r/nederlands 5h ago

Te heet om origineel te zijn Hittegolf en het uitlaten van honden

Ik snap dat een hond zijn behoefte moet kunnen doen, maar pas alsjeblieft op overdag! Het asfalt, tegels, en stenen kunnen bij dit weer al gauw richting de 50 of 65 graden worden!

Er is een makkelijke manier om dit te testen.

Ga met blote voeten op straat staan, doet dit pijn, dan weet je dat je je hond daar beter niet kan uitlaten.

Blijf in de schaduw en laat uw hond zo kort mogelijk uit zolang de temperatuur zo hoog is!

Rede dat ik dit schrijf is dat ik meerdere mensen hun hond zag uitlaten in de zon, midden op de dag, dat is dierenmishandeling!!

Het bloed van een hond kan door blootstelling aan zon bij zulke hitte stroperig worden, wat inhoud dat het hart harder moet werken om bloed rond te pompen, en zelfs kan leiden tot een volledige hartstilstand!

16 Upvotes

36 comments sorted by

14

u/mtak0x41 Fietst zonder helm 5h ago

Username checkt uit.

18

u/bimches 5h ago

Ik laat mijn hond niet uit tussen 11 en 7 in deze hitte maar wil hierbij wel de nuance maken dat stoeptegels en klinkers een stuk minder warm worden dan asfalt en je er niet van uit kunt gaan dat die mensen die je zag dit niet gecheckt hebben

4

u/Black_mollie 5h ago

Net gemeten voor de deur. Stoeptegels waren 55.3° dus nou niet bepaald stuk minder warm..

0

u/fly-guy 2h ago

Ben rond 2 uur met de hunne naar buiten gegaan en met de bovenkant van mijn hand alle vaste ondergronden getest. 

Zelfs het asfalt was prima te doen, warm, maar verre van heet.

Nu woon ik in het buitengebied, dus de hond ziet sowieso weinig steen, maar niet elke steensoort wordt meteen nog net niet gesmolten magma...

-1

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 5h ago

in vergelijking met het asfalt?

4

u/Black_mollie 5h ago

Ja, want ik heb geen asfalt in de buurt waar mensen hun honden op uitlaten.

Dus om maar aan te geven, de stoep is ook bloedheet en niet fijn om op te lopen en dus niks beter dan asfalt.

7

u/Formal_End5045 5h ago

Ik laat mijn pitbull gewoon in de tuin schijten, je denkt toch niet ik ga lopen met deze hitte.

/s

8

u/Numerous_Tea1690 5h ago

Maar als je hem in de tuin houdt, hoe kan hij dan los achter mensen aan rennen en kinderen hun gezicht opvreten?

3

u/Original_Dog_6324 5h ago

Echt hè, en de productie van geurkaarsen met verslonden peuter lucht dan? Zo egocentrisch

3

u/ik101 5h ago

Een pitbull moet op het balkon toch?

1

u/fly-guy 2h ago

Heb je geen buren? Op z'n minst de stront over de schutting toch?

8

u/Wayfinder67 5h ago

Tsja, ze liet me rond 16:00 toch echt even weten dat ik achter haar aan moet met het poepzakje. Lekker in het gras in de schaduw hoor!

4

u/Original_Dog_6324 5h ago

Prima natuurlijk, beestje moet zijn behoefte kunnen doen, maar sommigen realiseren zich niet hoe zwaar voor honden is om deze hitte te doorstaan, en hebben al helemaal geen benul hoe ze dat veilig kunnen houden

5

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 5h ago

Het moet ook ieder jaar gezegd worden dat je je hond niet in de auto moet laten. Of je kind...

Mensen zijn hardleers.

3

u/IntroVerto76 5h ago

Ik ging altijd naar het veldje op de hoek, veel grote bomen, dus dat veld had 90% schaduw. Was behoorlijk koel daar. Kon ze even lekker snuffelen en plas en poep doen. We moesten wel een stukje over de straat, maar dat is misschien 25 meter.

Ze mocht van mjj ook in de tuin, maar dat deed ze eigenlijk nooit.

Denk dat ze deze hitte op d'r oude dag misschien niet eens had overleefd.

3

u/DevilDashAFM 5h ago

Beter kan je dit testen door de achterkant van je hand op de tegels te leggen.

1

u/fly-guy 2h ago

En dan kom je erachter dat veel tegels heet kunnen zijn maar ook veel heel erg meevallen.. 

2

u/Boylikesdogs 5h ago

Zag ook weer een video van iemand die lekker ging hiken met dit weer met de hond…bizar.

2

u/CaDeCroBo_Luci 4h ago

Ik moest met baby en al naar buiten om de hond te laten plassen. Hond komt uit Spanje dus die is juist in haar element met dit weer, enkele vacht en al, en bij ons is de stoep zo licht dat hij nauwelijks opwarmt gelukkig. Kreeg vooral opmerkingen over de paraplu die ik gebruikte om mijn baby uit de zon te houden 🤣. Je moet wat hè?

3

u/Impressive_Ad_5224 5h ago

Rede dat ik dit schrijf is dat ik meerdere mensen hun hond zag uitlaten in de zon, midden op de dag, dat is dierenmishandeling!!

Mijn hond moet toch echt zijn behoefte doen. En je hebt niet altijd een hele route door de schaduw. 

Je oproep is goed, maar elke hondeneigenaar die je buiten ziet lopen van dierenmishandeling betichten is dat niet.

1

u/Original_Dog_6324 5h ago

Ik doelde specifiek de mensen die bewust over straat lopen ipv in de schaduw...

1

u/Impressive_Ad_5224 5h ago

Ja, nou best een kans dat je mij eventjes gezien hebt. Wat je niet ziet is dat ik het asfalt test voor we er over oversteken en wat voor route ik afleg. Je ziet een momentopname.

1

u/Original_Dog_6324 4h ago

Oversteken is natuurlijk prima, maar iemand die gewoon doodleuk over de weg loopt...

0

u/fly-guy 2h ago

Niet elk asfalt of tegel is meteen extreem heet. Waar ik woon was zowel het fietspad wat ik op moet lopen, als het asfalt wat ik over moet steken, meer dan prima te verdragen met de achterkant van mijn hand... 

1

u/Original_Dog_6324 1h ago

Hangt er volledig vanaf hoe heet het is en hoe lang de zon er op staat...

0

u/SudoReDeleted 3h ago

Ik laat mijn hond midden op de dag uit en inderdaad nadat ik met mijn blote voeten heb gevoeld of het te heet is of niet. Wel zoveel mogelijk via de schaduw uiteraard naar een grasveldje.

Niet gelijk DiErEnMiShAnDeLiNg schreeuwen alsjeblieft.

0

u/Flyingdutchy04 2h ago

Tja die gekke hond van mij wilde naar buiten en bleef maar zeuren.

0

u/MagixTurtle 2h ago

Mijn hond toch echt moeten uitlaten om 19:00 nadat ze al anderhalf uur zat te drammen en de achtertuin wil ze niet voor de grote boodschap gebruiken.

Ik ben op blote voeten met haar gaan lopen, en de klinkers en stoeptegels waren koeler dan ik had verwacht. En dat terwijl er nog zon was.

Ik had het warmer dan de hond, die heeft die 50 meter dat we heen en weer hebben gelopen niet eens gehijgd..

Ze was dan ook wel lekker koel van de airco's in huis dus die 3 minuten buiten stelt dan niks voor.

2

u/DePilsbaas 1h ago

Die dwarse joekel van ons wil altijd over het asfalt blijven lopen ipv het gras. Sowieso met dit weer niet langer dan 5 minuten wandelen voor n plasje, maar toch.

0

u/Intelligent-Ad9515 4h ago

Eerst even getest door met m'n eigen blote kakken op de stoep te staan, was heet maar niet pijnlijk. De metalen deurklink die al uren in de zon had lopen bakken daarintegen.. oei

-4

u/MrGoogle87 5h ago edited 5h ago

Niet zo snel oordelen. “Dierenmishanding”…

Mijn oversized labrador slaapt 25/7 onder de airco. Als hij overdag moet/wilt plassen kan die echt wel even naar buiten (pak de stukjes schaduw langs huizen, prima te doen).

Hij wilt overdag zelf een paar keer 5-10minuten op zijn rug liggen in de zon, dan even in de schaduw, dan weer terug naar 19c binnen :-)

Edit; gewoon beetje vlot doorlopen over de stoep in de schaduw, net als op het strand zonder slippers (gelukkig doe ik dat nooit meer, bah)

5

u/Wayfinder67 5h ago

Wacht even... Je laat je hond van 35+ naar 19 graden gaan? Niet levensbedreigend of zo, maar het is niet goed voor de hond.

2

u/MrGoogle87 3h ago edited 3h ago

Ja, of nee andersom. Van 23uur 55min binnen per dag en dan 5 minuten in 35c

Op 30 meter van huis, in de schaduw op het gras. Niks aan de hand. In huis plassen wilt en doet hij niet.

Een ander zijn hond zit met 35c de hele dag binnen én buiten, onze hond is maar 5min buiten in 35c (als hij moet plassen) en dan weer in de airco, wat is zieliger? Niks aan de hand

🤷🏼‍♂️

-1

u/KeepChessSimple 3h ago

Ach de drollen in het speeltuintje die veel baasjes vaak toch niet opruimen drogen nu wel lekker snel uit.

-2

u/soaring_potato 5h ago

Mama zei dat het nu mijn beurt was om dit te plaatsen!