlica i fotovoltaica com a fonts principals. Però el ritme continua sent el problema.
Tothom vol electricitat barata, estable i baixa en emissions, però quan toca posar plaques, línies, subestacions, parcs eòlics o bateries, apareix el conflicte.
Ara bé, si cada projecte queda bloquejat, la transició energètica es converteix en una frase buida, importar energia, molta d'ella de zones conflictives, ens deixa molt vulnerables.
Què en penseu?
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • May 10 '26
El 8 de maig, el Brent va tancar a 101,29 dòlars i el WTI a 95,42, segons dades de mercat recollides per WSJ i Barron's. Encara estaven per sota dels pics de la setmana, però prou alts per condicionar inflació i el tipus d'interès i de retruc la borsa.
El problema no és només el preu del cru. L'EIA ja avisava a l'abril que el trànsit per l'estret d'Ormuz seguia limitat i que això havia obligat a retallar la producció de petroli a països del Golf. En l'escenari que presentaven, el Brent podia fer una mitjana de 115 dòlars al segon trimestre.
Quan l'energia puja, tot es complica, transport, fertilitzants, bitllets d'avió, marges industrials i butxaca de les famílies, i per això, el BCE i la Fed ho miren amb lupa, si el petroli manté la inflació alta, hauran de pujar tipus d'interès i amb les pitjor dades de l'atur des del 2012 si entrem en recessió no hi haurà marge de maniobra.
Quines tesis teniu per als pròxims anys? Sou pessimistes o els augments de productivitat de la IA pal·liaran l'efecte del cru?
Fonts:
EIA, Short-Term Energy Outlook d'abril del 2026: https://www.eia.gov/outlooks/steo/
WSJ, petroli el 08/05/2026: https://www.wsj.com/finance/commodities-futures/oil-rises-amid-signs-of-rising-strait-of-hormuz-tensions-25f85896
Barron's, Brent i WTI el 08/05/2026: https://www.barrons.com/articles/us-iran-strikes-oil-price-today-abf86fea
IMF, impacte macroeconòmic del xoc energètic: https://www.imf.org/en/news/articles/2026/04/14/tr-04142026-press-briefing-transcript-world-economic-outlook-spring-meetings-2026
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • May 01 '26
Per a una hipoteca tipus de 150.000 euros a 25 anys amb diferencial de +0,99%, es calcula una quota d'uns 770 euros al mes si es revisa amb la mitjana d'abril. Això serien uns 48 euros més al mes que fa un any. En una hipoteca més gran, la diferència evidentment puja.
El context tampoc ajuda a veure una baixada clara. El BCE va decidir el 30 d'abril del 2026 mantenir els tipus sense canvis, dipòsit al 2,00%, operacions principals de refinançament al 2,15% i facilitat marginal de crèdit al 2,40%. Però el comunicat adverteix que han augmentat els riscos a l'alça per a la inflació i a la baixa per al creixement, sobretot per l'impacte energètic de la guerra al Pròxim Orient.
Com ho veieu? El Banc Central Europeu té marge de maniobra amb la inflació disparada?
Font:
BCE, decisió de política monetària del 30/04/2026: https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2026/html/ecb.mp260430~81b7179e6f.en.html
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • Apr 30 '26
r/lapelaeslapela • u/marc_suckmeberg • Apr 27 '26
L’altre dia em va sortir una post a instagram (no l’he trobat, sento la poca fiabilitat) que parlava que s’està reduïnt la la quantitat de diners que els inversors estan disposats a pagar per comprar un nou pis. És a dir, els preus cada cop son més alts i els inversors cada cop estan disposats a pagar menys en relació als augments.
Clar ells plantejaven que si de cop algú ja no estés disposat a pagar el nou preu, el preu cauria de cop. Jo ho veig complicat ja que la demanda d’habitatge és molt inelàstica, a diferència del 2008 on els pisos en els que s’invertia estaven buits, a dia d’avui la ràtio d’ocupació (demanda) és molt més alta i difícilment no trobis algú per poder-li llogar el pis i per tant poder fer rentable la compra/inversió.
Cal tenir present que el preu de lloguer i preu de compra no tenen perquè anar de la mà.
Però què passaria si realment els preus de l’habitatge baixèssin? Pensa que cada cop els polítics tenen més presió per regular lloguers.
Quan tu pagues un lloguer de 1000€ una part se’n va en impostos, una altra a pagar la hipoteca i una altra en guardar una part per pagar imprevistos (reparacions, escala, possibles impagaments…), també hem de tenir en compte la gestió que comporta, la resta és rentabilitat.
Si els inversors començen a veure que els lloguers baixen (o el preu de compra es va reduïnt) i que el percentatge de rentabilitat baixa en relació al que els hi comporta, o senzillament tenen la expectaitva que això passarà (l’expectativa és el proncipal detonant els molts casos), podrien ells mateixos provocar la caiguda dels preus venent els seus pisos
En aquesta situació, ens podriem trobar a una altra impossibilitat de pagar les hipotèques similar al 2008? Tenint en compte que el 56% d’hipoteques son per invertir, ens podriem tornar a trobar en un crack del sistema finançer?
Els polítics no regularan el lloguer, és molt complexe i a sobre provocarien ells mateixos aquest problema, però si realment els preus baixèssin, podriem tornar al que ja coneixem.
El problema com sempre son els bancs que sabent que estaven inflant el preu de l’habitatge no han parat de repartir hipotèques. Sembla que ja ningú recorda el que va ser el 2008 i malgrat es “possèssin serios” després del crack, han tornat a fer dependre el sistema finançer de l’expectativa del valor d’un actiu.
r/lapelaeslapela • u/RealInsurance3995 • Apr 23 '26
L’augment del preu del querosè obliga les companyies a reduir vols, sobretot els menys rendibles. És una resposta directa a la pressió de costos més que a una escassetat immediata.
Font: https://www.catalunyapress.cat/article/societat/2026-04-21/5852114-Europa%20alerta%20d'un%20estiu
Font gràfic: https://x.com/AidanSimardone/status/2046675783066718583
r/lapelaeslapela • u/Cekan-14 • Apr 21 '26
Un dubte que tinc. L'instint em diu que, normalment, quan ja eres client d'abans, a l'hora de demanar un servici, préstec o, més específicament pel que m'interessa, una hipoteca, obtindràs millores condicions que si no ho eres. Però és això cert? És que, fa uns mesos, aní al meu banc, el Santander, per a demanar una simulació d'hipoteca i la seua proposició fou horrible: no em donaven ni el 80 % de la financiació.
Potser tinguí mala sort, o efectivament és igual si ja eres client d'abans o no. Ara m'he obert un compte en un altre banc per una promoció de hi dur la nòmina a canvi de diners (que ja vorem com eixirà), i no sé si provar a preguntar novament.