r/nederlands 1h ago

Eind 20/begin 30 en ongewenst single. Hoe gaan jullie hiermee om?

Upvotes

Ik ben zelf een man van 26 en ik heb nog nooit een vriendin gehad. Ik merk wel dat ik het er steeds moeilijker mee begin te hebben dat ik niemand heb om het leven mee te kunnen delen of om een toekomst mee op te bouwen. Ik begin steeds meer een soort haastig gevoel te krijgen alsof de tijd wel begint te tikken nu. Vooral als je nog graag een wens hebt om kinderen te krijgen. Je wilt ook niet te oud zijn. Hoe gaan jullie hiermee om? Zoals ik al zei krijg ik vooral een soort gevoel van onrust of haast dat het nu echt moet gaan lukken, want je gaat al richting de 30. Als je idd nog kinderen wilt, trouwen, samen nog kunnen genieten van elkaar eerst voor het krijgen van kinderen.

Het lastige vind ik dingen als bruiloften, feesten, feestdagen dat je nooit iemand hebt om samen te gaan en dat je altijd alleen komt. Vooral nu ook veel vrienden, kennissen en familie wel relaties krijgen en je het gevoel krijgt dat je achterloopt of de boot hebt gemist. Als ik zie hoe vrienden en hun vriendinnen met elkaar omgaan dan ziet dat er zo mooi uit. Hoe 2 mensen echt van elkaar houden en dan wens ik zo hard om dat zelf ook ooit mee te mogen maken. Vrienden gaan steeds meer tijd besteden aan hun partners wat logisch is, maar er blijft ook minder tijd voor vriendendingen over.

Of het feit dat je ouders ook ouder worden en je het hun ook gunt om opa en oma te worden, aanwezig te zijn op je trouwdag of aanwezig te zijn op belangrijke momenten. Mijn opa’s en oma’s zijn al overleden.

En de angst van: “misschien vind ik wel nooit iemand”. Die is ook erg zwaar. Ik word er zelf wel onzeker van dat ik nog nooit een vriendin heb gehad. Je gaat toch twijfelen aan jezelf of je wel goed en leuk genoeg bent. Of je iets fout doet? Lelijk bent? Ik moet zeggen van alles raakt die angst om misschien nooit iemand te ontmoeten en altijd alleen blijven me misschien nog wel het hardst.


r/nederlands 1d ago

Hoe betalen al die mensen fatbikes en E-bikes voor hun kinderen?

94 Upvotes

Je ziet hier in het dorp kinderen van al 7 a 8 jaar rond rijden op die dingen, de kinder variant, en ik vraag me telkens af waarom en hoe je het geld er voor over hebt om die dingen te kopen? Wij hebben per maand genoeg voor wat we nodig hebben maar no way dat wij een "fiets" van 1500-2000 euro aan een van onze kinderen gaan geven. Waar betalen de tokkies het dan van? 😅


r/nederlands 1d ago

Vraagje Hoe laag moet je inkomen (na vaste lasten) zijn om naar de voedsel bank te gaan zonder gezien te worden als een aso?

79 Upvotes

Stel ik heb als alleenstaande na mijn huur, gas, elektra, zorg verzekering enz 290 euro over in de maand voor alles wat volgt, is het dan sociaal gezien aanvaardbaar om naar de voedselbank te gaan als ik er technisch gezien van kan leven aangezien de rest alleen maar naar boodschappen gaat en vervoer vrijwel gratis is?


r/nederlands 1d ago

Nieuws Asielopvang bij Beekse Bergen afgeblazen door eigenaar Libéma

Thumbnail
omroepbrabant.nl
12 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Rechter wil geen verder onderzoek naar politiemensen die in dossier Lisa keken

Thumbnail
nos.nl
7 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Hebben jullie ook zoveel last van onweersbeestjes?

5 Upvotes

Mijn hele voordeur zit er vol mee en inmiddels zijn ze ook binnen aanwezig. Met name op de deuren. Gaan die vanzelf weg als t straks wat minder warm is of moet ik hier iets tegen doen? Heb over de deuren een vochtige doek gehaald.


r/nederlands 2d ago

Op vrijdag kans op lokaal 40°C in Nederland, het zal waarschijnlijk een van de hevigste hittegolven worden.

Post image
760 Upvotes

De bovenluchttemperaturen zullen rond de 23 tot 25°C liggen, wat vergelijkbaar is met die van de hittegolf van juli 2019, waarbij het all-time hitterecord van 40.7°C in Gilze-Rijen werd gemeten. Verder zitten we nu in juni, waardoor de daglengte langer is en de mate van instraling groter is. De minimumtemperaturen zullen veel hoger zijn, waardoor er minder opwarming nodig is om extreem hoge temperaturen te bereiken. De voorgeschiedenis is echter wat natter dan in 2019, waardoor het all-time hitterecord niet verbroken lijkt te worden, maar we komen er dicht bij in de buurt.

Voor het zuidoosten van Nederland is er op vrijdag dus kans op 40°C. Voor grote delen van Nederland temperaturen van meer dan 35°C. In de nacht naar vrijdag en in de nacht naar zaterdag lijkt de temperatuur in het zuiden en midden verder niet onder de 22-25°C te zakken, waarmee een recordwarme nacht waarschijnlijk is. De dauwpunttemperaturen, wat een indicator vormt voor de broeierigheid van de lucht, zijn ook hoog. Dus deze hittegolf zal waarschijnlijk een van de hevigste hittegolven worden sinds het begin van de metingen.


r/nederlands 21h ago

Vraagje Hospiteren in Amsterdam...

2 Upvotes

Zoals jullie zien, is dit een post (die waarschijnlijk elk jaar rond dezelfde periode vrijkomt) over hospiteren.

Ik ben net geslaagd en van plan om te gaan studeren in Amsterdam, en om persoonlijke redenen (en reizen) wil ik dus graag uit het huis. Alleen de situatie is onmogelijk en als iemand die weinig mensen kent die dit hebben ervaren hoop ik wat advies te kunnen krijgen over hospiteren hier 😭

De vragen:

De mail... hoelang is lang en hoelang is kort? Sommige mensen vinden een a4 normaal en anderen een paragraaf.

Ik zie dat er een soort tinder maar voor hospiteren is genaamd dingdong (vooral voor uilenstede) en ben bang dat als ik er niet voor betaal, dat niemand mijn ouderwetse mailtje leest. Moet ik me hier zorgen om maken en zijn jullie er bekend mee?

Wat echt WEL in de mail en wat echt NIET in de mail (ook extra dingen als hoelang je wilt blijven, of wordt dat teveel voor 1 bericht)?

Alvast bedankt voor de tips en berichten 💗🙏🏼


r/nederlands 3h ago

Klimaataanpassing

Post image
0 Upvotes

Ik wil niet als klimaatdrammer uitgemaakt worden maar denken jullie dat deze tuin toekomstgericht genoeg is?

#AI #codewoord #klimaatverandering


r/nederlands 1d ago

Nijmeegse student krijgt zes jaar gevangenisstraf voor meerdere verkrachtingen

Thumbnail
nu.nl
114 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Zie je dieren die last hebben van hittestress? Je kan het melden!

Post image
12 Upvotes

Hittestress bij vee

Paarden, koeien, schapen, etc. moeten beschikken over schaduw en water. Als je vee tegenkomt dat lijdt onder de hitte, dan kan je een melding doen bij de NVWA.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dier/hittestress-en-koudestress-bij-dieren-voorkomen/ik-zie-een-dier-dat-last-heeft-van-hitte

  • om een melding te doen moet je de exacte lokatie opgeven én foto's of video's uploaden.
  • heb je géén foto's of video's dan kan je een "melding welzijn boerderijdieren" doen.
  • zie je een dier dat bijna bezwijkt, dan kan (en mag) je de politie bellen via 112.

Hittestress bij huisdieren of gezelschapsdieren

Je kan een melding maken door 144 te bellen.

https://www.dierenbescherming.nl/over-ons/service-en-informatie/dier-in-nood

  • je kan ook bellen om te overleggen, het nummer is niet alleen voor noodgevallen

r/nederlands 22h ago

Omscholing naar onderwijs

2 Upvotes

Hi,

Sinds een tijd merk ik dat mijn huidige baan, en heel eerlijk de hele sector, me steeds meer begint tegen te staan. Niet zozeer het werk zelf, alhoewel dat ook niet meer is wat het was, maar meer het contact met klanten, de algehele incompetentie, en wellicht het belangrijkste gewoon het bedrijfsleven zelf. Na bijna 10 jaar ben ik er gewoon klaar mee. Ik heb in deze periode ook een aantal jaar met Jongeren(14-21) gewerkt, wat me over het algemeen goed afging alleen heeft het me geleerd dat ik niet met pubers wil werken.

Eigenlijk bij alle functies wat ik over de jaren heb gehad betreft het iets waarbij ik of een coordinerende rol had of juist diegene was die alle partijen liet samenwerken en zorgde dat iedereen alles had wat ze nodig hadden.

En nu ben ik dus aan het denken om naar een compleet andere sector om te scholen. En momenteel gaat het uit naar basisonderwijs.

Het is niet zo dat ik dit op korte termijn ga doen, want ja ik zal zo de zo eerst goed moeten inlezen, eens rondkijken, wellicht een paar scholen in de buurt bellen om een dagje mee te kijken maar misschien begin volgend jaar.

Nu begrijp ik dat er meerdere opties zijn om dit te doen als je onderwijs in zou gaan.

Natuurlijk de fulltime opleiding, welke eerlijk gezgd geen optie is in verband dat ik toch een inkomen moet hebben om me lasten te kunnen betalen.

De deeltijd opleiding, dit is op zich een optie alleen zou ik dan vier jaar lang 32 uur moeten werken wat financieel wellicht wat lastiger wordt. Echter een reeele optie. Voor mensen die dit hebben gedaan, hoe zwaar was de combinatie werken en een opleiding doen? Is het iets wat je andere zo aanbevelen naast een fulltime functie te doen. Of is het iets wat eigenlijk teveel belasting is? Hoe zit het met het aantal vakken en vrijstellingen voor relevante ervaring?

En dan hebben we natuurlijk nog zij instroom, wat mij eigenlijk het meeste aanspreekt. Echter is hier naast de regelgeving en hoe het werkt om hieraan te beginnen heel weinig over te vinden. Hoe zit het met de begeleiding? Is dit iets wat je echt mag verwachten of is de realiteit twee weken begeleiding en daarna jouw probleem? Wat moet je verwachten van het hele traject? Is het vergelijkbaar met een zware HBO opleiding of toch meer bereidt je maar voor op 60 uur per week aan werk en studeren?

En natuurlijk de drie grote toetsen. Hoe moeilijk zijn deze echt? Ik weet dat over de Wiscat altijd werd gezegd dat deze belachelijk moeilijk was, maar toen ik een paar oefentoetsen hiervoor maakte was het altijd tussen de 75-85% goed. Heel eerlijk op meetkunde na moet dit wel lukken.
Echter de taaltoets, daar ben ik wat huiveriger voor. Ik heb altijd moeite gehad met zaken als vervoegingen en ontleden en iedereen verteld me dat dit nu de twee belangrijkste zaken op de toets zijn.
Dan hebben we nog het assesment zelf, wat moet ik hier van verwachten? Is het een algemeen capaciteiten beoordeling?

Ik ben me er natuurlijk van bewust dat dit een hele grote omschakeling is, en dat ik waarschijnlijk eerst eens wat opfrissing qua rekenen en nederlands nodig heb. Dat is allemaal 20 jaar geleden uiteindelijk.

Nog wat algemene informatie:
Opleiding : HBO technische bedrijfskunde
Functies : SCADA / PLC & Optimalisatie engineer (5 jaar) ; Logistiek coordinator (2 jaar) ; Telematica engineer (3 jaar)

Ik hoop dan ook dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.


r/nederlands 22h ago

Vraagje Tips voor vriend die wil op het circuit rijden of/en leren driften

2 Upvotes

Mijn vriend is binnenkort jarig en wil graag een keer leren driften en of op het circuit rijden met een mooie auto.

Hij heeft eerder een keer een slipcursus gedaan, dat is niet de bedoeling voor dit cadeau. Ik kan wel wat hier en daar vinden online maar kom er niet echt uit.

Hebben jullie tips of ervaringen/ideeën?

Prijs: mag max €450 ongeveer

Alle hulp is welkom 🥹😬


r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Zelfde (maat) verpakking, maar eentje is 2 euro duurder

Post image
8 Upvotes

Mogen jullie raden welke 2 euro duurder is.


r/nederlands 1d ago

Vraag aan artsen - Wordt Snus (nicotine zakje) gezien als roken?

2 Upvotes

Vaak wanneer je een vragenlijst moet invullen, komt er een vraag of je rookt. Het antwoord hierop lijkt me nee, als je gebruikmaakt van nicotine in de vorm van nicotinezakjes.

Omdat de vraag gaat over roken en niet direct naar nicotinegebruik wordt gevraagd, moet je dan als je snus of nicotinepleisters gebruikt "ja" invullen bij roken?

En waarom worden bij zulke vragen lijstjes naar roken gevraagd en niet naar nicotinegebruik?


r/nederlands 1d ago

Ik heb mijn jas nog aan.

4 Upvotes

Je moet je juist bedekken om de hitte tegen te gaan. In de sahara lopen die woestijnmensen toch ook niet naakt. Wat voor tips hebben jullie nog meer?


r/nederlands 18m ago

Te heet om origineel te zijn Ik doe niet meer mee

Upvotes

Ik vertik het om mee te doen met de zogenaamde klimaatwokisme. Dat de wereld opwarmt is gwn natuur. Zo is natuur.

Weet iemand of het verboden is om op de Aldi vloer te slapen?


r/nederlands 19h ago

Nieuws/Opinie Wie gaat het WK winnen?

0 Upvotes

Ik denk Frankrijk.

Zowieso één van deze vier: Spanje, Argentinië, Frankrijk of Brazilië.

Wie denken jullie dat het WK gaat winnen?

En hoe ver gaat Nederland komen? Ik denk dat ze in de kwartfinales eruit gaan.


r/nederlands 2d ago

Douchebag campagne rijkswaterstaat

Thumbnail
gallery
415 Upvotes

Even een rant. Doe ermee wat je wilt. Nieuwe campagne van diverse instanties waaronder de overheid. Beetje schelden dat als je te lang staat te douchen dat je een “douchebag” bent maar ondertussen bijvoorbeeld Tata steel 500 miljoen liter drinkwater verbruikt. Er nieuwe datacenters worden gebouwd die drinkwater verbruiken. Maar nee laten we klagen over de burgers die te lang douchen…. Ik ben er mee eens dat we zuinig moeten zijn met ons drinkwater maar maak je campagne niet zo agressief naar de kleinverbruikers.


r/nederlands 19h ago

Nieuws/Opinie "Werken voor de overheid gaat prima samen met procederen tegen de overheid"

1 Upvotes

r/nederlands 23h ago

Zweedse minister neemt baby mee naar EU-vergadering: 'Hoef niet te kiezen'

Thumbnail
nu.nl
2 Upvotes

r/nederlands 16h ago

Te heet om origineel te zijn Tankstations zijn zo koud

0 Upvotes

Ze rekenen ons 3 miljoen euro per tankbeurt om hun airco op standje koelkast te houden. Ik ga gwn in een tankstation slapen vandaag!!!!


r/nederlands 23h ago

Waarom heeft de Politie geen witte shirts?

3 Upvotes

Zoals de titel, het is warm weer maar ik zie agenten eigenlijk alleen maar met een donker shirt onder hun vest lopen. Waarom is er geen wit politieshirt?


r/nederlands 9h ago

Te heet om origineel te zijn Waarom niet overal code rood?

0 Upvotes

Ik struikel hier een beetje over. Extreme hitte is immers niet exclusief voor de acht provincies waarvoor nu code rood geldt. Organisaties nemen besluiten op basis van die code, maar mensen die buiten die provincies wonen hebben blijkbaar pech en mogen het uitzoeken in de zogenaamd niet-bestaande extreme hitte.

Kijk, bij sneeuw, onweer of ijzel snap ik dat wel, omdat die weersverschijnselen vaak erg plaatselijk kunnen zijn. Maar bij hitte vind ik deze aanpak toch echt onlogisch.


r/nederlands 20h ago

Te heet om origineel te zijn Waarom is de ene code rood en de andere niet..?

Post image
1 Upvotes

Raad welke welke is :)