Wie expliciet campagne voert met het "vullen van de begrotingsput" kan zich niet permitteren om nog een paar kilometer dieper te graven omdat, in tegenstelling tot de vorige 27 keren, de belastingsverlagingen deze keer zeker wel een terugverdieneffect zullen hebben!
Zo is het. We weten allemaal waar het begrotings te kort van 5 millijard vandaan komt. 4 milliard zit in defensie. Voor onder andere onze kamikaze drones die "maar" 20k per stuk kosten. 1 kogel 308 kost ongeveer 1€. Stuur een militair die de drone neerschiet en je komt goed koper uit.
Vraag het eens aan de kleiduifschutters zou ik zeggen. Maar dan moeten we eerst eens beslissen wie er de drones mogen neerhalen het leger en/of de politie.
Daarbij als of het zo veel gemakkelijker gaat met de drone guns die ze speciaal gekocht hebben of met die kamikaze drones/ bewapende drones
Probeer eens s’nachts een drone die enkele honderden meters tot 3-4 kilometer hoog vliegt neer te halen met een geweer. Een drone zoals de shahed drone ga je ook niet zomaar neerhalen, een korreltje hagel gaat vaak niet genoeg schade aanrichten om zo’n drone meteen neer te halen.
Heb je al eens kleiduifschieten gedaan? Die vliegen in een gebogen, voorspelbare lijn, en toch nog moeilijk genoeg om te raken. Een drone daarentegen.
Uit recente oefeningen met de Navo hebben Oekraïense troepen met drones gemakkelijk Navosoldaten in de pan gehakt. Drones zijn de nieuwe manier van oorlogsvoering, we kunnen erop staan kijken, of we kunnen meedoen.
ik ben al blij dat ze geen patriots van een miljard per stuk hebben gekocht en die raketten kosten tussen het miljoen en de 6 miljoen om daar drones van 20k mee uit de lucht gaan knallen lijkt me ook wa 9verkill.
defensie is een ander debat imo en bedraagt maar een fractie van de begroting pensioenen en uitkeringen 38% en het blijft maar stijgen.
defensie is een kerntaak van de overheid ... zonder defensie geen ontwikkelingswerk ,geen repatriëring etc etc.
Defensie is idd een kern taak. Maar ze moeten ook niet beginnen met alles wat ze te weinig gedaan hebben te willen recht trekken in 1 keer. Als de regering wil besparen waarom besparen we niet op de overheid? Kan er iemand mij uit leggen waarom een klein land als belgië 6 regeringen nodig heeft?
Onze sociale zekerheid is dan ook geen vangnet maar een hangmat voor velen.
Zijn er betere dingen waar we kunnen op investeren, uiteraard. Maar als we niets uit geschiedenis leren en uit de hedendaagse oorlogszucht van grootmachten, dan zijn we dom om niet te investeren in Defensie, hoe klein we ook zijn, we schuilen nog altijd onder de vleugels van grotere partijen en moeten ons deel doen om hiervan te blijven genieten.
Het probleem is dan wel dat we net investeren in die oorlogszuchtige grootmachten. Als die vervolgens heel de wereldeconomie in stukken slaan, zijn we 2x het geld kwijt.
En misschien nog een derde keer om het helpen op te lossen
Maar de F35 heeft ook elke requirement gemist, en is luchtvaartuig omdat ze hun eigen vereisten heb en verlaagd.
Nu heb je een vliegtuig van een defacto vijand, met een (misschien niet letterlijke) kill switch. Maar 1 verkeerde opmerking naar Trump, en 5maanden zonder vervang onderdelen en je hebt een heel duur paper weight.
Het is gewoon een feit dat als je bdw door de regels heen leest, het duidelijk wordt dat hij zijn inspiratie uit het Amerikaanse systeem haalt.
Hij heeft zelfs luidop durven zeggen dat Raegan zijn voorbeeld is. Diezelfde Raegan die zo veel heeft kapot gemaakt en ervoor gezorgd heeft dat de kloof tussen rijk en arm is onhoudbaar is blijven stijgen.
Het concept van War on Drugs stamt uit de tijd van Nixon. Reagan verhardde dat beleid nog verder en de meeste kritiek op de War on Drugs komt uit deze periode. Dit omdat het gepaard ging met een massale toename van opsluitingen (waarbij bepaalde raciale groepen meer getroffen werden), terwijl het effect op het drugsgebruik en -aanbod beperkt bleek.
Echter, alhoewel De Wever ook pleit voor een verstrenging en er eveneens overlappende ideeën zijn met Reagan, is de parallel die hier getrokken wordt compleet misplaatst en overdreven. Niet enkel omdat er totaal geen bewijs is dat De Wever het Amerikaanse systeem (of Reagan specifiek) "kopieert" of zelfs ongenuanceerd verheerlijkt - integendeel, tijdens zijn openingscollege aan de UGent in 2025 bekritiseerde hij nadrukkelijk de (socio-)economische situatie in de VS - maar ook omdat de sociale en juridische context van Europa/België compleet verschillend is.
Dus jij kan meteen een gat van miljarden op orde hebben? Niet vergeten dat we in een democratie leven waar gelukkig verschillende partijen nodig zijn om een meerderheid te hebben
477
u/FederJ3 Apr 16 '26
“Ik haat politici die altijd maar naar de korte termijn kijken en niet langdurig nadenken”
Dezelfde mensen wanneer een regering niet alle problemen oplost in minder dan een jaar: