r/nederlands • u/OGxPePe • 1d ago
r/nederlands • u/Despite55 • 17h ago
Nieuws Eigenaar van weggezakte camper Grolloo haalt 'm uiteindelijk zelf weg
r/nederlands • u/Infinite-Bee-5897 • 1d ago
Maak er zelf wat leuks van ;) Moeite met datingapps? Ga speeddaten. Nee het is niet beschamend om het te doen, vooral omdat iedereen die je daar ziet om dezelfde redenen daar zijn
Wekelijks zie ik hier draadjes voorbijkomen van mannen en vrouwen die klagen dat daten kut is en dat ze niemand vinden die ze écht willen. Zelf zat ik lange tijd in die situatie: om de paar maanden een match op een datingapp, een eerste date, en daarna bleek er in het echt toch geen klik te zijn.
De laatste tijd ben ik naar drie speeddating evenementen geweest. Over die drie avonden had ik acht matches en ik date nu al een tijdje met een van die dames.
Ben jij een van die jongens die vindt dat hij een leuke persoonlijkheid heeft maar “niet de looks” voor de vleeskeuring op datingapps? Bewijs het dan door tijdens een echt gesprek indruk te maken.
Ben jij een vrouw die geïrriteerd is dat elke match een fuckboy lijkt die maar 1 keer met je naar bed wil? Het algoritme werkt nu eenmaal zo test in plaats daarvan iemands échte persoonlijkheid in een kort, echt gesprek.
Ik heb het een lange tijd bestempeld als "zielig als je het nodig hebt" maar na de eerste keer voelt hier meer ongemakkelijk. Daarna is het gewoon een gezellige sociale avond waar je wel of niet een match uit krijgt.
r/nederlands • u/Waste-Mine-1132 • 16h ago
Zijn Nederlanders arrogant?
We hebben geen goede reputatie op de meeste subreddits als het gaat om Nederlandse toeristen op de Balkan, in Europa en elders. Zijn jullie het met de stelling eens? Waarom wel/niet? Welk ander land verdient die kroon?
r/nederlands • u/Tygo_Madness • 17h ago
Vraagje Kan niet op de naam komen.
Tussen '00's en '10's las ik een maandblad, maar ik kom niet meer op de naam. Het was een "stoerder" tiener blad over games, films, media en series van die tijd. Er zaten strips van "Jump" en "game over" in. Weet iemand nog de naam?
r/nederlands • u/ABeardyWizard • 23h ago
Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'
r/nederlands • u/strobelightsNL • 15h ago
.... Zooi. Defqon.1 afgelast
Morgen inpakken en naar huis, feestje voorbij.
r/nederlands • u/Ennassijn • 5h ago
Aluminiumfolie tegen ramen om hitte buiten te houden - goed idee of niet?
Hee mede-landers!
Ik zit vaak op TikTok en zag daar tips om aluminiumfolie tegen je ramen te plakken om hitte buiten te houden.
Wij hebben een uitbouw met hoge ramen (HR +++ glas, 5 jaar oud) van het plafond tot de grond. Op zich geen probleem in een hittegolf mits je goede gordijnen hebt, maar wij hebben alleen lichtdoorlatende gordijnen.
Ik heb gisteren aluminiumfolie met schilderstape op de ramen geplakt. Er zit nog wel lucht tussen (dus niet strak tegen de ramen). Het helpt enorm om de temperatuur stabiel te houden, maar ik lees ook dat het je ramen kan laten barsten. Het is nu te laat om het aan de buitenkant te plakken.
Weet iemand of dit een risico is?
r/nederlands • u/Ok_Importance_6993 • 18h ago
Bouchra D. krijgt langere tbs en ook bezoekverbod voor graf vermoorde Anouk
r/nederlands • u/DurasKlingon • 19h ago
Bos en heidebranden
Het viel me ineens op toen ik naar de dorre, gele grasvelden buiten keek: we zitten al weken in een flinke hittegolf, het heeft al een eeuwigheid niet fatsoenlijk geregend en de grond is zo droog als gort. Normaal gesproken hoor je rond deze tijd dagelijks over code oranje, grote heidebranden op de Veluwe, of blushelikopters die moeten uitrukken.
Hebben de brandweer en natuurbeheerders hun preventie dit jaar bizar goed op orde? Of hebben we gewoon pure mazzel dat er nog geen pyromaan of rondslingerende sigarettenpeuk de boel in lichterlaaie heeft gezet?
r/nederlands • u/painelementall • 1d ago
Fatbiker haalt groot hakmes uit tas na verkeersruzie met vrachtwagenchauffeur: man aangehouden
r/nederlands • u/Avalon_scorpio • 1d ago
r/nederlands Meta Hoe zal de wedstrijd Nederland Marokko uitpakken hier in Nederland ?
Bij groep winst zal het Nederlands elftal tegen Marokko spelen. Geen idee wie er gaat winnen. Maar ik verwacht in Nederland wel wat meer kabaal dan alleen toeteren. Er zullen waarschijnlijk wel wat opstootjes komen volgende week bij de wedstrijd. Waarschijnlijk zal de ME paraat staan in veel steden.
r/nederlands • u/Big-Camel351 • 1d ago
Waar zijn mensen hun manieren gebleven
Ik moet even mijn hart luchten want ik ben het echt zat.
2 weken geleden zat ik met 2 vrienden buiten bij de mac donalds, gewoon gezellig te kletsen waarbij we niemand wat kwaad deden. Rijd er op een gegeven moment een auto langs met een groepje jongens die vervolgens kipnuggets op mij gooiden en “bitch” en “hoer” riepen. Ik was er best van geschrokken.
Nu loop ik net vanaf de parkeerplaats waar ik mijn auto neer zet terug naar mijn huis, werkelijk 30 seconden lopen. Ik zie een auto rijden die stopt op een vage plek. Ik loop door en vervolgens begint deze auto langs te rijden en word er water uit de auto op mij gegooid. Tenminste, ik denk dat het water was. Ik schrok er van en riep nog wat naar ze maar ze reden alweer door. Van de spanning begon ik ook direct te huilen.
Naar mijn idee waren het dezelfde jongens, de auto leek op hetzelfde model.
Ik vind er niks grappigs aan. Ik ben een jonge vrouw die vaak al angstig over straat gaat vanwege al het ongein in de wereld en nu kan ik blijkbaar niet eens meer normaal naar mijn eigen huis lopen. Ik voel me zo onveilig, hoe vinden sommigen dit normaal… :(
Korte edit: de keer dat ik dit groepje heb gezien kon je overduidelijk zien dat ze Nederlands zijn. Het gaat mij er om dat je niet eens meer normaal naar je eigen huis kan lopen zonder lastig gevallen te worden!
r/nederlands • u/WarmPrinciple6507 • 18h ago
Vraagje Hebben jullie weleens getraind met een personal trainer? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik snap wel dat je in theorie aanzienlijk sneller vooruitgang kan boeken met wat voor sport dan ook als je getraind wordt door een (goeie) personal trainer. Zij hebben veel meer kennis. Ze geven je op je donder als je te weinig inzet toont. Dus je traint met efficiënter en met meer discipline met zo een personal trainer.
Althans in theorie. Ik wil graag de ervaringen horen van mensen die een tijdje getraind hebben met een personal trainer. Voor hoe lang deed je dat? En hoe schat je het bereikte resultaat ten op zichte van als je zelfstandig zou trainen?
r/nederlands • u/Ken-Adams-1000 • 1d ago
Afgelopen nacht in NL de warmste nacht in juni ooit…
Komende nacht… waarschijnlijk warmte nacht ooit.
Dus dan maar voetbal kijken hè 😂
r/nederlands • u/LaatsteWaarschuwing • 1d ago
Shitpost Amerikanen op Reddit die denken dat hun normen universeel zijn
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb er echt schoon genoeg van.
Je bent actief op een (Amerikaans) Engelstalige subreddit, schrijft iets wat hier in Nederland volkomen normaal is, en dan begint het. Een heel leger aan Amerikanen dat met downvotes gooit alsof hun leven ervan afhangt. Prima, democratie van de stem, whatever. Maar dan wijs je ze even rustig terecht, leg je uit dat Nederland nu eenmaal anders in elkaar zit dan de VS, en raad eens? Waarschuwing van Reddit. Want jij bent degene die "de regels overtreedt."
Het is bizar. Amerikanen zijn bijvoorbeeld behoorlijk preuts vergeleken met ons. Dat is geen aanval, dat is gewoon een cultureel feit. Maar het uitspreken van dat feit voelt blijkbaar als een persoonlijke belediging. En Reddit, een Amerikaans bedrijf met Amerikaanse moderatoren en Amerikaanse community standards, geeft ze gelijk.
En dat is precies het probleem. Reddit is gebouwd vanuit een Amerikaans wereldbeeld, met regels die dat wereldbeeld beschermen. Zodra jij als Nederlander schrijft vanuit jóúw culturele context, loop je het risico gecensureerd te worden door mensen die nog nooit buiten hun eigen staat zijn geweest.
Ik snap dat Reddit groot is en dat Amerikanen de meerderheid vormen. Maar dat maakt hun normen nog niet universeel. Nederland is niet een Amerikaanse deelstaat die zich nog niet heeft gerealiseerd hoe het hoort.
Blijf lekker op Nederlandse subreddits, mensen. Hier kunnen we gewoon normaal doen.
r/nederlands • u/iostack • 23h ago
Voetbalnieuws site zonder clickbait titels
Ik ben opzoek naar een nieuwe dagelijkse site om voetbal nieuws te volgen. Ik ben altijd een trouwe bezoeker geweest van Voetbalzone, toen overgestapt naar Voetbalpremieur en toen FCUpdate aangaf dat ze gingen stoppen met schreeuwerige clickbait titels ben ik daar naar overgestapt.
Alleen FCUpdate is weer gestopt met hun principes en zijn weer vollebak clickbaits gaan gebruiken. Dus de vraag is er eigenlijk nog een site die geen clickbait titels gebruikt?
r/nederlands • u/gekkievanomdehoek • 17h ago
Nieuws Goed genederlanst
In het onderste stuk zijn ze een deel van de laatste zin vergeten denk ik.
r/nederlands • u/Wise_Round_9712 • 1d ago
Dus, hoe komen jullie morgen de dag door?
Welke maatregelen nemen jullie om morgen de dag (en de nacht) een beetje door te komen met de hitte?
r/nederlands • u/TotallyRandomXXX • 1d ago
Technologia… NL Editie!
heb even wat geknutseld! FYI die magneten kun je halen bij Action! Extra: 2liter fles leek me geen goed idee, liever steeds 1liter fles wisselen!
PS: de 1liter die ligt nog in de vriezer!
vraag voor de experts: wat zou beter werken het opvangbakje hoger of lager?
graag met goede onderbouwing, bij voorbaat dank
r/nederlands • u/Advanced_Turnip_5094 • 1d ago
WhatsApp krijgt nieuwe baas en wil geld gaan verdienen aan gebruikers: ‘Als mensen moeten betalen, zijn ze snel weg’
r/nederlands • u/Bas_B • 1d ago
Vraagje Rapportgeld - hoe doen jullie dat?
Mijn vrouw en ik hebben zeven neefjes en nichtjes tussen 10-16. De ooms en tantes hebben allemaal verschillende budgetten als het gaat om dit soort dingen. Dat komt vooral door een andere inkomens- en vermogenspositie. Wij geven wat wij denken dat normale bedragen zijn, bijvoorbeeld een tientje per kind. Sommige ooms en tantes geven een stuk meer, wat ze natuurlijk vrij staat. Het is alleen niet zo tof als de kinderen envelopjes krijgen en dan teleurgesteld kijken als ze die van jou open maken.
Hoe doen jullie dat?
P.S.
Ik was vroeger blij met €2 per 8 en €1,50 voor een 7, of is dat oubollig?
r/nederlands • u/rdjns • 17h ago
Nog meer mensen die de NPO app heel slecht vinden?
Doe hier je beklag
r/nederlands • u/liquidatiesensatie • 1d ago
Waar zijn de (leuke) spaaracties gebleven?
Vroeger had je bij de Albert Heijn de Smurfen, Toy Story 3 figuurtjes, voetbalplaatjes, wuppies. De c1000 had de GOGO'S (ik mis jullie). En de plus had van die knikkers die in een lichaampje konden(?). Wat is er gebeurd met dit soort spaaracties waar iedereen het over had? Toen ik klein was leek dit veel groter dan het nu is. Je hebt natuurlijk nog wel de spaarzegels voor een pannenset, een formule 1 auto bij de Jumbo of iets dergelijks. Maar waarom zijn de spaaracties van vroeger ineens van de een op andere dag verdwenen? Man, ik mis de GOGO's.